magazyn lewicy katolickiej

Przepis na dialog

Polskie spo艂ecze艅stwo sta艂o si臋 homogeniczne dopiero po II wojnie 艣wiatowej w wyniku dzia艂ania dw贸ch totalitaryzm贸w. Dzi艣, mi臋dzy innymi w wyniku migracji ze wschodu, zn贸w zaczyna by膰 bardziej r贸偶norodne, dlatego tym bardziej musimy poszuka膰 przepisu na to, jak 偶y膰 wsp贸lnie.
Przepis na dialog
ilustr.: Ania Libera

Wzmo偶ona w ostatnich latach nacjonalistyczna propaganda stara si臋 budowa膰 obraz Polski jako pa艅stwa jednolitego etnicznie, kulturowo i religijnie, wyra藕nie stawiaj膮c granic臋 mi臋dzy tymi, kt贸rzy s膮 swoi, a obcymi, kt贸rzy wyr贸偶niaj膮 si臋 w jakikolwiek spos贸b. Za takim przekazem stoj膮 za tym nie tylko skrajnie prawicowe organizacje, ale tak偶e instytucje publiczne, takie jak IPN czy TVP, kt贸rych si艂a przebicia jest znacz膮ca, zamkni臋ty na r贸偶norodno艣膰 polski system edukacji czy wreszcie sami rz膮dz膮cy, sztucznie pot臋guj膮cy l臋k przed uchod藕cami. Dobitny przyk艂ad takich dzia艂a艅 widzimy obecnie w sprawie Afga艅czyk贸w przetrzymywanych wbrew prawu mi臋dzynarodowemu na polsko-bia艂oruskiej granicy.

Tymczasem polskie spo艂ecze艅stwo, wbrew 偶yczeniom niekt贸rych, nie jest ani religijnym, ani kulturowym monolitem, a jego struktura etniczna zn贸w ulega dynamicznym zmianom, mi臋dzy innymi poprzez nap艂yw imigrant贸w zza wschodniej granicy 鈥 uchod藕c贸w politycznych z Bia艂orusi, uchod藕c贸w wojennych ze wschodniej Ukrainy oraz emigrant贸w zarobkowych. Nie nale偶y te偶 zapomina膰 o obecnych 鈥瀘d zawsze”, kt贸rzy w Polsce s膮 tak samo u siebie, jak etniczni Polacy 鈥 艢l膮zakach, Tatarach, Romach, 呕ydach, Kaszubach czy Mazurach, do kt贸rych stosunek naszego pa艅stwa bywa艂 r贸偶ny, zazwyczaj jednak 鈥 i w szczeg贸lno艣ci dzisiaj 鈥 rozczarowuj膮cy. Za to na p艂aszczy藕nie spo艂ecznej potrafili艣my ze sob膮 wsp贸艂偶y膰. Powinni艣my sobie przypomnie膰, w jaki spos贸b, a na pewno na tym nie stracimy.

Wierzymy, 偶e dzi臋ki r贸偶norodno艣ci 鈥 historycznej i najnowszej 鈥 wiele mo偶emy si臋 od siebie nawzajem nauczy膰, do tego jednak potrzebne s膮 najpierw szacunek i zaufanie. Chcemy powr贸ci膰 do tradycji Rzeczypospolitej jako 鈥瀙a艅stwa bez stos贸w”, rzeczywistych czy symbolicznych. Wszyscy, kt贸rzy mieszkaj膮 w niej razem z nami, s膮 naszymi s膮siadami, cz艂onkami tej samej wsp贸lnoty, a nie gro藕nymi innowiercami czy obcokrajowcami. Nie mo偶e by膰 tu miejsca na krzywdz膮ce stereotypy i powielane mity. Przez stulecia nie wszyscy nasi s膮siedzi wywodzili si臋 z tej samej kultury 鈥 polskie spo艂ecze艅stwo sta艂o si臋 homogeniczne dopiero po drugiej wojnie 艣wiatowej w wyniku dzia艂ania dw贸ch totalitaryzm贸w i, jak wida膰, szybko si臋 do tego przyzwyczaili艣my. Polacy lubi膮 chwali膰 si臋 swoj膮 go艣cinno艣ci膮 i chrze艣cija艅sk膮 postaw膮, jednak dzi艣 mo偶emy doj艣膰 do przykrego wniosku, 偶e jedno i drugie to dla wielu tylko puste s艂owa. Powinna z nich wynika膰 postawa otwarto艣ci na drugiego cz艂owieka bez wzgl臋du na jego pochodzenie oraz ch臋膰 niesienia mu pomocy. Rozwijanie kilkuset kilometr贸w drutu kolczastego zdecydowanie nie jest ich przejawem.

Je艣li rz膮dz膮cy nie zdadz膮 pozytywnie testu z szacunku dla w艂asnych obywateli, w interesie kt贸rych powinni dzia艂a膰, mo偶e zdamy go jako spo艂ecze艅stwo i sami zaczniemy oddolne dzia艂ania na rzecz rozwoju tolerancji. Organizowany przez Magazyn Kontakt przy wsp贸艂pracy z Fundacj膮 Zustricz, Laris膮 Suleymanov膮 oraz przy wsparciu redakcji miesi臋cznik贸w 鈥瀂nak鈥, 鈥濿i臋藕鈥 i 鈥濸ismo鈥 projekt 鈥濸rzepis na dialog鈥 s艂u偶y promowaniu w艂a艣nie takiego podej艣cia do kulturowej, etnicznej i religijnej r贸偶norodno艣ci. Matronatem/patronatem obj臋艂y go Stowarzyszenie Nomada i niez艂omnie walcz膮ca dzisiaj o prawa cz艂owieka przy bia艂oruskiej granicy Fundacja Ocalenie. Cykl pi臋ciu wywiad贸w (z kt贸rych dwa pozostaj膮 jeszcze w przygotowaniu) z rozm贸wcami pracuj膮cymi w sferze mi臋dzykulturowego dialogu jest jego pierwszym etapem. Poruszamy w nich r贸偶norodne tematy 鈥 od roli pami臋ci o by艂ych mieszka艅cach ziem polskich przez dyskusj臋 o sposobach wprowadzania edukacji mi臋dzykulturowej po rozmowy o sytuacji konkretnych mniejszo艣ci. Mamy nadziej臋, 偶e stanowi膰 b臋d膮 dobry krok w kierunku opracowania prawdziwego 鈥瀙rzepisu na dialog”. W nast臋pnej cz臋艣ci projektu przedstawimy seri臋 kr贸tkich film贸w, kt贸rych motywem przewodnim tak偶e b臋dzie wielokulturowo艣膰 i wieloreligijno艣膰.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij