magazyn lewicy katolickiej

Pendergast: My te偶 jeste艣my Ko艣cio艂em

Ko艣ci贸艂 ma w sobie bogactwo, by znale藕膰 miejsce dla ludzi rozwiedzionych, 偶yj膮cych w nieuregulowanych zwi膮zkach czy dla os贸b homoseksualnych. I mo偶e to zrobi膰 bez uszczerbku dla instytucji ma艂偶e艅stwa.
Pendergast: My te偶 jeste艣my Ko艣cio艂em
ilustr.: Monika Grubizna

PIOTR POPIO艁EK: Mo偶na by powiedzie膰, 偶e jeste艣 przyk艂adnym katolikiem z biografi膮, kt贸rej mog艂oby ci pozazdro艣ci膰 wielu tradycjonalist贸w. Zdoby艂e艣 wykszta艂cenie na Gregorianum w Rzymie, by艂e艣 cz艂onkiem zakonu karmelit贸w. Zarazem jednak jeste艣 jednym z najbardziej znanych katolickich aktywist贸w LGBT w tej cz臋艣ci Europy. Wielu polskim chrze艣cijanom trudno jest wyobrazi膰 sobie, 偶e mo偶na by膰 praktykuj膮cym, wiernym katolikiem, anga偶uj膮c si臋 przy tym w obszarze LGBT. W jaki spos贸b 艂膮czysz te 鈥瀞przeczno艣ci鈥?

MARTIN PENDERGAST: Wszystkie te dzia艂ania podejmuj臋 jako ochrzczony katolik, wezwany do korzystania z praw i obowi膮zk贸w wy艂o偶onych w Prawie Kanonicznym. Odpowiadam r贸wnie偶 na wezwanie do uczciwo艣ci, prawdy, szczero艣ci i sprawiedliwo艣ci. Kodeks Prawa Kanonicznego m贸wi, 偶e 鈥瀢ierni maj膮 prawo przedstawia膰 pasterzom Ko艣cio艂a swoje potrzeby, zw艂aszcza duchowe, jak r贸wnie偶 swoje 偶yczenia鈥, oraz 偶e stosownie do swojego wykszta艂cenia czy te偶 formacji maj膮 prawo, a nawet obowi膮zek, wyra偶ania swojego zdania na tematy dotycz膮ce spraw Ko艣cio艂a i konsultowania go z duchownymi.

Pomog艂e艣 stworzy膰 duszpastersk膮 rad臋 LGBT w Londynie. Czy mo偶esz opowiedzie膰 o jej historii?

Do艣wiadczenia wielu gej贸w i lesbijek pod koniec lat 90. by艂y takie, 偶e czuli si臋 wykluczeni z Ko艣cio艂a. I to mimo 偶e w dokumencie z 1979 roku, zatytu艂owanym 鈥濿prowadzenie do opieki duszpasterskiej os贸b homoseksualnych鈥, biskupi Ko艣cio艂a katolickiego w Anglii pisali, 偶e homoseksualni katolicy maj膮 takie same prawa do sakrament贸w jak katolicy heteroseksualni. Postawili艣my sobie pytanie: je艣li ka偶dy ma takie same prawo do sakrament贸w, to gdzie jest ta przestrze艅, w kt贸rej katolicy LGBT mogliby je otrzymywa膰?

Mimo 偶e wielu z nas, uczestnicz膮cych w mszach dla os贸b LGBT, nigdy nie przesta艂o by膰 praktykuj膮cymi katolikami, niema艂o by艂o te偶 takich, kt贸rzy odsun臋li si臋 od Ko艣cio艂a i chcieli znale藕膰 do niego drog臋 powrotn膮. W kwietniu 1999 roku zacz臋li艣my organizowa膰 comiesi臋czne msze dla katolik贸w LGBT i ich rodzin przy zgromadzeniu si贸str w Londynie.

Rozumiem, 偶e by艂y to pierwsze takie msze w Wielkiej Brytanii?

W przesz艂o艣ci odprawiano ju偶 prywatne msze dla katolickich wsp贸lnot LGBT, ale nasze by艂y pierwszymi mszami otwartymi dla ka偶dego, kto chcia艂 przyj艣膰, a nie tylko dla cz艂onk贸w jakiej艣 okre艣lonej grupy lub organizacji.

Z pocz膮tku frekwencja by艂a bardzo niska, maksymalnie trzydzie艣ci lub czterdzie艣ci os贸b. Po dw贸ch, trzech latach zgromadzenie, przy kt贸rym si臋 spotykali艣my, zosta艂o zamkni臋te, wi臋c przenie艣li艣my si臋 do Soho. Mimo 偶e niekt贸re parafie katolickie nawet chcia艂y z nami wsp贸艂pracowa膰, nie mogli艣my znale藕膰 wsp贸lnych termin贸w. Zadomowili艣my si臋 wi臋c w ko艣ciele anglika艅skim. Nasze msze by艂y jednak odprawiane przez katolickiego ksi臋dza, kt贸ry by艂 w dobrych relacjach z Ko艣cio艂em. Skoro za艣 byli艣my w Soho, kt贸re jest sercem 鈥 jak mawiamy 鈥 鈥瀏ejowskiej wioski鈥, liczba ludzi stopniowo zacz臋艂a si臋 zwi臋ksza膰.

Jakie by艂y reakcje pierwszych uczestnik贸w waszych mszy?

Bardzo szybko us艂yszeli艣my pytanie, czy nie mo偶na by spotyka膰 si臋 cz臋艣ciej ni偶 raz w miesi膮cu. Ludzie m贸wili: 鈥濲e艣li przyjdziemy na jedn膮 msz臋, a potem ominiemy kolejn膮, to przez dwa miesi膮ce sami musimy zmaga膰 si臋 z du偶ym baga偶em emocjonalnym, psychologicznym i duchowym鈥. Wi臋c zacz臋li艣my organizowa膰 msze dwa razy w miesi膮cu. Wkr贸tce by艂o nas ju偶 siedemdziesi膮t os贸b, g艂贸wnie ze 艣rodowisk LGBT, ale tak偶e heteroseksualnych 鈥 przyjaci贸艂 i rodzic贸w ludzi, kt贸rzy do nas przychodzili.

A jak na t臋 dzia艂alno艣膰 reagowa艂a hierarchia ko艣cielna?

Kardyna艂 dostawa艂 w tym czasie listy od konserwatywnych katolik贸w, kt贸re brzmia艂y mniej wi臋cej tak: 鈥濪laczego na to pozwalacie? Dlaczego nie zaka偶ecie ksi臋偶om odprawia膰 tych mszy?鈥 My艣l臋, 偶e ignorowa艂 te protesty, licz膮c na to, 偶e nasza wsp贸lnota po prostu z czasem sama si臋 rozpadnie. Ale my tylko si臋 umacniali艣my. Wkr贸tce zacz臋li艣my omawia膰 z kardyna艂em mo偶liwo艣膰 przeniesienia si臋 do katolickiego ko艣cio艂a w Soho. Mieli艣my te偶 ciche wsparcie ze strony Kongregacji Nauki Wiary, kt贸ra dostawa艂a raporty z naszych rozm贸w. Kongregacja by艂a wtedy kierowana przez kardyna艂a Levad臋, kt贸ry jako dawny arcybiskup San Francisco 鈥 miasta maj膮cego spor膮 populacj臋 homoseksualist贸w 鈥 dobrze rozumia艂 sytuacj臋 katolik贸w LGBT. I tak w marcu 2007 roku przenie艣li艣my si臋 do ko艣cio艂a katolickiej parafii Wniebowzi臋cia w Soho.

Czy wci膮偶 jeszcze mieli艣cie wtedy swoich przeciwnik贸w?

Po tym jak przenie艣li艣my si臋 do katolickiej parafii, spotkali艣my si臋 z naprawd臋 wrog膮 i bezpo艣redni膮 opozycj膮 ze strony konserwatywnych grup katolik贸w. Ilekro膰 nasz kardyna艂, Vincent Nichols, bywa艂 w Watykanie, tylekro膰 musia艂 sp臋dza膰 du偶o czasu na dementowaniu pog艂osek o tym, jakie to sprawiamy problemy. By艂 bardzo wytrwa艂y we wspieraniu naszych dzia艂a艅. Powiedzia艂 jednak wprost: 鈥濶ie widz臋 mo偶liwo艣ci, by z艂a atmosfera, kt贸r膮 ci ludzie wytworzyli wok贸艂 waszych mszy, mog艂a si臋 rozwia膰鈥. Poprosi艂 nas, 偶eby艣my raz jeszcze si臋 przenie艣li, tym razem do ko艣cio艂a jezuit贸w na Farm Street. Nie zosta艂o to najlepiej zorganizowane przez diecezj臋. Dziennikarze odnie艣li fa艂szywe wra偶enie, 偶e kardyna艂 likwiduje nasze msze, cho膰 tak naprawd臋 zmieniali艣my tylko miejsce i terminy.

Jak wygl膮da艂a wtedy wasza wsp贸lnota?

By艂o w艣r贸d nas wielu praktykuj膮cych katolik贸w poszukuj膮cych specjalnej przestrzeni, w kt贸rej mogliby pogodzi膰 swoj膮 seksualno艣膰 i swoj膮 wiar臋. Ale tworzyli艣my r贸wnie偶 przestrze艅 dla ludzi, kt贸rzy chcieli wr贸ci膰 do Ko艣cio艂a. Nigdy nie zamierzali艣my budowa膰 sta艂ej wsp贸lnoty, kt贸ra spotyka艂aby si臋 w ka偶d膮 niedziel臋. Nie chcieli艣my tworzy膰 getta czy kryj贸wki, do kt贸rej ludzie uciekaliby przed instytucj膮 Ko艣cio艂a.

Czy tworzenie specjalnych duszpasterstw dla katolik贸w LGBT nie alienuje ich od reszty Ko艣cio艂a?

Nie. My艣l臋, 偶e kiedy mierzymy si臋 z sytuacjami duszpasterskimi r贸偶nych ludzi, musimy na pocz膮tku ustali膰, z kim w艂a艣ciwie mamy do czynienia. Je艣li kto艣 przez d艂u偶szy czas pozostawa艂 oddalony od Ko艣cio艂a, to mo偶e nie by膰 gotowy na to, 偶eby od razu do niego powr贸ci膰. Mo偶liwe, 偶e nie chce on pojawia膰 si臋 w swojej parafii, bo jest ona na przyk艂ad bardzo konserwatywna. Nasza wsp贸lnota staje si臋 dla takiej osoby jedyn膮 przestrzeni膮 kontaktu z Ko艣cio艂em. Nasze msze s膮 zapisane w zwyczajnym harmonogramie mszy w parafii. S膮 otwarte dla ka偶dego. W艣r贸d wiernych jest zazwyczaj oko艂o 70 procent os贸b LGBT. Integrujemy si臋 z parafi膮. My艣limy o tych mszach jako o wydarzeniach przeznaczonych szczeg贸lnie dla ludzi, kt贸rzy s膮 nowi, a zawsze mamy jakie艣 nowe osoby. Nasze msze pozwalaj膮 im poczu膰 si臋 swobodnie, nabra膰 wi臋cej pewno艣ci siebie. Z czasem mo偶emy skierowa膰 tych ludzi do innych ksi臋偶y, je艣li tylko chcieliby porozmawia膰 o swoich osobistych problemach i odnale藕膰 drog臋 powrotn膮 do lokalnych wsp贸lnot.

Ludzie cz臋sto odbijaj膮 si臋 od zdecydowanej formu艂y katolickiego nauczania o homoseksualno艣ci. Czy uwa偶asz, 偶e jest ono sta艂e i niezmienne?

Tematy zwi膮zane z homoseksualno艣ci膮 鈥 i szerzej jeszcze, z LGBT 鈥 umieszczam w tej cz臋艣ci nauczania Ko艣cio艂a, kt贸ra dotyczy etyki seksualnej. Warto mie膰 艣wiadomo艣膰, 偶e na tle innych w膮tk贸w magisterium ma ona stosunkowo niski 鈥瀙riorytet鈥. Przys艂uchuj膮c si臋 w ostatnich latach debatom toczonym wewn膮trz Ko艣cio艂a, mo偶na by艂o odnie艣膰 wra偶enie, 偶e nasze stanowisko w kwestii antykoncepcji czy homoseksualno艣ci jest fundamentalne dla naszej wiary i nie podlega dyskusji. Albo przyjmujesz oficjalne wytyczne Watykanu, nie kwestionuj膮c ich, albo jeste艣 poza Ko艣cio艂em. To bardzo uproszczona wizja. W nauczaniu Ko艣cio艂a wyr贸偶nia si臋 w膮tki pierwszo-, drugo- i trzeciorz臋dne. Ka偶dy z tych obszar贸w wymaga innego podej艣cia i w inny spos贸b zobowi膮zuje sumienia wiernych. Koncepcja trzech poziom贸w nauczania istnia艂a zawsze, a zosta艂a wyra偶ona wprost w wyja艣nieniu doktrynalnym z motu proprio 鈥濧d tuendam fidem鈥 z 1998 roku [Dokument Kongregacji Nauki i Wiary: 鈥濿yja艣nienie doktrynalne dotycz膮ce ko艅cowej cz臋艣ci formu艂y 芦Wyznania wiary禄鈥 鈥 przypis redakcji].

Dokument, o kt贸rym m贸wisz, rzeczywi艣cie porz膮dkuje t臋 spraw臋, ale nie wskazuje, na kt贸rym poziomie znajduj膮 si臋 zagadnienia etyki seksualnej.

Mimo 偶e kwestie etyki seksualnej nie s膮 tam wymienione wprost, podobnie jak i trzy poziomy nauczania Ko艣cio艂a, taka og贸lna kategoryzacja zosta艂a tam przedstawiona. Trzeci poziom nauczania, do kt贸rego zaliczam etyk臋 seksualn膮 i inne podobne kwestie, mo偶e by膰 przedmiotem rozwoju doktryny albo przed艂u偶eniem teologicznej refleksji nad innymi, bardziej fundamentalnymi, pierwszo- i drugorz臋dnymi sprawami.

Czym jeszcze wyr贸偶nia si臋 ten trzeci poziom?

Pierwszy poziom obejmuje to, co jest zawarte w wyznaniu wiary. Drugi poziom dotyczy kwestii doktrynalnych, kt贸re nie wynikaj膮 mo偶e bezpo艣rednio z Credo, ale zosta艂y ostatecznie rozstrzygni臋te, jak cho膰by dogmat o wniebowzi臋ciu Maryi. Wobec problem贸w obj臋tych trzecim poziomem nauczania wierni z pewno艣ci膮 musz膮 zapozna膰 si臋 z oficjalnym stanowiskiem magisterium, to znaczy nauczaniem papie偶a i orzeczeniami Kongregacji Nauki Wiary. Musimy jednak r贸wnie偶 podejmowa膰 nasze osobiste, 艣wiadome os膮dy dotycz膮ce tego nauczania.

ilustr.: Monika Grubizna

Nie mamy chyba jednak pe艂nej dowolno艣ci w tych os膮dach?

To nie jest katolicki supermarket, jak to sugeruj膮 konserwatywni katolicy. Musimy mie膰 w pe艂ni ukszta艂towane i rozwini臋te sumienie, by podejmowa膰 decyzje o niezgodzie na co艣, co jest cz臋艣ci膮 nauczania Ko艣cio艂a. Takie decyzje musimy opiera膰 na rozwijanej wci膮偶 my艣li teologicznej i osi膮gni臋ciach innych nauk 鈥 antropologii, socjologii i tym podobnych.

W polskim Ko艣ciele nie rozr贸偶nia si臋 zazwyczaj pomi臋dzy r贸偶nymi poziomami nauczania magisterium. Dlaczego wra偶liwo艣膰 Ko艣cio艂a w Wielkiej Brytanii jest inna ni偶 w Polsce?

W Wielkiej Brytanii mamy silnie zakorzenion膮 ide臋 ewolucji nauczania Ko艣cio艂a. Pochodzi ona z XIX-wiecznych prac Johna Henry鈥檈go Newmana, kt贸ry du偶o uwagi po艣wi臋ci艂 rozwojowi doktryny. Doktryna nie jest czym艣 raz na zawsze ustalonym i niezmiennym, lecz procesem, kt贸ry musi odpowiada膰 na nowe wyzwania. Sob贸r Watyka艅ski II orzek艂, 偶e na nasz膮 doktryn臋 trzeba patrze膰 przez pryzmat znak贸w czasu, kt贸re musimy si臋 nauczy膰 odczytywa膰. Nie oznacza to zajmowania sekularnych, liberalnych pozycji. Rzecz w tym, by wykorzystywa膰 osi膮gni臋cia nauki 鈥 antropologii, socjologii i innych dziedzin wiedzy 鈥 i dzi臋ki nim poszerza膰 nasze teologiczne perspektywy. My艣l臋, 偶e przez ostatnich dziesi臋膰 lat temat homoseksualno艣ci znalaz艂 si臋 w centrum rozwoju doktryny. Obserwujemy gigantyczny post臋p w refleksji teologicznej podejmowanej na tym polu.

Czy to znaczy, 偶e je艣li zbli偶aj膮cy si臋 synod zmieni katolickie nauczanie na temat homoseksualno艣ci, nie uznasz tego za zerwanie jego ci膮g艂o艣ci?

W nauczaniu Ko艣cio艂a zawsze istnieje ci膮g艂o艣膰. W Ewangelii Chrystus m贸wi do Piotra: 鈥濶a tej Skale zbuduj臋 Ko艣ci贸艂 m贸j, a bramy piekielne go nie przemog膮鈥. Mamy wi臋c ci膮g艂o艣膰 nauczania od czas贸w aposto艂贸w, ale ta ci膮g艂o艣膰 nie wyklucza rozwoju.

Zacz膮艂em studiowa膰 teologi臋 zaraz po tym, jak w Rzymie zako艅czy艂 si臋 Sob贸r Watyka艅ski II. Wielu z moich profesor贸w by艂o jego ekspertami. Wtedy nie my艣leli艣my o tym wydarzeniu jako o momencie zerwania ci膮g艂o艣ci. A przecie偶 w jego trakcie pojawi艂o wiele nowych element贸w naszej wiary, na przyk艂ad poj臋cie wolno艣ci religijnej, kt贸ra przez setki lat by艂a pot臋piana, albo uznanie innych Ko艣cio艂贸w chrze艣cija艅skich za cz臋艣ci 艣wi臋tego Ko艣cio艂a, kt贸re nie s膮 ca艂kowicie od niego oddzielone. Niekt贸rzy maj膮 k艂opot z papie偶em Franciszkiem, poniewa偶 ka偶d膮 jego wypowied藕 traktuj膮 jako zerwanie z tym, co sami uwa偶aj膮 za ci膮g艂o艣膰. A przecie偶 obserwujemy tylko rozw贸j doktryny, kt贸ry dokonuje si臋 zawsze.

Pr贸b臋 rozwoju doktryny dotycz膮cej homoseksualno艣ci podejmuje teologia queer. Tacy teologowie jak James Alison czy nie偶yj膮cy ju偶 dominikanin Gareth Moore staraj膮 si臋 w nowy spos贸b zrozumie膰 tradycyjne katolickie nauczanie o naturze ludzkiej i grzechu.

Moore i Alison s膮 rzecz jasna postrzegani jako teologowie 鈥瀏ejowscy鈥 czy 鈥瀜ueerowi鈥. Ale istniej膮 r贸wnie偶 teologowie heteroseksualni, kt贸rzy zajmuj膮 si臋 zbli偶onymi zagadnieniami. Todd Salzman i Michael Lawler napisali wa偶n膮 ksi膮偶k臋, zatytu艂owan膮 鈥濼he sexual person鈥, kt贸ra spotka艂a si臋 zreszt膮 z krytyk膮 ze strony przedstawicieli Watykanu. Rozwin臋li w niej poj臋cie prawa naturalnego i starali si臋 odej艣膰 od tego, co nazywam 鈥瀗aiwnym biologizmem鈥 w jego rozumieniu. Salzman i Lawler twierdz膮, 偶e je艣li prawo naturalne jest czym艣 przyrodzonym cz艂owiekowi, do czego musi si臋 on stale odnosi膰 przy pomocy swojego rozumu 鈥 to r贸wnie偶 orientacja seksualna jest stanem danej osoby 鈥 m贸wi o tym, kim ta osoba jest 鈥 a nie jej wyborem, to znaczy nie wi膮偶e si臋 z tym, co ta osoba robi.

Je艣li wi臋c homoseksualista pr贸bowa艂by 偶y膰 i post臋powa膰 tak, jak gdyby by艂 heteroseksualny, wykracza艂by przeciwko prawu naturalnemu, poniewa偶 akty heteroseksualne nie przynale偶膮 do jego natury. I odwrotnie, dla osoby heteroseksualnej wbrew prawu naturalnemu by艂yby akty homoseksualne. Ale jest czym艣 naturalnym dla gej贸w i lesbijek 偶ycie i wyra偶anie siebie w wiernych zwi膮zkach homoerotycznych. Ta sprawa znajduje si臋 w centrum debat, kt贸re toczy艂y si臋 wok贸艂 synodu w roku 2014 i kt贸re poprzedzaj膮 tegoroczny synod.

Czy jeste艣 zaanga偶owany w prace nad zbli偶aj膮cym si臋 synodem?

Tak. M贸j partner i ja byli艣my w lutym na pielgrzymce os贸b LGBT w Rzymie i spotkali艣my si臋 wtedy z kardyna艂em Turksonem. Odbyli艣my bardzo owocn膮 dyskusj臋, g艂ownie na temat kryminalizacji zachowa艅 LGBT na 艣wiecie. Wyra偶a艂em nadziej臋, 偶e Watykan m贸g艂by na synodzie da膰 艣wiatu wa偶ny sygna艂 w tej sprawie. Ale kardyna艂 chcia艂 r贸wnie偶 zrozumie膰, na czym polega r贸偶nica pomi臋dzy zwi膮zkami partnerskimi, zwi膮zkami partnerskimi os贸b tej samej p艂ci oraz ma艂偶e艅stwami os贸b homoseksualnych. Poprosi艂, 偶eby艣my przygotowali na ten temat kr贸tki dokument, kt贸ry zawiera艂by r贸wnie偶 sugestie dotycz膮ce przeformu艂owania tych paragraf贸w dokument贸w synodalnych, kt贸re m贸wi膮 o zwi膮zkach jednop艂ciowych.

Czy w zwi膮zku z tak otwart膮 postaw膮 jednego z hierarch贸w wi膮偶esz z tym synodem jakie艣 nadzieje?

Wszyscy mamy na co艣 nadziej臋. Synod b臋dzie do艣wiadczeniem jednocze艣nie politycznym i religijnym. Bior膮c pod uwag臋 to, kim s膮 niekt贸rzy delegaci, licz臋 na zmiany. W ubieg艂ym roku paragrafy na temat zwi膮zk贸w os贸b tej samej p艂ci 鈥 zbiorczo zatytu艂owane 鈥濿 trosce o osoby homoseksualne鈥 鈥 zosta艂y odrzucone. Znacz膮ce jest to, 偶e niekt贸rzy kardyna艂owie uwa偶ani za liberalnych nie g艂osowali za ich przyj臋ciem, poniewa偶 uznali je za niewystarczaj膮co otwarte. Tym razem b臋dzie znacznie wi臋cej takich biskup贸w. Na przyk艂ad biskup Antwerpii, Johan Bonny, kt贸ry jest przedstawicielem episkopatu belgijskiego. To on postulowa艂, by Ko艣ci贸艂 udziela艂 jakiego艣 rodzaju b艂ogos艂awie艅stwa zwi膮zkom os贸b tej samej p艂ci wewn膮trz swojej struktury. By艂oby to du偶ym krokiem naprz贸d.

Wprawdzie nie spodziewam si臋 a偶 tak radykalnych zmian, ale oczekuj臋, 偶e synod przyjrzy si臋 sposobowi przedstawiania zwi膮zk贸w jednop艂ciowych w dyskusjach teologicznych wewn膮trz Ko艣cio艂a. M贸g艂by te偶 zach臋ci膰 do tworzenia i rozwijania duszpasterstw dla os贸b homoseksualnych. By膰 mo偶e biskupi, teologowie, osoby LGBT i rodzice tych os贸b mogliby zacz膮膰 ze sob膮 rozmawia膰 i wsp贸lnie zastanawia膰 si臋 nad kierunkiem rozwoju nauczania i praktyki Ko艣cio艂a w przysz艂o艣ci.

A co z j臋zykiem, kt贸rym pos艂uguj膮 si臋 dokumenty magisterium?

Chcemy, by zrezygnowano z takich termin贸w jak 鈥瀢ewn臋trznie鈥 czy 鈥瀘biektywnie鈥, u偶ywanych obecnie w dokumentach Ko艣cio艂a. Nale偶y zauwa偶y膰 鈥瀘biektywnie nieuporz膮dkowane鈥 odnosi si臋 do czyn贸w, a nie do zwi膮zk贸w. W dokumencie, kt贸ry przygotowali艣my dla kardyna艂a Turksona, postawili艣my pytanie o duszpasterstwo katolik贸w LGBT w艂a艣nie w takim kontek艣cie. My艣l臋, 偶e jednym z problem贸w nauczania Ko艣cio艂a w ostatnich latach jest to, 偶e skupia si臋 on ca艂kowicie na aktach, a nie na relacjach. A przecie偶 nie jest obce tradycji Ko艣cio艂a, 偶e relacje 鈥 czy to os贸b tej samej, czy te偶 przeciwnej p艂ci 鈥 nale偶y szanowa膰 i 偶e nale偶y si臋 o nie troszczy膰. I 偶e taka mi艂o艣膰 jest r贸wnie偶 wyrazem mi艂o艣ci Boga.

Jednak akty homoseksualne wci膮偶 s膮 postrzegane jako grzeszne, a w duszpasterstwie namawia si臋 do ich zaniechania.

Ko艣ci贸艂 uczy, 偶e akty seksualne poza ma艂偶e艅stwem s膮 niedozwolone. W swoich poradach dla ksi臋偶y na temat duszpasterstwa os贸b homoseksualnych twierdzi jednak 鈥 inspiruj膮c si臋 sygnowanym przez kardyna艂a Ratzingera 鈥濴istem do biskup贸w Ko艣cio艂a katolickiego o duszpasterstwie os贸b homoseksualnych鈥濃 偶e ksi臋偶a powinni by膰 ostro偶ni z wyra偶aniem negatywnych s膮d贸w o ludziach. Tak wi臋c ka偶da sytuacja powinna by膰 postrzegana w sobie tylko w艂a艣ciwy spos贸b.

Uwa偶asz wi臋c, 偶e katolicy 偶yj膮cy w wiernych, monogamicznych, homoseksualnych zwi膮zkach mog膮 przyjmowa膰 komuni臋.

Tak.

A jednak Ko艣ci贸艂 katolicki naucza, 偶e homoseksuali艣ci, je艣li 偶yj膮 w zwi膮zkach, powinni zachowywa膰 czysto艣膰.

U偶y艂e艣 s艂owa 鈥瀋zysto艣膰鈥. Tego w艂a艣nie terminu u偶ywaj膮 r贸wnie偶 autorzy Katechizmu Ko艣cio艂a Katolickiego. Pisz膮 o czysto艣ci, a nie o celibacie. To dwie r贸偶ne rzeczy. Wszyscy 鈥 czy to heteroseksuali艣ci, czy homoseksuali艣ci 鈥 jeste艣my wezwani do czysto艣ci. To oznacza, 偶e nie wolno nam wykorzystywa膰 drugiej osoby. Mamy budowa膰 relacj臋 opart膮 na wzajemno艣ci. Nie ka偶dy za艣 jest powo艂any do 偶ycia w celibacie.

Wierz臋 w to, 偶e Ko艣ci贸艂 znajdzie jak膮艣 drog臋 鈥 czy to dla rozwiedzionych i ponownie za艣lubionych katolik贸w, czy te偶 dla ludzi 偶yj膮cych w tak zwanych nieuregulowanych zwi膮zkach, czy wreszcie dla os贸b homoseksualnych. Wierz臋 w to, 偶e jako wsp贸lnota potrafimy uzna膰 ich sytuacje za, mo偶e nie do ko艅ca idealne z perspektywy hierarch贸w, ale w ka偶dym razie zmierzaj膮ce w dobr膮 stron臋. Ten j臋zyk mo偶e brzmie膰 troch臋 protekcjonalnie, ale my艣l臋, 偶e od tego powinni艣my zacz膮膰.

Martin Pendergast jest by艂ym karmelit膮. W latach 60. studiowa艂 teologi臋 na Papieskim Uniwersytecie Gregoria艅skim w Rzymie. Od lat jest zaanga偶owany w odnow臋 Ko艣cio艂a rzymsko-katolickiego w Wielkiej Brytanii. Jest wsp贸艂za艂o偶ycielem wielu organizacji i inicjatyw katolickich, inicjatorem tak zwanych 鈥濻oho Masses鈥, cz艂onkiem LGBT Catholics Westminster Pastoral Council.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij