Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Rze┼║biarskie (de)konstrukcje

Micha┼é Jackowski to artysta z jednej strony nieprzystaj─ůcy do wsp├│┼éczesno┼Ťci, z drugiej jak najbardziej wsp├│┼éczesny. W swoich realizacjach wykorzystuje techniczny kunszt, by tworzy─ç zapieraj─ůce dech w piersiach przedstawienia sakralne, rekonstruowa─ç i restaurowa─ç zabytki rze┼║biarskie i dekonstruowa─ç klasyczne konwencje.

Anioł - Grabówka

Anioł


Arthur Danto w swoim obszernym eseju zatytu┼éowanym Po ko┼äcu sztuki stwierdza, ┼╝e wraz z ko┼äcem modernizmu, skupionym na formie, narodzi┼éa si─Ö powa┼╝na filozoficzna refleksja nad sztuk─ů: ÔÇ×Dopiero kiedy sta┼éo si─Ö jasne, ┼╝e dzie┼éem sztuki mo┼╝e by─ç wszystko, mo┼╝na by┼éo filozoficznie pomy┼Ťle─ç o sztuceÔÇŁ. We wsp├│┼éczesnym ┼Ťwiecie, zalanym obrazami i wytwarzanymi masowo produktami, refleksja nad sztuk─ů jest jednak czym┼Ť niezwykle trudnym i wymagaj─ůcym ÔÇô zar├│wno dla samych artyst├│w, jak i odbiorc├│w sztuki. Artyzm panoszy si─Ö w ka┼╝dej dziedzinie ┼╝ycia, nap─Ödzany nieustaj─ůcym d─ů┼╝eniem do indywidualizacji najzwyklejszych nawet jego sfer. Granice pomi─Ödzy tym, co oryginalne i niepowtarzalne, a tym, co zreprodukowane i przetworzone, rozmywaj─ů si─Ö i s─ů coraz trudniejsze do wychwycenia. Arty┼Ťci, nawet je┼Ťli stawiaj─ů mocny akcent na techniczn─ů warstw─Ö swoich realizacji, coraz cz─Ö┼Ťciej zajmuj─ů si─Ö tworzeniem projekt├│w, deleguj─ůc ich wykonanie rzemie┼Ťlnikom.
W tej rzeczywisto┼Ťci rze┼║by takie, jak te tworzone przez Micha┼éa Jackowskiego, wydaj─ů si─Ö zawiera─ç wszystkie po┼╝─ůdane cechy sk┼éadowe, kt├│re zazwyczaj we wsp├│┼éczesnej sztuce si─Ö wykluczaj─ů: charakteryzuje je wysoka warto┼Ť─ç artystyczna i┬áestetyczna, jak i doskona┼éa znajomo┼Ť─ç medium oraz szeroki wachlarz inspiracji ÔÇô od┬áklasycznej rze┼║by antycznej, a┼╝ po nowoczesn─ů tw├│rczo┼Ť─ç takich rze┼║biarzy jak Marino Marini, Giacomo Manzu czy wybitny Constantin Br├óncu╚Öi. Syntetyzm wyrazu ┼é─ůczy zatem Jackowski z klasyczn─ů form─ů, za┼Ť tradycyjn─ů technik─Ö wykonania i┬ászlachetny materia┼é (taki jak marmur) ze wsp├│┼éczesn─ů tematyk─ů, wywodz─ůc─ů si─Ö jednak┼╝e z humanistycznego antropocentryzmu.
Nokturn

Nokturn


Sztuka po modernizmie to sztuka czerpi─ůca gar┼Ťciami z przesz┼éo┼Ťci: ÔÇ×Sztuk─Ö wsp├│┼éczesn─ů ÔÇô pisze Danto ÔÇô okre┼Ťla po cz─Ö┼Ťci fakt, ┼╝e wsp├│┼écze┼Ťni arty┼Ťci maj─ů dost─Öp do sztuki przesz┼éo┼Ťci i mog─ů jej u┼╝ywa─ç zgodnie z w┼éasnymi zamys┼éamiÔÇŁ. Jackowski czerpie zatem od r├│┼╝nych tw├│rc├│w to, co uzna za bliskie swojemu podej┼Ťciu do rze┼║by ÔÇô jako formy obrazowania ┼Ťwiata, jak i metarefleksji nad samym medium. Wydaje si─Ö, ┼╝e r├│┼╝ne dziedziny dzia┼éalno┼Ťci pracowni rze┼║biarskiej Jackowskiego ÔÇô takie jak tworzenie kopii i pastisz├│w rze┼║b, jak i kreowanie oryginalnych autorskich koncepcji ÔÇô nierozerwalnie wi─ů┼╝─ů si─Ö ze sob─ů i wzajemnie przenikaj─ů.
Artysta najch─Ötniej tworzy w marmurze, ale w jego dorobku znajdziemy tak┼╝e odlewy w br─ůzie. Lawiruje pomi─Ödzy niezwykle osobistymi realizacjami, w kt├│rych eksperymentuje z tward─ů kamienn─ů materi─ů, oraz oficjalnymi, monumentalnymi rze┼║bami do przestrzeni publicznych (w Pa┼éacu Branickich w Bia┼éymstoku, w Muzeum Pa┼éacu w Wilanowie i Pa┼éacu Belwederskim w Warszawie). Klasyczne, renesansowe niemal obrazowanie ┼é─ůczy si─Ö u tego, pochodz─ůcego z Bia┼éegostoku artysty, z fascynacj─ů mo┼╝liwo┼Ťciami, jakie daje kamie┼ä i zakl─Öte w nim antynomie formalne. Hans Arp, modernistyczny poeta i rze┼║biarz o niezwyk┼éej wra┼╝liwo┼Ťci, jest autorem stwierdzenia, ┼╝e ÔÇ×esencja rze┼║by powinna by─ç lekka niczym ┼Ťlady zwierz─ůt na ┼ŤnieguÔÇŁ. Wydaje si─Ö, ┼╝e to za┼éo┼╝enie, mimo radykalnie odmiennej stylistyki, realizuje r├│wnie┼╝ Jackowski ÔÇô zw┼éaszcza w rze┼║bach takich jak Pi├│ro, ┼ü├│dka czy sensualnym akcie Adam i Ewa.
Pióro

Pióro


Adam i Ewa

Adam i Ewa


Z punktu widzenia nowo┼╝ytnego paragone,┬áprowadzonego przez artyst├│w i┬ámy┼Ťlicieli, bardziej refleksyjne od rze┼║by by┼éoby malarstwo. Jackowski udowadnia jednak, ┼╝e rze┼║ba to opr├│cz fizycznego wysi┼éku, na kt├│ry akcent k┼éad┼é Leonardo da Vinci, r├│wnie┼╝ zamys┼é nad istot─ů tr├│jwymiarowej formy i jej funkcj─ů. Nie mo┼╝na jednak w jego praktyce pomin─ů─ç samego procesu tw├│rczego ÔÇô mozolnego, wymagaj─ůcego precyzji, kt├│ry niekt├│rzy nazwaliby mo┼╝e archaicznym, a kt├│ry ja nazw─Ö mistrzowskim. Sam artysta podkre┼Ťla wag─Ö odpowiedniego podej┼Ťcia do aktu tw├│rczego w swojej praktyce: ÔÇ×Przeszed┼éem klasyczn─ů szko┼é─Ö pracy w kamieniu z gipsowym modelem i punktownic─ů, od tradycyjnych narz─Ödzi, typu m┼éotek i d┼éuto, po elektronarz─Ödzia i pneumatyczne m┼éotki, na szlifierkach, a nawet cyfrowych maszynach ko┼äcz─ůc. Nic jednak nie zast─ůpi r─Öcznej pracy przy ostatnim, decyduj─ůcym o wygl─ůdzie rze┼║by centymetrze. Dlatego wyko┼äczenie marmuru zabiera wiele dni pracy pilnikami, papierami ┼Ťciernymi d┼éutkami. To jest w┼éa┼Ťnie ta ┼╝mudna praca, kiedy ma si─Ö ju┼╝ za sob─ů fascynuj─ůcy moment tworzenia. Jest ona najtrudniejsza, a przy tym uczy pokory i wytrwa┼éo┼ŤciÔÇŁ. To w┼éa┼Ťnie niezwyk┼ée wyczulenie na detal wida─ç w serii portret├│w Jackowskiego, w kt├│rych z wielk─ů trosk─ů pochyla si─Ö on zar├│wno nad ludzk─ů fizjonomi─ů, wyra┼╝aj─ůc─ů emocje, naznaczon─ů znakami up┼éywaj─ůcego czasu, jak i nad cielesno┼Ťci─ů w sensie og├│lnym. Jego podej┼Ťcie do tej kwestii jest jednak, mimo eksperymentatorskiego zaci─Öcia, na wskro┼Ť klasyczne. Refleksja jest w rze┼║bach Jackowskiego obecna bardziej w sferze rozwi─ůza┼ä formalnych ni┼╝ filozoficznych rozwa┼╝a┼ä nad kondycj─ů cz┼éowieka we wsp├│┼éczesno┼Ťci. Przez to jego realizacje s─ů uniwersalne, co wida─ç mi─Ödzy innymi w┬ácyklu po┼Ťwi─Öconym ludzkiej cielesno┼Ťci, Circles of Life. Warto tu zaznaczy─ç, ┼╝e Jackowski jest mistrzem je┼Ťli chodzi o stylizowanie rze┼║b ÔÇô wykorzystuj─ůc odpowiedni j─Özyk rze┼║biarski jest w┬ástanie stworzy─ç on smuk┼é─ů rze┼║b─Ö w stylu art deco, a stosuj─ůc pewn─ů dawk─Ö ekspresji ÔÇô subtelnie nawi─ůza─ç do realizacji Augusta Rodina.
Yesterday

Yesterday


Why She...

Why She…


W najnowszych realizacjach z serii Antique Games, takich jak Why SheÔÇŽ czy Yesterday, ┼é─ůczy klasyczn─ů rze┼║b─Ö ze swoi┼Ťcie postmodernistyczn─ů dawk─ů humoru. Fragment piosenki Beatles├│w w rze┼║bie Yesterday jawi si─Ö niczym staro┼╝ytna inskrypcja, za┼Ť w Why SheÔÇŽ wida─ç wyra┼║n─ů inspiracj─Ö sztuk─ů komiksu, zaczerpni─Öt─ů od Roya Lichtensteina. Dramatyczne pozy uchwycone w g┼éadko wyko┼äczonym marmurze karraryjskim i zestawione z formami wyj─Ötymi z kultury popularnej zyskuj─ů now─ů ÔÇô r├│wnie┼╝ pozaartystyczn─ů ÔÇô warto┼Ť─ç. Estetyczna warstwa rze┼║b Jackowskiego, doprowadzona do technicznych granic, kt├│re niegdy┼Ť uplasowa┼éyby artyst─Ö na firmamencie najja┼Ťniej ┼Ťwiec─ůcych gwiazd sztuki, tym mocniej podkre┼Ťla t─Ö dekonstrukcyjn─ů strategi─Ö rze┼║biarza. Refleksja nad medium rze┼║biarskim, tak jednak klasycznym u Jackowskiego, ┼é─ůczy si─Ö w tych najnowszych realizacjach z namys┼éem nad wsp├│┼éistnieniem r├│┼╝nych form wizualnych. W┼éa┼Ťnie ta wielowymiarowo┼Ť─ç sztuki Micha┼éa Jackowskiego zosta┼éa ostatnio doceniona przez jury biennale sztuki we Florencji, gdzie zobaczy─ç b─Ödzie mo┼╝na jego prace.
Micha┼é Jackowski, ur. w 1978 roku, absolwent Katedry Konserwacji Rze┼║by Kamiennej i┬áElement├│w Architektonicznych Akademii Sztuk Pi─Öknych w Warszawie. Znany z wielkoformatowych prac w marmurze, br─ůzie i ceramice. W swojej artystycznej i konserwatorskiej dzia┼éalno┼Ťci autor wykona┼é ju┼╝ ponad 150 realizacji przestrzennych zar├│wno na terenie kraju, jak i poza jego granicami.
http://jackowskiart.com/

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś