fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Ten film to nie jest skandal

Robi膮c film, nie zastanawiam si臋 nad tym, w jaki spos贸b b臋dzie dzia艂a艂 na spo艂ecze艅stwo. Szukam przede wszystkim prawdy i chc臋 dzia艂a膰 na ludzi emocjonalnie. Nie robi艂em go po to, by nast膮pi艂y jakie艣 przemiany.


Z Tomaszem Wasilewskim, re偶yserem 鈥濸艂yn膮cych wie偶owc贸w鈥, rozmawia Bartosz Wr贸blewski.
 
Homoseksualizm to w Polsce temat tabu?
Raczej temat jeszcze nie do ko艅ca przepracowany przez Polak贸w, a tak偶e mieszka艅c贸w wszystkich kraj贸w by艂ego bloku wschodniego. Europa Zachodnia ju偶 to zrobi艂a. I nie chodzi tylko o homoseksualizm, ale o wszystkie mniejszo艣ci. Ciesz臋 si臋, 偶e r贸wnie偶 Ma艂go艣ka Szumowska zrobi艂a film o tej tematyce. Do tej pory nie by艂o u nas takiego kina. Oczywi艣cie nasze filmy s膮 zupe艂nie r贸偶ne, ale dotykamy w nich tego samego problemu. Jestem bardzo ciekaw reakcji na nie w Polsce.
 
Jakich reakcji si臋 spodziewasz?
Robi膮c film, nie zastanawiam si臋 nad tym, w jaki spos贸b b臋dzie dzia艂a艂 na spo艂ecze艅stwo. Szukam przede wszystkim prawdy i chc臋 dzia艂a膰 na ludzi emocjonalnie. Nie robi艂em go po to, by nast膮pi艂y jakie艣 przemiany. Chcia艂em raczej, 偶eby艣 po projekcji usiad艂 przy piwie, zapali艂 fajka i pomy艣la艂 albo po prostu pomilcza艂. 呕eby ten film gdzie艣 w tobie zosta艂. Stara艂em si臋 wyrzuci膰 spo艂eczny background, kt贸ry jednak musia艂 pojawi膰 si臋 gdzie艣 w tle. Wiem, 偶e trudno jest uto偶sami膰 si臋 z takim bohaterem jak Kuba, ale zale偶a艂o mi na tym, by widz m贸g艂 si臋 zrozumie膰 jego emocje. Bo przecie偶 ka偶dy kocha tak samo i ka偶dego tak samo boli z艂amane serce. Niezale偶nie od orientacji seksualnej.
 
Nie chodzi o szok
 
W 鈥濸艂yn膮cych wie偶owcach鈥 nie brakuje jednak mocnych scen. Nie obawiasz si臋, 偶e zostanie ci przypi臋ta 艂atka skandalisty?
Oczywi艣cie, s膮 tam sceny seksu, ale dla mnie one nie s膮 tylko erotyczne. Przede wszystkim s膮 emocjonalne i dramatyczne. Po 艣wiatowej premierze w Nowym Jorku jeden z dziennik贸w napisa艂 nawet, 偶e m贸j film jest bardziej obrazoburczy ni偶 鈥濿styd鈥 Steve鈥檃 McQueena. Ale ca艂y film ma sw贸j j臋zyk i te sceny s膮 nim opowiedziane. Formalnie nie r贸偶ni膮 si臋 od pozosta艂ych. Zale偶a艂o mi na tym, by wypad艂y bardzo naturalnie, 偶eby艣 ogl膮daj膮c film m贸g艂 poczu膰 si臋 tak, jakby艣 le偶a艂 ze swoj膮 dziewczyn膮 nago w 艂贸偶ku. O tak膮 intymno艣膰 mi chodzi艂o, a nie o tak膮, kt贸ra szokuje. I wydaje mi si臋, 偶e uda艂o si臋 j膮 osi膮gn膮膰. Dlatego si臋 nie obawiam, bo dla mnie ten film to nie jest 偶aden skandal. A nawet je艣li wywo艂a skandal, to nic to dla mnie nie znaczy. Zrobi臋 kolejny film i on pewnie b臋dzie zupe艂nie inny od dw贸ch poprzednich. Licz臋 na to, 偶e ludzie doceni膮 jego warto艣膰, a nie oburz膮 si臋 na tre艣膰. A 偶e jednym si臋 spodoba, a innym nie 鈥搕ak zawsze jest ze sztuk膮. Wydaje mi si臋 jednak, 偶e nie da si臋 przej艣膰 obok tego filmu oboj臋tnie. Pr臋dzej zirytuje lub wkurzy, ni偶 przemknie niezauwa偶ony. A jako re偶yser bior臋 to wszystko na siebie 鈥 taki mam zaw贸d.
 
Film rzeczywi艣cie silnie anga偶uje emocjonalnie. Jak pracowa艂e艣 z aktorami, by osi膮gn膮膰 taki efekt?
Praca z aktorami i wszystkie przygotowania to dla mnie zawsze d艂ugi proces. Organizuj臋 bardzo du偶o pr贸b i tak by艂o w przypadku obu moich film贸w. Przy 鈥濸艂yn膮cych wie偶owcach鈥 trwa艂y oko艂o czterech czy pi臋ciu miesi臋cy. Spotykali艣my si臋 kilka razy w tygodniu, kupowali艣my wino i siedzieli艣my do rana. Czytali艣my scenariusz i rozmawiali艣my o postaciach. Nie zna艂em wcze艣niej Mateusza Banasiuka i Bartka Gelnera. Znalaz艂em ich przez casting i chcia艂em, 偶eby艣my dowiedzieli si臋 wi臋cej o sobie. Chcia艂em te偶, 偶eby ch艂opcy poznali lepiej Mart臋 Nieradkiewicz, z kt贸r膮 przyja藕ni臋 si臋 od lat. Musieli艣my sobie zaufa膰, 偶eby si臋gn膮膰 do najg艂臋bszych emocji i instynkt贸w. Wyjechali艣my nawet razem na kilka dni. Dzi臋ki temu postacie zaczyna艂y 偶y膰 w aktorach 鈥 i o to mi chodzi艂o. Jestem pod tym wzgl臋dem bardzo wymagaj膮cy. Nie wyobra偶am sobie pracy z aktorem, kt贸ry nie chce pr贸b. Wola艂bym w og贸le z nim nie pracowa膰. Dla mnie robienie filmu to najwi臋ksza pasja, spe艂nienie marzenia, wi臋c okres jego realizacji przed艂u偶am do maksimum.
 
Jak pracowali艣cie nad scenami erotycznymi?
To wymaga艂o od aktor贸w wiele odwagi, ale z drugiej strony wydaje mi si臋, 偶e oni podchodz膮 do kina tak, jak ja 鈥 robimy film, bo go kochamy. A wtedy to ju偶 nie jest kwestia odwagi. Po prostu chce si臋 by膰 na planie i gra膰. Podczas realizacji tych scen bez w膮tpienia by艂o jednak co艣, co aktorzy musieli przekroczy膰, a ja stara艂em si臋 zorganizowa膰 im do tego jak najlepsze warunki. Ekipa by艂a okrojona 鈥 poza mn膮 i nimi byli tylko operator, szwenkier i d藕wi臋kowiec. Mimo to widzia艂em, 偶e Mateusz i Marta byli zdenerwowani. Dlatego kaza艂em im si臋 rozebra膰 i jeszcze przez dziesi臋膰 minut omawiali艣my scen臋, zanim zacz臋li艣my j膮 kr臋ci膰. Widzieli m贸j pierwszy film i wiedzieli, 偶e ich nie skrzywdz臋, ale musieli si臋 przyzwyczai膰 do nago艣ci na planie oraz zaakceptowa膰 siebie nawzajem.
 
Zostawi膰 widzowi furtk臋
 
Re偶yserowa艂e艣 film na podstawie w艂asnego scenariusza. Co ci臋 zainspirowa艂o do opowiedzenia tej historii?
Punktem wyj艣cia by艂a dla mnie Warszawa. Chcia艂em zrobi膰 film na dworcu zachodnim, jednak scenariusz ewoluowa艂 i w ko艅cu tam nie kr臋ci艂em. Pierwsz膮 wersj臋 napisa艂em w 2004 roku. Opowiada艂a o matce i c贸rce. W kolejnej wersji pojawi艂a si臋 jeszcze jedna dziewczyna. Wtedy mia艂 to by膰 film o dw贸ch dziewczynach, kt贸re si臋 w sobie zakochuj膮. Nast臋pnie od艂o偶y艂em scenariusz na rok czy dwa lata, a kiedy do niego wr贸ci艂em, przepisa艂em go na dw贸ch ch艂opak贸w, bo uzna艂em, 偶e w Polsce zadzia艂a to z wi臋ksz膮 si艂膮.
 
W jaki spos贸b pracujesz nad scenariuszem?
Do g艂owy wpada mi jaki艣 pomys艂, siadam i od razu rozpisuj臋 to na sceny. Potem to zostawiam, czekam, a偶 wszystko u艂o偶y mi si臋 w g艂owie i nanosz臋 poprawki. Nie pisz臋 treatmentu. Tworz膮c scenariusz, zazwyczaj nie mam w g艂owie zako艅czenia. Ka偶dy film toczy si臋 w trakcie mojego pisania, a ja wcale nie wiem, dok膮d to zmierza. Ja tylko szukam ciekawych rozwi膮za艅.
 
I ci膮gnie ci臋 w stron臋 trudnych relacji mi臋dzyludzkich.
Pracuj臋 intuicyjnie i jako艣 tak wychodzi. M贸j pierwszy film jest o 40-letniej kobiecie, kt贸ra nie wiadomo dlaczego nagle ucieka z domu. Jest wewn臋trznie po艂amana. Drugi opowiada o m艂odym ch艂opaku, kt贸ry nie potrafi si臋 odnale藕膰 emocjonalnie. Interesuj膮 mnie ludzie szukaj膮cy, zagubieni, w 艣rodku p艂acz膮cy, walcz膮cy i krzycz膮cy. 呕yj膮cy na granicy w艂asnego b贸lu. Tak my艣l臋 o swoich bohaterach i takie kino najbardziej mnie poci膮ga na obecnym etapie mojej kariery.
 
Zastosowa艂e艣 zako艅czenie otwarte. My艣lisz o kontynuacji tej historii?
Nie, m贸j pierwszy film ma jeszcze bardziej otwarte zako艅czenie. Uwa偶am, 偶e to prowokuje widza do wi臋kszej interakcji. W momencie, kiedy zamykam film, nie zostawiam widzowi furtki… Zreszt膮 sam mi powiedz 鈥 偶yje Micha艂 czy nie 偶yje?
 
Dla mnie 偶yje.
No w艂a艣nie, a dla kogo艣 innego nie 偶yje. Czyli dla ciebie film sko艅czy艂 si臋 inaczej i dla tej drugiej osoby inaczej, mimo 偶e widzieli艣cie to samo.
 
W kolejnym filmie te偶 zajmiesz si臋 trudnymi relacjami mi臋dzyludzkimi?
My艣l臋, 偶e b臋d膮 to jeszcze trudniejsze relacje ni偶 dotychczas. Jest jeszcze za wcze艣nie, by zdradza膰 temat. Powiem tylko tyle, 偶e mam ju偶 producenta, a film b臋dzie nosi艂 tytu艂 鈥瀂jednoczone stany mi艂o艣ci鈥 i wr贸c臋 w nim do tematu obecnego w 鈥濿 sypialni鈥 鈥 czyli do kobiet.
 
Czy偶by wspomniana historia matki i c贸rki?
Nie chc臋 za wiele zdradza膰, bo z tego pomys艂u te偶 by膰 mo偶e jeszcze skorzystam.
 
鈥濸艂yn膮ce wie偶owce鈥 w ci膮gu ostatniego roku odby艂y festiwalowe tourn茅e. Bardzo udane tourn茅e.
Wielkim wyr贸偶nieniem by艂o dla mnie ju偶 samo zaproszenie na Tribeca Film Festival i 艣wiatowa premiera w Nowym Jorku. A kiedy ameryka艅scy krytycy akredytowani przy festiwalu og艂osili sw贸j ranking i m贸j film znalaz艂 si臋 na pierwszym miejscu razem z 鈥濰ide Your Smiling Faces鈥 Patricka Carbone鈥檃, ugi臋艂y mi si臋 nogi. By艂em tam zestawiony z wieloma wa偶nymi tw贸rcami, jak Mira Nair. Zosta艂em te偶 wyr贸偶niony jako re偶yser, Marta jako aktorka, a Mateusz i Bartek r贸wnie偶 znale藕li si臋 w czo艂贸wce rankingu najlepszych aktor贸w.
 
Karlowe Wary prze偶y艂em jeszcze silniej. Odbi贸r filmu w Czechach by艂 fantastyczny. Poczt膮 pantoflow膮 rozchodzi艂a si臋 wiadomo艣膰, 偶e trzeba go obejrze膰, o czym 艣wiadczy fakt, 偶e spo艣r贸d wszystkich film贸w obecnych na festiwalu w video roomie najwi臋cej os贸b obejrza艂o w艂a艣nie 鈥濸艂yn膮ce wie偶owce鈥. W rankingu krytyk贸w film zaj膮艂 pierwsze miejsce w sekcji East of the West, a na koniec otrzyma艂 nagrod臋 jury. A przecie偶 nie ma na 艣wiecie wa偶niejszego festiwalu prezentuj膮cego filmy z Europy 艢rodkowo-Wschodniej. Film zosta艂 te偶 przyj臋ty do konkursu mi臋dzynarodowego wroc艂awskich Nowych Horyzont贸w, gdzie polskie filmy raczej si臋 nie pojawiaj膮. To dla mnie ogromne wyr贸偶nienie i osobista satysfakcja, a dla filmu to stempel jako艣ci. Roman Gutek i jego za艂oga uwa偶nie dobieraj膮 repertuar festiwalu i nie ma tam przypadkowych tytu艂贸w. I w艂a艣nie dlatego jest to dla mnie zaszczyt.
 
 
Tomasz Wasilewski (1980r.) 鈥 Absolwent Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie oraz PWSFTviT w 艁odzi. Jego pe艂nometra偶owy debiut fabularny 鈥濿 sypialni鈥 by艂 pokazywany podczas 37. Festiwalu Polskich Film贸w Fabularnych w Gdyni, a drugi film, 鈥濸艂yn膮ce wie偶owce鈥, zdoby艂 nagrody na wielu istotnych festiwalach, m.in. na Tribeca Film Festival, na Mi臋dzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach, na wroc艂awskich Nowych Horyzontach czy na 38. Festiwalu Polskich Film贸w Fabularnych w Gdyni.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy 艣rodowisko zaanga偶owane w walk臋 z podzia艂ami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi臋ki Waszemu wsparciu!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij