Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

S─ů miasta renegaci, s─ů miasta b─Ökarty ÔÇô ÔÇ×Lw├│w. Szkice miejskieÔÇŁ Kuby Blokesza

Z ÔÇô wydawa┼éoby si─Ö ÔÇô niepowi─ůzanych ze sob─ů specjalnie wierszy i wycink├│w poetyckiej prozy r├│┼╝nych autor├│w Blokesz skomponowa┼é sp├│jny bricolage spostrze┼╝e┼ä, wyzna┼ä, impresji (w┼éa┼Ťnie szkic├│w) maj─ůcy swoje wprowadzenie, rozwini─Öcie i fina┼é. Za┼Ť wsp├│lnym mianownikiem wszystkich jego element├│w jest Lw├│w.

ilustr.: materiały prasowe

ilustr.: materiały prasowe


Na festiwalach z kr─Ögu piosenki autorskiej, aktorskiej i poetyckiej wygra┼é ju┼╝ wszystko, co da si─Ö wygra─ç. Kilka miesi─Öcy temu jurorzy jednego z takich konkurs├│w uznali przewag─Ö jego propozycji artystycznej nad wyst─Öpami innych wykonawc├│w, ale nie przyznali mu ┼╝adnej nagrody, uzasadniaj─ůc decyzj─Ö tym, ┼╝e jestÔÇŽ za dobry i powinien wyst─Öpowa─ç wy┼é─ůcznie w warunkach profesjonalnych. Ci, kt├│rzy nie ┼Ťledz─ů wydarze┼ä w hermetycznym ┼Ťwiatku poezji ┼Ťpiewanej, mogli us┼éysze─ç go na przyk┼éad w Programie Trzecim Polskiego Radia, gdy swoim wykonaniem ÔÇ×Kiedy┼Ť by┼éem staryÔÇŁ i ÔÇ×A je┼Ťli ja szewcem jestemÔÇŁ wywalczy┼é drugie miejsce ostatniego festiwalu ÔÇ×Pami─Ötajmy o OsieckiejÔÇŁ.
Mowa o Kubie Blokeszu, m┼éodym wokali┼Ťcie i gitarzy┼Ťcie z┬áPszowa pod Rybnikiem, kt├│ry, sprawdziwszy si─Ö w repertuarze Osieckiej, Kleyffa, Kaczmarskiego czy Nohavicy, wydaje w┼éa┼Ťnie swoj─ů pierwsz─ů p┼éyt─Ö zatytu┼éowan─ů ÔÇ×Lw├│w. Szkice miejskieÔÇŁ. Mimo ┼╝e na swoich koncertach zar├│wno wykonywa┼é utwory w pe┼éni autorskie, jak i interpretowa┼é dzie┼éa znanych tw├│rc├│w ÔÇ×piosenki z tekstemÔÇŁ, na kr─ů┼╝ku, kt├│rego premiera odby┼éa si─Ö w ostatni pi─ůtek w Piwnicy Pod Baranami, nie spos├│b znale┼║─ç ani jednych, ani drugich. ÔÇ×Szkice miejskieÔÇŁ to piosenki, kt├│re Jakub Blokesz napisa┼é do tekst├│w ukrai┼äskich poet├│w: Hryhorija Czubaja, Wasyla Symonenki,┬áSerhija ┼╗adana, Mariany Sawki, a zw┼éaszcza Jurija Andruchowycza. Wszystkie zosta┼éy przet┼éumaczone na j─Özyk polski przez pomys┼éodawc─Ö ca┼éego przedsi─Öwzi─Öcia, Macieja Piotrowskiego.
Spektakl
Gdybym fonograficzny debiut Kuby Blokesza mia┼é opisa─ç za pomoc─ů jednego s┼éowa, to prawdopodobnie nazwa┼ébym go ÔÇ×spektaklemÔÇŁ. Z ÔÇô┬áwydawa┼éoby si─Ö ÔÇô┬ániepowi─ůzanych ze sob─ů specjalnie wierszy i wycink├│w poetyckiej prozy r├│┼╝nych autor├│w Blokesz skomponowa┼é sp├│jny bricolage spostrze┼╝e┼ä, wyzna┼ä, impresji (w┼éa┼Ťnie szkic├│w) maj─ůcy swoje wprowadzenie, rozwini─Öcie i fina┼é. Za┼Ť wsp├│lnym mianownikiem wszystkich jego element├│w jest Lw├│w. Szkice miejskie nie przypominaj─ů jednak rzewnych, sielankowych i nieraz przerysowanych wspomnie┼ä Polak├│w o ÔÇ×kresachÔÇŁ, nie maj─ů w sobie chyba nic z przedwojennych lwowskich piosenek ÔÇô┬áw spektaklu ÔÇ×Lw├│w. Szkice miejskieÔÇŁ samo miasto jest r├│wnocze┼Ťnie: t┼éem opowie┼Ťci, jednym z aktor├│w (czy mo┼╝e raczej suflerem), ale przede wszystkim stanowi pretekst do opowiadania o codziennym trwaniu, mi┼éo┼Ťciach, zbrodniach, ludzkich mocach i s┼éabostkach. Dlatego by─ç mo┼╝e podobny program da┼éoby si─Ö napisa─ç z liryk├│w wroc┼éawskich, paryskich, warszawskich, rzymskich, skazuj─ůc si─Ö jednak na utrat─Ö szczypty ÔÇ×galicyjsko┼ŤciÔÇŁ, kt├│ra towarzyszy piwnicom, mansardom, historii siedz─ůcej w oknie pani ┼╗ukowskiej, Doktora Dutki i ┬ászalonego Niemirycza. Opisywany album przypomina nagranie przedstawienia teatralnego tym bardziej, ┼╝e mi─Ödzy dwana┼Ťcie piosenek Jakuba Blokesza zosta┼éy wplecione fragmenty prozy lu┼║no powi─ůzane z nast─Öpuj─ůcymi po nich utworami. Mi┼éym zaskoczeniem by┼éo us┼éysze─ç te urywki nastrojowo odegrane aksamitnym g┼éosem Piotra Machalicy.
Hurkot tramwaju
Przypuszczam, ┼╝e ÔÇ×Szkice miejskieÔÇŁ s─ů kolejnym (po ÔÇ×Albo InaczejÔÇŁ i ÔÇ×1976: Space OddysseyÔÇŁ) recenzowanym przeze mnie albumem, na kt├│rego ostateczny kszta┼ét wp┼éyn─ů┼é ÔÇô┬ána r├│wni z autorem s┼é├│w piosenek i kompozytorem muzyki ÔÇô aran┼╝er. Na ÔÇ×lwowskiejÔÇŁ p┼éycie ta rola przypad┼éa Ja┼Ťkowi Kuskowi, piani┼Ťcie, kt├│ry obok innych projekt├│w od kilku lat nieprzerwanie wsp├│┼épracuje z Kub─ů Blokeszem. Dzi─Öki jego pracy w cz─Ö┼Ťci utwor├│w czu─ç jazzowy posmak ÔÇô roz┼éo┼╝yste, dodaj─ůce piosenkom przestrzeni fortepianowe pasa┼╝e, niepokoj─ůce dysonanse, niekiedy odstaj─ůce synkopy sekcji rytmicznej ÔÇô┬ápodczas gdy innym bli┼╝ej do folkowych ballad ÔÇô┬átak brzmi─ů ÔÇ×LatoÔÇŁ z efektown─ů gitarow─ů sol├│wk─ů w wykonaniu pianisty i ÔÇ×Elegia s─ůsiedzkich obliczÔÇŁ wykonana w duecie z Joann─ů Lewandowsk─ů-Zbudwieniek. Ku mojemu zaskoczeniu w tym ostatnim utworze Blokesz nie tylko nie wypada blado przy znacznie bardziej do┼Ťwiadczonej wokalistce, ale interpretuje swoje partie tekstu dojrzalej, w spos├│b bardziej wywa┼╝ony, bez nadmiaru emfazy i bez zachwytu nad w┼éasnym g┼éosem.
Zesp├│┼é pod przewodnictwem Kuska (Monika Krasicka ÔÇô┬áwiolonczela, Kuba Gudz ÔÇô┬áperkusja, Krzysztof Augustyn ÔÇô bas, Jakub Blokesz ÔÇô gitary) p┼éynnie przechodzi od spokojnego, niemal nokturnowego pulsu ÔÇ×Hurkotu tramwajuÔÇŁ wed┼éug wiersza Mariany Sawki, po ko┼éysz─ůce tytu┼éowe ÔÇ×Szkice miejskieÔÇŁ. Po partiach lirycznych i minimalistycznych przychodz─ů kawa┼éki, w kt├│rych g┼éosy instrument├│w przenikaj─ů si─Ö nawzajem i odpowiadaj─ů sobie z r├│┼╝nych kierunk├│w akustycznej przestrzeni. Niestety przyj─Öcie takiej strategii aran┼╝acji (zapewne wynikaj─ůcej z konstrukcji poszczeg├│lnych tekst├│w, braku refren├│w, d┼éugo┼Ťci wers├│w etc.) sprawia, ┼╝e tylko niekt├│re utwory sk┼éadaj─ů si─Ö z wystarczaj─ůco prostych melodii i harmonii, powtarzaj─ůcych si─Ö motyw├│w, by mia┼éy szans─Ö zosta─ç zapami─Ötane przez szerok─ů publiczno┼Ť─ç ÔÇô┬ásta─ç si─Ö ÔÇ×przebojamiÔÇŁ. Poza fina┼éowym ÔÇ×Gdy do Twoich ustÔÇŁ ÔÇô singlem, do kt├│rego nakr─Öcony zosta┼é teledysk,┬ámoim osobistym typem na ÔÇ×przeb├│jÔÇŁ jest ballada do wiersza Andruchowycza pod tytu┼éem ÔÇ×Samij┼éo Niemirycz. Awanturnik posadzony do wie┼╝y za gwa┼ét, samemu sobieÔÇŁ. Fikcyjny zapis wewn─Ötrznego monologu skazanego siedemnastowiecznego szlachcica sam w sobie jest dynamiczny, ale dynamik─Ö wzmagaj─ů jeszcze szybkie tempo, nieskomplikowane na tle innych utwor├│w akordy (przywodz─ůce na my┼Ťl piosenki Wysockiego), brzmienie klawiszy i rytm gitary przenosz─ůce s┼éuchacza je┼Ťli nie do wi─Öziennej celi, to do knajackiej speluny.
Instrumentalna warstwa ÔÇ×Lwowa. Szkic├│w miejskichÔÇŁ ma w sobie co┼Ť z muzyki ilustracyjnej: radosny rytm ÔÇ×Pochwa┼éy tramwaju numer siedemÔÇŁ brzmi jak stukot k├│┼é szyno┼éazu miedzy podk┼éadami, a minorowa aura, g─Öste gitarowe arpeggio i spadaj─ůce ÔÇ×kropleÔÇŁ piana rhodesa doskonale maluj─ů ÔÇ×DeszczÔÇŁ do s┼é├│w Andruchowycza ÔÇô i to tak┼╝e czyni program podobnym do spektaklu czy s┼éuchowiska.
***
P┼éyta kryje w sobie jeszcze wiele drobnych niespodzianek i smaczk├│w, jak na przyk┼éad cytat muzyczny z Griega w jednym z utwor├│w czy szale┼äcze solo na syntezatorze moog w innym, lecz pozostawi─Ö je do znalezienia zainteresowanemu czytelnikowi. ÔÇ×Lw├│w. Szkice miejskieÔÇŁ to wyczekany i dopracowany wydawniczy debiut wykonawcy, na kt├│rego nie nale┼╝y patrze─ç tylko przez kalk─Ö m┼éodego-zdolnego-gniewnego (cho─ç w takiej roli zdarza┼éo mu si─Ö sta─ç na scenie obok Poniedzielskiego, Czy┼╝ykiewicza, Kleyffa czy Turnaua), ale tak┼╝e doceniaj─ůc zdolno┼Ťci koncepcyjne wschodz─ůcego tw├│rcy ÔÇô widoczne w nieprzypadkowej kompozycji i nastroju stworzonego przeze┼ä programu. Nie wiem jeszcze, czy do ÔÇ×Szkic├│w miejskichÔÇŁ b─Öd─Ö wraca┼é po raz czwarty, sz├│sty, dziesi─ůty, ale jestem przekonany, ┼╝e warto zada─ç sobie odrobin─Ö trudu, przes┼éuchuj─ůc je uwa┼╝nie za pierwszym razem, bowiem Kuba Blokesz nagra┼é album nietuzinkowy: troch─Ö poetycki, troch─Ö galicyjski, troch─Ö rozrywkowy ÔÇô sw├│j.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś