Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Pendergast: My te┼╝ jeste┼Ťmy Ko┼Ťcio┼éem

Ko┼Ťci├│┼é ma w sobie bogactwo, by znale┼║─ç miejsce dla ludzi rozwiedzionych, ┼╝yj─ůcych w nieuregulowanych zwi─ůzkach czy dla os├│b homoseksualnych. I mo┼╝e to zrobi─ç bez uszczerbku dla instytucji ma┼é┼╝e┼ästwa.

ilustr.: Monika Grubizna

ilustr.: Monika Grubizna


Tekst pochodzi z 29. numeru Magazynu┬áÔÇ×KontaktÔÇŁ, zatytu┼éowanego ÔÇ×Niebezpieczne zwi─ůzkiÔÇŁ.┬á
PIOTR POPIO┼üEK: Mo┼╝na by powiedzie─ç, ┼╝e jeste┼Ť przyk┼éadnym katolikiem z biografi─ů, kt├│rej mog┼éoby ci pozazdro┼Ťci─ç wielu tradycjonalist├│w. Zdoby┼ée┼Ť wykszta┼écenie na Gregorianum w Rzymie, by┼ée┼Ť cz┼éonkiem zakonu karmelit├│w. Zarazem jednak jeste┼Ť jednym z najbardziej znanych katolickich aktywist├│w LGBT w tej cz─Ö┼Ťci Europy. Wielu polskim chrze┼Ťcijanom trudno jest wyobrazi─ç sobie, ┼╝e mo┼╝na by─ç praktykuj─ůcym, wiernym katolikiem, anga┼╝uj─ůc si─Ö przy tym w obszarze LGBT. W jaki spos├│b ┼é─ůczysz te ÔÇ×sprzeczno┼ŤciÔÇŁ?
MARTIN PENDERGAST: Wszystkie te dzia┼éania podejmuj─Ö jako ochrzczony katolik, wezwany do korzystania z praw i obowi─ůzk├│w wy┼éo┼╝onych w Prawie Kanonicznym. Odpowiadam r├│wnie┼╝ na wezwanie do uczciwo┼Ťci, prawdy, szczero┼Ťci i sprawiedliwo┼Ťci. Kodeks Prawa Kanonicznego m├│wi, ┼╝e ÔÇ×wierni maj─ů prawo przedstawia─ç pasterzom Ko┼Ťcio┼éa swoje potrzeby, zw┼éaszcza duchowe, jak r├│wnie┼╝ swoje ┼╝yczeniaÔÇŁ, oraz ┼╝e stosownie do swojego wykszta┼écenia czy te┼╝ formacji maj─ů prawo, a nawet obowi─ůzek, wyra┼╝ania swojego zdania na tematy dotycz─ůce spraw Ko┼Ťcio┼éa i konsultowania go z duchownymi.
Pomog┼ée┼Ť stworzy─ç duszpastersk─ů rad─Ö LGBT w Londynie. Czy mo┼╝esz opowiedzie─ç o jej historii?
Do┼Ťwiadczenia wielu gej├│w i lesbijek pod koniec lat 90. by┼éy takie, ┼╝e czuli si─Ö wykluczeni z Ko┼Ťcio┼éa. I to mimo ┼╝e w dokumencie z 1979 roku, zatytu┼éowanym ÔÇ×Wprowadzenie do opieki duszpasterskiej os├│b homoseksualnychÔÇŁ, biskupi Ko┼Ťcio┼éa katolickiego w Anglii pisali, ┼╝e homoseksualni katolicy maj─ů takie same prawa do sakrament├│w jak katolicy heteroseksualni. Postawili┼Ťmy sobie pytanie: je┼Ťli ka┼╝dy ma takie same prawo do sakrament├│w, to gdzie jest ta przestrze┼ä, w kt├│rej katolicy LGBT mogliby je otrzymywa─ç?
Mimo ┼╝e wielu z nas, uczestnicz─ůcych w mszach dla os├│b LGBT, nigdy nie przesta┼éo by─ç praktykuj─ůcymi katolikami, niema┼éo by┼éo te┼╝ takich, kt├│rzy odsun─Öli si─Ö od Ko┼Ťcio┼éa i chcieli znale┼║─ç do niego drog─Ö powrotn─ů. W kwietniu 1999 roku zacz─Öli┼Ťmy organizowa─ç comiesi─Öczne msze dla katolik├│w LGBT i ich rodzin przy zgromadzeniu si├│str w Londynie.
Rozumiem, ┼╝e by┼éy to pierwsze takie msze w Wielkiej Brytanii?
W przesz┼éo┼Ťci odprawiano ju┼╝ prywatne msze dla katolickich wsp├│lnot LGBT, ale nasze by┼éy pierwszymi mszami otwartymi dla ka┼╝dego, kto chcia┼é przyj┼Ť─ç, a nie tylko dla cz┼éonk├│w jakiej┼Ť okre┼Ťlonej grupy lub organizacji.
Z pocz─ůtku frekwencja by┼éa bardzo niska, maksymalnie trzydzie┼Ťci lub czterdzie┼Ťci os├│b. Po dw├│ch, trzech latach zgromadzenie, przy kt├│rym si─Ö spotykali┼Ťmy, zosta┼éo zamkni─Öte, wi─Öc przenie┼Ťli┼Ťmy si─Ö do Soho. Mimo ┼╝e niekt├│re parafie katolickie nawet chcia┼éy z nami wsp├│┼épracowa─ç, nie mogli┼Ťmy znale┼║─ç wsp├│lnych termin├│w. Zadomowili┼Ťmy si─Ö wi─Öc w ko┼Ťciele anglika┼äskim. Nasze msze by┼éy jednak odprawiane przez katolickiego ksi─Ödza, kt├│ry by┼é w dobrych relacjach z Ko┼Ťcio┼éem. Skoro za┼Ť byli┼Ťmy w Soho, kt├│re jest sercem ÔÇô jak mawiamy ÔÇô ÔÇ×gejowskiej wioskiÔÇŁ, liczba ludzi stopniowo zacz─Ö┼éa si─Ö zwi─Öksza─ç.
Jakie były reakcje pierwszych uczestników waszych mszy?
Bardzo szybko us┼éyszeli┼Ťmy pytanie, czy nie mo┼╝na by spotyka─ç si─Ö cz─Ö┼Ťciej ni┼╝ raz w miesi─ůcu. Ludzie m├│wili: ÔÇ×Je┼Ťli przyjdziemy na jedn─ů msz─Ö, a potem ominiemy kolejn─ů, to przez dwa miesi─ůce sami musimy zmaga─ç si─Ö z du┼╝ym baga┼╝em emocjonalnym, psychologicznym i duchowymÔÇŁ. Wi─Öc zacz─Öli┼Ťmy organizowa─ç msze dwa razy w miesi─ůcu. Wkr├│tce by┼éo nas ju┼╝ siedemdziesi─ůt os├│b, g┼é├│wnie ze ┼Ťrodowisk LGBT, ale tak┼╝e heteroseksualnych ÔÇô przyjaci├│┼é i rodzic├│w ludzi, kt├│rzy do nas przychodzili.
A jak na t─Ö dzia┼éalno┼Ť─ç reagowa┼éa hierarchia ko┼Ťcielna?
Kardyna┼é dostawa┼é w tym czasie listy od konserwatywnych katolik├│w, kt├│re brzmia┼éy mniej wi─Öcej tak: ÔÇ×Dlaczego na to pozwalacie? Dlaczego nie zaka┼╝ecie ksi─Ö┼╝om odprawia─ç tych mszy?ÔÇŁ My┼Ťl─Ö, ┼╝e ignorowa┼é te protesty, licz─ůc na to, ┼╝e nasza wsp├│lnota po prostu z czasem sama si─Ö rozpadnie. Ale my tylko si─Ö umacniali┼Ťmy. Wkr├│tce zacz─Öli┼Ťmy omawia─ç z kardyna┼éem mo┼╝liwo┼Ť─ç przeniesienia si─Ö do katolickiego ko┼Ťcio┼éa w Soho. Mieli┼Ťmy te┼╝ ciche wsparcie ze strony Kongregacji Nauki Wiary, kt├│ra dostawa┼éa raporty z naszych rozm├│w. Kongregacja by┼éa wtedy kierowana przez kardyna┼éa Levad─Ö, kt├│ry jako dawny arcybiskup San Francisco ÔÇô miasta maj─ůcego spor─ů populacj─Ö homoseksualist├│w ÔÇô dobrze rozumia┼é sytuacj─Ö katolik├│w LGBT. I tak w marcu 2007 roku przenie┼Ťli┼Ťmy si─Ö do ko┼Ťcio┼éa katolickiej parafii Wniebowzi─Öcia w Soho.
Czy wci─ů┼╝ jeszcze mieli┼Ťcie wtedy swoich przeciwnik├│w?
Po tym jak przenie┼Ťli┼Ťmy si─Ö do katolickiej parafii, spotkali┼Ťmy si─Ö z naprawd─Ö wrog─ů i bezpo┼Ťredni─ů opozycj─ů ze strony konserwatywnych grup katolik├│w. Ilekro─ç nasz kardyna┼é, Vincent Nichols, bywa┼é w Watykanie, tylekro─ç musia┼é sp─Ödza─ç du┼╝o czasu na dementowaniu pog┼éosek o tym, jakie to sprawiamy problemy. By┼é bardzo wytrwa┼éy we wspieraniu naszych dzia┼éa┼ä. Powiedzia┼é jednak wprost: ÔÇ×Nie widz─Ö mo┼╝liwo┼Ťci, by z┼éa atmosfera, kt├│r─ů ci ludzie wytworzyli wok├│┼é waszych mszy, mog┼éa si─Ö rozwia─çÔÇŁ. Poprosi┼é nas, ┼╝eby┼Ťmy raz jeszcze si─Ö przenie┼Ťli, tym razem do ko┼Ťcio┼éa jezuit├│w na Farm Street. Nie zosta┼éo to najlepiej zorganizowane przez diecezj─Ö. Dziennikarze odnie┼Ťli fa┼észywe wra┼╝enie, ┼╝e kardyna┼é likwiduje nasze msze, cho─ç tak naprawd─Ö zmieniali┼Ťmy tylko miejsce i terminy.
Jak wygl─ůda┼éa wtedy wasza wsp├│lnota?
By┼éo w┼Ťr├│d nas wielu praktykuj─ůcych katolik├│w poszukuj─ůcych specjalnej przestrzeni, w kt├│rej mogliby pogodzi─ç swoj─ů seksualno┼Ť─ç i swoj─ů wiar─Ö. Ale tworzyli┼Ťmy r├│wnie┼╝ przestrze┼ä dla ludzi, kt├│rzy chcieli wr├│ci─ç do Ko┼Ťcio┼éa. Nigdy nie zamierzali┼Ťmy budowa─ç sta┼éej wsp├│lnoty, kt├│ra spotyka┼éaby si─Ö w ka┼╝d─ů niedziel─Ö. Nie chcieli┼Ťmy tworzy─ç getta czy kryj├│wki, do kt├│rej ludzie uciekaliby przed instytucj─ů Ko┼Ťcio┼éa.
Czy tworzenie specjalnych duszpasterstw dla katolik├│w LGBT nie alienuje ich od reszty Ko┼Ťcio┼éa?
Nie. My┼Ťl─Ö, ┼╝e kiedy mierzymy si─Ö z sytuacjami duszpasterskimi r├│┼╝nych ludzi, musimy na pocz─ůtku ustali─ç, z kim w┼éa┼Ťciwie mamy do czynienia. Je┼Ťli kto┼Ť przez d┼éu┼╝szy czas pozostawa┼é oddalony od Ko┼Ťcio┼éa, to mo┼╝e nie by─ç gotowy na to, ┼╝eby od razu do niego powr├│ci─ç. Mo┼╝liwe, ┼╝e nie chce on pojawia─ç si─Ö w swojej parafii, bo jest ona na przyk┼éad bardzo konserwatywna. Nasza wsp├│lnota staje si─Ö dla takiej osoby jedyn─ů przestrzeni─ů kontaktu z Ko┼Ťcio┼éem. Nasze msze s─ů zapisane w zwyczajnym harmonogramie mszy w parafii. S─ů otwarte dla ka┼╝dego. W┼Ťr├│d wiernych jest zazwyczaj oko┼éo 70 procent os├│b LGBT. Integrujemy si─Ö z parafi─ů. My┼Ťlimy o tych mszach jako o wydarzeniach przeznaczonych szczeg├│lnie dla ludzi, kt├│rzy s─ů nowi, a zawsze mamy jakie┼Ť nowe osoby. Nasze msze pozwalaj─ů im poczu─ç si─Ö swobodnie, nabra─ç wi─Öcej pewno┼Ťci siebie. Z czasem mo┼╝emy skierowa─ç tych ludzi do innych ksi─Ö┼╝y, je┼Ťli tylko chcieliby porozmawia─ç o swoich osobistych problemach i odnale┼║─ç drog─Ö powrotn─ů do lokalnych wsp├│lnot.
Ludzie cz─Östo odbijaj─ů si─Ö od zdecydowanej formu┼éy katolickiego nauczania o homoseksualno┼Ťci. Czy uwa┼╝asz, ┼╝e jest ono sta┼ée i niezmienne?
Tematy zwi─ůzane z homoseksualno┼Ťci─ů ÔÇô i szerzej jeszcze, z LGBT ÔÇô umieszczam w tej cz─Ö┼Ťci nauczania Ko┼Ťcio┼éa, kt├│ra dotyczy etyki seksualnej. Warto mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e na tle innych w─ůtk├│w magisterium ma ona stosunkowo niski ÔÇ×priorytetÔÇŁ. Przys┼éuchuj─ůc si─Ö w ostatnich latach debatom toczonym wewn─ůtrz Ko┼Ťcio┼éa, mo┼╝na by┼éo odnie┼Ť─ç wra┼╝enie, ┼╝e nasze stanowisko w kwestii antykoncepcji czy homoseksualno┼Ťci jest fundamentalne dla naszej wiary i nie podlega dyskusji. Albo przyjmujesz oficjalne wytyczne Watykanu, nie kwestionuj─ůc ich, albo jeste┼Ť poza Ko┼Ťcio┼éem. To bardzo uproszczona wizja. W nauczaniu Ko┼Ťcio┼éa wyr├│┼╝nia si─Ö w─ůtki pierwszo-, drugo- i trzeciorz─Ödne. Ka┼╝dy z tych obszar├│w wymaga innego podej┼Ťcia i w inny spos├│b zobowi─ůzuje sumienia wiernych. Koncepcja trzech poziom├│w nauczania istnia┼éa zawsze, a zosta┼éa wyra┼╝ona wprost w wyja┼Ťnieniu doktrynalnym z motu proprio ÔÇ×Ad tuendam fidemÔÇŁ z 1998 roku [Dokument Kongregacji Nauki i Wiary: ÔÇ×Wyja┼Ťnienie doktrynalne dotycz─ůce ko┼äcowej cz─Ö┼Ťci formu┼éy ┬źWyznania wiary┬╗ÔÇŁ ÔÇô przypis redakcji].
Dokument, o kt├│rym m├│wisz, rzeczywi┼Ťcie porz─ůdkuje t─Ö spraw─Ö, ale nie wskazuje, na kt├│rym poziomie znajduj─ů si─Ö zagadnienia etyki seksualnej.
Mimo ┼╝e kwestie etyki seksualnej nie s─ů tam wymienione wprost, podobnie jak i trzy poziomy nauczania Ko┼Ťcio┼éa, taka og├│lna kategoryzacja zosta┼éa tam przedstawiona. Trzeci poziom nauczania, do kt├│rego zaliczam etyk─Ö seksualn─ů i inne podobne kwestie, mo┼╝e by─ç przedmiotem rozwoju doktryny albo przed┼éu┼╝eniem teologicznej refleksji nad innymi, bardziej fundamentalnymi, pierwszo- i drugorz─Ödnymi sprawami.
Czym jeszcze wyr├│┼╝nia si─Ö ten trzeci poziom?
Pierwszy poziom obejmuje to, co jest zawarte w wyznaniu wiary. Drugi poziom dotyczy kwestii doktrynalnych, kt├│re nie wynikaj─ů mo┼╝e bezpo┼Ťrednio z Credo, ale zosta┼éy ostatecznie rozstrzygni─Öte, jak cho─çby dogmat o wniebowzi─Öciu Maryi. Wobec problem├│w obj─Ötych trzecim poziomem nauczania wierni z pewno┼Ťci─ů musz─ů zapozna─ç si─Ö z oficjalnym stanowiskiem magisterium, to znaczy nauczaniem papie┼╝a i orzeczeniami Kongregacji Nauki Wiary. Musimy jednak r├│wnie┼╝ podejmowa─ç nasze osobiste, ┼Ťwiadome os─ůdy dotycz─ůce tego nauczania.
ilustr.: Monika Grubizna

ilustr.: Monika Grubizna


 
Nie mamy chyba jednak pe┼énej dowolno┼Ťci w tych os─ůdach?
To nie jest katolicki supermarket, jak to sugeruj─ů konserwatywni katolicy. Musimy mie─ç w pe┼éni ukszta┼étowane i rozwini─Öte sumienie, by podejmowa─ç decyzje o niezgodzie na co┼Ť, co jest cz─Ö┼Ťci─ů nauczania Ko┼Ťcio┼éa. Takie decyzje musimy opiera─ç na rozwijanej wci─ů┼╝ my┼Ťli teologicznej i osi─ůgni─Öciach innych nauk ÔÇô antropologii, socjologii i tym podobnych.
W polskim Ko┼Ťciele nie rozr├│┼╝nia si─Ö zazwyczaj pomi─Ödzy r├│┼╝nymi poziomami nauczania magisterium. Dlaczego wra┼╝liwo┼Ť─ç Ko┼Ťcio┼éa w Wielkiej Brytanii jest inna ni┼╝ w Polsce?
W Wielkiej Brytanii mamy silnie zakorzenion─ů ide─Ö ewolucji nauczania Ko┼Ťcio┼éa. Pochodzi ona z XIX-wiecznych prac Johna HenryÔÇÖego Newmana, kt├│ry du┼╝o uwagi po┼Ťwi─Öci┼é rozwojowi doktryny. Doktryna nie jest czym┼Ť raz na zawsze ustalonym i niezmiennym, lecz procesem, kt├│ry musi odpowiada─ç na nowe wyzwania. Sob├│r Watyka┼äski II orzek┼é, ┼╝e na nasz─ů doktryn─Ö trzeba patrze─ç przez pryzmat znak├│w czasu, kt├│re musimy si─Ö nauczy─ç odczytywa─ç. Nie oznacza to zajmowania sekularnych, liberalnych pozycji. Rzecz w tym, by wykorzystywa─ç osi─ůgni─Öcia nauki ÔÇô antropologii, socjologii i innych dziedzin wiedzy ÔÇô i dzi─Öki nim poszerza─ç nasze teologiczne perspektywy. My┼Ťl─Ö, ┼╝e przez ostatnich dziesi─Ö─ç lat temat homoseksualno┼Ťci znalaz┼é si─Ö w centrum rozwoju doktryny. Obserwujemy gigantyczny post─Öp w refleksji teologicznej podejmowanej na tym polu.
Czy to znaczy, ┼╝e je┼Ťli zbli┼╝aj─ůcy si─Ö synod zmieni katolickie nauczanie na temat homoseksualno┼Ťci, nie uznasz tego za zerwanie jego ci─ůg┼éo┼Ťci?
W nauczaniu Ko┼Ťcio┼éa zawsze istnieje ci─ůg┼éo┼Ť─ç. W Ewangelii Chrystus m├│wi do Piotra: ÔÇ×Na tej Skale zbuduj─Ö Ko┼Ťci├│┼é m├│j, a bramy piekielne go nie przemog─ůÔÇŁ. Mamy wi─Öc ci─ůg┼éo┼Ť─ç nauczania od czas├│w aposto┼é├│w, ale ta ci─ůg┼éo┼Ť─ç nie wyklucza rozwoju.
Zacz─ů┼éem studiowa─ç teologi─Ö zaraz po tym, jak w Rzymie zako┼äczy┼é si─Ö Sob├│r Watyka┼äski II. Wielu z moich profesor├│w by┼éo jego ekspertami. Wtedy nie my┼Ťleli┼Ťmy o tym wydarzeniu jako o momencie zerwania ci─ůg┼éo┼Ťci. A przecie┼╝ w jego trakcie pojawi┼éo wiele nowych element├│w naszej wiary, na przyk┼éad poj─Öcie wolno┼Ťci religijnej, kt├│ra przez setki lat by┼éa pot─Öpiana, albo uznanie innych Ko┼Ťcio┼é├│w chrze┼Ťcija┼äskich za cz─Ö┼Ťci ┼Ťwi─Ötego Ko┼Ťcio┼éa, kt├│re nie s─ů ca┼ékowicie od niego oddzielone. Niekt├│rzy maj─ů k┼éopot z papie┼╝em Franciszkiem, poniewa┼╝ ka┼╝d─ů jego wypowied┼║ traktuj─ů jako zerwanie z tym, co sami uwa┼╝aj─ů za ci─ůg┼éo┼Ť─ç. A przecie┼╝ obserwujemy tylko rozw├│j doktryny, kt├│ry dokonuje si─Ö zawsze.
Pr├│b─Ö rozwoju doktryny dotycz─ůcej homoseksualno┼Ťci podejmuje teologia queer. Tacy teologowie jak James Alison czy nie┼╝yj─ůcy ju┼╝ dominikanin Gareth Moore staraj─ů si─Ö w nowy spos├│b zrozumie─ç tradycyjne katolickie nauczanie o naturze ludzkiej i grzechu.
Moore i Alison s─ů rzecz jasna postrzegani jako teologowie ÔÇ×gejowscyÔÇŁ czy ÔÇ×queerowiÔÇŁ. Ale istniej─ů r├│wnie┼╝ teologowie heteroseksualni, kt├│rzy zajmuj─ů si─Ö zbli┼╝onymi zagadnieniami. Todd Salzman i Michael Lawler napisali wa┼╝n─ů ksi─ů┼╝k─Ö, zatytu┼éowan─ů ÔÇ×The sexual personÔÇŁ, kt├│ra spotka┼éa si─Ö zreszt─ů z krytyk─ů ze strony przedstawicieli Watykanu. Rozwin─Öli w niej poj─Öcie prawa naturalnego i starali si─Ö odej┼Ť─ç od tego, co nazywam ÔÇ×naiwnym biologizmemÔÇŁ w jego rozumieniu. Salzman i Lawler twierdz─ů, ┼╝e je┼Ťli prawo naturalne jest czym┼Ť przyrodzonym cz┼éowiekowi, do czego musi si─Ö on stale odnosi─ç przy pomocy swojego rozumu ÔÇô to r├│wnie┼╝ orientacja seksualna jest stanem danej osoby ÔÇô m├│wi o tym, kim ta osoba jest ÔÇô a nie jej wyborem, to znaczy nie wi─ů┼╝e si─Ö z tym, co ta osoba robi.
Je┼Ťli wi─Öc homoseksualista pr├│bowa┼éby ┼╝y─ç i post─Öpowa─ç tak, jak gdyby by┼é heteroseksualny, wykracza┼éby przeciwko prawu naturalnemu, poniewa┼╝ akty heteroseksualne nie przynale┼╝─ů do jego natury. I odwrotnie, dla osoby heteroseksualnej wbrew prawu naturalnemu by┼éyby akty homoseksualne. Ale jest czym┼Ť naturalnym dla gej├│w i lesbijek ┼╝ycie i wyra┼╝anie siebie w wiernych zwi─ůzkach homoerotycznych. Ta sprawa znajduje si─Ö w centrum debat, kt├│re toczy┼éy si─Ö wok├│┼é synodu w roku 2014 i kt├│re poprzedzaj─ů tegoroczny synod.
Czy jeste┼Ť zaanga┼╝owany w prace nad zbli┼╝aj─ůcym si─Ö synodem?
Tak. M├│j partner i ja byli┼Ťmy w lutym na pielgrzymce os├│b LGBT w Rzymie i spotkali┼Ťmy si─Ö wtedy z kardyna┼éem Turksonem. Odbyli┼Ťmy bardzo owocn─ů dyskusj─Ö, g┼éownie na temat kryminalizacji zachowa┼ä LGBT na ┼Ťwiecie. Wyra┼╝a┼éem nadziej─Ö, ┼╝e Watykan m├│g┼éby na synodzie da─ç ┼Ťwiatu wa┼╝ny sygna┼é w tej sprawie. Ale kardyna┼é chcia┼é r├│wnie┼╝ zrozumie─ç, na czym polega r├│┼╝nica pomi─Ödzy zwi─ůzkami partnerskimi, zwi─ůzkami partnerskimi os├│b tej samej p┼éci oraz ma┼é┼╝e┼ästwami os├│b homoseksualnych. Poprosi┼é, ┼╝eby┼Ťmy przygotowali na ten temat kr├│tki dokument, kt├│ry zawiera┼éby r├│wnie┼╝ sugestie dotycz─ůce przeformu┼éowania tych paragraf├│w dokument├│w synodalnych, kt├│re m├│wi─ů o zwi─ůzkach jednop┼éciowych.
Czy w zwi─ůzku z tak otwart─ů postaw─ů jednego z hierarch├│w wi─ů┼╝esz z tym synodem jakie┼Ť nadzieje?
Wszyscy mamy na co┼Ť nadziej─Ö. Synod b─Ödzie do┼Ťwiadczeniem jednocze┼Ťnie politycznym i religijnym. Bior─ůc pod uwag─Ö to, kim s─ů niekt├│rzy delegaci, licz─Ö na zmiany. W ubieg┼éym roku paragrafy na temat zwi─ůzk├│w os├│b tej samej p┼éci ÔÇô zbiorczo zatytu┼éowane ÔÇ×W trosce o osoby homoseksualneÔÇŁ ÔÇô zosta┼éy odrzucone. Znacz─ůce jest to, ┼╝e niekt├│rzy kardyna┼éowie uwa┼╝ani za liberalnych nie g┼éosowali za ich przyj─Öciem, poniewa┼╝ uznali je za niewystarczaj─ůco otwarte. Tym razem b─Ödzie znacznie wi─Öcej takich biskup├│w. Na przyk┼éad biskup Antwerpii, Johan Bonny, kt├│ry jest przedstawicielem episkopatu belgijskiego. To on postulowa┼é, by Ko┼Ťci├│┼é udziela┼é jakiego┼Ť rodzaju b┼éogos┼éawie┼ästwa zwi─ůzkom os├│b tej samej p┼éci wewn─ůtrz swojej struktury. By┼éoby to du┼╝ym krokiem naprz├│d.
Wprawdzie nie spodziewam si─Ö a┼╝ tak radykalnych zmian, ale oczekuj─Ö, ┼╝e synod przyjrzy si─Ö sposobowi przedstawiania zwi─ůzk├│w jednop┼éciowych w dyskusjach teologicznych wewn─ůtrz Ko┼Ťcio┼éa. M├│g┼éby te┼╝ zach─Öci─ç do tworzenia i rozwijania duszpasterstw dla os├│b homoseksualnych. By─ç mo┼╝e biskupi, teologowie, osoby LGBT i rodzice tych os├│b mogliby zacz─ů─ç ze sob─ů rozmawia─ç i wsp├│lnie zastanawia─ç si─Ö nad kierunkiem rozwoju nauczania i praktyki Ko┼Ťcio┼éa w przysz┼éo┼Ťci.
A co z j─Özykiem, kt├│rym pos┼éuguj─ů si─Ö dokumenty magisterium?
Chcemy, by zrezygnowano z takich termin├│w jak ÔÇ×wewn─ÖtrznieÔÇŁ czy ÔÇ×obiektywnieÔÇŁ, u┼╝ywanych obecnie w dokumentach Ko┼Ťcio┼éa. Nale┼╝y zauwa┼╝y─ç ÔÇ×obiektywnie nieuporz─ůdkowaneÔÇŁ odnosi si─Ö do czyn├│w, a nie do zwi─ůzk├│w. W dokumencie, kt├│ry przygotowali┼Ťmy dla kardyna┼éa Turksona, postawili┼Ťmy pytanie o duszpasterstwo katolik├│w LGBT w┼éa┼Ťnie w takim kontek┼Ťcie. My┼Ťl─Ö, ┼╝e jednym z problem├│w nauczania Ko┼Ťcio┼éa w ostatnich latach jest to, ┼╝e skupia si─Ö on ca┼ékowicie na aktach, a nie na relacjach. A przecie┼╝ nie jest obce tradycji Ko┼Ťcio┼éa, ┼╝e relacje ÔÇô czy to os├│b tej samej, czy te┼╝ przeciwnej p┼éci ÔÇô nale┼╝y szanowa─ç i ┼╝e nale┼╝y si─Ö o nie troszczy─ç. I ┼╝e taka mi┼éo┼Ť─ç jest r├│wnie┼╝ wyrazem mi┼éo┼Ťci Boga.
Jednak akty homoseksualne wci─ů┼╝ s─ů postrzegane jako grzeszne, a w duszpasterstwie namawia si─Ö do ich zaniechania.
Ko┼Ťci├│┼é uczy, ┼╝e akty seksualne poza ma┼é┼╝e┼ästwem s─ů niedozwolone. W swoich poradach dla ksi─Ö┼╝y na temat duszpasterstwa os├│b homoseksualnych twierdzi jednak ÔÇô inspiruj─ůc si─Ö sygnowanym przez kardyna┼éa Ratzingera ÔÇ×Listem do biskup├│w Ko┼Ťcio┼éa katolickiego o duszpasterstwie os├│b homoseksualnychÔÇŁÔÇô ┼╝e ksi─Ö┼╝a powinni by─ç ostro┼╝ni z wyra┼╝aniem negatywnych s─ůd├│w o ludziach. Tak wi─Öc ka┼╝da sytuacja powinna by─ç postrzegana w sobie tylko w┼éa┼Ťciwy spos├│b.
Uwa┼╝asz wi─Öc, ┼╝e katolicy ┼╝yj─ůcy w wiernych, monogamicznych, homoseksualnych zwi─ůzkach mog─ů przyjmowa─ç komuni─Ö.
Tak.
A jednak Ko┼Ťci├│┼é katolicki naucza, ┼╝e homoseksuali┼Ťci, je┼Ťli ┼╝yj─ů w zwi─ůzkach, powinni zachowywa─ç czysto┼Ť─ç.
U┼╝y┼ée┼Ť s┼éowa ÔÇ×czysto┼Ť─çÔÇŁ. Tego w┼éa┼Ťnie terminu u┼╝ywaj─ů r├│wnie┼╝ autorzy Katechizmu Ko┼Ťcio┼éa Katolickiego. Pisz─ů o czysto┼Ťci, a nie o celibacie. To dwie r├│┼╝ne rzeczy. Wszyscy ÔÇô czy to heteroseksuali┼Ťci, czy homoseksuali┼Ťci ÔÇô jeste┼Ťmy wezwani do czysto┼Ťci. To oznacza, ┼╝e nie wolno nam wykorzystywa─ç drugiej osoby. Mamy budowa─ç relacj─Ö opart─ů na wzajemno┼Ťci. Nie ka┼╝dy za┼Ť jest powo┼éany do ┼╝ycia w celibacie.
Wierz─Ö w to, ┼╝e Ko┼Ťci├│┼é znajdzie jak─ů┼Ť drog─Ö ÔÇô czy to dla rozwiedzionych i ponownie za┼Ťlubionych katolik├│w, czy te┼╝ dla ludzi ┼╝yj─ůcych w tak zwanych nieuregulowanych zwi─ůzkach, czy wreszcie dla os├│b homoseksualnych. Wierz─Ö w to, ┼╝e jako wsp├│lnota potrafimy uzna─ç ich sytuacje za, mo┼╝e nie do ko┼äca idealne z perspektywy hierarch├│w, ale w ka┼╝dym razie zmierzaj─ůce w dobr─ů stron─Ö. Ten j─Özyk mo┼╝e brzmie─ç troch─Ö protekcjonalnie, ale my┼Ťl─Ö, ┼╝e od tego powinni┼Ťmy zacz─ů─ç.
 
Martin Pendergast┬ájest by┼éym karmelit─ů. W latach 60. studiowa┼é teologi─Ö na Papieskim Uniwersytecie Gregoria┼äskim w Rzymie. Od lat jest zaanga┼╝owany w odnow─Ö Ko┼Ťcio┼éa rzymsko-katolickiego w Wielkiej Brytanii. Jest wsp├│┼éza┼éo┼╝ycielem wielu organizacji i inicjatyw katolickich, inicjatorem tak zwanych ÔÇ×Soho MassesÔÇŁ, cz┼éonkiem LGBT Catholics Westminster Pastoral Council.
 
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś