fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Stara "Mi┼éo┼Ť─ç" nie rdzewieje

Michael Haneke to re┼╝yser niew─ůtpliwie wybitny, ale tak┼╝e bardzo zimny i zazwyczaj kr─Öc─ůcy swoje filmy w spos├│b wykluczaj─ůcy odbiorc─Ö z udzia┼éu. Przyst─Öpuj─ůc do pokazu jego najnowszego filmu ÔÇ×Mi┼éo┼Ť─çÔÇŁ mia┼éem wi─Öc obawy, ┼╝e dane mi b─Ödzie obcowa─ç z dzie┼éem jednocze┼Ťnie wspania┼éym i nieco odpychaj─ůcym.

 
Michael Haneke to re┼╝yser niew─ůtpliwie wybitny, ale tak┼╝e bardzo zimny i zazwyczaj kr─Öc─ůcy swoje filmy w spos├│b wykluczaj─ůcy odbiorc─Ö z udzia┼éu. Przyst─Öpuj─ůc do pokazu jego najnowszego filmu ÔÇ×Mi┼éo┼Ť─çÔÇŁ mia┼éem wi─Öc obawy, ┼╝e dane mi b─Ödzie obcowa─ç z dzie┼éem jednocze┼Ťnie wspania┼éym i nieco odpychaj─ůcym. Na szcz─Ö┼Ťcie nie mia┼éem do ko┼äca racji.
 
Jest to historia dw├│jki ludzi, kt├│rzy sp─Ödzili ze sob─ů kilkadziesi─ůt lat jako ma┼é┼╝e┼ästwo. I oto pewnego dnia Anne doznaje wylewu i praktycznie traci kontakt ze ┼Ťwiatem, co dla Georgesa jest do┼Ťwiadczeniem tragicznym, ale nie dobijaj─ůcym. Poniewa┼╝ mimo up┼éywu lat nadal kocha on swoj─ů ┼╝on─Ö tak samo mocno, od tej pory b─Ödzie si─Ö ni─ů zajmowa─ç, chocia┼╝ sam jest bli┼╝ej ko┼äca swojego ┼╝ycia, ni┼╝ jego pocz─ůtku.
 
Najwspanialsza w obrazie Hanekego jest, jak zawsze zreszt─ů, mo┼╝liwo┼Ť─ç bardzo r├│┼╝norakiej interpretacji tego, co si─Ö ogl─ůda. Georges, kt├│ry z jednej strony toczy heroiczny b├│j, po┼Ťwi─Öcaj─ůc si─Ö dla ukochanej osoby, w tym samym czasie cierpi, nie chce pogodzi─ç si─Ö z nieub┼éaganym losem, a nawet jest z┼éy na ┼╝on─Ö, cho─ç to oczywiste, ┼╝e zaistnia┼éa sytuacja nie jest jej win─ů. Widz znajdzie w filmie kilka znakomitych scen, jedn─ů szokuj─ůc─ů i kompletnie wytr─ůcaj─ůc─ů widza z r├│wnowagi (kt├│rej nie zdradz─Ö), inn─ů bardzo symboliczn─ů ÔÇô Georges pr├│buje z┼éapa─ç go┼é─Öbia, kt├│ry wpada do jego mieszkania, a gdy mu si─Ö to za kt├│rym┼Ť razem udaje, w ko┼äcu wypuszcza go na wolno┼Ť─ç. Bez problemu mo┼╝na to odnie┼Ť─ç do jego relacji z umieraj─ůc─ů ┼╝on─ů.
 
Haneke nieco z┼éagodzi┼é sw├│j zimny styl. S─ů w ÔÇ×Mi┼éo┼ŤciÔÇŁ momenty wzruszaj─ůce, s─ů te┼╝ takie, kiedy mo┼╝na za┼Ťmia─ç si─Ö razem z bohaterami. Co si─Ö jednak nie zmieni┼éo, to bardzo charakterystyczne dla tego re┼╝ysera stosowanie d┼éugich uj─Ö─ç, powoduj─ůce, i┼╝ obraz rozwija si─Ö bardzo niespiesznie (ale czy w┼éa┼Ťnie nie powinno tak by─ç? Bohaterowie nie maj─ů si─Ö gdzie spieszy─ç, chc─ů korzysta─ç z ca┼éego czasu, jaki jest im dany). Podejrzewam, ┼╝e niekt├│rych widz├│w mo┼╝e znudzi─ç taki spos├│b narracji, jednak wed┼éug mnie osi─ůga on sw├│j cel, jakim jest skupienie si─Ö na przedstawionych wydarzeniach, mo┼╝liwo┼Ť─ç zastanowienia si─Ö oraz zauwa┼╝eniu detali, drobnych gest├│w, kt├│re sprawiaj─ů, ┼╝e relacja mi─Ödzy dwojgiem ludzi staje si─Ö jeszcze bardziej wielowymiarowa.
 
Nie jest ┼╝adnym zaskoczeniem, ┼╝e r├│wnie┼╝ aktorstwo stoi na najwy┼╝szym poziomie. Zar├│wno Jean-Louis Trintignant, jak i Emmanuelle Riva s─ů w swoich rolach znakomici, tak samo zreszt─ů, jak graj─ůca ich c├│rk─Ö Isabelle Huppert (kt├│ra zagra┼éa pami─Ötn─ů rol─Ö w innym filmie Hanekego, pt. ÔÇ×PianistkaÔÇŁ). Bez ich zaanga┼╝owania i fantastycznych kreacji ca┼ée przedsi─Öwzi─Öcie po prostu nie mog┼éoby si─Ö powie┼Ť─ç.
 
Wielk─ů zas┼éug─ů Hanekego jest tak┼╝e to, ┼╝e wzi─ů┼é na warsztat tak ciekawy i coraz bardziej aktualny temat. Ju┼╝ teraz coraz cz─Ö┼Ťciej m├│wi si─Ö o tym, ┼╝e spo┼éecze┼ästwa si─Ö starzej─ů, co rodzi r├│┼╝nego rodzaju pytania. Kto ma zajmowa─ç si─Ö starymi, cz─Östo schorowanymi lud┼║mi? Czy to rodzina musi si─Ö po┼Ťwi─Öca─ç, czy te┼╝ lepszym wyborem jest wys┼éanie takich os├│b do specjalistycznych o┼Ťrodk├│w? R├│wnie┼╝ problem eutanazji b─Ödzie prawdopodobnie coraz cz─Ö┼Ťciej poruszany. Haneke nie daje odpowiedzi na wszystkie w─ůtpliwo┼Ťci. W swoim filmie pokazuje, w spos├│b zniuansowany i niejednoznaczny, jak ci─Ö┼╝kie s─ů to wybory, jak jednocze┼Ťnie mog─ů one by─ç pi─Ökne i wzruszaj─ůce oraz straszne i smutne. Rzadka to umiej─Ötno┼Ť─ç, by po┼é─ůczy─ç w jednym filmie tak wiele emocji.
 
ÔÇ×Mi┼éo┼Ť─çÔÇŁ Michaela Hanekego to bez w─ůtpienia jedna z najwa┼╝niejszych tegorocznych premier. Film ten powinien zobaczy─ç ka┼╝dy, kto jest mi┼éo┼Ťnikiem dobrego kina. Jak najbardziej zas┼éu┼╝ona Z┼éota Palma na festiwalu w Cannes.
 
PS Polecam przy okazji obejrzenia filmu przeczytać także ten artykuł.
 
Przeczytaj inne teksty tego autora.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy ┼Ťrodowisko zaanga┼╝owane w walk─Ö z podzia┼éami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi─Öki Waszemu wsparciu!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś