Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Szko┼éa bez seksu, seks bez szko┼éy

Uznali┼Ťmy, ┼╝e lekcje podstaw przedsi─Öbiorczo┼Ťci s─ů mniej zideologizowane i bardziej praktyczne ni┼╝ zaj─Öcia z edukacji seksualnej. Trudno jednak nie zauwa┼╝y─ç, ┼╝e m┼éody cz┼éowiek ma znacznie wi─Öksze szanse za┼éo┼╝y─ç w najbli┼╝szej przysz┼éo┼Ťci prezerwatyw─Ö ni┼╝ firm─Ö.
Szkoła bez seksu, seks bez szkoły
ilustr.: Anna Libera

Nigdy nie zapomn─Ö tematu pierwszej lekcji podstaw przedsi─Öbiorczo┼Ťci, w kt├│rej mia┼éam okazj─Ö uczestniczy─ç w liceum. Pod czujnym okiem nauczyciela starali┼Ťmy si─Ö okre┼Ťli─ç ÔÇ×cechy cz┼éowieka przedsi─ÖbiorczegoÔÇŁ. ├ôw ÔÇ×cz┼éowiek przedsi─ÖbiorczyÔÇŁ jest wi─Öc, rzecz jasna, pracowity, inteligentny i kreatywny. Jest tak┼╝e samodzielny, zdeterminowany, pewny siebie, zdecydowany, o nienagannej prezencji, ┼éatwo nawi─ůzuje znajomo┼Ťci. Jest doskona┼éym produktem systemu spo┼éeczno-ekonomicznego, w kt├│rym ┼╝yjemy: neoliberalna ekonomia nie istnia┼éaby bez ÔÇ×cz┼éowieka przedsi─ÖbiorczegoÔÇŁ, a ÔÇ×cz┼éowiek przedsi─ÖbiorczyÔÇŁ nie istnia┼éby bez niej. ÔÇ×Cz┼éowiek przedsi─ÖbiorczyÔÇŁ to na przyk┼éad taki doktor (sic!) Mateusz Grzesiak, kt├│ry w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych uczy nas, ÔÇ×jak zarabia─ç pieni─ůdze na byciu sob─ů?ÔÇŁ, ÔÇ×czym jest szcz─Ö┼Ťcie?ÔÇŁ, a tak┼╝e pokazuje ÔÇ×10 zasad, kt├│rymi kieruj─ů si─Ö ludzie sukcesuÔÇŁ. ÔÇ×Cz┼éowiek przedsi─ÖbiorczyÔÇŁ ┼╝yje w najlepszym z mo┼╝liwych ┼Ťwiat├│w ÔÇô ograniczony jest najwy┼╝ej przez w┼éasne psychologiczne s┼éabo┼Ťci, kt├│re zreszt─ů po treningu prowadzonym przez profesjonalnego coacha ┼éatwo wyeliminowa─ç. Posiada specyficzny komfort: kategorie takie jak p┼ée─ç, rasa, klasa spo┼éeczna czy kapita┼é spo┼éeczno-kulturowy pozostaj─ů dla niego niezauwa┼╝alne, wr─Öcz przezroczyste.

W liceum uczymy si─Ö, ┼╝e taka ÔÇ×przedsi─ÖbiorczaÔÇŁ to┼╝samo┼Ť─ç jest uniwersalna ÔÇô kolejne zaj─Öcia zosta┼éy po┼Ťwi─Öcone jak┼╝e praktycznemu problemowi zak┼éadania w┼éasnej firmy. Niestety, najcz─Ö┼Ťciej wci─ů┼╝ trzeba samemu znale┼║─ç si─Ö poza w─ůskim gronem tw├│rc├│w i ÔÇ×udzia┼éowc├│wÔÇŁ tej neoliberalnej narracji, by dostrzec jej wybi├│rczo┼Ť─ç. O rozmaitych ograniczeniach socjoekonomicznych, komplikuj─ůcych ten prosty obraz self-made mana, raczej nie dowiemy si─Ö w szkole. Przyj─Öli┼Ťmy, ┼╝e wszyscy ÔÇô jak ÔÇ×cz┼éowiek przedsi─ÖbiorczyÔÇŁ ÔÇô ┼╝yjemy w najlepszym ze ┼Ťwiat├│w, co wi─Öcej ÔÇô jedynym mo┼╝liwym. Podobnie jak w XIX wieku trudno by┼éo pomy┼Ťle─ç, ┼╝e mo┼╝e istnie─ç nauka inna ni┼╝ ÔÇ×wiedza s┼éu┼╝─ůca ImperiumÔÇŁ, kt├│ra promowa┼éa ewolucjonistyczne my┼Ťlenie o kulturach, s┼éu┼╝─ůce ideologicznemu podtrzymaniu dominacji kolonialnej pa┼ästw Zachodu, tak samo dzi┼Ť naturalizowany jest globalny porz─ůdek spo┼éeczno-ekonomiczny.

Mo┼╝na sobie wyobrazi─ç sytuacj─Ö, w kt├│rej pacyfistycznie usposobieni rodzice protestuj─ů przeciwko lekcjom przysposobienia obronnego (z nieznanych mi przyczyn zwanych od niedawna ÔÇ×edukacj─ů dla bezpiecze┼ästwaÔÇŁ) odbywaj─ůcym si─Ö na strzelnicy. Nie zdziwi┼éoby mnie te┼╝ wzburzenie rodzic├│w o nastawieniu antykolonialnym wobec niezachwianej pozycji ÔÇ×W pustyni i w puszczyÔÇŁ na li┼Ťcie lektur dla szko┼éy podstawowej czy lekcji pod tytu┼éem ÔÇ×wielkie odkrycia geograficzneÔÇŁ pokazuj─ůcych zbawienny wp┼éyw dokona┼ä Corteza i Pizarra na kultur─Ö europejsk─ů.

Postulat, ┼╝eby edukacja ÔÇô czy szerzej nauka w og├│le ÔÇô by┼éa wyzuta z wszelkiej ideologii, jest utopijny. Twierdzenie, ┼╝e wiedza przekazywana uczniom jest neutralna i uniwersalna, stanowi zatem przek┼éamanie. W skali ┼Ťwiata ÔÇô sam fakt przynale┼╝no┼Ťci do kr─Ögu rozwini─Ötych pa┼ästw Globalnej P├│┼énocy o przesz┼éo┼Ťci kolonialnej, a w skali lokalnej ÔÇô bycie cz─Ö┼Ťci─ů wielkomiejskiej elity, sprawiaj─ů, ┼╝e wiedza wytwarzana przez nas ma przywilej stawania si─Ö t─ů rzekomo ÔÇ×uniwersaln─ůÔÇŁ, ÔÇ×obiektywn─ůÔÇŁ, ÔÇ×powszechn─ůÔÇŁ. Czy sta┼ée u┼Ťwiadamianie przez nauczyciela sobie i uczniom w┼éasnego uwik┼éania w sprawy, o kt├│rych si─Ö m├│wi, wystarczy? A mo┼╝e trzeba kiedy┼Ť powiedzie─ç ÔÇ×stopÔÇŁ i arbitralnie wyznaczy─ç granic─Ö pomi─Ödzy dopuszczalnym a przesadnym zideologizowaniem edukacji szkolnej?

Wszystkie te pytanie i w─ůtpliwo┼Ťci najsilniej ogniskuj─ů si─Ö w kontek┼Ťcie nie lekcji przedsi─Öbiorczo┼Ťci, przysposobienia obronnego czy historii, lecz zaj─Ö─ç edukacji seksualnej, kt├│re obecnie nosz─ů nazw─Ö ÔÇ×wychowania do ┼╝ycia w rodzinieÔÇŁ i s─ů nieobowi─ůzkowe.

Seks zideologizowany

Na sp├│r o edukacj─Ö seksualn─ů w szko┼éach mo┼╝na spojrze─ç jako na sp├│r dw├│ch racjonalno┼Ťci. Pierwsza z nich to racjonalno┼Ť─ç w potocznym tego s┼éowa znaczeniu. Odnosi si─Ö do pozytywistycznego rozumienia nauki jako sfery podlegaj─ůcej dowodom, obiektywnej i pewnej. Stoi ona w konflikcie z racjonalno┼Ťci─ů religijn─ů, czy ideologiczn─ů, kt├│ra wynika z niemo┼╝liwych do udowodnienia na gruncie tak pojmowanej nauki przekona┼ä. Z tego do┼Ť─ç abstrakcyjnego konfliktu wynika znacznie praktyczniejsze pytanie, dotycz─ůce tego, kt├│rej z owych racjonalno┼Ťci przyznamy priorytet na poziomie pa┼ästwowym i instytucjonalnym. I cho─ç wydawa─ç by si─Ö mog┼éo, ┼╝e wszystkie pa┼ästwa europejskie id─ů w r├│┼╝nym tempie t─ů sam─ů drog─ů w stron─Ö ca┼ékowitej sekularyzacji, b─Öd─ůcej ÔÇô przynajmniej w cz─Ö┼Ťci ÔÇô konsekwencj─ů pozytywistycznej racjonalno┼Ťci, temperatura spor├│w o ÔÇ×ideologi─Ö genderÔÇŁ czy pr├│by zmian w obowi─ůzuj─ůcym kompromisie aborcyjnym wskazuje, ┼╝e sprawa jest znacznie bardziej skomplikowana.

Z jakiego┼Ť powodu uznali┼Ťmy, ┼╝e seks jest bardziej zideologizowany ni┼╝ ekonomia. Nikt nie utyskuje na zaj─Öcia z podstaw przedsi─Öbiorczo┼Ťci, podczas kt├│rych na piedestale stawia si─Ö warto┼Ťci i postawy dyskusyjne zar├│wno na gruncie samej ekonomii, jak i socjologii, antropologii spo┼éecznej, historii czy etyki. Obro┼äcy obecnego porz─ůdku powiedzieliby zapewne, ┼╝e w─ůtpliwo┼Ťci natury filozoficznej s─ů drugorz─Ödne wobec faktu, ┼╝e lekcje maj─ů by─ç przede wszystkim praktyczne, pom├│c uczniom odnale┼║─ç si─Ö we wsp├│┼éczesnym ┼Ťwiecie. Trudno jednak nie zauwa┼╝y─ç, ┼╝e, statystycznie rzecz ujmuj─ůc, m┼éody cz┼éowiek ma znacznie wi─Öksze szanse za┼éo┼╝y─ç w najbli┼╝szej przysz┼éo┼Ťci prezerwatyw─Ö ni┼╝ firm─Ö.

Truizmem jest stwierdzenie, ┼╝e seks to niezwykle istotna cz─Ö┼Ť─ç ┼╝ycia spo┼éecznego. Jest on jednak sfer─ů specyficzn─ů i szczeg├│lnie wra┼╝liw─ů, dotyczy nas bowiem w spos├│b jak najbardziej dos┼éowny, namacalny, bezpo┼Ťredni i cielesny, maj─ůc jednocze┼Ťnie ogromne znaczenie psychologiczne. Seksualno┼Ť─ç jest stref─ů krzy┼╝owania si─Ö wielu obszar├│w ludzkiej aktywno┼Ťci: psychologii, biologii, ekonomii, polityki, ideologii, religii. Skoro wi─Öc edukacja ma s┼éu┼╝y─ç socjalizacji m┼éodych ludzi do ┼╝ycia w spo┼éecze┼ästwie, zaniedbanie tego aspektu mo┼╝e mie─ç bardzo negatywne konsekwencje. Jak to za┼Ť cz─Östo bywa, ideologiczne przepychanki polityk├│w, dzia┼éaczy spo┼éecznych oraz hierarch├│w ko┼Ťcielnych tocz─ů si─Ö w zupe┼énym oderwaniu od dynamicznej rzeczywisto┼Ťci spo┼éecznej.

ilustr.: Anna Libera

ilustr.: Anna Libera

Podr─Öczniki mizoginii

W Polsce mo┼╝na legalnie uprawia─ç seks od pi─Ötnastego roku ┼╝ycia. Z zesz┼éorocznych bada┼ä CBOS-u (raport ÔÇ×M┼éodzie┼╝ 2016ÔÇŁ) przeprowadzonych w┼Ťr├│d uczni├│w szk├│┼é ponadgimnazjalnych wynika, ┼╝e ze stwierdzeniem ÔÇ×pierwsze kontakty seksualne m┼éodzi ludzie powinni mie─ç dopiero po zawarciu ma┼é┼╝e┼ästwaÔÇŁ zgadza si─Ö jedynie 11 procent ankietowanych, a 70 procent jest mu przeciwne. Co wi─Öcej, 77 procent uczni├│w uwa┼╝a, ┼╝e ma┼é┼╝e┼ästwo nie jest koniecznym warunkiem utrzymywania stosunk├│w seksualnych, kiedy dwoje ludzi si─Ö kocha. Przeci─Ötny wiek inicjacji seksualnej to szesna┼Ťcie i p├│┼é roku w przypadku ch┼éopc├│w oraz szesna┼Ťcie lat i dziewi─Ö─ç miesi─Öcy u dziewcz─ůt. 52 procent ankietowanych ma w swoim ┼Ťrodowisku osoby, kt├│rym przed uko┼äczeniem 18 lat urodzi┼éo si─Ö dziecko (w tym 23 procent badanych zna kilka takich os├│b).

Tymczasem m┼éoda kobieta do osiemnastego roku ┼╝ycia mo┼╝e si─Ö uda─ç do ginekologa wy┼é─ůcznie w towarzystwie rodzica lub opiekuna prawnego. Obok wielu konsekwencji medycznych i psychologicznych oznacza to tak┼╝e, ┼╝e niepe┼énoletnia osoba nie jest w stanie uzyska─ç recepty na tabletki antykoncepcyjne ÔÇô najskuteczniejszy obecnie ┼Ťrodek chroni─ůcy przed niechcian─ů ci─ů┼╝─ů ÔÇô bez wiedzy opiekuna. R├│wnocze┼Ťnie pa┼ästwo ograniczy┼éo dost─Öp do antykoncepcji awaryjnej, nie wprowadzaj─ůc rzetelnej edukacji seksualnej. Tymczasem w zatwierdzonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podr─Öcznikach ÔÇ×W─Ödruj─ůc ku doros┼éo┼Ťci. Wychowanie do ┼╝ycia w rodzinie dla uczni├│w klas IÔÇôIII gimnazjumÔÇŁ mo┼╝emy przeczyta─ç mi─Ödzy innymi: ÔÇ×Wiadomo jednak, ┼╝e nie chodzi tu tylko o ma┼éy fa┼éd b┼éony dziewiczej, ale o co┼Ť wi─Öcej. To ┬źco┼Ť┬╗ to integralno┼Ť─ç osoby ludzkiej. Integralny znaczy zwi─ůzany z ca┼éo┼Ťci─ů; to dziewczyna, kt├│ra ┬źnie rozmienia si─Ö na drobne┬╗ÔÇŁ (strona 97). Czytamy tak┼╝e: ÔÇ×Dziewczyna szuka mi┼éo┼Ťci w kategoriach romantycznych. Jest wra┼╝liwa na s┼éowa i dotyk. Je┼╝eli ch┼éopak m├│wi ciep┼éo i czule obejmuje, dziewczyna otwiera swoje serce i wyobra┼║ni─Ö. Wydaje si─Ö jej, ┼╝e to ju┼╝ ten jedyny, wspania┼éy i na ca┼ée ┼╝ycie. Planuje, jak─ů b─Ödzie mia┼éa ┼Ťlubn─ů sukni─Ö, pantofelki, bukiet…ÔÇŁ (strona 92).

Podobnie jak w przypadku motywacyjnych bon mot├│w m┼éodego przedsi─Öbiorcy, g┼éupot─Ö tych stwierdze┼ä obna┼╝aj─ů osi─ůgni─Öcia nauk spo┼éecznych. Wizja p┼éci, w kt├│rej kobiecie przypisuje si─Ö takie cechy jak emocjonalno┼Ť─ç, romantyczno┼Ť─ç, naiwno┼Ť─ç, bierno┼Ť─ç, m─Ö┼╝czy┼║nie za┼Ť racjonalno┼Ť─ç, zdecydowanie czy rozwag─Ö nie tylko nie jest powszechnie obowi─ůzuj─ůca, lecz prowadzi tak┼╝e do sytuacji takich jak pozbawienie kobiet prawa do g┼éosowania, dost─Öpu do edukacji, ograniczenie mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju kariery zawodowej i tak dalej. Mo┼╝na by na to odpowiedzie─ç, ┼╝e, czy tego chcemy, czy nie, wszyscy jeste┼Ťmy zanurzeni w kulturze, w kt├│rej pokutuj─ů podobne stereotypy, w zwi─ůzku z tym, niezale┼╝nie od osi─ůgni─Ö─ç nauk spo┼éecznych, jeste┼Ťmy przez nie kszta┼étowani. Jednak podr─Öcznikowych tre┼Ťci nie potwierdza tak┼╝e indywidualne do┼Ťwiadczenie ÔÇô nie, czu┼éy dotyk czy ciep┼ée s┼éowa nigdy nie sprowokowa┼éy mnie do projektowania fasonu pantofelk├│w ┼Ťlubnych, nie wydaje mi si─Ö te┼╝, aby podobna zale┼╝no┼Ť─ç zachodzi┼éa u kt├│rejkolwiek z moich kole┼╝anek. Je┼Ťli chodzi o b┼éon─Ö dziewicz─ů, z ni─ů czy bez niej, moja osoba jest, jak s─ůdz─Ö, ca┼ékiem zintegrowana. Cokolwiek owo ÔÇ×zintegrowanieÔÇŁ oznacza.

Zagro┼╝eniem p┼éyn─ůcym z prowadzonej w ten spos├│b edukacji seksualnej jest nie tylko prezentowanie okre┼Ťlonej ideologii ÔÇô tym razem osadzonej w konserwatywnym nauczaniu Ko┼Ťcio┼éa Katolickiego, nie za┼Ť w pozytywistycznej wizji spo┼éecze┼ästwa ÔÇô jako uniwersalnej i powszechnie obowi─ůzuj─ůcej. Znacznie bardziej niebezpieczny jest fakt, ┼╝e owa w istocie mizoginistyczna i oparta na krzywdz─ůcych stereotypach wizja ┼Ťwiata naturalizuje i pog┼é─Öbia nier├│wno┼Ťci, a tak┼╝e w ┼╝aden spos├│b nie konfrontuje si─Ö ze wsp├│┼éczesn─ů rzeczywisto┼Ťci─ů ÔÇô nie odpowiada zatem r├│wnie┼╝ na jej wyzwania. Wychowani (czy wr─Öcz wytresowani) pod katolickim, esencjalistycznym kloszem, w┼Ťr├│d sformu┼éowa┼ä rodem z dziewi─Ötnastowiecznych romans├│w, uczniowie w zetkni─Öciu ze ┼Ťwiatem znacznie bardziej skomplikowanym maj─ů ÔÇô jak s─ůdz─Ö ÔÇô dwa wyj┼Ťcia. Pierwszym z nich jest prze┼╝ycie szoku poznawczego ze wszystkimi trudnymi do przewidzenia konsekwencjami psychologicznymi. Drugie wyj┼Ťcie to odgrodzenie si─Ö murem od niebezpiecznej rzeczywisto┼Ťci, jej negacja, po┼é─ůczona z nienawi┼Ťci─ů do wszystkiego, co nie mie┼Ťci si─Ö w czarno-bia┼éej wizji. ÔÇ×Mia┼éa wielu partner├│w seksualnych? Puszczalska!ÔÇŁ, ÔÇ×Po trzydziestce i wci─ů┼╝ bez m─Ö┼╝a? Pewnie brzydka!ÔÇŁ ÔÇô i tak dalej.

Ile os├│b, tyle seksualno┼Ťci

Czy nam si─Ö to podoba, czy nie, chrze┼Ťcija┼äska wizja ludzkiej seksualno┼Ťci nie jest wizj─ů jedyn─ů ani absolutn─ů. Co wi─Öcej, w praktyce jest to wizja do┼Ť─ç niepopularna, co pokazuj─ů cho─çby przywo┼éane wy┼╝ej statystyki. Ignorowanie tych fakt├│w i filozofia spod sztandaru ÔÇ×tym gorzej dla rzeczywisto┼ŤciÔÇŁ nie pomaga ani Ko┼Ťcio┼éowi, ani ┼Ťwiadomemu budowaniu w┼éasnej seksualno┼Ťci przez m┼éodych ludzi. Nie pozwala dostrzec uniwersalnych element├│w nauki Ko┼Ťcio┼éa m├│wi─ůcych o ludzkiej godno┼Ťci czy r├│wno┼Ťci, kt├│re mo┼╝na i nale┼╝a┼éoby w┼é─ůczy─ç do nauczania edukacji seksualnej.

Jestem przekonana, ┼╝e prowadz─ůc edukacj─Ö seksualn─ů, nale┼╝y uczy─ç m┼éodych ludzi, jak zak┼éada─ç prezerwatyw─Ö i jakie s─ů najskuteczniejsze metody antykoncepcji. Kto chce, skorzysta z tych porad, kto chce, zachowa ÔÇ×czysto┼Ť─çÔÇŁ do ┼Ťlubu, a jeszcze kto inny z pe┼én─ů ┼Ťwiadomo┼Ťci─ů zdecyduje si─Ö na metody naturalnego planowania rodziny. Ale dla ka┼╝dej z tych os├│b b─Ödzie lepiej, je┼Ťli uzyska na ten temat rzeteln─ů wiedz─Ö. Prowadz─ůc edukacj─Ö seksualn─ů, nale┼╝y uczy─ç m┼éodych ludzi, ┼╝e inicjacja seksualna to dla ma┼éo kt├│rej kobiety ÔÇ×oddawanie swojego kwiatuÔÇŁ. Zwykle to krwawe i bolesne do┼Ťwiadczenie, brutalnie odbiegaj─ůce od romantycznych wyobra┼╝e┼ä. Kto┼Ť mo┼╝e zdecydowa─ç, ┼╝e jednak poczeka, kto inny si─Ö tym nie przejmie, a jeszcze kto┼Ť b─Ödzie i tak z niecierpliwo┼Ťci─ů czeka─ç na magiczn─ů noc po┼Ťlubn─ů. Ale przynajmniej nikt si─Ö nie przestraszy ani nie zdziwi, widz─ůc krew na prze┼Ťcieradle. Prowadz─ůc edukacj─Ö seksualn─ů, nale┼╝y wreszcie, przede wszystkim, uczy─ç, ┼╝e seks to akt dw├│ch r├│wnych sobie os├│b, kt├│re wzajemnie sobie ufaj─ů, szanuj─ů si─Ö nawzajem, czerpi─ů przyjemno┼Ť─ç i w ka┼╝dej chwili mog─ů si─Ö z niego wycofa─ç. ┼╗e je┼Ťli kt├│ry┼Ť z tych warunk├│w nie zostaje spe┼éniony, zdecydowanie lepiej poczeka─ç. ┼╗e seks, zw┼éaszcza ten pierwszy, jest dla wielu os├│b wa┼╝nym i formacyjnym do┼Ťwiadczeniem, a co za tym idzie, wi─ů┼╝e si─Ö z niespotykan─ů w innych sferach odpowiedzialno┼Ťci─ů za drugiego cz┼éowieka ÔÇô ma zatem r├│wnie┼╝ bardzo silny aspekt moralny. ┼╗e seks to nie podb├│j, konkurs, walka p┼éci, nagroda za dobre sprawowanie czy przemoc. Seks to przede wszystkim spotkanie dwojga odpowiedzialnych ludzi, kt├│rzy powinni jak najbardziej ┼Ťwiadomie okre┼Ťla─ç jego warunki. I ┼╝e to spotkanie powinno dawa─ç przyjemno┼Ť─ç i satysfakcj─Ö obydwu stronom. Ten ostatni element, bazuj─ůcy przecie┼╝ na nauczaniu Ko┼Ťcio┼éa, powinien stanowi─ç absolutn─ů baz─Ö do ┼Ťwiadomego m├│wienia i nauczania o ludzkiej seksualno┼Ťci.

Edukacja seksualna powinna wreszcie uczy─ç tak┼╝e akceptacji w┼éasnej seksualno┼Ťci, czyli de facto akceptacji samej i samego siebie. W 2015 roku samob├│jstwo pope┼éni┼é Dominik, we wrze┼Ťniu tego roku Kacper. Obaj byli zaszczuwani przez koleg├│w i kole┼╝anki ze wzgl─Ödu na swoj─ů domnieman─ů homoseksualn─ů orientacj─Ö. Wszystko wskazuje na to, ┼╝e pr─Ödzej czy p├│┼║niej kto┼Ť do nich do┼é─ůczy ÔÇô w Polsce oko┼éo 63 procent m┼éodzie┼╝y LGBT+ mia┼éo my┼Ťli samob├│jcze. Mo┼╝na si─Ö spiera─ç na temat form w┼é─ůczania os├│b LGBT w kr─ůg praw rodzinnych i reprodukcyjnych. Jednak na z┼éo, przemoc i szczucie, tak┼╝e to schowane pod p┼éaszczykiem ÔÇ×obrony normalno┼Ťci i moralno┼ŤciÔÇŁ, nie mo┼╝e by─ç zgody. Wynika to tak┼╝e z przes┼éania Ewangelii. Ale nienormatywna seksualno┼Ť─ç to nie tylko odst─Öpstwo od heteronormatywno┼Ťci. To tak┼╝e wszelkie formy realizowania w┼éasnej seksualno┼Ťci niemieszcz─ůce si─Ö w prostym obrazku, w kt├│rym seks to stosunek pochwowy, najlepiej w pozycji misjonarskiej, najlepiej w ma┼é┼╝e┼ästwie, najlepiej tylko do jego wytrysku. I nie chodzi wcale o to, by pokazywa─ç uczniom rozmaite niestandardowe techniki uzyskiwania zmys┼éowej przyjemno┼Ťci, lecz by ich uspokaja─ç, ┼╝e nie ma nic z┼éego ani ÔÇ×nienormalnegoÔÇŁ w fakcie, ┼╝e jedne rzeczy sprawiaj─ů im przyjemno┼Ť─ç, a inne nie. Bo ile os├│b, tyle seksualno┼Ťci.

***

Trudno na powa┼╝nie traktowa─ç argumenty konserwatywnej strony sporu o ÔÇ×seksualizacji m┼éodzie┼╝yÔÇŁ. Czy naprawd─Ö propagatorzy tego terminu do tego stopnia wierz─ů w performatywn─ů funkcj─Ö s┼éowa? Czy sama informacja, ┼╝e istniej─ů prezerwatywy, zwi─ůzki homoseksualne czy seks oralny sprawi, ┼╝e pilni adepci pospiesz─ů, by sprawdzi─ç t─Ö wiedz─Ö w praktyce? Nie m├│wi─ůc ju┼╝ o tym, ┼╝e w ┼╝aden spos├│b nie da si─Ö uciec od ÔÇ×seksualizacjiÔÇŁ wsp├│┼éczesnej kultury: reklamy, ok┼éadki magazyn├│w, filmy (nie tylko te pornograficzne), promuj─ůce trudny do osi─ůgni─Öcia idea┼é pi─Ökna i szkodliwe, cz─Östo oparte na uprzedmiotowieniu kobiety, relacje damsko-m─Öskie s─ů przecie┼╝ wszechobecne. Lekcje edukacji seksualnej maj─ů szans─Ö sta─ç si─Ö bezpiecznym miejscem, w kt├│rym poznawanie w┼éasnej seksualno┼Ťci oparte b─Ödzie na wiedzy, nie za┼Ť na aspiracjach i niemo┼╝liwych do osi─ůgni─Öcia wzorcach, gdzie obok rozmowy o ÔÇ×technicznychÔÇŁ szczeg├│┼éach m├│wi─ç si─Ö b─Ödzie o psychologicznych i moralnych aspektach ludzkiej seksualno┼Ťci, zwi─ůzanych z intymno┼Ťci─ů i odpowiedzialno┼Ťci─ů za drugiego i drug─ů. Jestem przekonana, ┼╝e wiedza sama w sobie nie szkodzi. Zostawmy wi─Öc uczniom wyb├│r, co z ni─ů zrobi─ů. Bo decyzje o swoim ┼╝yciu seksualnym b─Öd─ů podejmowa┼éy z ni─ů czy bez niej. W ko┼äcu ÔÇ×dziecko to te┼╝ cz┼éowiek, tyle ┼╝e jeszcze ma┼éyÔÇŁ.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś