Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Pendolino nie zmieni polskiej kolei

Nawet trasy obs┼éugiwane poci─ůgami Pendolino wci─ů┼╝ b─Öd─ů mocno odstawa─ç od europejskiej rzeczywisto┼Ťci. Mi─Ödzy Warszaw─ů i Krakowem, kursowa─ç ma dziennie 16 poci─ůg├│w, z Pragi do Brna je┼║dzi ich 32. W dodatku wszystkie w tej samej cenie i bez rezerwacji.

ilustr.: Kuba Mazurkiewicz


 
Ju┼╝ za dwa tygodnie poci─ůgi Pendolino (ÔÇ×Wahade┼ékoÔÇŁ) ÔÇô a w┼éa┼Ťciwie Pseudolino, bo Polska zakupi┼éa Pendolino bez mechanizmu wychylnego nadwozia ÔÇô maj─ů rozpocz─ů─ç rozk┼éadowe kursy po polskich torach. Przedstawiciele sp├│┼éki PKP Intercity g┼éosz─ů, ┼╝e ÔÇ×poci─ůgi Pendolino na polskich torach oznaczaj─ů now─ů jako┼Ť─çÔÇŁ. Podobne g┼éosy pojawia┼éy si─Ö ju┼╝ wcze┼Ťniej: ÔÇ×Pendolino zmieni obraz niedomagaj─ůcej kolei i brudnych poci─ůg├│wÔÇŁ m├│wi┼é Andrzej Massel, wiceminister transportu ds. kolei w latach 2010-2013.

 
Opinie, ┼╝e sk┼éady Pendolino, kt├│re zostan─ů skierowane do obs┼éugi linii z Warszawy do Tr├│jmiasta, Krakowa, Katowic i Wroc┼éawia, przywioz─ů prze┼éom dla polskiej kolei, stanowi─ů tylko zaklinanie rzeczywisto┼Ťci. W rzeczywisto┼Ťci poci─ůgi, kt├│re mog─ů osi─ůga─ç pr─Ödko┼Ť─ç 250 km/h (cho─ç d┼éugo jeszcze tak szybko nie pojad─ů), to pr├│ba ucieczki przed ci─Ö┼╝kim stanem, w jakim znajduje si─Ö kolej w Polsce.
 
Pendolino nie wje┼╝d┼╝a w dobrze dzia┼éaj─ůcy system kolejowy ÔÇô raczej stanowi kwiatek do dziurawego ko┼╝ucha. W ci─ůgu minionych dw├│ch dekad polska sie─ç kolejowa skurczy┼éa si─Ö o jedn─ů czwart─ů (to niechlubny europejski rekord). Na wci─ů┼╝ funkcjonuj─ůcych liniach kolejowych poci─ůgi, w por├│wnaniu z Europ─ů, je┼╝d┼╝─ů niezwykle rzadko. Podczas gdy w Czechach czy w Niemczech poci─ůgi ÔÇô tak na trasach lokalnych, jak i dalekobie┼╝nych ÔÇô kursuj─ů regularnie co p├│┼é godziny, co godzin─Ö, od ┼Ťwitu do p├│┼║nego wieczora, w Polsce mamy problem z ÔÇ×poci─ůgami-alibiÔÇŁ ÔÇô po┼é─ůczenia niby s─ů, ale jest ich tak ma┼éo, ┼╝e nie zapewniaj─ů akceptowalnego poziomu mobilno┼Ťci. Przyk┼éadowo w Suwa┼ékach pojawiaj─ů si─Ö cztery poci─ůgi na dob─Ö, w Braniewie ÔÇô trzy, a do Milicza kolej─ů dojedziemy tylko w pi─ůtki i niedziele. Na dziesi─ůtkach tras kolej nie potrafi zagospodarowa─ç rosn─ůcej mobilno┼Ťci spo┼éecze┼ästwa, lecz jedynie biernie si─Ö jej przygl─ůda.
 
Nawet trasy obs┼éugiwane poci─ůgami Pendolino wci─ů┼╝ b─Öd─ů mocno odstawa─ç od europejskiej rzeczywisto┼Ťci. Wedle zapowiedzi ÔÇô po wprowadzeniu do eksploatacji od 14 grudnia 2014 r. poci─ůg├│w Pendolino ÔÇô mi─Ödzy dwoma najwi─Ökszymi polskimi miastami, Warszaw─ů i Krakowem, kursowa─ç ma w sumie 16 poci─ůg├│w na dob─Ö. Dla por├│wnania z Pragi do Brna ÔÇô a wi─Öc mi─Ödzy dwoma najwi─Ökszymi miastami Czech ÔÇô codziennie kursuj─ů 32 poci─ůgi. W dodatku wszystkie ÔÇô pospieszne, intercity, eurocity ÔÇô obj─Öte s─ů t─ů sam─ů taryf─ů, a pasa┼╝er nie musi rezerwowa─ç miejsca, dzi─Öki czemu po sko┼äczonym spotkaniu, wcze┼Ťniejszym zako┼äczeniu zaj─Ö─ç na uczelni czy przed┼éu┼╝aj─ůcych si─Ö bisach na koncercie mo┼╝e po prostu wsi─ů┼Ť─ç do najbli┼╝szego poci─ůgu.
 
Tymczasem w Polsce zdecydowano, ┼╝e sk┼éady Pendolino nie tylko b─Öd─ů obj─Öte obowi─ůzkow─ů rezerwacj─ů miejsc, ale wr─Öcz ich reglamentacj─ů. Na ka┼╝dy poci─ůg b─Ödzie sprzedawanych tylko tyle bilet├│w, ile jest w sk┼éadzie miejsc siedz─ůcych. W dodatku ten, kto b─Ödzie chcia┼é kupi─ç bilet na pok┼éadzie poci─ůgu, zostanie potraktowany jako gapowicz i b─Ödzie musia┼é ui┼Ťci─ç op┼éat─Ö dodatkow─ů wynosz─ůc─ů 650 z┼é! Reglamentacja stoi w sprzeczno┼Ťci z planem, by Pendolino by┼éo narz─Ödziem na rzecz odzyskania pasa┼╝er├│w masowo utraconych przez polsk─ů kolej. Pami─Ötajmy, ┼╝e najlepiej dzia┼éaj─ůce koleje w Europie ÔÇô niemieckie, du┼äskie czy szwajcarskie ÔÇô nie stosuj─ů obowi─ůzkowych miejsc├│wek, nawet w ostatniej chwili zapewniaj─ůc pasa┼╝erom mo┼╝liwo┼Ť─ç elastycznego wyboru godziny podr├│┼╝y. Dobry przewo┼║nik kolejowy ┼Ťwietnie bez rezerwacji miejsc prognozuje jakiego dnia, o jakiej porze, na jakich trasach b─Ödzie du┼╝o pasa┼╝er├│w i dostosowuje poda┼╝ miejsc do popytu. W okresach szczytowej frekwencji przewo┼║nicy i pasa┼╝erowie akceptuj─ů podr├│┼╝ na stoj─ůco, pami─Ötaj─ůc o zasadzie, ┼╝e ÔÇ×lepiej sta─ç w poci─ůgu ni┼╝ zosta─ç na dworcuÔÇŁ.
 
Symbolem tego, w jak okaleczony system wje┼╝d┼╝a Pendolino jest linia Warszawa ÔÇô Gda┼äsk. Do tej trasy do┼é─ůcza si─Ö 10 linii, na kt├│rych w ci─ůgu minionych dekad zlikwidowano kursowanie poci─ůg├│w lub co wi─Öcej zdemontowano tory. Przez to mieszka┼äcy Nowego Miasta Lubawskiego, Lubawy, Dzierzgonia, Kwidzyna, Lidzbarka Welskiego, Brodnicy czy Nowego Dworu Gda┼äskiego nie stan─ů si─Ö potokiem podr├│┼╝nych, kt├│ry dop┼éynie do g┼é├│wnego nurtu obs┼éugiwanego przez Pendolino. Dodajmy, ┼╝e Pendolino b─Ödzie bez zatrzymania przeje┼╝d┼╝a─ç przez takie miasta jak Ciechan├│w, B─Ödzin, Brzeg, D─ůbrowa G├│rnicza, Dzia┼édowo, M┼éawa, Opoczno czy Zawiercie, a r├│wnocze┼Ťnie pi─Ö─ç razy zatrzyma si─Ö w Tr├│jmie┼Ťcie i trzy razy w Warszawie. Ponadto z kilku wojew├│dztw p┼éyn─ů sygna┼éy, ┼╝e poci─ůgi Pendolino otrzyma┼éy priorytet przy tworzeniu rozk┼éadu jazdy, przez co poci─ůgi regionalne przesuni─Öte zosta┼éy na gorsze godziny i w zwi─ůzku z tym w jeszcze mniejszym stopniu b─Öd─ů zaspokaja─ç potrzeby codziennych dojazd├│w do szko┼éy i pracy.
 
Jakub Karnowski, prezes PKP, powiedzia┼é o Pendolino, ┼╝e ÔÇ×to symbol zmian na polskiej koleiÔÇŁ. Trudno si─Ö z nim nie zgodzi─ç.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś