Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Ten film to nie jest skandal

Robi─ůc film, nie zastanawiam si─Ö nad tym, w jaki spos├│b b─Ödzie dzia┼éa┼é na spo┼éecze┼ästwo. Szukam przede wszystkim prawdy i chc─Ö dzia┼éa─ç na ludzi emocjonalnie. Nie robi┼éem go po to, by nast─ůpi┼éy jakie┼Ť przemiany.


Z Tomaszem Wasilewskim, re┼╝yserem ÔÇ×P┼éyn─ůcych wie┼╝owc├│wÔÇŁ, rozmawia Bartosz Wr├│blewski.
 
Homoseksualizm to w Polsce temat tabu?
Raczej temat jeszcze nie do ko┼äca przepracowany przez Polak├│w, a tak┼╝e mieszka┼äc├│w wszystkich kraj├│w by┼éego bloku wschodniego. Europa Zachodnia ju┼╝ to zrobi┼éa. I nie chodzi tylko o homoseksualizm, ale o wszystkie mniejszo┼Ťci. Ciesz─Ö si─Ö, ┼╝e r├│wnie┼╝ Ma┼égo┼Ťka Szumowska zrobi┼éa film o tej tematyce. Do tej pory nie by┼éo u nas takiego kina. Oczywi┼Ťcie nasze filmy s─ů zupe┼énie r├│┼╝ne, ale dotykamy w nich tego samego problemu. Jestem bardzo ciekaw reakcji na nie w Polsce.
 
Jakich reakcji si─Ö spodziewasz?
Robi─ůc film, nie zastanawiam si─Ö nad tym, w jaki spos├│b b─Ödzie dzia┼éa┼é na spo┼éecze┼ästwo. Szukam przede wszystkim prawdy i chc─Ö dzia┼éa─ç na ludzi emocjonalnie. Nie robi┼éem go po to, by nast─ůpi┼éy jakie┼Ť przemiany. Chcia┼éem raczej, ┼╝eby┼Ť po projekcji usiad┼é przy piwie, zapali┼é fajka i pomy┼Ťla┼é albo po prostu pomilcza┼é. ┼╗eby ten film gdzie┼Ť w tobie zosta┼é. Stara┼éem si─Ö wyrzuci─ç spo┼éeczny background, kt├│ry jednak musia┼é pojawi─ç si─Ö gdzie┼Ť w tle. Wiem, ┼╝e trudno jest uto┼╝sami─ç si─Ö z takim bohaterem jak Kuba, ale zale┼╝a┼éo mi na tym, by widz m├│g┼é si─Ö zrozumie─ç jego emocje. Bo przecie┼╝ ka┼╝dy kocha tak samo i ka┼╝dego tak samo boli z┼éamane serce. Niezale┼╝nie od orientacji seksualnej.
 
Nie chodzi o szok
 
W ÔÇ×P┼éyn─ůcych wie┼╝owcachÔÇŁ nie brakuje jednak mocnych scen. Nie obawiasz si─Ö, ┼╝e zostanie ci przypi─Öta ┼éatka skandalisty?
Oczywi┼Ťcie, s─ů tam sceny seksu, ale dla mnie one nie s─ů tylko erotyczne. Przede wszystkim s─ů emocjonalne i dramatyczne. Po ┼Ťwiatowej premierze w Nowym Jorku jeden z dziennik├│w napisa┼é nawet, ┼╝e m├│j film jest bardziej obrazoburczy ni┼╝ ÔÇ×WstydÔÇŁ SteveÔÇÖa McQueena. Ale ca┼éy film ma sw├│j j─Özyk i te sceny s─ů nim opowiedziane. Formalnie nie r├│┼╝ni─ů si─Ö od pozosta┼éych. Zale┼╝a┼éo mi na tym, by wypad┼éy bardzo naturalnie, ┼╝eby┼Ť ogl─ůdaj─ůc film m├│g┼é poczu─ç si─Ö tak, jakby┼Ť le┼╝a┼é ze swoj─ů dziewczyn─ů nago w ┼é├│┼╝ku. O tak─ů intymno┼Ť─ç mi chodzi┼éo, a nie o tak─ů, kt├│ra szokuje. I wydaje mi si─Ö, ┼╝e uda┼éo si─Ö j─ů osi─ůgn─ů─ç. Dlatego si─Ö nie obawiam, bo dla mnie ten film to nie jest ┼╝aden skandal. A nawet je┼Ťli wywo┼éa skandal, to nic to dla mnie nie znaczy. Zrobi─Ö kolejny film i on pewnie b─Ödzie zupe┼énie inny od dw├│ch poprzednich. Licz─Ö na to, ┼╝e ludzie doceni─ů jego warto┼Ť─ç, a nie oburz─ů si─Ö na tre┼Ť─ç. A ┼╝e jednym si─Ö spodoba, a innym nie ÔÇôtak zawsze jest ze sztuk─ů. Wydaje mi si─Ö jednak, ┼╝e nie da si─Ö przej┼Ť─ç obok tego filmu oboj─Ötnie. Pr─Ödzej zirytuje lub wkurzy, ni┼╝ przemknie niezauwa┼╝ony. A jako re┼╝yser bior─Ö to wszystko na siebie ÔÇô taki mam zaw├│d.
 
Film rzeczywi┼Ťcie silnie anga┼╝uje emocjonalnie. Jak pracowa┼ée┼Ť z aktorami, by osi─ůgn─ů─ç taki efekt?
Praca z aktorami i wszystkie przygotowania to dla mnie zawsze d┼éugi proces. Organizuj─Ö bardzo du┼╝o pr├│b i tak by┼éo w przypadku obu moich film├│w. Przy ÔÇ×P┼éyn─ůcych wie┼╝owcachÔÇŁ trwa┼éy oko┼éo czterech czy pi─Öciu miesi─Öcy. Spotykali┼Ťmy si─Ö kilka razy w tygodniu, kupowali┼Ťmy wino i siedzieli┼Ťmy do rana. Czytali┼Ťmy scenariusz i rozmawiali┼Ťmy o postaciach. Nie zna┼éem wcze┼Ťniej Mateusza Banasiuka i Bartka Gelnera. Znalaz┼éem ich przez casting i chcia┼éem, ┼╝eby┼Ťmy dowiedzieli si─Ö wi─Öcej o sobie. Chcia┼éem te┼╝, ┼╝eby ch┼éopcy poznali lepiej Mart─Ö Nieradkiewicz, z kt├│r─ů przyja┼║ni─Ö si─Ö od lat. Musieli┼Ťmy sobie zaufa─ç, ┼╝eby si─Ögn─ů─ç do najg┼é─Öbszych emocji i instynkt├│w. Wyjechali┼Ťmy nawet razem na kilka dni. Dzi─Öki temu postacie zaczyna┼éy ┼╝y─ç w aktorach ÔÇô i o to mi chodzi┼éo. Jestem pod tym wzgl─Ödem bardzo wymagaj─ůcy. Nie wyobra┼╝am sobie pracy z aktorem, kt├│ry nie chce pr├│b. Wola┼ébym w og├│le z nim nie pracowa─ç. Dla mnie robienie filmu to najwi─Öksza pasja, spe┼énienie marzenia, wi─Öc okres jego realizacji przed┼éu┼╝am do maksimum.
 
Jak pracowali┼Ťcie nad scenami erotycznymi?
To wymaga┼éo od aktor├│w wiele odwagi, ale z drugiej strony wydaje mi si─Ö, ┼╝e oni podchodz─ů do kina tak, jak ja ÔÇô robimy film, bo go kochamy. A wtedy to ju┼╝ nie jest kwestia odwagi. Po prostu chce si─Ö by─ç na planie i gra─ç. Podczas realizacji tych scen bez w─ůtpienia by┼éo jednak co┼Ť, co aktorzy musieli przekroczy─ç, a ja stara┼éem si─Ö zorganizowa─ç im do tego jak najlepsze warunki. Ekipa by┼éa okrojona ÔÇô poza mn─ů i nimi byli tylko operator, szwenkier i d┼║wi─Ökowiec. Mimo to widzia┼éem, ┼╝e Mateusz i Marta byli zdenerwowani. Dlatego kaza┼éem im si─Ö rozebra─ç i jeszcze przez dziesi─Ö─ç minut omawiali┼Ťmy scen─Ö, zanim zacz─Öli┼Ťmy j─ů kr─Öci─ç. Widzieli m├│j pierwszy film i wiedzieli, ┼╝e ich nie skrzywdz─Ö, ale musieli si─Ö przyzwyczai─ç do nago┼Ťci na planie oraz zaakceptowa─ç siebie nawzajem.
 
Zostawi─ç widzowi furtk─Ö
 
Re┼╝yserowa┼ée┼Ť film na podstawie w┼éasnego scenariusza. Co ci─Ö zainspirowa┼éo do opowiedzenia tej historii?
Punktem wyj┼Ťcia by┼éa dla mnie Warszawa. Chcia┼éem zrobi─ç film na dworcu zachodnim, jednak scenariusz ewoluowa┼é i w ko┼äcu tam nie kr─Öci┼éem. Pierwsz─ů wersj─Ö napisa┼éem w 2004 roku. Opowiada┼éa o matce i c├│rce. W kolejnej wersji pojawi┼éa si─Ö jeszcze jedna dziewczyna. Wtedy mia┼é to by─ç film o dw├│ch dziewczynach, kt├│re si─Ö w sobie zakochuj─ů. Nast─Öpnie od┼éo┼╝y┼éem scenariusz na rok czy dwa lata, a kiedy do niego wr├│ci┼éem, przepisa┼éem go na dw├│ch ch┼éopak├│w, bo uzna┼éem, ┼╝e w Polsce zadzia┼éa to z wi─Öksz─ů si┼é─ů.
 
W jaki spos├│b pracujesz nad scenariuszem?
Do g┼éowy wpada mi jaki┼Ť pomys┼é, siadam i od razu rozpisuj─Ö to na sceny. Potem to zostawiam, czekam, a┼╝ wszystko u┼éo┼╝y mi si─Ö w g┼éowie i nanosz─Ö poprawki. Nie pisz─Ö treatmentu. Tworz─ůc scenariusz, zazwyczaj nie mam w g┼éowie zako┼äczenia. Ka┼╝dy film toczy si─Ö w trakcie mojego pisania, a ja wcale nie wiem, dok─ůd to zmierza. Ja tylko szukam ciekawych rozwi─ůza┼ä.
 
I ci─ůgnie ci─Ö w stron─Ö trudnych relacji mi─Ödzyludzkich.
Pracuj─Ö intuicyjnie i jako┼Ť tak wychodzi. M├│j pierwszy film jest o 40-letniej kobiecie, kt├│ra nie wiadomo dlaczego nagle ucieka z domu. Jest wewn─Ötrznie po┼éamana. Drugi opowiada o m┼éodym ch┼éopaku, kt├│ry nie potrafi si─Ö odnale┼║─ç emocjonalnie. Interesuj─ů mnie ludzie szukaj─ůcy, zagubieni, w ┼Ťrodku p┼éacz─ůcy, walcz─ůcy i krzycz─ůcy. ┼╗yj─ůcy na granicy w┼éasnego b├│lu. Tak my┼Ťl─Ö o swoich bohaterach i takie kino najbardziej mnie poci─ůga na obecnym etapie mojej kariery.
 
Zastosowa┼ée┼Ť zako┼äczenie otwarte. My┼Ťlisz o kontynuacji tej historii?
Nie, m├│j pierwszy film ma jeszcze bardziej otwarte zako┼äczenie. Uwa┼╝am, ┼╝e to prowokuje widza do wi─Ökszej interakcji. W momencie, kiedy zamykam film, nie zostawiam widzowi furtki… Zreszt─ů sam mi powiedz ÔÇô ┼╝yje Micha┼é czy nie ┼╝yje?
 
Dla mnie ┼╝yje.
No w┼éa┼Ťnie, a dla kogo┼Ť innego nie ┼╝yje. Czyli dla ciebie film sko┼äczy┼é si─Ö inaczej i dla tej drugiej osoby inaczej, mimo ┼╝e widzieli┼Ťcie to samo.
 
W kolejnym filmie te┼╝ zajmiesz si─Ö trudnymi relacjami mi─Ödzyludzkimi?
My┼Ťl─Ö, ┼╝e b─Öd─ů to jeszcze trudniejsze relacje ni┼╝ dotychczas. Jest jeszcze za wcze┼Ťnie, by zdradza─ç temat. Powiem tylko tyle, ┼╝e mam ju┼╝ producenta, a film b─Ödzie nosi┼é tytu┼é ÔÇ×Zjednoczone stany mi┼éo┼ŤciÔÇŁ i wr├│c─Ö w nim do tematu obecnego w ÔÇ×W sypialniÔÇŁ ÔÇô czyli do kobiet.
 
Czy┼╝by wspomniana historia matki i c├│rki?
Nie chc─Ö za wiele zdradza─ç, bo z tego pomys┼éu te┼╝ by─ç mo┼╝e jeszcze skorzystam.
 
ÔÇ×P┼éyn─ůce wie┼╝owceÔÇŁ w ci─ůgu ostatniego roku odby┼éy festiwalowe tourn├ęe. Bardzo udane tourn├ęe.
Wielkim wyr├│┼╝nieniem by┼éo dla mnie ju┼╝ samo zaproszenie na Tribeca Film Festival i ┼Ťwiatowa premiera w Nowym Jorku. A kiedy ameryka┼äscy krytycy akredytowani przy festiwalu og┼éosili sw├│j ranking i m├│j film znalaz┼é si─Ö na pierwszym miejscu razem z ÔÇ×Hide Your Smiling FacesÔÇŁ Patricka CarboneÔÇÖa, ugi─Ö┼éy mi si─Ö nogi. By┼éem tam zestawiony z wieloma wa┼╝nymi tw├│rcami, jak Mira Nair. Zosta┼éem te┼╝ wyr├│┼╝niony jako re┼╝yser, Marta jako aktorka, a Mateusz i Bartek r├│wnie┼╝ znale┼║li si─Ö w czo┼é├│wce rankingu najlepszych aktor├│w.
 
Karlowe Wary prze┼╝y┼éem jeszcze silniej. Odbi├│r filmu w Czechach by┼é fantastyczny. Poczt─ů pantoflow─ů rozchodzi┼éa si─Ö wiadomo┼Ť─ç, ┼╝e trzeba go obejrze─ç, o czym ┼Ťwiadczy fakt, ┼╝e spo┼Ťr├│d wszystkich film├│w obecnych na festiwalu w video roomie najwi─Öcej os├│b obejrza┼éo w┼éa┼Ťnie ÔÇ×P┼éyn─ůce wie┼╝owceÔÇŁ. W rankingu krytyk├│w film zaj─ů┼é pierwsze miejsce w sekcji East of the West, a na koniec otrzyma┼é nagrod─Ö jury. A przecie┼╝ nie ma na ┼Ťwiecie wa┼╝niejszego festiwalu prezentuj─ůcego filmy z Europy ┼Ürodkowo-Wschodniej. Film zosta┼é te┼╝ przyj─Öty do konkursu mi─Ödzynarodowego wroc┼éawskich Nowych Horyzont├│w, gdzie polskie filmy raczej si─Ö nie pojawiaj─ů. To dla mnie ogromne wyr├│┼╝nienie i osobista satysfakcja, a dla filmu to stempel jako┼Ťci. Roman Gutek i jego za┼éoga uwa┼╝nie dobieraj─ů repertuar festiwalu i nie ma tam przypadkowych tytu┼é├│w. I w┼éa┼Ťnie dlatego jest to dla mnie zaszczyt.
 
 
Tomasz Wasilewski (1980r.) ÔÇô Absolwent Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie oraz PWSFTviT w ┼üodzi. Jego pe┼énometra┼╝owy debiut fabularny ÔÇ×W sypialniÔÇŁ by┼é pokazywany podczas 37. Festiwalu Polskich Film├│w Fabularnych w Gdyni, a drugi film, ÔÇ×P┼éyn─ůce wie┼╝owceÔÇŁ, zdoby┼é nagrody na wielu istotnych festiwalach, m.in. na Tribeca Film Festival, na Mi─Ödzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach, na wroc┼éawskich Nowych Horyzontach czy na 38. Festiwalu Polskich Film├│w Fabularnych w Gdyni.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś