Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Rozwa┼╝ania nad Pismem ┼Üwi─Ötym (XIX)

Arcykap┼éan i uczeni w Pi┼Ťmie maj─ů k┼éopot z Jezusem. Zaczynaj─ů przeczuwa─ç, ┼╝e On ma racj─Ö. I w tym sensie zaczynaj─ů si─Ö Go ba─ç. Chcieliby si─Ö mo┼╝e z Nim ÔÇ×dogada─çÔÇť. Jezus nie u┼éatwia im tego. W pewnym sensie sam zrywa rozmowy.

Przem├│wi┼é znowu Pan do Moj┼╝esza tymi s┼éowami: ┬źTak m├│w do Izraelit├│w: gdy jaki m─Ö┼╝czyzna lub kobieta z┼éo┼╝y ┼Ťlub nazireatu, aby si─Ö po┼Ťwi─Öci─ç dla Pana, musi si─Ö powstrzyma─ç od wina i sycery, nie mo┼╝e u┼╝ywa─ç octu winnego i octu z sycery ani soku z winogron; nie wolno mu je┼Ť─ç winogron zar├│wno ┼Ťwie┼╝ych, jak i suszonych. Przez ca┼éy czas trwania nazireatu nie b─Ödzie niczego spo┼╝ywa─ç z winnego szczepu, pocz─ůwszy od winogron niedojrza┼éych a┼╝ do wyt┼éoczyn. Przez ca┼éy czas trwania nazireatu no┼╝yce nie dotkn─ů jego g┼éowy. Dop├│ki nie up┼éynie okres czasu, na kt├│ry po┼Ťwi─Öci┼é si─Ö Panu, b─Ödzie ┼Ťwi─Öty i ma pozwoli─ç, by w┼éosy jego ros┼éy swobodnie. W okresie, kiedy jest po┼Ťwi─Öcony dla Pana, nie mo┼╝e si─Ö zbli┼╝y─ç do ┼╝adnego trupa. (Lb 6, 1-6)

Ksi─Öga Liczb 6. Nazireat ÔÇô po┼Ťwi─Öcenie Panu. Po pierwsze: czasowe. To chyba bardzo s┼éuszne psychologicznie. Powstrzymanie si─Ö od wina i sycery, a wi─Öc asceza ograniczona, ale bardzo ostro postawiona. Po drugie ÔÇô niemo┼╝no┼Ť─ç ┼Ťci─ůgni─Öcia na siebie nieczysto┼Ťci rytualnej przez kontakt ze zw┼éokami. To chyba symbol ograniczenia wi─Özi z┬álud┼║mi na czas po┼Ťwi─Öcenia Bogu. I zarost ÔÇô to te┼╝ symbol, chyba odnosz─ůcy si─Ö do odrzucenia kryterium podobania si─Ö otoczeniu. Wyb├│r samych symboli wydaje mi si─Ö dyskusyjny, bo kulturowo uwarunkowany, ale sama idea nazireatu zdecydowanie mi si─Ö podoba.

 
Przyszli znowu do Jerozolimy. Kiedy chodzi┼é po ┼Ťwi─ůtyni, przyst─ůpili do Niego arcykap┼éani, uczeni w Pi┼Ťmie i starsi zapytali Go: ┬źJakim prawem to czynisz? I kto Ci da┼é t─Ö w┼éadz─Ö, ┼╝eby to czyni─ç?┬╗ Jezus im odpowiedzia┼é: ┬źZadam wam jedno pytanie. Odpowiedzcie Mi na nie, a powiem wam, jakim prawem to czyni─Ö. Czy chrzest Janowy pochodzi┼é z nieba, czy te┼╝ od ludzi? Odpowiedzcie Mi!┬╗ Oni zastanawiali si─Ö mi─Ödzy sob─ů: ┬źJe┼Ťli powiemy: „z nieba”, to nam zarzuci: „Dlaczego wi─Öc nie uwierzyli┼Ťcie mu?” Powiemy: „Od ludzi”┬╗. Lecz bali si─Ö t┼éumu, poniewa┼╝ wszyscy uwa┼╝ali Jana rzeczywi┼Ťcie za proroka. Odpowiedzieli wi─Öc Jezusowi: ┬źNie wiemy┬╗. Jezus im rzek┼é: ┬źWi─Öc i Ja nie powiem wam, jakim prawem to czyni─Ö┬╗. (Ewangelia wed┼éug ┼Ťwi─Ötego Marka, 11, 27-33).

Arcykap┼éan i uczeni w Pi┼Ťmie maj─ů k┼éopot z┬áJezusem. Zaczynaj─ů przeczuwa─ç, ┼╝e On ma racj─Ö. I w tym sensie zaczynaj─ů si─Ö Go ba─ç. Chcieliby si─Ö mo┼╝e z┬áNim ÔÇ×dogada─çÔÇť. Jezus nie u┼éatwia im tego. W pewnym sensie sam zrywa rozmowy. Wydaje si─Ö, ┼╝e z┬áBogiem nigdy nie mo┼╝na si─Ö ÔÇ×dogada─çÔÇť, nie mo┼╝na znale┼║─ç ÔÇ×wyj┼Ťcia kompromisowegoÔÇť. Trzeba si─Ö albo bezwarunkowo podda─ç, albo odej┼Ť─ç, zrywaj─ůc negocjacje. Negocjacje zak┼éadaj─ů, ┼╝e rozmawiaj─ů ze sob─ů byty r├│wne ÔÇô co najmniej egzystencjalnie. Rozmowa Boga z┬ácz┼éowiekiem jest czym┼Ť innym: jest Bo┼╝ym pouczeniem i wezwaniem, a potem ludzk─ů odpowiedzi─ů. Staj─ůc przed Bogiem trzeba pami─Öta─ç, ┼╝e jest si─Ö tylko Jego stworzeniem i ┼╝e nigdy tego statusu si─Ö nie przeskoczy. Akceptacja tego faktu nie zawsze jest ┼éatwa, czasem uwiera…

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś