Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Rozwa┼╝ania nad Pismem ┼Üwi─Ötym (XXIV)

Je┼Ťli Bo┼╝y wyb├│r danego cz┼éowieka, to powo┼éanie do s┼éu┼╝by. Je┼Ťli powo┼éanie, to b┼éogos┼éawie┼ästwo. Je┼Ťli b┼éogos┼éawie┼ästwo dla s┼éu┼╝by, to trud i b├│l wysi┼éku. Je┼Ťli b├│l, to ludzkie szemranie, ┼╝e ci─Ö┼╝ko.

I zacz─Öli m├│wi─ç przeciw Bogu i Moj┼╝eszowi: ┬źCzemu wyprowadzili┼Ťcie nas z Egiptu, by┼Ťmy tu na pustyni pomarli? Nie ma chleba ani wody, a uprzykrzy┼é si─Ö nam ju┼╝ ten pokarm mizerny┬╗. Zes┼éa┼é wi─Öc Pan na lud w─Ö┼╝e o jadzie pal─ůcym, kt├│re k─ůsa┼éy ludzi, tak ┼╝e wielka liczba Izraelit├│w zmar┼éa. Przybyli wi─Öc ludzie do Moj┼╝esza m├│wi─ůc: ┬źZgrzeszyli┼Ťmy, szemrz─ůc przeciw Panu i przeciwko tobie. Wstaw si─Ö za nami do Pana, aby oddali┼é od nas w─Ö┼╝e┬╗. I wstawi┼é si─Ö Moj┼╝esz za ludem. (Lb 21, 5-7).
Ksi─Öga Liczb 21. Izraelici id─ů do Ziemi Obiecanej. Realizuj─ů swoje powo┼éanie Narodu Wybranego. To powo┼éanie jest b┼éogos┼éawie┼ästwem, ale jak ka┼╝de b┼éogos┼éawie┼ästwo ÔÇô oznacza trud realizacji. Lud szemrze, a Pan szemrania nie lubi. St─ůd uk─ůszenia w─Ö┼╝y, a potem cud w─Ö┼╝a miedzianego. To w sumie historia ludzkiego dramatu. Je┼Ťli Bo┼╝y wyb├│r danego cz┼éowieka, to powo┼éanie do s┼éu┼╝by. Je┼Ťli powo┼éanie, to b┼éogos┼éawie┼ästwo. Je┼Ťli b┼éogos┼éawie┼ästwo dla s┼éu┼╝by, to trud i b├│l wysi┼éku. Je┼Ťli b├│l, to ludzkie szemranie, ┼╝e ci─Ö┼╝ko. Je┼Ťli szemranie, to Bo┼╝a kara. Je┼Ťli kara, to ludzki l─Ök i ┼╝al. Je┼Ťli ┼╝al, to Bo┼╝y ratunek.
 
I zaraz, gdy On jeszcze m├│wi┼é, zjawi┼é si─Ö Judasz, jeden z Dwunastu, a z nim zgraja z mieczami i kijami wys┼éana przez arcykap┼éan├│w, uczonych w Pi┼Ťmie i starszych. A zdrajca da┼é im taki znak: ┬źTen, kt├│rego poca┼éuj─Ö, to On; chwy─çcie Go i prowad┼║cie ostro┼╝nie!┬╗. Skoro tylko przyszed┼é, przyst─ůpi┼é do Jezusa i rzek┼é: ┬źRabbi!┬╗, i poca┼éowa┼é Go. Tamci za┼Ť rzucili si─Ö na Niego, i pochwycili Go. A jeden z tych, kt├│rzy tam stali, doby┼é miecza, uderzy┼é s┼éug─Ö najwy┼╝szego kap┼éana i odci─ů┼é mu ucho. A Jezus zwr├│ci┼é si─Ö i rzek┼é do nich: ┬źWyszli┼Ťcie z mieczami i kijami, jak na zb├│jc─Ö, ┼╝eby Mnie pochwyci─ç. Codziennie naucza┼éem u was w ┼Ťwi─ůtyni, a nie pojmali┼Ťcie Mnie. Ale Pisma musz─ů si─Ö wype┼éni─ç┬╗. Wtedy opu┼Ťcili Go wszyscy i uciekli. A pewien m┼éodzieniec szed┼é za Nim, odziany prze┼Ťcierad┼éem na go┼éym ciele. Chcieli go chwyci─ç, lecz on zostawi┼é prze┼Ťcierad┼éo i nago uciek┼é od nich. (Ewangelia wed┼éug ┼Ťwi─Ötego Marka 14, 43-52).
Opis pojmania Jezusa: poca┼éunek Judasza, pr├│ba interwencji Piotra, ironiczno-gorzka uwaga Jezusa z┬ácharakterystycznym zwrotem ÔÇ×u was w ┼Ťwi─ůtyniÔÇť, ucieczka uczni├│w i wspomnienie Marka o w┼éasnym prze┼╝yciu. Ten fragment ma niemal charakter reporta┼╝u: kto jak si─Ö zachowywa┼é w chwili pr├│by. Uderza kontrast z┬áwcze┼Ťniejszym obrazem z┬áOgr├│jca. Wielkie wydarzenie z┬áhistorii zbawienia realizuje si─Ö, jak nocna bijatyka w podmiejskim ogrodzie. A r├│wnocze┼Ťnie dla uczni├│w jest wielkim, trudnym sprawdzianem. Nie znamy rzeczywistej wagi wydarze┼ä, w kt├│rych nagle mamy uczestniczy─ç. Dobrze by┼éoby o tym pami─Öta─ç.
 
Przeczytaj inne teksty tego Autora.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś