Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Rozwa偶ania nad Pismem 艢wi臋tym (VII)

Zemsta jest nie tylko agresj膮 wobec winowajcy, ale i wyrazem niedostatku ufno艣ci wobec Boga. Je艣li Mu ufam, cudzy cios jest tylko sygna艂em, informuj膮cym mnie o rodzaju egzaminu, przed jakim w tej chwili musz臋 stan膮膰. A egzaminatorem jest w艂a艣nie B贸g, kt贸ry chce mojego dobra. I tyle.

Bracia J贸zefa zdaj膮c sobie spraw臋 z tego, 偶e ojciec ich nie 偶yje, my艣leli: 芦Na pewno J贸zef b臋dzie nas teraz prze艣ladowa艂 i odp艂aci nam za wszystkie krzywdy, kt贸re mu wyrz膮dzili艣my!禄 Tote偶 kazali powiedzie膰 J贸zefowi: 芦Ojciec tw贸j da艂 przed 艣mierci膮 takie polecenie: Powiedzcie J贸zefowi tak: Racz przebaczy膰 braciom twym wykroczenie i win臋 ich, wyrz膮dzili ci bowiem krzywd臋. Teraz przeto daruj 艂askawie win臋 nam, kt贸rzy czcimy Boga twojego ojca!禄 J贸zef rozp艂aka艂 si臋, gdy mu to powt贸rzono. Wtedy bracia ju偶 sami poszli do J贸zefa i upad艂szy przez nim rzekli: 芦Jeste艣my twoimi niewolnikami禄. Lecz J贸zef powiedzia艂 do nich: 芦Nie b贸jcie si臋. Czy偶 ja jestem na miejscu Boga? Wy niegdy艣 knuli艣cie z艂o przeciwko mnie, B贸g jednak zamierzy艂 to jako dobro, 偶eby sprawi膰 to, co jest dzisiaj, 偶e prze偶y艂 wielki nar贸d. Teraz wi臋c nie b贸jcie si臋: b臋d臋 偶ywi艂 was i dzieci wasze禄. I tak ich pociesza艂, przemawiaj膮c do nich serdecznie. (Rdz 50, 15-21)
 
Ksi臋ga Rodzaju 50. „Wy niegdy艣 knuli艣cie z艂o przeciwko mnie, B贸g jednak zamierzy艂 to jako dobro”. 鈥 Te s艂owa J贸zefa do braci s膮 wyrazem refleksji nad w艂asnym 偶yciowym do艣wiadczeniem. Ale jest w tym filozofia cz艂owieka w pe艂ni ufaj膮cego Bogu, poprzez t臋 ufno艣膰 spokojnego i uwolnionego od ch臋ci zemsty. Zemsta jest nie tylko agresj膮 wobec winowajcy, ale i wyrazem niedostatku ufno艣ci wobec Boga. Je艣li Mu ufam, cudzy cios jest tylko sygna艂em, informuj膮cym mnie o rodzaju egzaminu, przed jakim w tej chwili musz臋 stan膮膰. A egzaminatorem jest w艂a艣nie B贸g, kt贸ry chce mojego dobra. I tyle.
 
Maj膮c uda膰 si臋 do Jerozolimy, Jezus wzi膮艂 osobno Dwunastu i w drodze rzek艂 do nich: 芦Oto idziemy do Jerozolimy: tam Syn Cz艂owieczy zostanie wydany arcykap艂anom i uczonym w Pi艣mie. Oni ska偶膮 Go na 艣mier膰 i wydadz膮 Go poganom na wyszydzenie, ubiczowanie i ukrzy偶owanie; a trzeciego dnia zmartwychwstanie禄.
Wtedy podesz艂a do Niego matka syn贸w Zebedeusza ze swoimi synami i oddaj膮c Mu pok艂on, o co艣 Go prosi艂a. On j膮 zapyta艂: 芦Czego pragniesz?禄 Rzek艂a Mu: 芦Powiedz, 偶eby ci dwaj moi synowie zasiedli w Twoim kr贸lestwie jeden po prawej, a drugi po lewej Twej stronie禄. Odpowiadaj膮c Jezus rzek艂: 芦Nie wiecie, o co prosicie. Czy mo偶ecie pi膰 kielich3, kt贸ry Ja mam pi膰?禄 Odpowiedzieli Mu: 芦Mo偶emy禄. On rzek艂 do nich: 芦Kielich m贸j pi膰 b臋dziecie. Nie do Mnie jednak nale偶y da膰 miejsce po mojej stronie prawej i lewej, ale [dostanie si臋 ono] tym, dla kt贸rych m贸j Ojciec je przygotowa艂禄.
(Ewangelia wed艂ug 艣wi臋tego Mateusza 20, 17-23
 
Zapowied藕 m臋ki, 艣mierci i zmartwychwstania zdaje si臋 by膰 niezauwa偶ona przez uczni贸w. Matka Jakuba i Jana troszczy si臋 o rang臋 swych syn贸w w Kr贸lestwie Chrystusa. To niemi艂e, ale jednocze艣nie 鈥 to swoisty dow贸d wiary, 偶e Kr贸lestwo nadejdzie, a wi臋c, 偶e Chrystus zmartwychwstanie. I to wiary mocnej – ta niesympatyczna kobita sta艂a przecie偶 potem pod krzy偶em. Wiara nie wyklucza moralnego prymitywizmu, ani prymitywizm 鈥 wiary. Dobrze o tym pami臋ta膰. Odwrotne oka偶膮 si臋 potem reakcje aposto艂a Tomasza. To on wzywa: „Id藕my i my zgin膮膰 razem z聽Nim” 鈥 a potem okazuje dystans niedowierzania wobec zmartwychwstania. Gotowo艣膰 do ofiary nie wyklucza niepewno艣ci wiary, a s艂abo艣膰 wiary 鈥 postawy ostatecznej solidarno艣ci. W sumie 鈥 ca艂a gama mo偶liwych postaw w艣r贸d tych, kt贸rzy poszli za Nim. I tak jest do dzi艣, tak b臋dzie zawsze.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij