fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Polowanie na czarownice, czyli dlaczego przeciwnicy edukacji seksualnej nie maj膮 racji

W ci膮gu ostatnich pi臋ciu lat t艂umaczy艂am, 偶e skakanie na skakance nie jest metod膮 antykoncepcyjn膮. Tak samo rodzajem antykoncepcji nie jest uprawianie seksu na stoj膮co. Pomaga艂am te偶 osobie, kt贸r膮 rodzice wyrzucili z domu, gdy偶 by艂a nieheteroseksualna.
Polowanie na czarownice, czyli dlaczego przeciwnicy edukacji seksualnej nie maj膮 racji
ilustr.: Karolina Bartoszuk

 

O edukacji seksualnej napisano i powiedziano ju偶 w Polsce wiele 鈥 czasami nawet w spos贸b rzetelny i merytoryczny, cho膰 niestety nie jest to tendencja dominuj膮ca w przestrzeni publicznej. Chwytliwe has艂a o 鈥瀒deologizacji鈥, 鈥瀞eksualizacji鈥 czy 鈥瀙edofilii鈥 dzia艂aj膮 przecie偶 na wyobra藕ni臋 i nabijaj膮 klikni臋cia portalom informacyjnym. A to w艂a艣nie mi臋dzy innymi poddanie si臋 tej narracji doprowadzi艂o do tego, 偶e w sejmowej komisji le偶y dzi艣 obywatelski projekt ustawy 鈥濻top pedofilii鈥. Je艣li zostanie przyj臋ty, b臋dzie zagra偶a艂 nie tylko mnie samej jako edukatorce, ale r贸wnie偶 moim znajomym zajmuj膮cym si臋 edukacj膮 seksualn膮, a tak偶e nauczyciel(k)om, lekarzom i lekarkom, osobom pracuj膮cym w o艣rodkach wychowawczych. Ale o tym za chwil臋.

Mam ambicj臋 zadba膰 o merytoryczno艣膰 niniejszego tekstu, wi臋c najpierw dwa s艂owa wprowadzenia w podstawy edukacji seksualnej. Przede wszystkim istnieje wi臋cej ni偶 jedno podej艣cie do zagadnienia, a zatem tak偶e do prowadzenia zaj臋膰 z m艂odymi lud藕mi. W literaturze stosuje si臋 r贸偶ne nazwy: model A i B czy edukacja abstynencyjna i wielow膮tkowa (ta wersja nazewnictwa, uwa偶am, daje lepsze rozeznanie w r贸偶nicach mi臋dzy proponowanymi podej艣ciami). Nomenklatura nomenklatur膮 鈥 generalna r贸偶nica mi臋dzy poszczeg贸lnymi opcjami to nasz, czyli doros艂ych, zamys艂 dotycz膮cy prowadzenia zaj臋膰.

Edukacja abstynencyjna ma da膰 m艂odzie偶y wst臋pne poj臋cie o seksualno艣ci, jednocze艣nie zaznaczaj膮c potrzeb臋 wstrzymania si臋 z aktywno艣ci膮 seksualn膮 do 艣lubu. W modelu tym zazwyczaj nie omawia si臋 antykoncepcji, zaka偶e艅 przenoszonych drog膮 p艂ciow膮 czy procesu budowania bezpiecznej relacji, cho膰 oczywi艣cie zdarza si臋, 偶e osoby prowadz膮ce zaj臋cia modyfikuj膮 scenariusz lekcji, dopasowuj膮c go do potrzeb grupy lub w艂asnych preferencji i przekona艅. Niezmienna pozostaje jednak pr贸ba zniech臋cenia m艂odzie偶y do anga偶owania si臋 w relacje seksualne przed zawarciem formalnego zwi膮zku.

Po przeciwnej stronie osi znajduje si臋 edukacja wielow膮tkowa, przy czym cho膰 moj膮 ulubion膮 nazw膮 tego modelu pozostaje angielski termin evidence-based comprehensive sexuality education (w skr贸cie CSE), co przet艂umaczy膰 mo偶na jako 鈥瀢szechstronna edukacja seksualna oparta na wynikach bada艅鈥. W tym modelu pracuj臋 od pocz膮tku swojej dzia艂alno艣ci, najpierw w m艂odzie偶owym kolektywie Te Tematy, a obecnie w Grupie Ponton.

Kuluary straszaka 鈥 czym naprawd臋 jest rzetelna edukacja seksualna

Edukacja wed艂ug modelu CSE zak艂ada dostosowanie przekazywanej wiedzy do wieku uczni贸w i uczennic w taki spos贸b, by jak najbardziej przyda艂a im si臋 na danym etapie 偶ycia. W trakcie zaj臋膰 porusza si臋 kwestie inicjacji seksualnej, presji r贸wie艣niczej, autonomii cielesnej, antykoncepcji, zaka偶e艅 przenoszonych drog膮 p艂ciow膮 czy bezpieczniejszego seksu. [Nie istnieje spos贸b na zupe艂ne zlikwidowanie ryzyka zaka偶enia si臋 w trakcie stosunku, czyli uprawianie 鈥瀊ezpiecznego seksu鈥, wi臋c niwelowanie szans na zaka偶enie poprzez stosowanie zabezpiecze艅 (takich jak prezerwatywa, chusteczka oralna, r臋kawiczki lateksowe) nazywa si臋 w艂a艣nie 鈥瀊ezpieczniejszym seksem鈥漖.

Najsilniejszy nacisk pada na informacyjny aspekt zaj臋膰. Zak艂ada si臋, 偶e m艂odzi ludzie dzi臋ki otrzymanym informacjom b臋d膮 wyposa偶eni w wiedz臋, kt贸ra pozwoli im na podj臋cie 艣wiadomych decyzji, niezale偶nie od tego, czy b臋d膮 dotyczy艂y rozpocz臋cia wsp贸艂偶ycia, czy wstrzymania si臋 od niego. Tu warto zaznaczy膰, 偶e 鈥 chocia偶 niekt贸rym wyda膰 si臋 to mo偶e kontrintuicyjne 聽鈥 badania dowodz膮, 偶e edukacja w modelu CSE nie tylko nie przyspiesza inicjacji seksualnej, ale wr臋cz cz臋sto j膮 op贸藕nia. Co wi臋cej, uczniowie i uczennice, kt贸rzy uczestnicz膮 w zaj臋ciach prowadzonych wed艂ug my艣li CSE, maj膮 ni偶sze szanse zaka偶enia si臋 chorobami lub infekcjami przenoszonymi drog膮 p艂ciow膮 w por贸wnaniu do r贸wie艣nik贸w uczonych pod艂ug zasad edukacji abstynencyjnej.

To pokazuje, 偶e m艂odzi ludzie, kt贸rym zapewni si臋 dost臋p do rzetelnej wiedzy, potrafi膮 podejmowa膰 odpowiedzialne decyzje dotycz膮ce cia艂a i seksualno艣ci. Nie ma zreszt膮 powodu, 偶eby by艂o inaczej 鈥 temu mechanizmowi ufamy na ka偶dym innym polu edukacji. M艂odzie偶 uczy si臋 na przyk艂ad o kwasach podczas lekcji chemii, ale nie dotar艂y do mnie wie艣ci o masowej panice zwi膮zanej z tym, 偶e 鈥瀗ierozwa偶ne dzieciaki wiedz膮, jak stworzy膰 w domu kwas solny, wi臋c na pewno to zrobi膮 i kogo艣 tym kwasem oblej膮鈥. Histeria wok贸艂 edukacji seksualnej paradoksalnie nie dotyczy samej edukacji i jej wp艂ywu na m艂odych ludzi, lecz naszych w艂asnych l臋k贸w i niepewno艣ci zwi膮zanych z seksualno艣ci膮. A gdy kluczowym osobom i instytucjom uda si臋 te l臋ki przezwyci臋偶y膰 鈥 wtedy system zaczyna dzia艂a膰 poprawnie.

Za przyk艂ad pos艂u偶y膰 tu mo偶e zagadnienie nastoletniego macierzy艅stwa i r贸偶nych rozwi膮za艅 systemowych, kt贸re maj膮 zmniejszy膰 skal臋 tego zjawiska, a konkretnie rozwi膮za艅 niekt贸rych kraj贸w europejskich. Holandia, od lat prowadz膮ca edukacj臋 wed艂ug modelu CSE, notuje jeden z najni偶szych na 艣wiecie odsetk贸w nastoletnich matek w艣r贸d wszystkich rodz膮cych 鈥 0,6 proc. w 2017 roku.

Ale jeden przyk艂ad o niczym jeszcze nie 艣wiadczy, sprawd藕my wi臋c inny przypadek. Wielka Brytania, przez lata wskazywana jako sztandarowy przyk艂ad nieskuteczno艣ci edukacji seksualnej, jeszcze pod koniec lat 90. nie pos艂ugiwa艂a si臋 modelem CSE i faktycznie zmaga艂a si臋 z jednym z najwy偶szych w Europie odsetk贸w nastoletnich matek w艣r贸d wszystkich rodz膮cych. Niemniej po wdro偶eniu szeregu nowych rozwi膮za艅 w systemie zdrowia i edukacji (zreszt膮 konsultowanych z Holendrami) mniej wi臋cej w ci膮gu dekady odsetek ten zmala艂 o ponad po艂ow臋, a obserwowalna tendencja ca艂y czas jest spadkowa. Dla por贸wnania: kraje, kt贸re nie pracuj膮 zgodnie z podej艣ciem CSE, zmagaj膮 si臋 z najwy偶szymi w Europie odsetkami rodz膮cych nastolatek (Bu艂garia 鈥 9,51 proc., Rumunia 鈥 9,78 proc.; dane za rok 2015). Mo偶emy wi臋c chyba 艣mia艂o stwierdzi膰, 偶e dost臋p do rzetelnej edukacji seksualnej ma wp艂yw na redukcj臋 zjawiska nastoletniego macierzy艅stwa.

Oczywi艣cie dla tej redukcji istotnych jest wiele kwestii. Chodzi nie tylko o zapewnienie m艂odzie偶y dost臋pu do wiedzy na temat relacji, presji r贸wie艣niczej i inicjacji seksualnej, ale r贸wnie偶 do wiedzy o 艣rodkach antykoncepcyjnych, co dla wielu os贸b mo偶e by膰 niedopuszczalne z r贸偶nych wzgl臋d贸w 鈥 cz臋sto religijnych. I tu dochodzimy do jednego z najcz臋stszych zarzut贸w stawianych osobom zajmuj膮cym si臋 edukacj膮 seksualn膮: 偶e nasza dzia艂alno艣膰 鈥瀒deologizuje鈥 i stawia na stronniczo艣膰 艣wiatopogl膮dow膮. Tymczasem, jak wspomnia艂am wcze艣niej, celem CSE jest dostarczenie m艂odzie偶y pe艂ni istotnych dla niej informacji. W zwi膮zku z tym wiele organizacji zajmuj膮cych si臋 edukacj膮 seksualn膮 (mi臋dzy innymi Grupa Ponton) podczas warsztat贸w wskazuje stanowiska r贸偶nych religii wobec stosowania antykoncepcji. Wiemy bowiem, 偶e wiara jest dla wielu os贸b wa偶n膮 cz臋艣ci膮 偶ycia. Zaznaczamy r贸wnie偶, 偶e 鈥 cho膰 to nie antykoncepcja 鈥 naturalne metody planowania rodziny s膮 dopuszczane przez Ko艣ci贸艂 katolicki.

Skoro ju偶 jeste艣my przy argumentach przeciw CSE, to zajmijmy si臋 drugim, chyba r贸wnie popularnym, kt贸ry m贸wi, 偶e ka偶dy rodzic ma prawo wychowa膰 dzieci wedle w艂asnych przekona艅. Nikogo chyba nie zaskocz臋, je艣li powiem, 偶e w pe艂ni si臋 z tym zgadzam. Jednak wychowywanie wedle w艂asnych przekona艅 to co innego ni偶 odcinanie dziecka od dost臋pu do rzetelnej edukacji. Ten przyk艂ad jest oczywi艣cie przerysowany, ale rodzice wierz膮cy w teori臋 p艂askiej Ziemi nie mog膮 ingerowa膰 w tre艣ci przedstawiane dzieciom w trakcie lekcji geografii, bo ich pogl膮dy 鈥 do kt贸rych maj膮 prawo! 鈥 nie pokrywaj膮 si臋 z aktualnym stanem nauki. Szko艂a za艣 ma by膰 neutralnym 艣wiatopogl膮dowo miejscem przekazywania wiedzy, nie przekona艅 niepopartych wynikami bada艅 (lub nawet z nimi sprzecznych). Dost臋p do wiedzy o w艂asnej seksualno艣ci stanowi cz臋艣膰 podstawowego prawa do edukacji 鈥 prawa o d艂ugiej tradycji zar贸wno mi臋dzynarodowej, jak i krajowej, gwarantowanego szeregiem akt贸w prawnych, zaczynaj膮c od Powszechnej Deklaracji Praw Cz艂owieka, a na Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej ko艅cz膮c.

Twarz膮 w twarz z rzeczywisto艣ci膮

Wydaje mi si臋, 偶e taki 鈥 bardzo pobie偶ny 鈥 szkic zjawiska daje ju偶 jaki艣 ogl膮d i wst臋pne rozeznanie w dziedzinie edukacji seksualnej. Pojawia si臋 wi臋c naturalnie pytanie o sytuacj臋 Polski. Czy jest 藕le? A je艣li tak 鈥 jak bardzo? Jak wygl膮da praca edukatorki, z jakimi sytuacjami si臋 wi膮偶e?

Spiesz臋 z odpowiedzi膮 鈥 tak, jest 藕le. W ci膮gu ostatnich pi臋ciu lat spotka艂am si臋 mi臋dzy innymi z pytaniem o mo偶liwo艣膰 usuni臋cia macicy w celu wstrzymania miesi膮czkowania, kt贸re jest 鈥瀗ieczyste鈥 i 鈥瀘brzydliwe鈥. S艂ucha艂am historii nastolatki, kt贸ra po niezabezpieczonym stosunku nie mia艂a jak uda膰 si臋 po recept臋 na antykoncepcj臋 postkoitaln膮, wi臋c pomocy szuka艂a u znajomego weterynarza. Po przyj臋ciu podanych przez niego 艣rodk贸w wyl膮dowa艂a w szpitalu. Odpowiada艂am na niezliczone pytania o mo偶liwo艣膰 zaj艣cia w ci膮偶臋 w bardzo konkretnej sytuacji (tu nast臋powa艂 jej opis, na przyk艂ad dotykanie narz膮d贸w p艂ciowych przez ubranie czy siadanie na potencjalnie brudnej desce toaletowej w miejscu publicznym). T艂umaczy艂am, 偶e skakanie na skakance nie jest metod膮 antykoncepcyjn膮 i 偶e plemnik贸w si臋 w ten spos贸b nie wytrz臋sie z organizmu. Tak samo rodzajem antykoncepcji nie jest uprawianie seksu na stoj膮co. Pomaga艂am te偶 osobie, kt贸r膮 rodzice wyrzucili z domu, gdy偶 by艂a nieheteroseksualna. A tych wszystkich pyta艅 i sytuacji mo偶na by by艂o unikn膮膰, gdyby艣my tylko wyzbyli si臋 w艂asnego wstydu i rozmawiali z m艂odymi lud藕mi otwarcie, szczerze, bez niepotrzebnego stygmatyzowania seksualno艣ci.

Tabu ci膮偶膮ce na kwestiach seksualno艣ci i zdrowia seksualnego jest w Polsce na tyle silne, 偶e cz臋sto nie mamy nawet wiarygodnych bada艅, na kt贸re mo偶na by si臋 powo艂a膰 鈥 po prostu brakuje dost臋pu do podstawowych danych, niezb臋dnych do przeprowadzenia szeroko zakrojonych analiz. Tak jest na przyk艂ad w przypadku zaka偶e艅 przenoszonych drog膮 p艂ciow膮: w Polsce bada si臋 garstka spo艂ecze艅stwa, a lekarze i tak informuj膮 o ogromnej skali nowych diagnoz, kt贸ra zreszt膮 najprawdopodobniej jest niedoszacowana.

Od paru lat notuje si臋 w Polsce dramatyczny wzrost liczby zaka偶e艅 ki艂膮 鈥 to choroba na tyle cz臋sta, 偶e G艂贸wny Urz膮d Statystyczny przedstawia dotycz膮ce jej dane w dorocznych raportach o zara偶eniach wybranymi chorobami zaka藕nymi, obok odry i gru藕licy. Choroba wywo艂ana przez kr臋tka bladego przynosi jednak zazwyczaj objawy, kt贸re 鈥 o ile nie zostan膮 zignorowane! 鈥 mo偶na 艂atwo wy艂apa膰, a chorob臋 wyleczy膰. Gorzej w przypadku chlamydiozy: choroby wywo艂ywanej przez bakteri臋 chlamydii, kt贸ra u ponad po艂owy spo艂ecze艅stwa (niekt贸re 藕r贸d艂a m贸wi膮 o nawet 80 proc.) nie daje 偶adnych objaw贸w, a nieleczona mo偶e prowadzi膰 u kobiet do wyst臋powania stan贸w zapalnych w uk艂adzie rozrodczym, w nast臋pstwie za艣 do powstania zrost贸w i 鈥 w efekcie 鈥 niep艂odno艣ci.

Zreszt膮 sam system testowania pozostawia wiele do 偶yczenia. 艁atwo, anonimowo i za darmo w kolosalnej cz臋艣ci kraju mo偶na si臋 zbada膰 wy艂膮cznie na HIV, w tak zwanych punktach konsultacyjno-diagnostycznych. Czasami w pakiet wchodz膮 tak偶e ki艂a i wirusowe zapalenie w膮troby typu C. Wi臋kszo艣膰 z nas jednak nigdy nawet nie s艂ysza艂a o PKD, kt贸re ulokowane s膮 g艂贸wnie w miastach. A przez to, 偶e ludzie si臋 nie testuj膮, nie mamy nawet rzetelnych statystyk przedstawiaj膮cych faktyczn膮 skal臋 problemu, pozostaj膮 nam wi臋c szacunki ekspert贸w i apele o regularne badanie. Tylko co z tego, skoro apeli nikt nie s艂ucha i kolejne nastolatki trafiaj膮 na oddzia艂 wenerologiczny z owrzodzeniami ki艂owymi prze艂yku?

Podobnie przedstawia si臋 sytuacja, gdy m贸wimy o przemocy seksualnej. To szeroki temat, wi臋c zaw臋偶臋 omawiany obszar do jednego przepisu kodeksu karnego 鈥 artyku艂u 197 (odnosi si臋 on do zgwa艂cenia, kt贸re wed艂ug polskiego prawa obejmuje zar贸wno gwa艂t, jak i doprowadzenie do tak zwanej innej czynno艣ci seksualnej). Wed艂ug danych policyjnych w Polsce problem praktycznie nie istnieje: w 2017 roku w prawie 38-milionowym kraju, jakim jest Polska, zg艂oszono nieca艂e 2500 spraw ze wspomnianego artyku艂u, z czego stwierdzonych zosta艂o 1262 (czyli zebrano wystarczaj膮co du偶o dowod贸w, by udowodni膰, 偶e do przest臋pstwa dosz艂o). Jednak to, 偶e przest臋pstwo zosta艂o stwierdzone, wcale nie oznacza, 偶e sprawa zostanie skierowana do s膮du 鈥 tu potrzeba podejrzanego, a ten nie zawsze jest przez policj臋 wskazywany.

Ten u艂amek spraw, kt贸ry ostatecznie trafi na wokand臋, w ogromnej wi臋kszo艣ci przypadk贸w sko艅czy si臋 wyrokiem minimalnym dw贸ch lat pozbawienia wolno艣ci. Fundacja Feminoteka, zajmuj膮ca si臋 mi臋dzy innymi pomoc膮 osobom z do艣wiadczeniem przemocy, podaje, 偶e w Polsce gwa艂cicielom wymierza si臋 statystycznie najkr贸tsze kary w Europie, z czego ponad 60 proc. najkr贸tszych (dwuletnich) wyrok贸w to wyroki w zawieszeniu. Innymi s艂owy 鈥 w wielomilionowym kraju do wi臋zienia za pope艂nienie przest臋pstwa zgwa艂cenia trafia rocznie najwy偶ej par臋set os贸b! Statystycznie wydaje si臋 to a偶 nieprawdopodobne 鈥 i s艂usznie. Jedn膮 z wi臋kszych pr贸b zbadania faktycznej skali zjawiska by艂o badanie przeprowadzone przez Fundacj臋 na Rzecz R贸wno艣ci i Emancypacji STER, zwie艅czone publikacj膮 raport 鈥濸rze艂ama膰 tabu鈥 w 2016 roku. Wyniki wskazuj膮, 偶e 87% ankietowanych do艣wiadczy艂o w Polsce jakiej艣 formy molestowania, a 22% prze偶y艂o gwa艂t. To co pi膮ta respondentka! I cho膰 badanie warto powt贸rzy膰 na wi臋kszej i bardziej reprezentatywnej pr贸bie losowej, to wyniki te s膮 absolutnie wstrz膮saj膮ce i wcale nie wydaj膮 si臋 przesadzone osobom pracuj膮cym z ofiarami przemocy.

Nie b贸jmy si臋 m贸wi膰, nie b贸jmy si臋 s艂ucha膰

Nie wiem, ile dok艂adnie historii o przemocy ju偶 s艂ysza艂am w swojej karierze edukatorskiej, ale na pewno dziesi膮tki. By艂y to historie opowiadane cichym, 艂ami膮cym si臋 g艂osem albo recytowane ze wzrokiem wbitym t臋po w pod艂og臋. Pami臋tam dziewczyn臋, m艂od膮, jeszcze w liceum, kt贸ra skontaktowa艂a si臋 ze mn膮 przez wsp贸ln膮 znajom膮 鈥 poprosi艂a o spotkanie. W godzin臋 opowiedzia艂a mi o przemocowym partnerze, kt贸ry rzuca艂 ni膮 o szafki, je艣li nie mia艂a ochoty na seks, wi臋c w pewnym momencie po prostu przesta艂a m贸wi膰, 偶e nie chce. Wola艂a zacisn膮膰 z臋by i przeczeka膰, a偶 ch艂opak sko艅czy. Rozsta艂a si臋 z nim rok przed naszym spotkaniem, ale od tamtej pory nie by艂a w stanie si臋 na kogokolwiek otworzy膰, zaufa膰 komu艣, nawet spr贸bowa膰 nawi膮zania relacji. Zdecydowa艂a si臋 wi臋c przyj艣膰 do mnie, zupe艂nie obcej osoby, bo us艂ysza艂a, czym si臋 zajmuj臋, i uzna艂a, 偶e ja jedyna mog臋 jej pom贸c. Napawa mnie to bezbrze偶nym smutkiem jako 艣wiadectwo potwornej samotno艣ci naszej m艂odzie偶y.

Edukacja seksualna w modelu CSE, rekomendowana przez szereg organizacji mi臋dzynarodowych i grup eksperckich, ze skuteczno艣ci膮 popart膮 wynikami bada艅 niezale偶nych od siebie zespo艂贸w badawczych 鈥 to nie tylko wiedza o ludzkiej cielesno艣ci i seksualno艣ci. To te偶 nauka dbania o siebie i swoje granice. Prowadzenie rzetelnej edukacji chroni m艂odzie偶 przed przemoc膮, uczy rozpoznawa膰 sygna艂y ostrzegawcze, prosi膰 o pomoc. Uczy dba膰 o w艂asne i cudze potrzeby, budowa膰 zdrowe relacje. I w ko艅cu pomaga mie膰 udane 偶ycie seksualne, czy to w relacji usankcjonowanej, czy te偶 nie. Mamy w Polsce ogromny problem z seksualno艣ci膮 鈥 zar贸wno z m贸wieniem o niej, jak i z jej prze偶ywaniem. A skoro nie umiemy poradzi膰 sobie z w艂asn膮, to jak radzi膰 sobie z cudz膮? Mo偶e po prostu spr贸bowa膰 powiedzie膰, 偶e 鈥瀟o nie dla dzieci鈥 i 鈥瀓ak doro艣niesz, to ci opowiem鈥? Problem polega na tym, 偶e ta droga donik膮d nie prowadzi. Drodzy doro艣li, przypomnijcie sobie: co sami robili艣cie, maj膮c kilkana艣cie lat? I jak reagowali艣cie, kiedy kto艣 grozi艂 Wam palcem i m贸wi艂 鈥瀗ie r贸b鈥? No w艂a艣nie.

Wspomniany na pocz膮tku tego tekstu projekt 鈥濻top pedofilii鈥 to propozycja nowelizacji kodeksu karnego, wedle kt贸rej za 鈥瀙ropagowanie lub pochwalanie podejmowania obcowania p艂ciowego lub innej czynno艣ci seksualnej przez osob臋 ma艂oletni膮鈥 (czyli osob臋 poni偶ej osiemnastego roku 偶ycia 鈥 ciekawe, bo wiek zgody to w Polsce pi臋tna艣cie lat) grozi膰 b臋dzie zale偶nie od okoliczno艣ci do dw贸ch lub trzech lat wi臋zienia. Nikt jednak nie wie, co dok艂adnie 鈥瀙ropagowanie lub pochwalanie鈥 ma oznacza膰. Czy szczera rozmowa o pierwszym razie to ju偶 pochwalanie, czy jeszcze nie? Czy lekarka lub lekarz, przepisuj膮c siedemnastolatce antykoncepcj臋, b臋d膮 艂amali prawo? Czy my, edukatorzy i edukatorki, b臋dziemy mogli bezpiecznie m贸wi膰 o konieczno艣ci zabezpieczania si臋 prezerwatyw膮, je艣li nie zna si臋 stanu zdrowia partnera b膮d藕 partnerki?

鈥濻top pedofilii鈥 nie daje odpowiedzi na te pytania, podsyca za to atmosfer臋 edukacyjnego polowania na czarownice. Opr贸cz tego, a mo偶e nawet przede wszystkim, projekt uderza w sam膮 m艂odzie偶, utrudniaj膮c jej egzekwowanie podstawowych praw do wiedzy i opieki zdrowotnej. A przecie偶 zamiast nakr臋ca膰 spiral臋 wstydu i strachu wystarczy nauczy膰 si臋 m贸wi膰 szczerze o seksie. Wszystkim b臋dzie si臋 wtedy 偶y艂o 艂atwiej, bezpieczniej i 鈥 nie b贸jmy si臋 tego s艂owa 鈥 przyjemniej.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy 艣rodowisko zaanga偶owane w walk臋 z podzia艂ami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi臋ki Waszemu wsparciu!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij