Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

"Telegaz"

B─ůkowskiemu tymczasem nie zale┼╝y na odkrywaniu czy g┼é─Öbi. Wystarczy mu czysto powierzchowny, beznami─Ötny opis tego co widzi za oknem lub w galerii handlowej. To oswajanie przez nazywanie.

foto: IV Mi─Ödzynarodowy Festiwal Sztuki Efemerycznej w Soko┼éowsku - Konteksty 2014

ÔÇ×TelegazÔÇŁ po rozpyleniu wywo┼éuje z jednej strony nerwowo┼Ť─ç, poczucie nieokre┼Ťlonego zagro┼╝enia, stres, a z drugiej ÔÇô kompletn─ů alienacj─Ö. To jasne od samego pocz─ůtku, ju┼╝ otwieraj─ůcy album utw├│r ÔÇ×Zasypianie z nerw├│wÔÇŁ zapowiada trudn─ů, ale ciekaw─ů przepraw─Ö.

Co ma zrobi─ç artysta ┼╝yj─ůcy na prowincji? Z jednej strony mo┼╝e trwa─ç i tworzy─ç, tam gdzie si─Ö urodzi┼é. Czasem mo┼╝e mie─ç to szcz─Ö┼Ťcie, ┼╝e trafi mu si─Ö nawet lokalna scena, ┼╝ywa i tw├│rcza na tyle, by da─ç odp├│r sile przyci─ůgania centrum. To historia takich miast, jak Sheffield czy Bristol, boksuj─ůcych zawsze powy┼╝ej swojej wagi. W latach 80. w socjalistycznym Sheffield, jakby w opozycji do londy┼äskiej sceny punkowej, narodzi┼éy si─Ö przecie┼╝ gwiazdy, takie jak The Human League czy Vice Versa, kt├│rzy ju┼╝ jako ABC podbili listy przeboj├│w albumem ÔÇ×The Lexicon of LoveÔÇŁ. Dzi┼Ť w niedu┼╝ym Bristolu kolektyw Young Echo rozsadza scen─Ö klubow─ů od ┼Ťrodka. Ich kolektywny set DJ-ski podczas tegorocznej edycji Unsoundu by┼é jednym z najmocniejszych punkt├│w festiwalu, podobnie zreszt─ů jak solowy wyst─Öp Vessela, jednego z dziesi─Öciu cz┼éonk├│w m┼éodego kolektywu.

 

Jakkolwiek romantyczna by┼éaby ta wizja niewielkich miejscowych scen o silnej artystycznej to┼╝samo┼Ťci, wi─Öcej jest w niej mitu i naiwnych ch─Öci ni┼╝ rzeczywistych mo┼╝liwo┼Ťci. Smutna prawda jest taka, ┼╝e w konkurencji z kulturalnymi centrami, peryferia nie maj─ů szans. Niedawno Lubomir Grzelak, kt├│ry nagrywa jako Lutto Lento, opowiedzia┼é mi, jak przesta┼é organizowa─ç koncerty muzyki alternatywnej we Wroc┼éawiu. Po zamkni─Öciu Falanstra i squatu Centrum Reanimacji Kultury po prostu nie mia┼é gdzie tego robi─ç. Tymczasem ÔÇ×w Warszawie, gdy zamyka si─Ö jedno miejsce, otwieraj─ů si─Ö trzy noweÔÇŁ .- m├│wi┼é Lubomir. Dlatego te┼╝ w ko┼äcu zdecydowa┼é si─Ö na przeprowadzk─Ö, tak samo zreszt─ů jak wielu jego znajomych.

 

Ostatnio do tego grona do┼é─ůczy┼é Wojciech B─ůkowski, artysta wizualny, performer i muzyk, najbardziej znany chyba z Niwei, wsp├│lnego projektu z producentem Dawidem Szcz─Ösnym. Jego najnowszy album nie ma jednak nic wsp├│lnego ani z quasi-hip-hopow─ů Niwe─ů, ani z mrocznym spoken wordem z solowego ÔÇ×Kszta┼étuÔÇŁ. ÔÇ×TelegazÔÇŁ, wydany nak┼éadem DUNNO, obiecuj─ůcej wytw├│rni prowadzonej przez Lubomira Grzelaka i Filipa Lecha, jest absolutnie wyj─ůtkowym zapisem pierwszych dni sp─Ödzonych w Warszawie, rodzajem psychogeograficznej eksploracji nowego otoczenia i ostro┼╝n─ů pr├│b─ů oswojenia go.

Nie jest to ┼éatwe, bo i same emocje ┼é─ůcz─ůce si─Ö z nieznanym miejscem s─ů nieprzyjemne. ÔÇ×TelegazÔÇŁ po rozpyleniu wywo┼éuje z jednej strony nerwowo┼Ť─ç, poczucie nieokre┼Ťlonego zagro┼╝enia, stres, a z drugiej ÔÇô kompletn─ů alienacj─Ö. To jasne od samego pocz─ůtku, ju┼╝ otwieraj─ůcy album utw├│r ÔÇ×Zasypianie z nerw├│wÔÇŁ zapowiada trudn─ů, ale ciekaw─ů przepraw─Ö. Instrumentalna miniatura z┼éo┼╝ona ze strz─Öp├│w saksofonu, nieskoordynowanych uderze┼ä perkusji, tanich klawiszy, odg┼éos├│w telefonicznego dzwonka i ptasich ┼Ťpiew├│w niepokoi jak pukanie do drzwi o pi─ůtej nad ranem. W ┼Ťwiecie B─ůkowskiego nawet muzak brzmi mrocznie. Us┼éyszana w Arkadii b─ůd┼║ w innym centrum handlowym weso┼éa i mia┼éka brzmieniowa tapeta zmienia si─Ö w ┼Ťcie┼╝k─Ö d┼║wi─Ökow─ů z horroru o inwazji zombie (ÔÇ×Ruchome schodyÔÇŁ). Wszystko za pomoc─ů kilku prostych, ale efektywnych narz─Ödzi: radykalnego rozmieszczenia brzmie┼ä w panoramie stereo czy kilku sugestywnych d┼║wi─Ök├│w, na przyk┼éad wszechobecnych odg┼éos├│w wibracji telefon├│w, wrzuconych tu i tam. Paleta brzmie┼ä mo┼╝e i jest ograniczona, ale ta oszcz─Ödno┼Ť─ç jest przekonuj─ůca i sugestywna.

Warstwa d┼║wi─Ökowa s┼éu┼╝y jako t┼éo dla psychogeograficznych eksploracji B─ůkowskiego, kt├│ry na bazie nowych widok├│w i wra┼╝e┼ä na bie┼╝─ůco tworzy swoj─ů w┼éasn─ů map─Ö Warszawy. Dziwna jednak ta psychogeografia, jakby odwr├│cona. W ko┼äcu sytuacjonistom ÔÇô to nie oni wymy┼Ťlili to poj─Öcie, ale i tak s─ů z nim najcz─Ö┼Ťciej kojarzeni ÔÇô chodzi┼éo o odkrywanie miasta na nowo, ÔÇ×odbanalizowanieÔÇŁ go, cho─çby przez ukazanie jego ezoterycznego oblicza dost─Öpnego wtajemniczonym. Na scenie muzycznej t─ů strategi─ů pos┼éuguje si─Ö psychodeliczno-ezoteryczny English Heretic. Na albumie ÔÇ×Anti-HeroesÔÇŁ przedstawi┼é wywrotow─ů wariacj─Ö na temat brytyjskich ÔÇ×niebieskich tabliczekÔÇŁ upami─Ötniaj─ůcych relacj─Ö miejsc z wa┼╝nymi osobami czy wydarzeniami. Heretic przeciwstawi┼é im w┼éasne ÔÇ×czarne tabliczkiÔÇŁ ┼é─ůcz─ůce lokalizacje na przedmie┼Ťciach Londynu z wyimaginowanymi psychopatami ÔÇô jednym z nich by┼é Robert Vaughan, jeden z bohater├│w ÔÇ×KraksyÔÇŁ J.G. Ballarda.

 

B─ůkowskiemu tymczasem nie zale┼╝y na odkrywaniu czy g┼é─Öbi. Wystarczy mu czysto powierzchowny, beznami─Ötny opis tego co widzi za oknem lub w galerii handlowej. To oswajanie przez nazywanie. ÔÇ×Szk┼éo, stal, polipropylen/ Cropp, HM, Leroy MerlinÔÇŁ ÔÇô wylicza w ÔÇ×Ruchomych schodachÔÇŁ. A jednak ta strategia nie wydaje si─Ö sprawdza─ç, bo czasem z tego ca┼éego bana┼éu i tak wychyla si─Ö co┼Ť niebezpiecznego. W┼Ťr├│d domowych rekwizyt├│w nagle pojawia si─Ö jaki┼Ť tajemniczy ÔÇ×telegazÔÇŁ, kt├│ry przywo┼éuje na my┼Ťl halucynacje Maxa Renna z ÔÇ×WideodromuÔÇŁ.

 

Obowi─ůzkowa p┼éyta dla wszystkich wyobcowanych mieszczuch├│w.

 

ÔÇ×TelegazÔÇŁ Wojciecha B─ůkowskiego uka┼╝e si─Ö nak┼éadem wytw├│rni DUNNO 8 grudnia 2014 roku

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś