Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Polowanie na czarownice, czyli dlaczego przeciwnicy edukacji seksualnej nie maj─ů racji

W ci─ůgu ostatnich pi─Öciu lat t┼éumaczy┼éam, ┼╝e skakanie na skakance nie jest metod─ů antykoncepcyjn─ů. Tak samo rodzajem antykoncepcji nie jest uprawianie seksu na stoj─ůco. Pomaga┼éam te┼╝ osobie, kt├│r─ů rodzice wyrzucili z domu, gdy┼╝ by┼éa nieheteroseksualna.
Polowanie na czarownice, czyli dlaczego przeciwnicy edukacji seksualnej nie maj─ů racji
ilustr.: Karolina Bartoszuk

 

O edukacji seksualnej napisano i powiedziano ju┼╝ w Polsce wiele ÔÇô czasami nawet w spos├│b rzetelny i merytoryczny, cho─ç niestety nie jest to tendencja dominuj─ůca w przestrzeni publicznej. Chwytliwe has┼éa o ÔÇ×ideologizacjiÔÇŁ, ÔÇ×seksualizacjiÔÇŁ czy ÔÇ×pedofiliiÔÇŁ dzia┼éaj─ů przecie┼╝ na wyobra┼║ni─Ö i nabijaj─ů klikni─Öcia portalom informacyjnym. A to w┼éa┼Ťnie mi─Ödzy innymi poddanie si─Ö tej narracji doprowadzi┼éo do tego, ┼╝e w sejmowej komisji le┼╝y dzi┼Ť obywatelski projekt ustawy ÔÇ×Stop pedofiliiÔÇŁ. Je┼Ťli zostanie przyj─Öty, b─Ödzie zagra┼╝a┼é nie tylko mnie samej jako edukatorce, ale r├│wnie┼╝ moim znajomym zajmuj─ůcym si─Ö edukacj─ů seksualn─ů, a tak┼╝e nauczyciel(k)om, lekarzom i lekarkom, osobom pracuj─ůcym w o┼Ťrodkach wychowawczych. Ale o tym za chwil─Ö.

Mam ambicj─Ö zadba─ç o merytoryczno┼Ť─ç niniejszego tekstu, wi─Öc najpierw dwa s┼éowa wprowadzenia w podstawy edukacji seksualnej. Przede wszystkim istnieje wi─Öcej ni┼╝ jedno podej┼Ťcie do zagadnienia, a zatem tak┼╝e do prowadzenia zaj─Ö─ç z m┼éodymi lud┼║mi. W literaturze stosuje si─Ö r├│┼╝ne nazwy: model A i B czy edukacja abstynencyjna i wielow─ůtkowa (ta wersja nazewnictwa, uwa┼╝am, daje lepsze rozeznanie w r├│┼╝nicach mi─Ödzy proponowanymi podej┼Ťciami). Nomenklatura nomenklatur─ů ÔÇô generalna r├│┼╝nica mi─Ödzy poszczeg├│lnymi opcjami to nasz, czyli doros┼éych, zamys┼é dotycz─ůcy prowadzenia zaj─Ö─ç.

Edukacja abstynencyjna ma da─ç m┼éodzie┼╝y wst─Öpne poj─Öcie o seksualno┼Ťci, jednocze┼Ťnie zaznaczaj─ůc potrzeb─Ö wstrzymania si─Ö z aktywno┼Ťci─ů seksualn─ů do ┼Ťlubu. W modelu tym zazwyczaj nie omawia si─Ö antykoncepcji, zaka┼╝e┼ä przenoszonych drog─ů p┼éciow─ů czy procesu budowania bezpiecznej relacji, cho─ç oczywi┼Ťcie zdarza si─Ö, ┼╝e osoby prowadz─ůce zaj─Öcia modyfikuj─ů scenariusz lekcji, dopasowuj─ůc go do potrzeb grupy lub w┼éasnych preferencji i przekona┼ä. Niezmienna pozostaje jednak pr├│ba zniech─Öcenia m┼éodzie┼╝y do anga┼╝owania si─Ö w relacje seksualne przed zawarciem formalnego zwi─ůzku.

Po przeciwnej stronie osi znajduje si─Ö edukacja wielow─ůtkowa, przy czym cho─ç moj─ů ulubion─ů nazw─ů tego modelu pozostaje angielski termin evidence-based comprehensive sexuality education (w skr├│cie CSE), co przet┼éumaczy─ç mo┼╝na jako ÔÇ×wszechstronna edukacja seksualna oparta na wynikach bada┼äÔÇŁ. W tym modelu pracuj─Ö od pocz─ůtku swojej dzia┼éalno┼Ťci, najpierw w m┼éodzie┼╝owym kolektywie Te Tematy, a obecnie w Grupie Ponton.

Kuluary straszaka ÔÇô czym naprawd─Ö jest rzetelna edukacja seksualna

Edukacja wed┼éug modelu CSE zak┼éada dostosowanie przekazywanej wiedzy do wieku uczni├│w i uczennic w taki spos├│b, by jak najbardziej przyda┼éa im si─Ö na danym etapie ┼╝ycia. W trakcie zaj─Ö─ç porusza si─Ö kwestie inicjacji seksualnej, presji r├│wie┼Ťniczej, autonomii cielesnej, antykoncepcji, zaka┼╝e┼ä przenoszonych drog─ů p┼éciow─ů czy bezpieczniejszego seksu. [Nie istnieje spos├│b na zupe┼éne zlikwidowanie ryzyka zaka┼╝enia si─Ö w trakcie stosunku, czyli uprawianie ÔÇ×bezpiecznego seksuÔÇŁ, wi─Öc niwelowanie szans na zaka┼╝enie poprzez stosowanie zabezpiecze┼ä (takich jak prezerwatywa, chusteczka oralna, r─Ökawiczki lateksowe) nazywa si─Ö w┼éa┼Ťnie ÔÇ×bezpieczniejszym seksemÔÇŁ].

Najsilniejszy nacisk pada na informacyjny aspekt zaj─Ö─ç. Zak┼éada si─Ö, ┼╝e m┼éodzi ludzie dzi─Öki otrzymanym informacjom b─Öd─ů wyposa┼╝eni w wiedz─Ö, kt├│ra pozwoli im na podj─Öcie ┼Ťwiadomych decyzji, niezale┼╝nie od tego, czy b─Öd─ů dotyczy┼éy rozpocz─Öcia wsp├│┼é┼╝ycia, czy wstrzymania si─Ö od niego. Tu warto zaznaczy─ç, ┼╝e ÔÇô chocia┼╝ niekt├│rym wyda─ç si─Ö to mo┼╝e kontrintuicyjne ┬áÔÇô badania dowodz─ů, ┼╝e edukacja w modelu CSE nie tylko nie przyspiesza inicjacji seksualnej, ale wr─Öcz cz─Östo j─ů op├│┼║nia. Co wi─Öcej, uczniowie i uczennice, kt├│rzy uczestnicz─ů w zaj─Öciach prowadzonych wed┼éug my┼Ťli CSE, maj─ů ni┼╝sze szanse zaka┼╝enia si─Ö chorobami lub infekcjami przenoszonymi drog─ů p┼éciow─ů w por├│wnaniu do r├│wie┼Ťnik├│w uczonych pod┼éug zasad edukacji abstynencyjnej.

To pokazuje, ┼╝e m┼éodzi ludzie, kt├│rym zapewni si─Ö dost─Öp do rzetelnej wiedzy, potrafi─ů podejmowa─ç odpowiedzialne decyzje dotycz─ůce cia┼éa i seksualno┼Ťci. Nie ma zreszt─ů powodu, ┼╝eby by┼éo inaczej ÔÇô temu mechanizmowi ufamy na ka┼╝dym innym polu edukacji. M┼éodzie┼╝ uczy si─Ö na przyk┼éad o kwasach podczas lekcji chemii, ale nie dotar┼éy do mnie wie┼Ťci o masowej panice zwi─ůzanej z tym, ┼╝e ÔÇ×nierozwa┼╝ne dzieciaki wiedz─ů, jak stworzy─ç w domu kwas solny, wi─Öc na pewno to zrobi─ů i kogo┼Ť tym kwasem oblej─ůÔÇŁ. Histeria wok├│┼é edukacji seksualnej paradoksalnie nie dotyczy samej edukacji i jej wp┼éywu na m┼éodych ludzi, lecz naszych w┼éasnych l─Ök├│w i niepewno┼Ťci zwi─ůzanych z seksualno┼Ťci─ů. A gdy kluczowym osobom i instytucjom uda si─Ö te l─Öki przezwyci─Ö┼╝y─ç ÔÇô wtedy system zaczyna dzia┼éa─ç poprawnie.

Za przyk┼éad pos┼éu┼╝y─ç tu mo┼╝e zagadnienie nastoletniego macierzy┼ästwa i r├│┼╝nych rozwi─ůza┼ä systemowych, kt├│re maj─ů zmniejszy─ç skal─Ö tego zjawiska, a konkretnie rozwi─ůza┼ä niekt├│rych kraj├│w europejskich. Holandia, od lat prowadz─ůca edukacj─Ö wed┼éug modelu CSE, notuje jeden z najni┼╝szych na ┼Ťwiecie odsetk├│w nastoletnich matek w┼Ťr├│d wszystkich rodz─ůcych ÔÇô 0,6 proc. w 2017 roku.

Ale jeden przyk┼éad o niczym jeszcze nie ┼Ťwiadczy, sprawd┼║my wi─Öc inny przypadek. Wielka Brytania, przez lata wskazywana jako sztandarowy przyk┼éad nieskuteczno┼Ťci edukacji seksualnej, jeszcze pod koniec lat 90. nie pos┼éugiwa┼éa si─Ö modelem CSE i faktycznie zmaga┼éa si─Ö z jednym z najwy┼╝szych w Europie odsetk├│w nastoletnich matek w┼Ťr├│d wszystkich rodz─ůcych. Niemniej po wdro┼╝eniu szeregu nowych rozwi─ůza┼ä w systemie zdrowia i edukacji (zreszt─ů konsultowanych z Holendrami) mniej wi─Öcej w ci─ůgu dekady odsetek ten zmala┼é o ponad po┼éow─Ö, a obserwowalna tendencja ca┼éy czas jest spadkowa. Dla por├│wnania: kraje, kt├│re nie pracuj─ů zgodnie z podej┼Ťciem CSE, zmagaj─ů si─Ö z najwy┼╝szymi w Europie odsetkami rodz─ůcych nastolatek (Bu┼égaria ÔÇô 9,51 proc., Rumunia ÔÇô 9,78 proc.; dane za rok 2015). Mo┼╝emy wi─Öc chyba ┼Ťmia┼éo stwierdzi─ç, ┼╝e dost─Öp do rzetelnej edukacji seksualnej ma wp┼éyw na redukcj─Ö zjawiska nastoletniego macierzy┼ästwa.

Oczywi┼Ťcie dla tej redukcji istotnych jest wiele kwestii. Chodzi nie tylko o zapewnienie m┼éodzie┼╝y dost─Öpu do wiedzy na temat relacji, presji r├│wie┼Ťniczej i inicjacji seksualnej, ale r├│wnie┼╝ do wiedzy o ┼Ťrodkach antykoncepcyjnych, co dla wielu os├│b mo┼╝e by─ç niedopuszczalne z r├│┼╝nych wzgl─Öd├│w ÔÇô cz─Östo religijnych. I tu dochodzimy do jednego z najcz─Östszych zarzut├│w stawianych osobom zajmuj─ůcym si─Ö edukacj─ů seksualn─ů: ┼╝e nasza dzia┼éalno┼Ť─ç ÔÇ×ideologizujeÔÇŁ i stawia na stronniczo┼Ť─ç ┼Ťwiatopogl─ůdow─ů. Tymczasem, jak wspomnia┼éam wcze┼Ťniej, celem CSE jest dostarczenie m┼éodzie┼╝y pe┼éni istotnych dla niej informacji. W zwi─ůzku z tym wiele organizacji zajmuj─ůcych si─Ö edukacj─ů seksualn─ů (mi─Ödzy innymi Grupa Ponton) podczas warsztat├│w wskazuje stanowiska r├│┼╝nych religii wobec stosowania antykoncepcji. Wiemy bowiem, ┼╝e wiara jest dla wielu os├│b wa┼╝n─ů cz─Ö┼Ťci─ů ┼╝ycia. Zaznaczamy r├│wnie┼╝, ┼╝e ÔÇô cho─ç to nie antykoncepcja ÔÇô naturalne metody planowania rodziny s─ů dopuszczane przez Ko┼Ťci├│┼é katolicki.

Skoro ju┼╝ jeste┼Ťmy przy argumentach przeciw CSE, to zajmijmy si─Ö drugim, chyba r├│wnie popularnym, kt├│ry m├│wi, ┼╝e ka┼╝dy rodzic ma prawo wychowa─ç dzieci wedle w┼éasnych przekona┼ä. Nikogo chyba nie zaskocz─Ö, je┼Ťli powiem, ┼╝e w pe┼éni si─Ö z tym zgadzam. Jednak wychowywanie wedle w┼éasnych przekona┼ä to co innego ni┼╝ odcinanie dziecka od dost─Öpu do rzetelnej edukacji. Ten przyk┼éad jest oczywi┼Ťcie przerysowany, ale rodzice wierz─ůcy w teori─Ö p┼éaskiej Ziemi nie mog─ů ingerowa─ç w tre┼Ťci przedstawiane dzieciom w trakcie lekcji geografii, bo ich pogl─ůdy ÔÇô do kt├│rych maj─ů prawo! ÔÇô nie pokrywaj─ů si─Ö z aktualnym stanem nauki. Szko┼éa za┼Ť ma by─ç neutralnym ┼Ťwiatopogl─ůdowo miejscem przekazywania wiedzy, nie przekona┼ä niepopartych wynikami bada┼ä (lub nawet z nimi sprzecznych). Dost─Öp do wiedzy o w┼éasnej seksualno┼Ťci stanowi cz─Ö┼Ť─ç podstawowego prawa do edukacji ÔÇô prawa o d┼éugiej tradycji zar├│wno mi─Ödzynarodowej, jak i krajowej, gwarantowanego szeregiem akt├│w prawnych, zaczynaj─ůc od Powszechnej Deklaracji Praw Cz┼éowieka, a na Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej ko┼äcz─ůc.

Twarz─ů w twarz z rzeczywisto┼Ťci─ů

Wydaje mi si─Ö, ┼╝e taki ÔÇô bardzo pobie┼╝ny ÔÇô szkic zjawiska daje ju┼╝ jaki┼Ť ogl─ůd i wst─Öpne rozeznanie w dziedzinie edukacji seksualnej. Pojawia si─Ö wi─Öc naturalnie pytanie o sytuacj─Ö Polski. Czy jest ┼║le? A je┼Ťli tak ÔÇô jak bardzo? Jak wygl─ůda praca edukatorki, z jakimi sytuacjami si─Ö wi─ů┼╝e?

Spiesz─Ö z odpowiedzi─ů ÔÇô tak, jest ┼║le. W ci─ůgu ostatnich pi─Öciu lat spotka┼éam si─Ö mi─Ödzy innymi z pytaniem o mo┼╝liwo┼Ť─ç usuni─Öcia macicy w celu wstrzymania miesi─ůczkowania, kt├│re jest ÔÇ×nieczysteÔÇŁ i ÔÇ×obrzydliweÔÇŁ. S┼éucha┼éam historii nastolatki, kt├│ra po niezabezpieczonym stosunku nie mia┼éa jak uda─ç si─Ö po recept─Ö na antykoncepcj─Ö postkoitaln─ů, wi─Öc pomocy szuka┼éa u znajomego weterynarza. Po przyj─Öciu podanych przez niego ┼Ťrodk├│w wyl─ůdowa┼éa w szpitalu. Odpowiada┼éam na niezliczone pytania o mo┼╝liwo┼Ť─ç zaj┼Ťcia w ci─ů┼╝─Ö w bardzo konkretnej sytuacji (tu nast─Öpowa┼é jej opis, na przyk┼éad dotykanie narz─ůd├│w p┼éciowych przez ubranie czy siadanie na potencjalnie brudnej desce toaletowej w miejscu publicznym). T┼éumaczy┼éam, ┼╝e skakanie na skakance nie jest metod─ů antykoncepcyjn─ů i ┼╝e plemnik├│w si─Ö w ten spos├│b nie wytrz─Ösie z organizmu. Tak samo rodzajem antykoncepcji nie jest uprawianie seksu na stoj─ůco. Pomaga┼éam te┼╝ osobie, kt├│r─ů rodzice wyrzucili z domu, gdy┼╝ by┼éa nieheteroseksualna. A tych wszystkich pyta┼ä i sytuacji mo┼╝na by by┼éo unikn─ů─ç, gdyby┼Ťmy tylko wyzbyli si─Ö w┼éasnego wstydu i rozmawiali z m┼éodymi lud┼║mi otwarcie, szczerze, bez niepotrzebnego stygmatyzowania seksualno┼Ťci.

Tabu ci─ů┼╝─ůce na kwestiach seksualno┼Ťci i zdrowia seksualnego jest w Polsce na tyle silne, ┼╝e cz─Östo nie mamy nawet wiarygodnych bada┼ä, na kt├│re mo┼╝na by si─Ö powo┼éa─ç ÔÇô po prostu brakuje dost─Öpu do podstawowych danych, niezb─Ödnych do przeprowadzenia szeroko zakrojonych analiz. Tak jest na przyk┼éad w przypadku zaka┼╝e┼ä przenoszonych drog─ů p┼éciow─ů: w Polsce bada si─Ö garstka spo┼éecze┼ästwa, a lekarze i tak informuj─ů o ogromnej skali nowych diagnoz, kt├│ra zreszt─ů najprawdopodobniej jest niedoszacowana.

Od paru lat notuje si─Ö w Polsce dramatyczny wzrost liczby zaka┼╝e┼ä ki┼é─ů ÔÇô to choroba na tyle cz─Östa, ┼╝e G┼é├│wny Urz─ůd Statystyczny przedstawia dotycz─ůce jej dane w dorocznych raportach o zara┼╝eniach wybranymi chorobami zaka┼║nymi, obok odry i gru┼║licy. Choroba wywo┼éana przez kr─Ötka bladego przynosi jednak zazwyczaj objawy, kt├│re ÔÇô o ile nie zostan─ů zignorowane! ÔÇô mo┼╝na ┼éatwo wy┼éapa─ç, a chorob─Ö wyleczy─ç. Gorzej w przypadku chlamydiozy: choroby wywo┼éywanej przez bakteri─Ö chlamydii, kt├│ra u ponad po┼éowy spo┼éecze┼ästwa (niekt├│re ┼║r├│d┼éa m├│wi─ů o nawet 80 proc.) nie daje ┼╝adnych objaw├│w, a nieleczona mo┼╝e prowadzi─ç u kobiet do wyst─Öpowania stan├│w zapalnych w uk┼éadzie rozrodczym, w nast─Öpstwie za┼Ť do powstania zrost├│w i ÔÇô w efekcie ÔÇô niep┼éodno┼Ťci.

Zreszt─ů sam system testowania pozostawia wiele do ┼╝yczenia. ┼üatwo, anonimowo i za darmo w kolosalnej cz─Ö┼Ťci kraju mo┼╝na si─Ö zbada─ç wy┼é─ůcznie na HIV, w tak zwanych punktach konsultacyjno-diagnostycznych. Czasami w pakiet wchodz─ů tak┼╝e ki┼éa i wirusowe zapalenie w─ůtroby typu C. Wi─Ökszo┼Ť─ç z nas jednak nigdy nawet nie s┼éysza┼éa o PKD, kt├│re ulokowane s─ů g┼é├│wnie w miastach. A przez to, ┼╝e ludzie si─Ö nie testuj─ů, nie mamy nawet rzetelnych statystyk przedstawiaj─ůcych faktyczn─ů skal─Ö problemu, pozostaj─ů nam wi─Öc szacunki ekspert├│w i apele o regularne badanie. Tylko co z tego, skoro apeli nikt nie s┼éucha i kolejne nastolatki trafiaj─ů na oddzia┼é wenerologiczny z owrzodzeniami ki┼éowymi prze┼éyku?

Podobnie przedstawia si─Ö sytuacja, gdy m├│wimy o przemocy seksualnej. To szeroki temat, wi─Öc zaw─Ö┼╝─Ö omawiany obszar do jednego przepisu kodeksu karnego ÔÇô artyku┼éu 197 (odnosi si─Ö on do zgwa┼écenia, kt├│re wed┼éug polskiego prawa obejmuje zar├│wno gwa┼ét, jak i doprowadzenie do tak zwanej innej czynno┼Ťci seksualnej). Wed┼éug danych policyjnych w Polsce problem praktycznie nie istnieje: w 2017 roku w prawie 38-milionowym kraju, jakim jest Polska, zg┼éoszono nieca┼ée 2500 spraw ze wspomnianego artyku┼éu, z czego stwierdzonych zosta┼éo 1262 (czyli zebrano wystarczaj─ůco du┼╝o dowod├│w, by udowodni─ç, ┼╝e do przest─Öpstwa dosz┼éo). Jednak to, ┼╝e przest─Öpstwo zosta┼éo stwierdzone, wcale nie oznacza, ┼╝e sprawa zostanie skierowana do s─ůdu ÔÇô tu potrzeba podejrzanego, a ten nie zawsze jest przez policj─Ö wskazywany.

Ten u┼éamek spraw, kt├│ry ostatecznie trafi na wokand─Ö, w ogromnej wi─Ökszo┼Ťci przypadk├│w sko┼äczy si─Ö wyrokiem minimalnym dw├│ch lat pozbawienia wolno┼Ťci. Fundacja Feminoteka, zajmuj─ůca si─Ö mi─Ödzy innymi pomoc─ů osobom z do┼Ťwiadczeniem przemocy, podaje, ┼╝e w Polsce gwa┼écicielom wymierza si─Ö statystycznie najkr├│tsze kary w Europie, z czego ponad 60 proc. najkr├│tszych (dwuletnich) wyrok├│w to wyroki w zawieszeniu. Innymi s┼éowy ÔÇô w wielomilionowym kraju do wi─Özienia za pope┼énienie przest─Öpstwa zgwa┼écenia trafia rocznie najwy┼╝ej par─Öset os├│b! Statystycznie wydaje si─Ö to a┼╝ nieprawdopodobne ÔÇô i s┼éusznie. Jedn─ů z wi─Ökszych pr├│b zbadania faktycznej skali zjawiska by┼éo badanie przeprowadzone przez Fundacj─Ö na Rzecz R├│wno┼Ťci i Emancypacji STER, zwie┼äczone publikacj─ů raport ÔÇ×Prze┼éama─ç tabuÔÇŁ w 2016 roku. Wyniki wskazuj─ů, ┼╝e 87% ankietowanych do┼Ťwiadczy┼éo w Polsce jakiej┼Ť formy molestowania, a 22% prze┼╝y┼éo gwa┼ét. To co pi─ůta respondentka! I cho─ç badanie warto powt├│rzy─ç na wi─Ökszej i bardziej reprezentatywnej pr├│bie losowej, to wyniki te s─ů absolutnie wstrz─ůsaj─ůce i wcale nie wydaj─ů si─Ö przesadzone osobom pracuj─ůcym z ofiarami przemocy.

Nie b├│jmy si─Ö m├│wi─ç, nie b├│jmy si─Ö s┼éucha─ç

Nie wiem, ile dok┼éadnie historii o przemocy ju┼╝ s┼éysza┼éam w swojej karierze edukatorskiej, ale na pewno dziesi─ůtki. By┼éy to historie opowiadane cichym, ┼éami─ůcym si─Ö g┼éosem albo recytowane ze wzrokiem wbitym t─Öpo w pod┼éog─Ö. Pami─Ötam dziewczyn─Ö, m┼éod─ů, jeszcze w liceum, kt├│ra skontaktowa┼éa si─Ö ze mn─ů przez wsp├│ln─ů znajom─ů ÔÇô poprosi┼éa o spotkanie. W godzin─Ö opowiedzia┼éa mi o przemocowym partnerze, kt├│ry rzuca┼é ni─ů o szafki, je┼Ťli nie mia┼éa ochoty na seks, wi─Öc w pewnym momencie po prostu przesta┼éa m├│wi─ç, ┼╝e nie chce. Wola┼éa zacisn─ů─ç z─Öby i przeczeka─ç, a┼╝ ch┼éopak sko┼äczy. Rozsta┼éa si─Ö z nim rok przed naszym spotkaniem, ale od tamtej pory nie by┼éa w stanie si─Ö na kogokolwiek otworzy─ç, zaufa─ç komu┼Ť, nawet spr├│bowa─ç nawi─ůzania relacji. Zdecydowa┼éa si─Ö wi─Öc przyj┼Ť─ç do mnie, zupe┼énie obcej osoby, bo us┼éysza┼éa, czym si─Ö zajmuj─Ö, i uzna┼éa, ┼╝e ja jedyna mog─Ö jej pom├│c. Napawa mnie to bezbrze┼╝nym smutkiem jako ┼Ťwiadectwo potwornej samotno┼Ťci naszej m┼éodzie┼╝y.

Edukacja seksualna w modelu CSE, rekomendowana przez szereg organizacji mi─Ödzynarodowych i grup eksperckich, ze skuteczno┼Ťci─ů popart─ů wynikami bada┼ä niezale┼╝nych od siebie zespo┼é├│w badawczych ÔÇô to nie tylko wiedza o ludzkiej cielesno┼Ťci i seksualno┼Ťci. To te┼╝ nauka dbania o siebie i swoje granice. Prowadzenie rzetelnej edukacji chroni m┼éodzie┼╝ przed przemoc─ů, uczy rozpoznawa─ç sygna┼éy ostrzegawcze, prosi─ç o pomoc. Uczy dba─ç o w┼éasne i cudze potrzeby, budowa─ç zdrowe relacje. I w ko┼äcu pomaga mie─ç udane ┼╝ycie seksualne, czy to w relacji usankcjonowanej, czy te┼╝ nie. Mamy w Polsce ogromny problem z seksualno┼Ťci─ů ÔÇô zar├│wno z m├│wieniem o niej, jak i z jej prze┼╝ywaniem. A skoro nie umiemy poradzi─ç sobie z w┼éasn─ů, to jak radzi─ç sobie z cudz─ů? Mo┼╝e po prostu spr├│bowa─ç powiedzie─ç, ┼╝e ÔÇ×to nie dla dzieciÔÇŁ i ÔÇ×jak doro┼Ťniesz, to ci opowiemÔÇŁ? Problem polega na tym, ┼╝e ta droga donik─ůd nie prowadzi. Drodzy doro┼Ťli, przypomnijcie sobie: co sami robili┼Ťcie, maj─ůc kilkana┼Ťcie lat? I jak reagowali┼Ťcie, kiedy kto┼Ť grozi┼é Wam palcem i m├│wi┼é ÔÇ×nie r├│bÔÇŁ? No w┼éa┼Ťnie.

Wspomniany na pocz─ůtku tego tekstu projekt ÔÇ×Stop pedofiliiÔÇŁ to propozycja nowelizacji kodeksu karnego, wedle kt├│rej za ÔÇ×propagowanie lub pochwalanie podejmowania obcowania p┼éciowego lub innej czynno┼Ťci seksualnej przez osob─Ö ma┼éoletni─ůÔÇŁ (czyli osob─Ö poni┼╝ej osiemnastego roku ┼╝ycia ÔÇô ciekawe, bo wiek zgody to w Polsce pi─Ötna┼Ťcie lat) grozi─ç b─Ödzie zale┼╝nie od okoliczno┼Ťci do dw├│ch lub trzech lat wi─Özienia. Nikt jednak nie wie, co dok┼éadnie ÔÇ×propagowanie lub pochwalanieÔÇŁ ma oznacza─ç. Czy szczera rozmowa o pierwszym razie to ju┼╝ pochwalanie, czy jeszcze nie? Czy lekarka lub lekarz, przepisuj─ůc siedemnastolatce antykoncepcj─Ö, b─Öd─ů ┼éamali prawo? Czy my, edukatorzy i edukatorki, b─Ödziemy mogli bezpiecznie m├│wi─ç o konieczno┼Ťci zabezpieczania si─Ö prezerwatyw─ů, je┼Ťli nie zna si─Ö stanu zdrowia partnera b─ůd┼║ partnerki?

ÔÇ×Stop pedofiliiÔÇŁ nie daje odpowiedzi na te pytania, podsyca za to atmosfer─Ö edukacyjnego polowania na czarownice. Opr├│cz tego, a mo┼╝e nawet przede wszystkim, projekt uderza w sam─ů m┼éodzie┼╝, utrudniaj─ůc jej egzekwowanie podstawowych praw do wiedzy i opieki zdrowotnej. A przecie┼╝ zamiast nakr─Öca─ç spiral─Ö wstydu i strachu wystarczy nauczy─ç si─Ö m├│wi─ç szczerze o seksie. Wszystkim b─Ödzie si─Ö wtedy ┼╝y┼éo ┼éatwiej, bezpieczniej i ÔÇô nie b├│jmy si─Ö tego s┼éowa ÔÇô przyjemniej.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś