Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

T─Ögi Dansing

Gdy na pocz─ůtku lat 50. kapela braci Witkowskich zaczyna┼éa gra─ç, najm┼éodszego, sze┼Ťcioletniego Kazimierza prawie nie by┼éo wida─ç zza perkusji. Mimo to Stanis┼éaw Witkowski i jego czterech braci od 1956 roku przez czterdzie┼Ťci lat obstawiali wszystkie wesela w okolicach Opatowa i ┼üagowa na Kielecczy┼║nie.


ÔÇ×Grali┼Ťmy tak, ┼╝e si─Ö sufit podnosi┼é. A jak dobrze dmuchn─Öli┼Ťmy, to naftowe lampy gas┼éyÔÇŁ ÔÇô wspomina Stanis┼éaw Witkowski w ksi─ů┼╝eczce do┼é─ůczonej do debiutanckiej p┼éyty kapeli T─Ögie Ch┼éopy, na kt├│rej go┼Ťcinnie wyst─Öpuje. Dobre p├│┼é wieku starszy od reszty cz┼éonk├│w zespo┼éu, nie tylko dziarsko dotrzymuje im kroku, ale jest dla nich przewodnikiem po melodycznych zawijasach kieleckich polek, fokstrot├│w czy ch┼éop├│w (tr├│jmiarowe melodie taneczne typowe dla muzyki wschodniej Kielecczyzny). Spotkali si─Ö, gdy m┼éodsi muzykanci przemierzali ┼Ťwi─Ötokrzyskie wsie w poszukiwaniu tradycyjnych melodii. Zacz─Öli grywa─ç razem podczas lokalnych pota┼äc├│wek, festiwali, wesel i jarmark├│w. Ich spotkanie zaowocowa┼éo nie tylko bardzo udan─ů p┼éyt─ů, ale te┼╝ ÔÇô przede wszystkim ÔÇô seri─ů letnich Tabor├│w Domu Ta┼äca w S─Ödku. Do tej niewielkiej wsi w okolicach ┼üagowa zje┼╝d┼╝a si─Ö na prze┼éomie lipca i sierpnia kilkuset mi┼éo┼Ťnik├│w muzyki tradycyjnej, by przez tydzie┼ä wsp├│lnie uczy─ç si─Ö gry na instrumentach, ┼Ťpiewu, ta┼äca, ale przede wszystkim, by uczestniczy─ç w conocnych pota┼äc├│wkach. Do wczesnych godzin przedpo┼éudniowych trwa euforia ta┼äca, ┼Ťpiewu i wsp├│lnego grania. Tradycyjna muzyka z tych stron rozbrzmiewa na nowo, grana przez mistrz├│w i uczni├│w. Zar├│wno na scenie, jak i na parkiecie ÔÇô miejscowi i przyjezdni.

fot. Arkadiusz Szałata

fot. Arkadiusz Sza┼éata


Dla ca┼éego S─Ödka i okolic Tabor to prawdziwe ┼Ťwi─Öto, na kt├│re czeka si─Ö ju┼╝ od pierwszego dnia po fina┼éowej pota┼äc├│wce. Mieszka┼äcy udost─Öpniaj─ů swoje stodo┼éy na sale pr├│b dla bardziej lub mniej pocz─ůtkuj─ůcych ┼Ťpiewak├│w, tr─Öbaczy, skrzypk├│w, klarnecist├│w, barabanist├│w i akordeonist├│w. Na warsztaty zje┼╝d┼╝aj─ů si─Ö tu ludzie nie tylko z ca┼éej Polski, ale i zagranicy, w dodatku w bardzo r├│┼╝nym wieku ÔÇô od dzieci po senior├│w. Wieczorem, wsp├│ln─ů pr├│b─ů orkiestry, otwieraj─ů pota┼äc├│wk─Ö, kt├│ra ┼Ťci─ůga do S─Ödka mieszka┼äc├│w okolicznych, rozsianych w promieniu kilkudziesi─Öciu kilometr├│w miejscowo┼Ťci. Dla starszych, wiejskich muzyk├│w to wielka rado┼Ť─ç. Ich dzieci i wnuki przewa┼╝nie nie chc─ů ju┼╝ gra─ç. A tw├│rcy Taboru Kieleckiego ucz─ů si─Ö od lokalnych mistrz├│w, a nast─Öpnie w pewien spos├│b oddaj─ů to miejscu i spo┼éeczno┼Ťci.
Debiutancka p┼éyta T─Ögich Ch┼éop├│w dedykowana jest wszystkim muzykom i ┼Ťpiewakom ÔÇ×zar├│wno tym, od kt├│rych mamy szcz─Ö┼Ťcie uczy─ç si─Ö bezpo┼Ťrednio, jak i tym, kt├│rzy odeszli, lecz ich niezwyk┼ée nagrania inspiruj─ů nas i maj─ů wp┼éyw na kszta┼ét i energi─Ö naszej muzykiÔÇŁ. Nieprzypadkowy jest te┼╝ tytu┼é p┼éyty: ÔÇ×DansingÔÇŁ. S┼éuchanie jej w domu ÔÇô sk─ůdin─ůd bardzo przyjemne ÔÇô nie wyczerpuje zawartego w tej muzyce potencja┼éu. Dopiero grana na ┼╝ywo, do ta┼äca, objawia si─Ö w swojej pe┼éni, tworzy siln─ů wi─Ö┼║ mi─Ödzy muzykantami a tancerzami. To muzyka, kt├│ra porywa do ta┼äca nie tylko ortodoksyjnych mi┼éo┼Ťnik├│w muzyki tradycyjnej.
fot. Arkadiusz Szałata

fot. Arkadiusz Sza┼éata


Cz┼éonkowie kapeli bardzo pilnie i z ogromnym szacunkiem studiuj─ů melodie, kt├│re poznaj─ů od lokalnych muzykant├│w i ┼Ťpiewak├│w. Wnikliwie analizuj─ů przer├│┼╝ne frazowania i ozdobniki, wcale nieproste linie melodyczne, by nast─Öpnie odtworzy─ç je w mo┼╝liwie wierny spos├│b. Mimo to ich muzyka brzmi zaskakuj─ůco ┼Ťwie┼╝o, w najmniejszym stopniu nie pobrzmiewa w niej cepeliowy folklor, ani nie uderza patyna skansenowego eksponatu.
Obok tradycyjnych polek, ┼Ťpiw czy ch┼éop├│w na p┼éycie znalaz┼éy si─Ö te┼╝ nieco nowsze, ale bardzo popularne na powojennych pota┼äc├│wkach tanga, walczyki i fokstroty, kt├│re Stanis┼éaw Witkowski i jego r├│wie┼Ťnicy grywali jako ÔÇ×awangardowa m┼éodzie┼╝ÔÇŁ. Znane z wykonania Stanis┼éawa Fogga przedwojenne tango ÔÇ×Pami─Ötam twoje oczyÔÇŁ, na p┼éycie T─Ögich Ch┼éop├│w z go┼Ťcinnym udzia┼éem prawie siedemdziesi─Öcioletniego akordeonisty i ┼Ťpiewaka z Bartoszowin W┼éadys┼éawa B─ůka, dos┼éownie ┼Ťciska za gard┼éo. Zreszt─ů ca┼éa p┼éyta ÔÇ×DansingÔÇŁ, cho─ç z pozoru radosna i porywaj─ůca do ta┼äca, ma te┼╝ w sobie co┼Ť bardzo wzruszaj─ůcego. Te zapomniane dzi┼Ť melodie z wiejskich ┼Ťwietlic i remiz stra┼╝ackich ┼é─ůcz─ů w sobie bardzo skrajne emocje. Oddajmy na koniec g┼éos Stanis┼éawowi Witkowskiemu: ÔÇ×Mnie muzyki takie wy┼╝szej jako┼Ťci nie obchodz─ů. Mnie obchodz─ů ludowe muzyki: walczyki, tanga, poleczki, ┼Ťpiwy. Bo te ludowe maj─ů w sobie du┼╝o takiej ┼╝a┼éo┼Ťno┼Ťci (ÔÇŽ). Na weselach jak to grali┼Ťmy, to ludzie p┼éakaliÔÇŁ.
***

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś