Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Quo vadis, Watykanie?

Czy cz艂owiek pracuj膮cy w kurii rzymskiej nie powinien d膮偶y膰 ku Chrystusowi, by odda膰 za niego w艂asne 偶ycie? Wiadomo艣ci z ostatnich tygodni przekonuj膮 nas, 偶e reforma Ko艣cio艂a zaczyna si臋 od uporz膮dkowania w艂asnego domu. Now膮 ewangelizacj臋 trzeba prowadzi膰 wpierw w艣r贸d os贸b kurii rzymskiej. Tak jak Chrystus, kt贸ry w pierwszej kolejno艣ci g艂osi艂 Ewangeli臋 aposto艂om i od nich wymaga艂 nowego 偶ycia zgodnie z now膮 nauk膮.

ilustr.: Olga Mici艅ska


 
Prosty cz艂owiek z ulicy nie do ko艅ca rozumie, co dzieje si臋 w 艣wiecie ekonomii. Sk膮d wzi膮艂 si臋 tak g艂臋boki kryzys w strefie Euro? Potrafimy znale藕膰 kilka szybkich odpowiedzi, ale trudno dok艂adnie zrozumie膰 przyczyny tego problemu. Mo偶e rzeczywi艣cie kryzys ekonomiczny zwi膮zany jest bezpo艣rednio z kryzysem moralno艣ci i wizji cz艂owieka? Co艣 podobnego mo偶na pomy艣le膰, gdy czytamy przera偶aj膮ce wiadomo艣ci pod tytu艂em – skandal w Watykanie. Czy zwyk艂y chrze艣cijanin mo偶e co艣 z tego zrozumie膰? Mo偶e tutaj r贸wnie偶 dotykamy pewnego zjawiska moralnego: braku uczciwo艣ci, braku wiary?

 
Po pierwsze uwa偶am, 偶e publikowanie prywatnych list贸w kradzionych potajemnie z papieskiego biura jest aktem moralnie z艂ym. Nie na tym polega wolno艣膰 s艂owa i publikacji. To, co znany dziennikarz (nie chc臋 podawa膰 jego nazwiska ani tytu艂u ksi膮偶ki, kt贸ra, jak ju偶 wiadomo, jest bestsellerem) opublikowa艂, jest wynikiem aktu kryminalnego i sprawa powinna zosta膰 rozwi膮zana we w艂oskich trybuna艂ach. Hipokryzj膮 jest stwierdzenie, 偶e czyni si臋 to dla dobra Ko艣cio艂a: cel nie u艣wi臋ca 艣rodk贸w. Jest ewidentne, 偶e nie mo偶na kupowa膰 rzeczy, o kt贸rych wiadomo, 偶e s膮 ukradzione: to podstawowy kodeks deontologiczny. Widzimy zatem brak moralno艣ci ze strony dziennikarzy i 艣wiata medi贸w informuj膮cych bez zastrze偶e艅 i u偶ywaj膮cych wiadomo艣ci pochodz膮cych ze z艂ego 藕r贸d艂a.
Z drugiej strony, widzimy brak uczciwo艣ci ze strony bliskich wsp贸艂pracownik贸w papie偶a. Ponownie wol臋 nie podawa膰 imienia, kt贸re zreszt膮 i tak jest dla ka偶dego dost臋pne. Papie偶 ubolewa艂, 偶e kto艣 z jego bliskiego otoczenia post臋powa艂 w tak pod艂y spos贸b. Trudno zrozumie膰 w艂a艣ciwie,聽 dlaczego cz艂owiek tak czyni. Pieni膮dze? 呕膮dza chwa艂y? W艂adzy? Jedna sprawa jest jasna: je偶eli papie偶 jest servus servorum Dei i pokornym s艂ug膮 winnicy Pa艅skiej, ka偶dy cz艂owiek, duchowny czy 艣wiecki, pracuj膮cy w Pa艅stwie Watyka艅skim musi mie膰 zawsze szczere poczucie, 偶e jego praca jest przede wszystkim s艂u偶b膮, wyrazem lojalno艣ci wobec idea艂贸w, kt贸rymi si臋 kieruje.
 
W tych momentach w szczeg贸lny spos贸b modlimy si臋 za Papie偶a i jego wsp贸艂pracownik贸w. Benedykt XVI wie, 偶e wiele os贸b pracuj膮cych w kurii watyka艅skiej jest mu wiernych, dyskretnych, lojalnych. Ufa im i w tych dniach odnowi艂 wobec nich swoje zaufanie, bo bez tego nie spos贸b kierowa膰 偶adn膮 wsp贸lnot膮. Papie偶 Ratzinger wie r贸wnie偶 doskonale, dzi臋ki w艂asnemu do艣wiadczeniu wielu lat s艂u偶by jako prefekt Kongregacji Doktryny Wiary, jak dzia艂a kuria rzymska. Nie raz zwraca艂 uwag臋 na niebezpiecze艅stwo karierowicz贸w: ludzi, kt贸rzy dla kariery po艣wi臋caj膮 wszystko to, co najbardziej 艣wi臋te: Boga, honor, ojczyzn臋; ba, sprzedaj膮 nawet w艂asne sumienie. Ten fakt dostrzegali艣my tak偶e w Polsce. Niekt贸rzy duchowni karierowicze musieli paktowa膰 z diab艂em w ci臋偶kich czasach prze艣ladowa艅, by osi膮gn膮膰 ludzki sukces.
Quo vadis, Watykanie? Czy cz艂owiek pracuj膮cy w kurii rzymskiej nie powinien d膮偶y膰 ku Chrystusowi, by odda膰 za niego w艂asne 偶ycie? Wiadomo艣ci z ostatnich tygodni przekonuj膮 nas, 偶e reforma Ko艣cio艂a zaczyna si臋 od uporz膮dkowania w艂asnego domu. Now膮 ewangelizacj臋 trzeba prowadzi膰 wpierw w艣r贸d os贸b kurii rzymskiej. Tak jak Chrystus, kt贸ry w pierwszej kolejno艣ci g艂osi艂 Ewangeli臋 aposto艂om i od nich wymaga艂 nowego 偶ycia zgodnie z now膮 nauk膮. Trzeba definitywnie sko艅czy膰 ze z艂o艣liw膮 plotk膮, odnosz膮c膮 si臋 do rze藕b Piotra i Paw艂a umieszczonych po bokach fasady Bazyliki Watyka艅skiej. Rzymianie, widz膮c Piotra z kluczami i palcem wskazuj膮cym skierowanym ku ziemi, komentowali, i偶 m贸wi on: „Tutaj my stanowimy prawo”. Z drugiej strony, 艣wi臋ty Pawe艂 z Ewangeli膮 i r臋k膮 wyci膮gni臋t膮 na 艣wiat, wydaje si臋, jakby przemawia艂 po Piotrze: „A tam si臋 to prawo zachowuje”.
 
Nie, tak nie mo偶na. Prawo sumienia obowi膮zuje wszystkich, a prawo ludzkie i boskie trzeba wype艂nia膰 tym wierniej, im cz艂owiek pracuje bli偶ej serca Papie偶a, bli偶ej grobu Piotra i Paw艂a. Od wszystkich trzeba wymaga膰 uczciwo艣ci, kompetencji i lojalno艣ci, ale w szczeg贸lny spos贸b od tych, kt贸rzy obarczeni s膮 wi臋ksz膮 odpowiedzialno艣ci膮 w zwi膮zku ze swoj膮 prac膮. Spraw膮 szczeg贸lnie wra偶liw膮 jest to wszystko, co zwi膮zane z afer膮 banku watyka艅skiego: jasno艣膰 i przezroczysto艣膰 musi tam obowi膮zywa膰 jak naj艣ci艣lej.
Niekt贸rzy pytaj膮, czy Ko艣ci贸艂 katolicki potrzebuje Pa艅stwa Watyka艅skiego. Nie zawsze ono istnia艂o, a mo偶e i w przysz艂o艣ci zniknie. Wiemy natomiast, 偶e posiadanie w艂asnego Pa艅stwa daje ogromne mo偶liwo艣ci, by nauka i g艂os Ko艣cio艂a by艂y s艂yszalne na arenie mi臋dzynarodowej. Pa艅stwo Watyka艅skie jest narz臋dziem, dzi臋ki kt贸remu papie偶 mo偶e kierowa膰 Ko艣cio艂em. Trzeba wymaga膰 od ponad pi臋ciu tysi臋cy pracuj膮cych w nim ludzi, by Ewangelia o偶ywia艂a ich w艂asn膮 prac臋, poniewa偶 nauka Chrystusa powinna o艣wietla膰 wszystkie rzeczywisto艣ci ziemskie, wszystkie pa艅stwa na 艣wiecie. Ewangelia musi by膰 ci膮gle g艂oszona wszystkim ludziom: mimo s艂abo艣ci i grzech贸w chrze艣cijan, mimo afery watyka艅skiej. Ale czy ludzie b臋d膮 s艂ucha膰 tych, kt贸rym brakuje podstawowego poczucia uczciwo艣ci i lojalno艣ci wobec w艂asnego Pa艅stwa?
 
Sko艅cz臋 s艂owami Benedykta XVI: „Wydarzenia i sukcesy w ostatnich dniach oko艂o Kurii i moich wsp贸艂pracownik贸w, przynios艂y smutek w moim sercu, ale nigdy nie przes艂oni艂y przekonania, 偶e mimo s艂abo艣ci cz艂owieka, trudno艣ci i pr贸by, Ko艣ci贸艂 kieruje si臋 Duchem 艢wi臋tym i Pan nigdy nie zostawia Go bez pomocy, by utrzyma艂 si臋 na w艂a艣ciwej drodze”.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij