Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Rok wielkich stawek

W ci膮gu kilkunastu miesi臋cy w Polsce i w Europie rozdzielona zostanie w艂adza na wszystkich szczeblach. Czeka nas wi臋cej socjaldemokracji w Unii, batalia o inwigilacj臋 elektroniczn膮 i nowy system s膮downictwa z udzia艂em przedstawicieli korporacji. Nadchodz膮cy rok polityczny zapowiada si臋 bardzo emocjonuj膮co, a to dopiero pocz膮tek.

Ilustr.: Kuba Mazurkiewicz


W ci膮gu kilkunastu miesi臋cy w Polsce i w Europie rozdzielona zostanie w艂adza na wszystkich szczeblach. Czeka nas wi臋cej socjaldemokracji w Unii, batalia o inwigilacj臋 elektroniczn膮 i nowy system s膮downictwa z udzia艂em przedstawicieli korporacji. Nadchodz膮cy rok polityczny zapowiada si臋 bardzo emocjonuj膮co, a to dopiero pocz膮tek.
 
Wraz z nowym rokiem w 艣wiecie politycznym ko艅czy si臋 okres wzgl臋dnego spokoju. Po wyborach parlamentarnych z 9 pa藕dziernika 2011 r. przez ponad dwa lata nie mieli艣my 偶adnych og贸lnokrajowych wybor贸w. Dla partii politycznych to by艂 czas na prac臋 merytoryczn膮, gromadzenie zasob贸w i przygotowanie kadr. Jak ten czas wykorzystano, przekonamy si臋 ju偶 wkr贸tce.
 
W marcu rozpocznie si臋 bowiem kampania do Parlamentu Europejskiego 鈥 co oznacza, 偶e wkraczamy w dwuletni okres nieustaj膮cej kampanii wyborczej. W maju 2014 r. czekaj膮 nas wybory europejskie, jesieni膮 2014 r. 鈥 wybory samorz膮dowe, po czym wiosn膮 2015 r. wybory prezydenckie, a jesieni膮 2015 r., je艣li nieoczekiwane wypadki nie spowoduj膮 ich przyspieszenia, wybory parlamentarne. W ci膮gu kilkunastu miesi臋cy rozdzielona zostanie w艂adza na wszystkich szczeblach, potwierdzi si臋 鈥 lub zmieni 鈥 pozycja poszczeg贸lnych si艂 na scenie politycznej. B臋dzie wiele okazji do widowiskowej rywalizacji mi臋dzy partiami.
 
Widowisko mo偶e by膰 ciekawe, ale z punktu widzenia establishmentu rok 2014 b臋dzie tylko przygrywk膮 do naprawd臋 wa偶nych wybor贸w zaplanowanych na rok 2015. To w wyborach prezydenckich i parlamentarnych stawk膮 b臋dzie splendor w艂adzy i wi臋ksza cz臋艣膰 jej realnych instrument贸w. Nikt chyba nie spodziewa si臋, 偶e Platforma powt贸rzy w eurowyborach sw贸j wynik sprzed pi臋ciu lat, wci膮偶 jednak pozostaje kilka niewiadomych. Kto zdob臋dzie pierwsze miejsce 鈥 PiS, jednak PO, a mo偶e SLD? Jak wypadnie rywalizacja mi臋dzy SLD a list膮 Palikota? I czy Tw贸j Ruch tudzie偶 Europa Plus w og贸le zdob臋dzie mandaty? A mo偶e czeka nas desant kt贸rej艣 z pozaparlamentarnych partii z lewej b膮d藕 prawej 鈥 Polski Razem, Ruchu Narodowego albo Zielonych? W przypadku wybor贸w samorz膮dowych najbardziej spektakularna b臋dzie oczywi艣cie bitwa o Warszaw臋. Czy Platformie uda si臋 utrzyma膰 w艂adz臋 w stolicy? Czy b臋dzie musia艂a si臋 ni膮 z kim艣 podzieli膰? A mo偶e w og贸le j膮 straci? Partyjni analitycy b臋d膮 z kolei bacznie 艣ledzi膰 wyniki g艂osowania do sejmik贸w. Wyniki wybor贸w europejskich i samorz膮dowych dostarcz膮 partiom wiedzy potrzebnej, aby rozpozna膰 terem, przegrupowa膰 si艂y i ustali膰 strategi臋 na kolejny wyborczy rok.
 
Takie pytania, rozpalaj膮ce wyobra藕ni臋 politycznych wyjadaczy i zawodowych komentator贸w, niekoniecznie musz膮 by膰 najbardziej interesuj膮ce dla zwyk艂ych obywatelek i obywateli. Jednak tak偶e tak偶e dla nich polityczny rok 2014 mo偶e okaza膰 si臋 r贸wnie wa偶ny, a nawet wa偶niejszy ni偶 2015. Polityka to przecie偶 nie tylko gra o w艂adz臋, lecz przede wszystkim kszta艂towanie ram wsp贸lnego 偶ycia. Z tego punktu widzenia rozpoczynaj膮cy si臋 rok b臋dzie czasem zmaga艅 o wa偶ne, cho膰 nie zawsze spektakularne stawki. W polityce europejskiej szczeg贸lnie istotne b臋d膮 trzy kwestie.
 
Rozporz膮dzenie o ochronie danych osobowych.
Prace nad nowym unijnym rozporz膮dzeniem, maj膮cym zast膮pi膰 dyrektyw臋 o ochronie danych z 1995 r. i przystosowa膰 prawo do epoki masowego u偶ycia internetu, medi贸w spo艂eczno艣ciowych czy bankowo艣ci elektronicznej, s膮 ju偶 do艣膰 zaawansowane. Sprawozdawca odpowiedzialny za rozporz膮dzenie, zielony europose艂 Jan Philipp Albrecht, przekonywa艂 podczas wrze艣niowego spotkania w Warszawie, 偶e mo偶liwe jest przyj臋cie rozporz膮dzenia jeszcze w tej kadencji Parlamentu. Pozosta艂y wi臋c realnie cztery miesi膮ce. Tymczasem Rada (czyli rz膮dy pa艅stw cz艂onkowskich) wyra藕nie wstrzymuje proces legislacyjny, zapewne licz膮c na to, 偶e w przysz艂ej kadencji Parlament nie b臋dzie naciska艂 na szczeg贸lnie ambitne regulacje.
 
Dlaczego to jest wa偶ne? Dane osobowe gromadzone s膮 przez administracj臋 publiczn膮 i podmioty komercyjne. Mog膮 s艂u偶y膰 鈥瀙rofilowaniu鈥 konsument贸w, kontrolowaniu pracownik贸w czy zarz膮dzaniu populacj膮. W epoce medi贸w spo艂eczno艣ciowych w sieci dost臋pnych jest mn贸stwo danych na nasz temat, i dane te nie zawsze s膮, delikatnie m贸wi膮c, wykorzystywane w naszym interesie.
 
W Europie obowi膮zuj膮 wy偶sze standardy ochrony danych ni偶 w USA, co niekoniecznie musi podoba膰 si臋 europejskim firmom, dla kt贸rych oznacza to wy偶sze koszty i mniejsze mo偶liwo艣ci komercyjnego wykorzystania posiadanych informacji. Ochrona danych osobowych wi膮偶e si臋 z blisko z kwesti膮 inwigilacji 鈥 je艣li uda si臋 zbudowa膰 polityczn膮 wi臋kszo艣膰 na rzecz ochrony danych, to b臋dzie sygna艂, 偶e jest szansa na korzystne rozwi膮zania tak偶e w innych sprawach zwi膮zanych z prawem do prywatno艣ci.
 
O tym, czy rozporz膮dzenie zostanie przyj臋te w tej kadencji, przekonamy si臋 ju偶 pod koniec kwietnia. O tym, czy w nowej kadencji b臋d膮 szanse na progresywne rozwi膮zania, mo偶emy zadecydowa膰 w maju.
 
Socjaldemokratyczna korekta polityki 鈥瀦aciskania pasa鈥
Wszystko wskazuje na to, 偶e po majowych wyborach europejsk膮 polityk臋 zaciskania pasa czeka socjaldemokratyczna korekta. Oznacza to, 偶e zasadniczy kierunek narzucanych przez Trojk臋 (Komisj臋 Europejsk膮, Europejski Bank Centralny i Mi臋dzynarodowy Fundusz Walutowy) reform zostanie utrzymany, ale podj臋te zostan膮 pewne kroki w celu z艂agodzenia jego spo艂ecznych koszt贸w. Celem pozostanie sp艂ata d艂ugu i zr贸wnowa偶enie bud偶et贸w przez dotkni臋te kryzysem zad艂u偶enia kraje poprzez zwi臋kszanie ich 鈥瀔onkurencyjno艣ci鈥. Czego wi臋c mo偶na rozs膮dnie oczekiwa膰? Na pewno spowolnienia tempa narzucanych ci臋膰, zgody na cz臋艣ciowe r贸wnowa偶enie ich programami maj膮cymi stymulowa膰 wzrost gospodarczy oraz 艣ci艣lejszej regulacji sektora finansowego.
 
Za tym, 偶e taka korekta istotnie b臋dzie mia艂a miejsce, przemawiaj膮 dwa czynniki. Po pierwsze fakt, 偶e po wrze艣niowych wyborach do Bundestagu w Niemczech powsta艂a 鈥瀢ielka koalicja鈥 chadek贸w i socjaldemokrat贸w, Berlin za艣 wci膮偶 dyktuje podstawowe kierunki europejskiej polityce. Po drugie wielka koalicja b臋dzie prawdopodobnie r贸wnie偶 jedyn膮 stabiln膮 wi臋kszo艣ci膮 w przysz艂ej kadencji Parlamentu.
 
Wprawdzie porozumienie chadek贸w i socjaldemokrat贸w nadaje ton unijnej polityce ju偶 od dekady (od wybor贸w w 2004 r.), jednak w tym czasie obie strony mia艂y mo偶liwo艣膰 budowania alternatywnej wi臋kszo艣ci: centroprawicowej (chadecy z konserwatystami i libera艂ami) lub centrolewicowej (socjaldemokraci z Zielonymi, radykaln膮 lewic膮 i libera艂ami). W tym uk艂adzie chadecy i socjaldemokraci nie byli skazani na wsp贸艂prac臋, a rola j臋zyczka u wagi przypada艂a libera艂om. Tymczasem wed艂ug wst臋pnych prognoz think tanku Notre Europe wskutek wzmocnienia szereg贸w pos艂贸w z partii eurosceptycznych w przysz艂ym Parlamencie mo偶e nie by膰 mo偶liwe ani zbudowanie wi臋kszo艣ci centrolewicowej, ani centroprawicowej.
 
Spodziewana korekta polityki 鈥瀦aciskania pasa鈥 b臋dzie oznacza艂a spowolnienie tempa destrukcji europejskiego modelu spo艂ecznego, ale nie zmian臋 zasadnicz膮. W interesie obywatelek i obywateli Unii Europejskiej le偶y nadanie unijnej polityce zupe艂nie nowego kierunku. Jego wsp贸艂rz臋dne wskazuje m.in. sie膰 Troika Watch: znacz膮ca redukcja d艂ugu publicznego i prywatnego (gospodarstw domowych) w krajach dotkni臋tych kryzysem zad艂u偶enia, odbudowa us艂ug publicznych i inwestycje w sprostanie wielkim wyzwaniom naszych czas贸w, takich jak zmiany klimatu czy ub贸stwo energetyczne. W podobn膮 stron臋 id膮 zg艂aszane przez Zielonych propozycje Zielonego Nowego 艁adu, a ostatnio 鈥 ekologicznej reindustrializacji Europy. Idee takie b臋d膮 mia艂y w unijnej polityce wi臋ksz膮 no艣no艣膰, je艣li obok wielkiej koalicji b臋dzie r贸wnie偶 mo偶liwo艣膰 budowania wi臋kszo艣ci centrolewicowej. Wszystko w r臋kach wyborc贸w.
 
TTIP
Te cztery litery przedstawiaj膮 g艂贸wny pow贸d, dla kt贸rego majowe wybory do Parlamenty Europejskiego s膮 wa偶ne dla nas wszystkich. Wi臋kszo艣ci ludzi zapewne nic nie m贸wi膮 鈥 co dowodzi, w jak nieprzejrzysty spos贸b powstaje prawo, kt贸re ju偶 wkr贸tce mo偶e radykalnie zmieni膰 regu艂y gry w polityce Unii i pa艅stw cz艂onkowskich. TTIP to skr贸t od Trans-Atlantic Trade and Investment Partnership, negocjowanego w艂a艣nie dwustronnego porozumienia handlowego mi臋dzy Uni膮 Europejsk膮 a Stanami Zjednoczonymi.
 

Ilustr.: Kuba Mazurkiewicz


Warto podkre艣li膰, 偶e takie dwustronne porozumienia o 鈥瀢olnym handlu鈥 zacz臋艂y zyskiwa膰 popularno艣膰 w zwi膮zku z impasem 艣wiatowych negocjacji handlowych, za艣 impas ten spowodowany jest niech臋ci膮 pa艅stw rozwini臋tych do uwzgl臋dniania potrzeb kraj贸w rozwijaj膮cych si臋. Dwustronne porozumienia handlowe oznaczaj膮 wi臋c pr贸b臋 omini臋cia interes贸w globalnego Po艂udnia i narzucenia im standard贸w (bezpo艣rednio lub po艣rednio) standard贸w korzystnych dla klubu bogatych.
 
To jednak nie jest g艂贸wny pow贸d, dla kt贸rego TTIP budzi kontrowersje. Ot贸偶 porozumienia tego typu zawieraj膮 standardowo regulacje dotycz膮ce arbitra偶u. W przypadku, gdy polityka pa艅stwa b臋d膮cego stron膮 umowy (w naszym imieniu negocjuje j膮 Komisja Europejska) naruszaj膮 interesy jakiej艣 korporacji, mo偶e ona pozwa膰 to pa艅stwo o odszkodowanie. Decyzj臋 podejmuje trzyosobowy trybuna艂 z艂o偶ony z korporacyjnych prawnik贸w: jednego wyznacza pozwane pa艅stwo, drugiego strona pozywaj膮ca, trzeciego 鈥 tych dw贸ch s臋dzi贸w w porozumieniu ze sob膮. Komisja Europejska twierdzi, 偶e s膮dy pa艅stwowe mog膮 nie by膰 do艣膰 bezstronne; wykazuje jednak zadziwiaj膮c膮 ufno艣膰 w bezstronno艣膰 tak powo艂ywanych trybuna艂贸w.
 
Najg艂o艣niejsza sprawa tego typu dotyczy艂a pozwu wniesionego przez wielk膮 firm臋 tytoniow膮 przeciwko rz膮dom Australii i Urugwaju, kt贸re… wprowadzi艂y obowi膮zek umieszczania na opakowaniach papieros贸w informacji o szkodliwo艣ci palenia. Je艣li porozumienie TTIP zostanie zawarte w negocjowanym obecnie kszta艂cie, na podobne pozwy nara偶ony b臋dzie ka偶dy europejski rz膮d, kt贸ry podniesie p艂ac臋 minimaln膮, wprowadzi moratorium na wydobycie gazu 艂upkowego, podniesie standardy ochrony danych osobowych czy zmieni zasady refundacji lek贸w w spos贸b niekorzystny dla kt贸rej艣 z pot臋偶nych korporacji.
 
Mandat negocjacyjny dla Komisji zatwierdzi艂a wi臋kszo艣膰 z艂o偶ona z chadek贸w, socjaldemokrat贸w, libera艂贸w, konserwatyst贸w i eurosceptyk贸w. Zastanawia, 偶e to tak korzystne dla 鈥瀗arodowej suwerenno艣ci鈥 porozumienie zyska艂o r贸wnie偶 poparcie wszystkich eurodeputowanych z Polski, w艂膮cznie z zrzeszonymi we frakcji konserwatywnej (ECR) i eurosceptycznej (EFD) pos艂ami PiS, PJN i Solidarnej Polski. (Je艣li kto艣 chcia艂by sprawdzi膰, jak g艂osowali europos艂owie z SLD, UP czy Europy Plus, polecam wizyt臋 na stronie VoteWatch.eu).
 
Porozumienie handlowe z USA to, podobnie jak nies艂awna ACTA, mia艂oby dalekosi臋偶ne skutki w codziennym 偶yciu milion贸w ludzi, sprawiaj膮c, 偶e demokracja sta艂aby si臋 niewiele wi臋cej ni偶 wydmuszk膮. Je艣li Unia Europejska zawrze z USA tak膮 umow臋, to przysz艂e wybory prezydenckie i parlamentarne b臋d膮 dotyczy膰 ju偶 g艂贸wnie tego, komu przypadnie splendor s艂u偶enia ponadnarodowym korporacjom.
 
***
To tylko kilka z realnych stawek politycznych zmaga艅, kt贸re czekaj膮 nas w najbli偶szym roku R贸wnie ciekawe i wa偶ne rzeczy b臋d膮 dzia艂y si臋 w polityce miejskiej. Ju偶 za par臋 miesi臋cy przekonamy si臋, czy inicjatywie Krak贸w Przeciwko Igrzyskom uda si臋 zatrzyma膰 zabiegi prezydenta Majchrowskiego i sk艂oni膰 do przesuni臋cia 艣rodk贸w na cele spo艂eczne, na kt贸rych dzi艣 si臋 oszcz臋dza (takie jak dofinansowanie sto艂贸wek szkolnych czy rytmika i angielski w przedszkolach).
 
A jesieni膮 dowiemy si臋, czy ruchom miejskim rosn膮cym w ca艂ej Polsce uda si臋 zorganizowa膰 i dosta膰 do w艂adz samorz膮dowych 鈥 co oznacza艂oby znacz膮ce zwi臋kszenie wagi g艂osu mieszka艅c贸w w miejskiej polityce. Bez wzgl臋du na to, czy rozgrywki mi臋dzy partiami ekscytuj膮 nas, czy raczej nu偶膮, warto pami臋ta膰, 偶e zawsze chodzi w nich o co艣 wi臋cej 鈥 o tworz膮cy si臋 kszta艂t 艣wiata, w kt贸rym b臋dziemy 偶y膰.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij