Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Rozwa偶ania nad Pismem 艢wi臋tym (IV)

Mo偶e od tej modlitwy uciec? Taka pokusa nadmiernego, nieuzasadnionego l臋ku rozwiewa si臋 dopiero wtedy, gdy przypominam sobie, 偶e ukl臋kn臋 nie przed S臋dzi膮, ale przed Ojcem. On pokryje moje 偶yciowe rachunki, je艣li b臋d臋 pos艂uszny Jego woli.

鈥濧bram, us艂yszawszy, 偶e jego krewny zosta艂 uprowadzony w niewol臋, dobra艂 sobie trzystu osiemnastu najbardziej do艣wiadczonych spo艣r贸d s艂u偶by swego domu i rozpocz膮艂 po艣cig a偶 do Dan.聽Podzieliwszy swych ludzi na oddzia艂y, noc膮 napad艂 wraz z nimi na nieprzyjaci贸艂 i zada艂 im kl臋sk臋. A potem 艣ciga艂 ich a偶 do Choby, kt贸ra le偶y na zach贸d od Damaszku.聽W ten spos贸b odzyska艂 ca艂e mienie. a tak偶e sprowadzi艂 na powr贸t Lota wraz z jego dobytkiem, kobietami i s艂ugami鈥. (Rdz 14, 14-16)
 
Ksi臋ga Rodzaju 14 stanowi wycieczk臋 w krain臋 historii politycznej. Abram jest tu ju偶 wodzem, kt贸ry dobiera sobie 318 najdzielniejszych spo艣r贸d swych s艂ug (wi臋c ilu偶 ich wobec tego mia艂 w og贸le?) i ratuje rodzin臋 Lota, wzi臋tego do niewoli w czasie wojen w Mezopotamii. To w podzi臋ce za te dzia艂ania Abram otrzymuje b艂ogos艂awie艅stwo od Melchizedeka, w艂adcy Szalemu i tajemniczego kap艂ana Boga Najwy偶szego. Ta posta膰 Melchizedeka jest tu najciekawsza, otoczona jest wielkim szacunkiem przez autora ksi臋gi biblijnej i wydaje si臋 sugerowa膰, 偶e tradycja abrahamiczna nie by艂a jedyn膮 drog膮 kontaktu z聽Bogiem Najwy偶szym. Warto by艂oby sprawdzi膰, co na ten temat my艣l膮 egzegeci.
 
鈥濸rzyst膮pili do Niego faryzeusze i saduceusze i wystawiaj膮c Go na pr贸b臋, prosili o ukazanie im znaku z nieba.聽Lecz On im odpowiedzia艂: 芦Wieczorem m贸wicie: „B臋dzie pi臋kna pogoda, bo niebo si臋 czerwieni”,聽rano za艣: „Dzi艣 burza, bo niebo si臋 czerwieni i jest zas臋pione”. Wygl膮d nieba umiecie rozpoznawa膰, a znak贸w czasu nie mo偶ecie?聽Plemi臋 przewrotne i wiaro艂omne 偶膮da znaku, ale 偶aden znak nie b臋dzie mu dany, pr贸cz znaku Jonasza禄. Z tym ich zostawi艂 i odszed艂鈥. (Ewangelia wed艂ug 艣w. Mateusza 16, 1-4)
 
鈥濸lemi臋 przewrotne i wiaro艂omne 偶膮da znaku… A zostawiwszy ich, odszed艂鈥. Wbrew r贸偶nym kaznodziejom sprzed 40 lat Jezus nie jest partnerem dialogu. Jego uchylanie si臋 od konkretnych odpowiedzi na zadawane Mu pytania, ustawiczne przekraczanie p艂aszczyzn, na kt贸rych chcieliby ustawi膰 rozmow臋 pytaj膮cy Go ludzie, wskazuje na to, 偶e partnerskiej r贸wno艣ci rozm贸wc贸w tu nie b臋dzie.
Pewien styl 鈥瀝ozmowy z聽Bogiem鈥溌爏kazany jest na pora偶k臋 ju偶 od pocz膮tku. Kiedy B贸g m贸wi, cz艂owiek niech s艂ucha, nie dyskutuje. W tym sensie ka偶de stawanie przed Bogiem jest swoistym ryzykiem: nie wiem, co On mi dzi艣 powie. Staj膮c, a raczej kl臋kaj膮c przed Nim, dokonuj臋 aktu wst臋pnego zaufania: wierz臋, 偶e Jego s艂owo mnie z聽miejsca nie znokautuje. Ale m贸wi臋 do Niego z聽pewnym l臋kiem. Chc臋 przede wszystkim s艂ucha膰. To, co us艂ysz臋, wyznaczy moj膮 dalsz膮 drog臋 鈥 ale tu w艂a艣nie jest niepok贸j, bo ta droga jest ju偶 przecie przygotowana, okre艣lona, zaplanowa艂em j膮 sobie, bilety ju偶 zakupi艂em, wydaj膮c na nie ostatnie pieni膮dze… Teraz ju偶 nie chc臋 niczego zmienia膰. Wi臋c mo偶e od tej modlitwy uciec? Taka pokusa nadmiernego, nieuzasadnionego l臋ku rozwiewa si臋 dopiero wtedy, gdy przypominam sobie, 偶e ukl臋kn臋 nie przed S臋dzi膮, ale przed Ojcem. On pokryje moje 偶yciowe rachunki, je艣li b臋d臋 pos艂uszny Jego woli.聽Dzi艣, jutro, pojutrze 鈥 trzeba by膰 otwartym na zmiany i zaskoczenia. Ale je艣li 鈥瀦nak nie b臋dzie mu dany鈥, to niekoniecznie 藕le, to nie oznacza braku 艂aski, ale raczej stwierdzenie braku mojej 鈥瀢yj膮tkowo艣ci鈥. Przy mszy 艣wi臋tej dzi臋kujemy, 鈥炁糴 nas wybra艂e艣鈥. I to jest fakt. Do czego艣 zosta艂em wybrany i to moje kupno bilet贸w na okre艣lony poci膮g by艂o uzasadnione. Je艣li mimo to mam jecha膰 gdzie indziej 鈥 par臋 razy w 偶yciu tak mi si臋 zdarzy艂o! 鈥 to tylko prosz臋, daj mi znak ca艂kiem czytelny, m贸w do mnie, jak do idioty, 偶ebym ostatecznie nie pomyli艂 peron贸w… A najlepiej 鈥 we藕 mnie za kark i wrzu膰 do w艂a艣ciwego wagonu…

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij