Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

T─Öcza nasza powszechna

ÔÇ×Sp┼éon─ů┼é symbol zarazyÔÇŁ ÔÇô og┼éosi┼é wczoraj na Agrykoli Robert Winnicki. Lider Ruchu Narodowego, kt├│ry w swoim wyst─ůpieniu domaga┼é si─Ö ÔÇ×respektowania tradycji chrze┼Ťcija┼äskiejÔÇŁ.


Sp┼éon─ů┼é symbol zarazy ÔÇô og┼éosi┼é wczoraj na Agrykoli Robert Winnicki. Lider Ruchu Narodowego, kt├│ry w swoim wyst─ůpieniu domaga┼é si─Ö respektowania tradycji chrze┼Ťcija┼äskiej, najwyra┼║niej zapomnia┼é o tym, ┼╝e w Ksi─Ödze Rodzaju ÔÇô jednym z najstarszych ┼║r├│de┼é tej tradycji ÔÇô t─Öcza pos┼éu┼╝y┼éa za znak przymierza, kt├│re B├│g zawar┼é z lud┼║mi po opadni─Öciu w├│d potopu.
 
Wspomniane przemilczenie mo┼╝na chyba t┼éumaczy─ç tym, ┼╝e Winnicki m├│wi┼é nie o tradycji chrze┼Ťcija┼äskiej w og├│le, ani tym bardziej o tradycji ┼╝ydowskiej, w obr─Öbie kt├│rej powsta┼é Stary Testament, lecz o tysi─ůcletniej chrze┼Ťcija┼äskiej tradycji Polski. Wci─ů┼╝ jednak nie bardzo wiadomo, dlaczego w tej ostatniej mia┼éoby zabrakn─ů─ç miejsca dla znaku przymierza. Czy┼╝by istnia┼éy teologiczne przyczyny, dla kt├│rych nar├│d polski (lub Nar├│d Polski) przymierza nie potrzebuje?
 
Dla ch┼éopc├│w Winnickiego t─Öcza jest emblematem lewackiej czy te┼╝ ÔÇô jak by┼é uprzejmy doprecyzowa─ç pose┼é PiS Bartosz Kownacki ÔÇô pedalskiej rewolucji. Tymczasem, obok tak znienawidzonej przez nich tolerancji, w szczeg├│lno┼Ťci tolerancji dla mniejszo┼Ťci seksualnych, t─Öcza pe┼éni w kulturze r├│wnie┼╝ inne funkcje. Od czasu XVI-wiecznych wyst─ůpie┼ä niemieckich ch┼éop├│w przeciwko panom feudalnym symbolizuje ona nadziej─Ö na rewolucyjn─ů zmian─Ö spo┼éeczn─ů, a od lat dwudziestych XX wieku ÔÇô mi─Ödzynarodowy ruch sp├│┼édzielczy (do dzi┼Ť zobaczy─ç j─ů mo┼╝na w logotypach co poniekt├│rych sklep├│w nale┼╝─ůcych do sieci Spo┼éem). Kr├│tko m├│wi─ůc, t─Öcza jest symbolem bardzo pojemnym, nios─ůcym ze sob─ů znaczny potencja┼é szeroko poj─Ötej inkluzywno┼Ťci. Nie przypuszczam, rzecz jasna, ┼╝eby przekona┼éo to do niej samego Winnickiego.
 
Ofiara ca┼éopalna, kt├│r─ů z┼éo┼╝yli ze stoj─ůcej na placu Zbawiciela t─Öczy boj├│wkarze id─ůcy w tegorocznym Marszu Niepodleg┼éo┼Ťci, jest ju┼╝ czwart─ů w kr├│tkiej historii jej istnienia (nota bene, ma┼éo kt├│ry spo┼Ťr├│d obserwator├│w odnotowa┼é, ┼╝e raptem kilka dni po jednym z podpale┼ä byli┼Ťmy ┼Ťwiadkami quasi-biblijnego potopu na Stadionie Narodowym).
Jest to jednak zarazem pierwszy spo┼Ťr├│d zwi─ůzanych z ekspozycj─ů incydent├│w, kt├│rego nie mo┼╝na sprowadzi─ç do roli zwyk┼éego aktu wandalizmu. Przemy┼Ťlana czy spontaniczna, decyzja o spaleniu t─Öczy ÔÇô podj─Öta zapewne przez grup─Ö zadymiarzy, ale oklaskiwana przez uczestnik├│w Marszu Niepodleg┼éo┼Ťci i prawicowych komentator├│w ÔÇô dobrze komponuje si─Ö ze szturmem przeprowadzonym przez zakapturzonych bandyt├│w na warszawskie squaty i jako taka ma wymiar symboliczny.
 
Na portalach spo┼éeczno┼Ťciowych odzywaj─ů si─Ö od wczoraj g┼éosy rozs─ůdku, kt├│re namawiaj─ů do usuni─Öcia instalacji z placu Zbawiciela, skoro wzbudza ona tak wielkie emocje i poch┼éania tak znaczne nak┼éady finansowe. My┼Ťl─Ö jednak, ┼╝e w┼éa┼Ťnie od wczoraj nie wolno nam tego uczyni─ç. T─Öcza ÔÇô niejako wbrew intencji autorki eksponatu, Julity W├│jcik ÔÇô nie jest ju┼╝ rozmytym symbolem, kt├│ry zawsze powinien nie┼Ť─ç ze sob─ů pozytywne skojarzenia. To ju┼╝ nie hipsterski landszaft, lecz scena oporu podj─Ötego przeciwko bezmy┼Ťlnej ulicznej przemocy. Przemocy tej nie warto uto┼╝samia─ç z samym tylko Ruchem Narodowym ani z wystudiowanymi u┼Ťmieszkami typ├│w w rodzaju Winnickiego i Zawiszy. Potencja┼é przemocy, kt├│r─ů mam na my┼Ťli, nie rodzi si─Ö na wiecach prawicy, cho─ç na nich si─Ö ujawnia, intensyfikuje i zostaje ukierunkowany.
 
Rafa┼é Bakalarczyk, jeden z najbardziej podziwianych przeze mnie dzia┼éaczy m┼éodej lewicy, napisa┼é wczoraj na Facebooku: A┼╝ nie chce mi si─Ö powtarza─ç tego, co zwyk┼éem m├│wi─ç w temacie nacjonalistyczno-kibolskich zryw├│w, i┼╝ jest to barbarzy┼äska i atawistyczna, cz─Östo nieu┼Ťwiadomiona reakcja na wszechobecn─ů brutalno┼Ť─ç rodzimych spo┼éecznych reali├│w, wraz z wykluczeniem, nier├│wno┼Ťci─ů, dezintegracj─ů. I cho─ç bynajmniej nie do usprawiedliwienia, to do pewnego jednak spo┼éecznie wyt┼éumaczalna. ┼╗e jest to skutek g┼é─Öbszych mechanizm├│w przemocy symbolicznej i strukturalnej. Takie refleksje na temat rzeczywisto┼Ťci mog─ů i powinni snu─ç ci, kt├│rzy chc─ů i pr├│buj─ů j─ů zmienia─ç, ale jako┼Ť czuj─Ö nieadekwatno┼Ť─ç wyra┼╝ania akurat w tym dniu owej ch┼éodnej diagnozy w stosunku do tego, co widzia┼éem i czu┼éem na gor─ůco.
W kilku zdaniach Rafa┼é nazwa┼é moje uczucia zwi─ůzane z wczorajszym dniem. O ile bowiem pozostaj─Ö g┼é─Öboko przekonany o istnieniu strukturalno-spo┼éecznych ┼║r├│de┼é potopu ulicznej przemocy, st─ůd za┼Ť r├│wnie┼╝ o konieczno┼Ťci ich lokalizowania i osuszania, o tyle uwa┼╝am, ┼╝e z ca┼é─ů bezwzgl─Ödno┼Ťci─ů nale┼╝y os─ůdzi─ç po┼Ťrednich i bezpo┼Ťrednich sprawc├│w tego, co si─Ö wydarzy┼éo. I odrestaurowa─ç t─Öcz─Ö, kt├│ra ÔÇô zbudowana r─Ökami okolicznych mieszka┼äc├│w oraz wolontariuszy (kobiet, m─Ö┼╝czyzn i dzieci naznaczonych wykluczeniem, bezrobotnych, biednych, upo┼Ťledzonych, kt├│rzy po┼Ťwi─Öcili sw├│j czas i energi─Ö, by sprawi─ç rado┼Ť─ç innym) ÔÇô sta┼éa si─Ö symbolem spo┼éecze┼ästwa opartego na inkluzywno┼Ťci i wsp├│┼édzia┼éaniu. Jego systematyczna dekonstrukcja jest najwa┼╝niejsz─ů przyczyn─ů zaistnienia przemocy, w ogniu kt├│rej t─Öcza sp┼éon─Ö┼éa.
 
Mo┼╝e wi─Öc rekonstrukcja t─Öczy ÔÇô poj─Ötej ju┼╝ nie jako kolorowa dekoracja, lecz jako nowy znak przymierza, symbol inkluzywnego spo┼éecze┼ästwa ÔÇô mog┼éaby si─Ö sta─ç pierwszym krokiem do rekonstrukcji spo┼éecznych wi─Özi? Obawiam si─Ö, ┼╝e nie to ma na my┼Ťli prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, gdy deklaruje, ┼╝e miasto b─Ödzie odbudowywa┼éo t─Öcz─Ö tyle razy, ile razy pojawi si─Ö taka potrzeba. Hipsterski landszaft nie jest tym, czego dzi┼Ť potrzebujemy. W przeciwie┼ästwie do spo┼éecznej zmiany.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś