Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Kto broni ┼╝ycia?

Chcemy powiedzie─ç wyra┼║nie: ┼Ťrodowiska ÔÇ×pro-lifeÔÇŁ nie maj─ů monopolu na decydowanie, co jest spraw─ů ┼╝ycia i ┼Ťmierci. My za┼Ť domagamy si─Ö od w┼éadz, medi├│w i Ko┼Ťcio┼éa podj─Öcia szerszego spektrum temat├│w ostatecznych i przedstawiania ich z nale┼╝yt─ů powag─ů.
Kto broni ┼╝ycia?
ilustr.: Karolina Burdon

To nie jest numer o antykoncepcji, zap┼éodnieniu in vitro ani o eutanazji. Nie jest to tak┼╝e numer o aborcji.

Nie chcemy w nim roztrz─ůsa─ç naszych pogl─ůd├│w na te sprawy i przytacza─ç dobrze znanych, powtarzanych do znudzenia argument├│w. Bynajmniej nie dlatego, ┼╝e uwa┼╝amy te tematy za niewarte uwagi. Przeciwnie ÔÇô wielokrotnie zabierali┼Ťmy ju┼╝ g┼éos w tych dyskusjach i z pewno┼Ťci─ů b─Ödziemy zabiera─ç go dalej. Jednak nie w numerze, kt├│ry trzymaj─ů Pa┼ästwo w r─Ökach.

Dlaczego wi─Öc postanowili┼Ťmy zatytu┼éowa─ç go ÔÇ×Prawdziwa cywilizacja ┼ŤmierciÔÇŁ? Nasz pomys┼é wykie┼ékowa┼é z prostego spostrze┼╝enia, ┼╝e powiedzie─ç dzi┼Ť w Polsce ÔÇ×za ┼╝yciemÔÇŁ znaczy tyle, co ÔÇ×za ca┼ékowitym zakazem aborcjiÔÇŁ. Prawicowym ┼Ťrodowiskom (a tak┼╝e ko┼Ťcielnym, w tym licznym biskupom) uda┼éo si─Ö przekona─ç wi─Ökszo┼Ť─ç z nas, ┼╝e ┼╝ycie to przede wszystkim ┼╝ycie nienarodzone. Niezwykle szeroka kategoria zosta┼éa skutecznie sprowadzona wy┼é─ůcznie do ┼╝ycia na etapie zygoty i embrionu. Dosy─ç wybi├│rczo, naszym zdaniem ÔÇô zbyt wybi├│rczo.

Problem zaw┼éaszczenia poj─Öcia ÔÇ×┼╝ycieÔÇŁ przez ruchy ÔÇ×pro-lifeÔÇŁ jest od dawna obecny w dyskusji o kszta┼écie prawa reguluj─ůcego sprawy zwi─ůzane z prawami reprodukcyjnymi. Zwolennicy liberalizacji tych przepis├│w podkre┼Ťlaj─ů, ┼╝e walcz─ůc o bezwzgl─Ödne prawo do ┼╝ycia nienarodzonych, cz─Östo zapomina si─Ö o osobach w ci─ů┼╝y. Nam jednak chodzi o znacznie wi─Öcej. Chcemy zwr├│ci─ç uwag─Ö, ┼╝e ÔÇ×bycie za ┼╝yciemÔÇŁ nie musi, a nawet nie powinno odnosi─ç si─Ö wy┼é─ůcznie do spraw i praw reprodukcyjnych.

Czy aborcja to rzeczywi┼Ťcie jedyna sprawa o wadze ┼╝ycia i ┼Ťmierci, jaka toczy si─Ö na naszych oczach i wymaga publicznej debaty? Czy chcemy godzi─ç si─Ö na przyznanie osobom zaanga┼╝owanym w walk─Ö o zaostrzenie prawa antyaborcyjnego ekskluzywnego prawa do okre┼Ťlania si─Ö mianem ÔÇ×obro┼äc├│w ┼╝yciaÔÇŁ? A co z obron─ů innych ┼╝y─ç, narodzonych ┼╝y─ç, przykrytych wznios┼éymi has┼éami i krwawymi banerami?

W Polsce na drogach gin─ů rocznie trzy tysi─ůce os├│b, oko┼éo pi─Öciu tysi─Öcy pope┼énia samob├│jstwa, setki kobiet do┼Ťwiadczaj─ů przemocy domowej. Umieramy przez tragiczn─ů opiek─Ö zdrowotn─ů, przez brak wsparcia psychologicznego i psychiatrycznego, przez smog i utoni─Öcia. Ponadto uparcie odrzucamy realne dzia┼éania polityczne na rzecz walki z katastrof─ů klimatyczn─ů, za nic maj─ůc ┼╝ycie przysz┼éych (lecz wcale nieodleg┼éych od naszych czas├│w) pokole┼ä. Polscy politycy udowodnili tak┼╝e, ┼╝e nie jest im bliska idea niesienia pomocy osobom umieraj─ůcym codziennie na szlakach uchod┼║czych.

ilustr.: Karolina Burdon

Oczywi┼Ťcie, nie spos├│b ÔÇ×by─ç za ┼╝yciemÔÇŁ zawsze i wsz─Ödzie, nie spos├│b sta─ç na wszystkich frontach walki o wi─Öksz─ů sprawiedliwo┼Ť─ç i o lepszy ┼Ťwiat (zak┼éadaj─ůc, ┼╝e o to w┼éa┼Ťnie chc─ů walczy─ç tak zwane osoby pro-life). Niestety jednak okazuje si─Ö, ┼╝e tym, kt├│rzy uznaj─ů si─Ö za stoj─ůcych ÔÇ×za ┼╝yciemÔÇŁ, cz─Östo zaskakuj─ůco ┼éatwo przychodzi skazywa─ç na ┼Ťmier─ç. Bo czy postuluj─ůc zamkni─Öcie europejskich granic, nie stajemy si─Ö wsp├│┼éodpowiedzialni za ca┼ée rodziny uchod┼║c├│w i uchod┼║czy┼ä ton─ůce w Morzu ┼Ür├│dziemnym? Czy bior─ůc udzia┼é w nagonce na osoby nieheteronormatywne ÔÇô albo chocia┼╝by milcz─ůco na ni─ů przyzwalaj─ůc ÔÇô nie bierzemy na siebie cz─Ö┼Ťci odpowiedzialno┼Ťci za fakt, ┼╝e tak wiele nale┼╝─ůcych do tej grupy os├│b podejmuje pr├│by samob├│jcze? Czy przecz─ůc, w imi─Ö bie┼╝─ůcych interes├│w ekonomicznych, potrzebie odej┼Ťcia od energetyki w─Öglowej, nie przyczyniamy si─Ö do pog┼é─Öbienia kryzysu klimatycznego, uniemo┼╝liwiaj─ůcego ludziom ┼╝ycie na coraz wi─Ökszych obszarach naszej planety?

Gdy chodzi o jednostkowe postawy, sytuacja nie jest zero-jedynkowa, nie zawsze ci, kt├│rzy popieraj─ů delegalizacj─Ö aborcji, maj─ů antyuchod┼║cze pogl─ůdy czy opowiadaj─ů si─Ö przeciwko ochronie praw mniejszo┼Ťci seksualnych. Nam nie chodzi zreszt─ů o rozliczanie Kowalskiego z tego, na kt├│rej demonstracji by┼é, a na kt├│rej nie.

Co innego jednak politycy i inne osoby publiczne, w tym przedstawiciele Ko┼Ťcio┼éa hierarchicznego. Zbijanie kapita┼éu politycznego na grze emocjami, cyniczne wykorzystywanie grup dyskryminowanych jako koz┼é├│w ofiarnych czy uciekanie od wa┼╝nych, ale trudnych temat├│w ÔÇô to praktyki o zupe┼énie innej wadze ni┼╝ post na fejsie Kowalskiego. Tak samo wygl─ůda sprawa je┼Ťli chodzi o media ÔÇô kryzys klimatyczny sta┼é si─Ö gor─ůcym tematem mniej wi─Öcej rok temu, wcze┼Ťniej mogli┼Ťmy co najwy┼╝ej pomarzy─ç o porz─ůdnym materiale o tej sprawie na pierwszych stronach gazet. Kwestia smogu pojawia si─Ö g┼é├│wnie w sezonie zimowym. Informacje o tym, ile os├│b w kryzysie bezdomno┼Ťci zamarz┼éo na ulicach, podawana jest razem z prognoz─ů pogody. Jako obywatele i media, a zatem jako spo┼éecze┼ästwo, nie tylko zgodzili┼Ťmy si─Ö na to, aby ┼Ťrodowiska antyaborcyjne zaw┼éaszczy┼éy warto┼Ť─ç obrony ┼╝ycia, pozwolili┼Ťmy r├│wnie┼╝, a mo┼╝e przede wszystkim, na to, ┼╝eby to kwestia aborcji zdominowa┼éa dyskusj─Ö wok├│┼é ┼╝ycia, wypychaj─ůc inne tematy na jej peryferie. Ten sam mechanizm zachodzi niestety tak┼╝e w Ko┼Ťciele, zw┼éaszcza instytucjonalnym.

Marzymy o tym, ┼╝eby tematy niezwi─ůzane z aborcj─ů, a realnie dotycz─ůce kwestii ┼╝ycia i ┼Ťmierci wielu ludzi podejmowane by┼éy z r├│wnym zapa┼éem i cz─Östotliwo┼Ťci─ů, jak dyskusja o ┼╝yciu nienarodzonym. Dlatego zaczynamy od siebie. W tym numerze prezentujemy subiektywny wyb├│r w─ůtk├│w, zwi─ůzanych przede wszystkim z polskim kontekstem, kt├│re uwa┼╝amy za sprawy pal─ůce, o wadze ┼╝ycia i ┼Ťmierci w┼éa┼Ťnie, wok├│┼é kt├│rych potrzebujemy o┼╝ywionych dyskusji i podj─Öcia zdecydowanych krok├│w.

To prawda, ┼╝e i my nie podnosimy w tym numerze wszystkich wa┼╝nych z perspektywy ÔÇ×ochrony ┼╝yciaÔÇŁ temat├│w. Nie mamy osobnego materia┼éu o bezdomno┼Ťci ani o smogu, niewiele miejsca oddajemy podwy┼╝szonemu ryzyku samob├│jstw w┼Ťr├│d os├│b nieheteronormatywnych czy chorobom uk┼éadu kr─ů┼╝enia. Cz─Ö┼Ťciowo dlatego, ┼╝e pisywali┼Ťmy ju┼╝ o tych tematach w rozmaitych materia┼éach (namiary na nie mog─ů Pa┼ästwo znale┼║─ç z boku strony), przede wszystkim jednak z powodu prozaicznego ograniczenia liczb─ů stron. Tematy przez nas wybrane dalece nie wyczerpuj─ů problemu, nie uwa┼╝amy ich tak┼╝e za wa┼╝niejsze od tych niewybranych. Mamy jednak nadziej─Ö, ┼╝e nasze propozycje stanowi─ç b─Öd─ů inspiracj─Ö, a mo┼╝e nawet pocz─ůtek zmiany w dyskursie.

Chcemy powiedzie─ç wyra┼║nie: ┼Ťrodowiska ÔÇ×pro-lifeÔÇŁ nie maj─ů monopolu na decydowanie, co jest spraw─ů ┼╝ycia i ┼Ťmierci. My za┼Ť domagamy si─Ö od w┼éadz, medi├│w i Ko┼Ťcio┼éa podj─Öcia szerszego spektrum temat├│w ostatecznych i przedstawiania ich z nale┼╝yt─ů powag─ů.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś