Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Steve McQueen. Zniewolony

McQueen podejmuje temat, kt├│ry na warsztat wzi─ů┼é te┼╝ niedawno Quentin Tarantino w ÔÇ×DjangoÔÇŁ. O ile jednak Tarantino podszed┼é do problemu w stylu kiczowato-komediowym, McQueen zrobi┼é kino bardzo serio.


 
McQueen podejmuje temat, kt├│ry na warsztat wzi─ů┼é te┼╝ niedawno Quentin Tarantino w ÔÇ×DjangoÔÇŁ. O ile jednak Tarantino podszed┼é do problemu w stylu kiczowato-komediowym, McQueen zrobi┼é kino bardzo serio.
 
Steve McQueen to obecnie jeden z najciekawszych i najlepszych brytyjskich re┼╝yser├│w, co sprawia, ┼╝e ka┼╝dy jego film jest prawdziwym wydarzeniem. Jakby tego by┼éo ma┼éo jego najnowsze dzie┼éo ÔÇ×ZniewolonyÔÇŁ dosta┼é Z┼éotego Globa dla najlepszego filmu i jest jednym z g┼é├│wnych kandydat├│w w wy┼Ťcigu po nominacje do Oscar├│w. Nic wi─Öc dziwnego, ┼╝e oczekiwania by┼éy ogromne.
 
Podobnie jak we wcze┼Ťniejszych ÔÇ×G┼éodzieÔÇŁ i ÔÇ×WstydzieÔÇŁ McQueen koncentruje swoj─ů uwag─Ö przede wszystkim na jednym bohaterze i jego kondycji psychicznej. ÔÇ×ZniewolonyÔÇŁ wi─Öcej wsp├│lnego ma z tym pierwszym ÔÇô tu te┼╝ mamy do czynienia z oporem, wytrwa┼éo┼Ťci─ů, walk─ů z otaczaj─ůcym ┼Ťwiatem i sytuacj─ů. Tyle, ┼╝e zachowanie bohatera ÔÇ×G┼éoduÔÇŁ wynika┼éo z wyboru, osobistych przekona┼ä, w ÔÇ×ZniewolonymÔÇŁ protagonista cierpi nie ze swojej woli. Jest to bowiem historia (na podstawie prawdziwych wydarze┼ä) Solomona Northupa (Chiwetel Ejiofor), czarnosk├│rego wolnego cz┼éowieka, kt├│ry w pierwszej po┼éowie XIX wieku zosta┼é porwany i zamieniony w niewolnika, kt├│rym by┼é przez dwana┼Ťcie lat.
 
McQueen podejmuje wi─Öc temat, kt├│ry na warsztat wzi─ů┼é te┼╝ niedawno Quentin Tarantino w ÔÇ×DjangoÔÇŁ. O ile jednak Tarantino podszed┼é do problemu w swoim stylu (czyli kiczowato-komediowym), McQueen zrobi┼é kino bardzo serio. My┼Ťl─Ö, ┼╝e strategia Tarantino jest niezwykle wa┼╝na i o┼╝ywcza, w doskona┼éy spos├│b o┼Ťmieszaj─ůca rasizm, ale dobrze te┼╝ jest przypomnie─ç sobie, ┼╝e to jednak bardzo powa┼╝na i straszna sprawa. ÔÇ×ZniewolonemuÔÇŁ to si─Ö udaje i to pomimo stosunkowo ma┼éej liczby scen okrucie┼ästwa ÔÇô id─ůc do kina podejrzewa┼éem, ┼╝e b─Ödzie ich wi─Öcej. Jedyne co przeszkadza to dialogi, kt├│re momentami zbyt wprost przekazuj─ů, o co w filmie chodzi ÔÇô ┼╝e niewolnictwo jest z┼ée, a ludzie, kt├│rym to nie przeszkadza, zostan─ů ukarani. Tego typu ÔÇ×┼éopatologiaÔÇŁ jako┼Ť nie pasuje mi do tw├│rcy ÔÇ×WstyduÔÇŁ.
 
Na szcz─Ö┼Ťcie do tego McQueen bynajmniej si─Ö nie ogranicza. Poza histori─ů g┼é├│wnego bohatera (o kt├│rej za chwil─Ö), re┼╝yser portretuje r├│┼╝ne postawy ludzi wobec Solomona. S─ů tu wi─Öc porywacze, kt├│rzy ca┼é─ů rzecz traktuj─ů jak zwyk┼éy interes, po czym o sprawie zapominaj─ů. Jest Tibeats (Paul Dano), wyra┼║nie znajduj─ůcy przyjemno┼Ť─ç w upokarzaniu murzyn├│w, w zasadzie zwyk┼éy psychopata. Najciekawsi s─ů jednak pan Ford (Benedict Cumberbatch) oraz Edwin Epps (Michael Fassbender). Pierwszy na sw├│j spos├│b ceni Solomona, przyjmuje na przyk┼éad jego propozycj─Ö usprawnienia pracy. Ci─Ö┼╝ko te┼╝ powiedzie─ç, ┼╝e nienawidzi murzyn├│w. Ale jest tch├│rzem, nie chce wys┼éucha─ç historii Solomona, nie chce mu pom├│c. Czego si─Ö boi? Tego, co pomy┼Ťl─ů inni latyfundy┼Ťci? Rzucenia im wyzwania? Upadku systemu, w kt├│rym ┼╝yje, a tym samym wielu przywilej├│w? A mo┼╝e wszystkiego po trochu? Epps z kolei jest jednocze┼Ťnie demoniczny, niepokoj─ůcy, ale te┼╝ wyra┼║nie ┼╝a┼éosny i, w gruncie rzeczy, chyba bardzo nieszcz─Ö┼Ťliwy. Jego stosunek do niewolnik├│w wcale nie jest taki jednoznaczny. Z jednej strony gardzi nimi, potrafi by─ç bardzo okrutny, z drugiej za┼Ť nie brzydzi si─Ö kontaktu z nimi, potrafi na sw├│j spos├│b doceni─ç dobre wyniki w pracy.
 
Najwa┼╝niejszy jest oczywi┼Ťcie Solomon. Jego historia jest wstrz─ůsaj─ůca, co wzmocnia ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e ogl─ůda si─Ö prawdziwe wydarzenia. Wiele z nich jest przera┼╝aj─ůcych, zw┼éaszcza pod k─ůtem psychologicznym. Mimo wszystkich przeciwno┼Ťci Solomon si─Ö nie poddaje, zachowuje dum─Ö, honor i nadziej─Ö. Jego postawa jest oczywi┼Ťcie godna podziwu, ale wzbudza te┼╝ ogromn─ů sympati─Ö i pozwala identyfikowa─ç si─Ö, kibicowa─ç g┼é├│wnemu bohaterowi.
 
Pod k─ůtem filmowym ÔÇ×ZniewolonyÔÇŁ te┼╝ stoi na bardzo wysokim poziomie. G┼é├│wnymi zaletami s─ů aktorstwo oraz zdj─Öcia Seana Bobbitta. Chiwetel Ejiofor w roli Solomona jest przekonuj─ůcy, odpowiednio ┼é─ůcz─ůcy rozpacz i determinacj─Ö. Przesadzona jednak jest opinia, kt├│r─ů jaki┼Ť czas temu s┼éysza┼éem, ┼╝e to jedna z najlepszych r├│l w historii kina. Na drugim planie bardzo dobrze sobie radz─ů (co ┼╝adnym zaskoczeniem nie jest) Michael Fassbender oraz Benedict Cumberbatch, mi┼éo ogl─ůda si─Ö te┼╝ Brada Pitta. Jedynie Paul Dano po raz kolejny zosta┼é obsadzony w do┼Ť─ç typowej dla siebie roli, co powoli zaczyna by─ç nu┼╝─ůce. Zdj─Öcia za┼Ť s─ů nie tylko ┼éadne, ale te┼╝ bardzo przemy┼Ťlane, cz─Östo skupiaj─ůce si─Ö na drobnych detalach. Jedyne du┼╝e zastrze┼╝enie mam do muzyki, kt├│ra bardzo cz─Östo przypomina┼éa po┼é─ůczenie g┼é├│wnego motywu ze ÔÇ×WstyduÔÇŁ oraz wcze┼Ťniejszych utwor├│w Hansa Zimmera. Tw├│rca ten od d┼éu┼╝szego ju┼╝ czasu jest w bardzo s┼éabej formie i g┼é├│wnie si─Ö powtarza.
 
ÔÇ×ZniewolonyÔÇŁ Steve’a McQueena nie jest najlepszym filmem tego re┼╝ysera. ÔÇ×WstydemÔÇŁ zawiesi┼é sobie jednak poprzeczk─Ö niezwykle wysoko. Bior─ůc to pod uwag─Ö trzeba jasno powiedzie─ç, ┼╝e film w najmniejszym stopniu nie jest rozczarowaniem. Najlepszym tego dowodem jest Z┼éoty Glob dla najlepszego filmu.
 

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś