Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Skłon, przysiad, enter

ÔÇô Mamy internet, komplet komputer├│w, nie siedzimy sobie na g┼éowach. Jeste┼Ťmy w uprzywilejowanej sytuacji, ale widzimy, jak zdalna edukacja pog┼é─Öbi nier├│wno┼Ťci spo┼éeczne. ÔÇô Wojtek Radwa┼äski, tata trzech uczennic i fotograf, dokumentowa┼é dla nas szko┼é─Ö, w jak─ů zamieni┼é si─Ö ich dom.
Skłon, przysiad, enter

Autorem wszystkich zamieszczonych zdjęć jest Wojtek Radwański.

Maria pracuje w korporacji, domowe biuro zorganizowa┼éa sobie┬áprzy kuchennym stole.┬áWojtek, kt├│ry jest wolnym strzelcem, koordynuje szkolny plan zaj─Ö─ç.┬áPrzyznaj─ů ÔÇô na pierwszy dzwonek w zdalnej┬ászkole zaspali. Na pocz─ůtku nie sprawdzali regularnie wiadomo┼Ťci od┬ánauczycieli zamieszczanych w dzienniku elektronicznym.┬áTeraz,┬áz trzema┬áuczennicami w┬ádomu, psem, kotem i aktywnym (szcz─Ö┼Ťliwie!) ┼╝yciem zawodowym, radz─ů sobie┬ánaprawd─Ö nie┼║le.

W kwietniu wyci─ůgn─Öli z pawlacza dwa stare komputery. Przez kilka dni Wojtek przywraca┼é je do ┼╝ycia. Maria dosta┼éa s┼éu┼╝bowy laptop, sw├│j odda┼éa trzeciej c├│rce. Dzi─Öki temu ka┼╝da dziewczynka pracuje na w┼éasnym sprz─Öcie (cho─ç na jednym z nich nie dzia┼éa Skype, wi─Öc do lekcji bywa te┼╝ u┼╝ywany laptop Wojtka). Przez pierwsze dwa tygodnie zdalnego nauczania nie ┼Ťledzili uwa┼╝nie Librusa, elektronicznego dziennika, w kt├│rym nauczyciele publikowali zadania. W po┼éowie kwietnia obudzili si─Ö w rzeczywisto┼Ťci, w kt├│rej ich najstarsza c├│rka, si├│dmoklasistka, sp─Ödza przed komputerem nawet osiem godzin dziennie. Lekcje online trwaj─ů od dw├│ch do czterech godzin, reszta to czas, kt├│ry po┼Ťwi─Öca na robienie zada┼ä. Na WF musi wype┼énia─ç kart─Ö aktywno┼Ťci. Codziennie si─Ö gimnastykuje, potem wpisuje to w formularz i wysy┼éa do nauczyciela.

Wojtek RADWAŃSKI / AFP

Wojtek RADWAŃSKI / AFP

ÔÇô Zdalne nauczanie postawi┼éo nas przed powa┼╝nymi dylematami. Musia┼éem za┼éo┼╝y─ç Tosi Facebooka, bo jej anglistka w┼éa┼Ťnie przez niego prowadzi┼éa lekcje. A my d┼éugo si─Ö przed tym bronili┼Ťmy. Jaki┼Ť czas temu zgodzili┼Ťmy si─Ö, by Tosia za┼éo┼╝y┼éa konto na Instagramie, i to mia┼é by─ç na razie koniec profili w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych. Na szcz─Ö┼Ťcie angielski przeni├│s┼é si─Ö na platform─Ö Microsoft Teams. Za to na ┼éopatki roz┼éo┼╝y┼é nas jej wuefista ÔÇô zada┼é dzieciakom nagranie ─çwicze┼ä i wrzucenie go na TikToka. Stoczyli┼Ťmy o to batali─Ö. Poddali┼Ťmy si─Ö, ale tylko cz─Ö┼Ťciowo ÔÇô pozwolili┼Ťmy Tosi za┼éo┼╝y─ç konto i wrzuci─ç tam ten jeden filmik, a potem poprosili┼Ťmy, ┼╝eby odinstalowa┼éa aplikacj─Ö ÔÇô m├│wi─ů Wojtek i Maria.

Wojtek RADWAŃSKI / AFP

Wojtek RADWAŃSKI / AFP

Najsprawniej przestawienie na zdalne nauczanie posz┼éo u Anielki, drugoklasistki. Jej wychowawczyni niemal natychmiast wdro┼╝y┼éa system, kt├│ry dzia┼éa do dzi┼Ť: ka┼╝de dziecko zaczyna dzie┼ä od 45-minutowej lekcji przez SkypeÔÇÖa, uczniowie pracuj─ů w czteroosobowych grupkach, omawiaj─ů zagadnienia z polskiego, matematyki, przyrody. Potem roz┼é─ůczaj─ů si─Ö i siadaj─ů do lekcji zadanych przez nauczycielk─Ö. Raz w tygodniu ÔÇô wspomniany angielski na Teamsie. Do tego zadania domowe, kt├│re przychodz─ů na Librusa i na maila.

Wojtek RADWAŃSKI / AFP

Wojtek RADWANSKI / AFP

ÔÇô Widzimy, ┼╝e edukacja zdalna uwypukli┼éa te cechy nauczycieli dziewczyn, kt├│re widzieli┼Ťmy ju┼╝ wcze┼Ťniej. Ci, kt├│rzy mieli pomys┼éy na ciekawe lekcje i anga┼╝owali si─Ö w prac─Ö z dzie─çmi, rozwin─Öli skrzyd┼éa. A ci, co do kt├│rych mieli┼Ťmy zastrze┼╝enia ÔÇô do tego, jakie maj─ů podej┼Ťcie do dzieci czy jak przekazuj─ů wiedz─Ö ÔÇô robi─ů to nadal niezbornie, tyle ┼╝e przez internet. Ich kompetencje cyfrowe o niczym tu nie decyduj─ů. Od niekt├│rych dostaj─ů ciekawe zadania, ale te┼╝ setki link├│w, niekt├│re fatalnej jako┼Ťci. Jedna z polonistek wysy┼éa ┼Ťci─ůgni─Öte sk─ůd┼Ť bryki ÔÇô nagrane przez automatyczny generator g┼éosu analizy lektur. W kryzysie wida─ç, kt├│rzy nauczyciele podeszli odpowiedzialnie do nowych reali├│w, a kt├│rzy odpu┼Ťcili ÔÇô m├│wi─ů.

Wojtek RADWAŃSKI / AFP

Wojtek RADWAŃSKI / AFP

Dotyczy to tak┼╝e relacji z wychowawcami. S─ů tacy, kt├│rzy w tej trudnej dla dzieci sytuacji nie stan─Öli na wysoko┼Ťci zadania. Nie pisz─ů do nich, chyba ┼╝e w sprawie lekcji, nie podtrzymuj─ů na duchu. ÔÇô Bardzo dobrze pracuje nam si─Ö z wychowawczyni─ů Anielki, kt├│ra daje nam cenne informacje zwrotne i, podobnie jak wychowawczyni Tosi, jest z nami i z dzie─çmi w kontakcie. To bardzo pomaga w zapanowaniu nad wszystkim.

Wojtek RADWAŃSKI / AFP

Wojtek RADWAŃSKI / AFP

Wojtek i Maria przyznaj─ů, ┼╝e z trudem przychodzi im wprowadzenie r├│wnowagi mi─Ödzy szko┼é─ů a ┼╝yciem domowym. Anielka po porannej lekcji nie daje si─Ö ┼éatwo posadzi─ç przed zadaniami, Tosia i Hela cz─Östo nie robi─ů ich w wyznaczonych godzinach ÔÇô co┼Ť mniej pilnego ÔÇ×spadaÔÇŁ na kolejny dzie┼ä, robi─ů si─Ö zaleg┼éo┼Ťci. ÔÇô Mamy wra┼╝enie, ┼╝e przez to ca┼éy czas jeste┼Ťmy troch─Ö w szkole ÔÇô m├│wi Wojtek. Jeszcze przed epidemi─ů rozmawiali czasem z Mari─ů o tym, czy w ich rodzinie nie sprawdzi┼éaby si─Ö edukacja domowa. ÔÇô Szko┼éa dziewczyn, renomowana pa┼ästwowa podstaw├│wka, bywa dla nas ┼║r├│d┼éem frustracji. Przeniesienie szko┼éy do domu nas otrze┼║wi┼éo ÔÇô Wojtek si─Ö ┼Ťmieje. ÔÇô Odczuli┼Ťmy, jak bardzo ta sytuacja anga┼╝uje nas, rodzic├│w. Wiem,┬á┼╝e┬áedukacja domowa i edukacja w domu to dwie zupe┼énie inne rzeczywisto┼Ťci.┬áTeraz dziewczynki realizuj─ů plan lekcji przygotowany przez szko┼é─Ö, my im tylko┬áasystujemy. Ale i tak bywa ci─Ö┼╝ko┬áÔÇô opowiada.

Tosia, Hela i Anielka przed wakacjami raczej nie wr├│c─ů do szkolnych ┼éawek. To Anieli najbardziej brakuje spotka┼ä na ┼╝ywo. Starsze dziewczynki ca┼ékiem dobrze znosz─ů przeniesienie do sieci nie tylko lekcji, ale i kontakt├│w spo┼éecznych. Rozmawiaj─ů z przyjaci├│┼émi na Messengerze, dzwoni─ů. Niedawno jeden z koleg├│w chcia┼é zorganizowa─ç klasowe spotkanie na Zoomie, ale musia┼é je odwo┼éa─ç. Dosta┼é od mamy szlaban na komputer.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś