Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Polka rzeczywi艣cie niepodleg艂a?

Od czas贸w sufra偶ystek i feminizmu pierwszej fali zmieni艂y si臋 ju偶 g艂贸wne pola dyskryminacji, wi臋c zmieni膰 powinien si臋 te偶 spos贸b walki o r贸wnouprawnienie. Dlatego tak wa偶ne jest, 偶eby zada膰 sobie pytanie, czy wyj艣cie na ulic臋 nadal jest najskuteczniejsz膮 jej metod膮, czy mo偶e zupe艂nie straci艂o swoj膮 dawn膮 moc i s艂uszno艣膰.

Fot.: Tomek Kaczor


Powiedzmy g艂o艣no, 偶e chcemy by膰 wolne. Chcemy by膰 niepodleg艂e! Chcemy odzyska膰 nasze si艂y, nasz czas i nasze cia艂a! Jeszcze Polka nie zgin臋艂a!
 
Manifa w tym roku odby艂a si臋 pod wiele m贸wi膮cym has艂em: O Polk臋 niepodleg艂膮! Dope艂nia艂o je logo – kobieta z wpisan膮 kotwic膮 Polski Walcz膮cej. Nikomu nie trzeba chyba t艂umaczy膰, dlaczego wykorzystanie takich s艂贸w i symbolu mo偶e budzi膰 kontrowersje. Ale nie jest to nic nowego, Manifa co roku stara si臋 w艂a艣nie w ten spos贸b zwr贸ci膰 uwag臋, przekona膰 i przyci膮gn膮膰 na demonstracj臋. Po odcinaniu p臋powiny 艂膮cz膮cej w艂adze pa艅stwowe z ko艣cielnymi (nie bez znaczenia by艂a oczywi艣cie sama p臋powina i dos艂owne rozumienie jej odcinania) przyszed艂 czas na odwo艂anie si臋 do retoryki patriotycznej. Zadziwiaj膮ce jest to o tyle, 偶e feminizm i ruch narodowy to przecie偶 jakby dwa przeciwne bieguny, kt贸rych nie 艂膮czy nawet podejmowana problematyka. Co wi臋c tak naprawd臋 oznacza has艂o O Polk臋 niepodleg艂膮?
Przegl膮daj膮c Gazet臋 Manifow膮 nie mo偶na pozby膰 si臋 wra偶enia wszechobecnej ironii – g艂贸wnie wzgl臋dem polskiego romantyzmu niepodleg艂o艣ciowego. I rzeczywi艣cie, ju偶 w pierwszym tek艣cie autorka wskazuje na temat polskiej niepodleg艂o艣ci jako ulubione zagadnienie polityk贸w bez wzgl臋du na faktyczn膮 sytuacj臋 kraju. Mo偶na by pomy艣le膰, 偶e pomys艂 na tegoroczn膮 鈥瀘praw臋鈥 Manify jest pr贸b膮 zdystansowania si臋 wobec polskiej tradycji patriotyzmu. I po cz臋艣ci o艣mieszenia jej powagi, patosu, wielkich s艂贸w wzywaj膮cych do walki. Jednak za pe艂nymi sarkazmu parafrazami Jeszcze Polka nie zgin臋艂a czy Chcemy Polki niepodleg艂ej, aby艣my mogli urz膮dzi膰 偶ycie lepsze i sprawiedliwsze dla wszystkich kryje si臋 zupe艂nie powa偶ne nawo艂ywanie do buntu przeciwko patriarchalnemu modelowi spo艂ecze艅stwa. U艣wiadamiaj膮c sobie to, has艂a Manify staj膮 si臋 paradoksalne. Operuj膮 przecie偶 retoryk膮, z kt贸rej jednocze艣nie szydz膮. A te same s艂owa, raz u偶yte w kontek艣cie narodowym, s膮 艣mieszne, a po prostej zamianie wyrazu Polska na Polka staj膮 si臋 ca艂kowicie usprawiedliwione. My艣lenie to wynika chyba z b艂臋dnego prze艣wiadczenia polskich feministek, 偶e w XXI wieku jedynie rewolucj膮 mo偶na wywalczy膰 pe艂ne r贸wnouprawnienie. W sytuacji, gdy prawo zapewnia, przynajmniej teoretycznie, ca艂kowit膮 r贸wno艣膰 p艂ci, wydaje si臋 to niedorzeczne.
 
Dyskryminacja kobiet tkwi przecie偶 g艂贸wnie w 艣wiadomo艣ci, mentalno艣ci przedstawicieli obu p艂ci. U偶ywanie tak mocnych s艂贸w na okre艣lenie nier贸wno艣ci kszta艂tuje przekonanie o jej formalnym istnieniu i o tym, 偶e tak wiele spraw zale偶y od p艂ci. A przecie偶 celem walki o r贸wnouprawnienie nie mo偶e by膰 za艂o偶enie, 偶e 鈥瀓este艣my kobietami, wi臋c nam si臋 nale偶y鈥, ale 鈥瀗ale偶y nam si臋, a to, 偶e jeste艣my kobietami, nie ma znaczenia鈥. Przedstawicielki stowarzyszenia Porozumienie kobiet 8 marca nie uwa偶aj膮 za najwa偶niejsze udowodnienie swojej warto艣ci jako cz艂owieka, naukowca, specjalisty, artysty, ale wskazanie jej w tym, 偶e s膮 kobietami. A to k艂贸ci si臋 wyra藕nie z istot膮 r贸wnouprawnienia.
W Gazecie Manifowej jest te偶 oczywi艣cie du偶o na temat niezdrowej zale偶no艣ci w艂adz 艣wieckich od biskup贸w katolickich i konsekwencjach tego w realizacji praw kobiet, a raczej ich braku. Nie mog艂o te偶 zabrakn膮膰 wzmianki o sprawie zwi膮zk贸w partnerskich, kt贸rych wprowadzenie w uj臋ciu autorek jest naturaln膮 konsekwencj膮 respektowania praw kobiet. Manifa nie podejmuje wi臋c tak naprawd臋 wy艂膮cznie kwestii r贸wnouprawnienia, ale jest g艂osem skrajnej lewicy w tych najbardziej 鈥瀋hwytliwych鈥 sprawach dla opinii publicznej. Pretenduje do bycia g艂osem polskich kobiet z r贸偶nych opcji i 艣rodowisk (odwo艂anie do hase艂 patriotycznych, jak twierdz膮 cz艂onkinie Porozumienia kobiet 8 marca, mia艂o na celu przyci膮gni臋cie os贸b zwi膮zanych z ruchami narodowymi, raczej z niewielkim rezultatem), ale nic nie wskazuje na to, 偶eby w rzeczywisto艣ci kiedykolwiek by艂a. Na Manif臋 nie p贸jd膮 raczej ani przeciwnicy aborcji, ani katolicy (nawet ci otwarci), ani tradycjonali艣ci przywi膮zani do warto艣ci takich, jak ojczyzna czy nar贸d. Nawet gdyby osoby te odczuwa艂y potrzeb臋 walki z dyskryminacj膮 ze wzgl臋du na p艂e膰. Organizacje takie, jak Porozumienie kobiet 8 marca, przez to, 偶e zajmuj膮 stanowisko w tak wielu sprawach 艣wiatopogl膮dowych, w rzeczywisto艣ci nigdy nie b臋d膮 reprezentowa膰 wszystkich 鈥瀔obiet niezale偶nych鈥.
 
Kwestia dyskryminacji kobiet wcale nie straci艂a na swojej aktualno艣ci. Nadal zarabiamy mniej na tych samych stanowiskach, mamy utrudniony powr贸t do pracy po urlopie macierzy艅skim, jeste艣my cz臋sto traktowane niepowa偶nie tylko z powodu p艂ci. Od czas贸w sufra偶ystek i feminizmu pierwszej fali zmieni艂y si臋 jednak g艂贸wne pola tej dyskryminacji, wi臋c zmieni膰 powinien si臋 te偶 spos贸b walki o r贸wnouprawnienie. Dlatego tak wa偶ne jest, 偶eby zada膰 sobie pytanie, czy wyj艣cie na ulic臋 nadal jest najskuteczniejsz膮 jej metod膮, czy mo偶e zupe艂nie straci艂o swoj膮 dawn膮 moc i s艂uszno艣膰.
 
Przeczytaj inne teksty Autorki.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij