Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Psina

ilustr. Hanna Owsińska


1

Okre┼Ťlenie ÔÇ×psinaÔÇŁ zawsze sympatycznie kojarzy┼éo mi si─Ö z ukochanym pieskiem i w takim znaczeniu go u┼╝ywa┼éem. Do dzi┼Ť.

2

Urodzony w Polsce Wietnamczyk Jakub Pham sta┼é si─Ö w ostatnich dniach jednym z najbardziej znanych polskich Wietnamczyk├│w. A wszystko przez to, ┼╝e bardzo lubi psy. Na przyk┼éad grillowane (Thß╗őt Ch├│ NĂ░ß╗Ťng) lub w zupie z bambusa (Canh X├ío M─âng Ch├│). Ma on r├│wnie┼╝ marzenie ÔÇô chce otworzy─ç w┼éasn─ů wietnamsk─ů restauracj─Ö, gdzie mo┼╝na by spr├│bowa─ç r├│┼╝nych psich potraw.┬áPsin─Ö zamierza importowa─ç zza granicy, a sam lokal ma by─ç bardziej miejscem spotka┼ä dla znajomych, ni┼╝ komercyjn─ů restauracj─ů. Opowiedzia┼é on o tym w wywiadzie dla ma┼éo znanego portalu internetowego MY21. Temat ten szybko podchwycili mi┼éo┼Ťnicy czworonog├│w, a za nimi og├│lnopolskie dzienniki. Medialna lawina ruszy┼éa. Wywiad by┼é cytowany, komentowany, powielany w ca┼éym polskoj─Özycznym internecie. Na forach internetowych mi┼éo┼Ťnik├│w ps├│w zawrza┼éo od emocjonalnych komentarzy, rasistowskich obelg i gr├│┼║b pod adresem Jakuba Phama, Wietnamczyk├│w, a czasem i wszystkich Azjat├│w.
 

3

Psina – warto┼Ť─ç od┼╝ywcza w 100 g (3.5 oz):
Energia 1096 kJ (262 kcal)
W─Öglowodany – 0,1 g
B┼éonnik – 0 g
T┼éuszcz – 20,2 g
Bia┼éko – 19 g
Woda – 60,1 g
Witamina A – 3,6 mg
Witamina B1 – 0,12 mg
Witamina B2 – 0,18 mg
Witamina B3 – 1,9 mg
Witamina C – 3 mg
Wap┼ä – 8 mg
Fosfor – 168 mg
Potas – 270 mg
S├│d – 72 mg
Źródło: Ann-Geun Yong (1999)
 

4

Tatrza┼äskie Towarzystwo Opieki nad Zwierz─Ötami w Zakopanem natychmiast opublikowa┼éo komunikat: ÔÇ×Na szcz─Ö┼Ťcie, jak dot─ůd, do nas si─Ö jeszcze nie zwr├│ci┼é ┼╝aden z Azjat├│w z pro┼Ťb─ů o adopcj─Ö psa czy kota… Jednak doszli┼Ťmy do wniosku, ┼╝e powinni┼Ťmy jednak (prewencyjnie) odmawia─ç oddawania zwierz─ůt przedstawicielom azjatyckich kr─Ög├│w kulturowychÔÇŁ. Dyskryminacja i rasizm. Cze┼Ť─ç medi├│w zamie┼Ťci┼éo ten komunikat ÔÇô nie widz─ůc w nim nic skandalicznego.
 

5

Naukowcy zaliczaj─ů cz┼éowieka do zwierz─ůt wszystko┼╝ernych. Jego organizm jest przystosowany do spo┼╝ywania i trawienia pokarm├│w zar├│wno pochodzenia zwierz─Öcego, jak i ro┼Ťlinnego. Jednak┼╝e na ca┼éym ┼Ťwiecie, w wielu kulturach wyst─Öpuj─ů ┼╝ywieniowe tabu. Posiadaj─ů one r├│┼╝ne genezy i pod┼éo┼╝a. Hindusom zabija─ç i ┼╝ywi─ç si─Ö krow─ů zabrania religia. ┼Üwi┼ä, koni i wszelkiej krwi zabrania spo┼╝ywa─ç Koran i Tora. Ta ostatnia zabrania te┼╝ jedzenia owoc├│w morza. Tabu pokarmowe mog─ů mie─ç r├│wnie┼╝ pod┼éo┼╝e kulturowe. Amerykanin nie tknie ┼╝aby lub koniny, podczas gdy Francuz traktuje je jako delikates. Wi─Ökszo┼Ť─ç ludzi na ┼Ťwiecie nie widzi problem├│w z jedzeniem bogatych w bia┼éko larw i owad├│w, podczas gdy u Europejczyk├│w i Amerykan├│w traktuje si─Ö zjedzenie owada niczym traumatyczn─ů chwil─Ö pr├│by w survivalowych teleturniejach. Ca┼éy ┼Ťwiat, przy tym, patrzy ze wstr─Ötem na Peruwia┼äczyk├│w zajadaj─ůcych si─Ö ┼Ťwinkami morskimi. W niekt├│rych regionach ┼Ťwiata jad┼éospisy pe┼éne s─ů szczur├│w, ┼╝├│┼éwi, ptak├│w ┼Ťpiewaj─ůcych, ma┼ép, paj─ůk├│w, kot├│w i ps├│w.
 

6

Na stronach pu┼éawskiego oddzia┼éu fundacji ochrony zwierz─ůt Viva og┼éoszono: ÔÇ×Nie mo┼╝na dopu┼Ťci─ç do tego, aby ten barbarzy┼äski zwyczaj zago┼Ťci┼é w PolsceÔÇŁ. Warto zwr├│ci─ç uwag─Ö na u┼╝yty tu termin ÔÇô barbarzy┼äski ÔÇô wraz z jego wszelkimi znaczeniowymi konotacjami. Czy cel u┼Ťwi─Öca ┼Ťrodki (stylistyczne)?
 

7

W niekt├│rych krajach Afryki i na Dalekim Wschodzie psie mi─Öso nie wzbudza ┼╝adnych negatywnych emocji. Na przyk┼éad chrze┼Ťcija┼äscy mieszka┼äcy P├│┼énocnego Sulawesi w Indonezji spo┼╝ywaj─ů tradycyjne potrawy z psa w czasie ┼Ťwi─ůt Bo┼╝ego Narodzenia. Inaczej jest u nas ÔÇô w Europie ÔÇô psina podlega g┼é─Öbokiemu tabu. Cho─ç warto przy tym mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e psy jedzono r├│wnie┼╝ w naszym kr─Ögu kulturowym. I to nie tylko w czasie kryzys├│w g┼éodu. Zdarza┼éo si─Ö to we Francji, Niemczech, czy w Szwajcarii. W tej ostatniej zreszt─ů, ub├│j psiego mi─Ösa do cel├│w prywatnych jest nadal prawnie dozwolony. W zwi─ůzku z tym nadal w u┼╝yciu s─ů przepisy na Hundeschinken ÔÇô w─Ödzon─ů szynk─Ö z psiny.
 

8

W tym ┼Ťwietle pojawia si─Ö wiele ciekawych pyta┼ä. Czy ┼╝eberka ciel─Öce tak bardzo r├│┼╝ni─ů si─Ö od psich ┼╝eberek? Jak ma si─Ö mi┼éo┼Ť─ç do naszych przyjaci├│┼é koni z pysznym salami? Czy nie widz─ůc nic z┼éego w hodowlach ┼Ťwi┼ä na ub├│j, jeste┼Ťmy w stanie zaakceptowa─ç takie hodowle z psami (w j─Özyku korea┼äskim s─ů nawet dwie osobne nazwy na psy hodowlane i psy domowe)? Czy je┼╝eli sami nie jemy ps├│w, to jest to pow├│d do zakazywania tego innym? Czy posi┼éek z psa jest wy┼é─ůcznie kwesti─ů obyczajow─ů?
 

9

A teraz troch─Ö m─ůdrzejszym j─Özykiem. Osobi┼Ťcie mia┼ébym problem ze skosztowaniem psa. Czu┼ébym si─Ö z tym nie najlepiej. Mam jednak przy tym ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e wynika to wy┼é─ůcznie z moich wyidealizowanych kulturowych modeli kognitywnych. Ten naukowy termin okre┼Ťla wzgl─Ödnie stabilne mentalne reprezentacje naszych przekona┼ä o ┼Ťwiecie. I w moim przekonaniu o ┼Ťwiecie ÔÇô z psa si─Ö potrawki nie robi. Ale dopuszczam do ┼Ťwiadomo┼Ťci, ┼╝e s─ů inne modele kognitywne dotycz─ůce jad┼éospis├│w. I w rachunku logicznym maj─ů one warto┼Ť─ç r├│wnorz─Ödne moim. Gdybym nie dopu┼Ťci┼é takiej mo┼╝liwo┼Ťci, to by┼éby to wyrafinowany egocentryzm i hipokryzja. Zw┼éaszcza, ┼╝e jestem g┼é─Öboko przekonany o potrzebie elastyczno┼Ťci w┼éasnej wizji kultury w zglobalizowanym ┼Ťwiecie. Samo przekroczenie mojej wyobra┼║ni kulinarnej nie powinno by─ç r├│wnoznaczne z domaganiem si─Ö zakazu dla odmiennej wra┼╝liwo┼Ťci. Natomiast gdyby kto┼Ť chcia┼é zaszlachtowa─ç mojego ukochanego psiaka ÔÇô cz┼éonka rodziny ÔÇô na kotlet, musia┼éby najpierw zaszlachtowa─ç mnie. Wara od niego.
 

10

Zatem chc─ůc by─ç w zgodzie z w┼éasnym sumieniem, musz─Ö stan─ů─ç w obronie Jakuba Phama, oraz wszystkich ÔÇ×barbarzy┼äc├│wÔÇŁ i pso┼╝erc├│w z Dalekiego Wschodu. Oczywi┼Ťcie pod kilkoma warunkami. Je┼╝eli serwowanie psa jest zgodne z prawem, je┼╝eli ub├│j odbywa si─Ö w spos├│b humanitarny i zwierz─Öta nie cierpi─ů, je┼╝eli nie b─Öd─ů to psy ze schroniska, kt├│re zobowi─ůzano si─Ö adoptowa─ç i opiekowa─ç si─Ö nimi, je┼╝eli mi─Öso to b─Ödzie przebadane wcze┼Ťniej przez weterynarzy i wiadomego pochodzenia, to nie widz─Ö problemu z serwowaniem psiny. I wstyd mi za tak agresywn─ů reakcj─Ö polskich internaut├│w. Je┼╝eli Jakub Pham znajdzie ch─Ötnych, to powinien m├│c, spe┼éniaj─ůc takie same wymogi jak w przypadku wo┼éowiny czy kr├│liczego mi─Ösa, oferowa─ç w swojej restauracji zup─Ö z bambusa z psi─ů wk┼éadk─ů. Cho─ç nie wieszcz─Ö mu sukcesu ekonomicznego. Ja, na przyk┼éad, do jego restauracji si─Ö nie wybior─Ö. Zreszt─ů podobnie jak do polskich restauracji serwuj─ůcych krowie j─Özyki, m├│┼╝d┼╝ki, serca, w─ůtroby, kaszanki czy dziesi─ůtki odmian flak├│w…
Moje indywidualne poczucie sprawiedliwo┼Ťci i otwarto┼Ťci na inno┼Ť─ç wymaga ode mnie akceptacji tej inno┼Ťci r├│wnie┼╝ na poziomie gust├│w kulinarnych zwierz─Öcego mi─Ösiwa. Mimo ┼╝e sam ich nie podzielam.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś