Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Pedofil też człowiek

Nasza postawa wobec tych ludzi jest g┼é─Öboko nieewangeliczna. Zdehumanizowanym jednostkom, kt├│re mo┼╝na nazywa─ç ÔÇ×kreaturamiÔÇŁ, nie przys┼éuguj─ů ┼╝adne prawa. Wolno o nich powiedzie─ç wszystko.
Pedofil też człowiek
ilustr.: Kuba Mazurkiewicz

Nazywanie pedofila ÔÇ×zwyrodnialcemÔÇŁ, ÔÇ×potworemÔÇŁ czy ÔÇ×besti─ůÔÇŁ sta┼éo si─Ö medialnym chlebem powszednim. Ksi─ůdz Robert Skrzypczak w wywiadzie dla portalu Fronda.pl posun─ů┼é si─Ö do stwierdzenia, ┼╝e ksi─Ö┼╝y, sprawc├│w czyn├│w pedofilskich, nale┼╝y ÔÇ×uzna─ç za wampiry i wyeliminowa─çÔÇŁ. W tocz─ůcej si─Ö od kilku miesi─Öcy dyskusji nad problemem pedofilii, opr├│cz argument├│w dotycz─ůcych konieczno┼Ťci i sposob├│w ochrony ofiar, pad┼éo wiele karygodnych s┼é├│w i sformu┼éowa┼ä pod adresem sprawc├│w tych ÔÇô bez w─ůtpienia potwornych ÔÇô zbrodni. Nie tylko w rozmowach prywatnych i na internetowych forach pu┼Ťci┼éy wszelkie hamulce.

Nietrudno w j─Özyku opisuj─ůcym sprawc├│w pedofilii dostrzec schemat maj─ůcy pozbawi─ç ich wszelkich ludzkich cech. Mocny wyraz takiego my┼Ťlenia da┼é kilka lat temu urz─Öduj─ůcy do dzi┼Ť premier. Donald Tusk na konferencji prasowej po┼Ťwi─Öconej rz─ůdowemu pomys┼éowi przymusowej kastracji sprawc├│w przemocy seksualnej wobec dzieci powiedzia┼é: ÔÇ×Nie s─ůdz─Ö ┼╝eby wobec takich indywidu├│w, takich ┬źkreatur┬╗, mo┼╝na by┼éo zastosowa─ç termin ┬źcz┼éowiek┬╗ i w zwi─ůzku z tym nie s─ůdz─Ö, ┼╝eby obrona praw cz┼éowieka dotyczy┼éa tego typu zdarze┼äÔÇŁ. Rzeczywi┼Ťcie. Zdehumanizowanym jednostkom, kt├│re termin ÔÇ×kreaturaÔÇŁ opisuje lepiej ni┼╝ ÔÇ×cz┼éowiekÔÇŁ, nie przys┼éuguj─ů ┼╝adne prawa. Mo┼╝na o nich powiedzie─ç w┼éa┼Ťciwie wszystko. I tak samo wszystko mo┼╝na z nimi zrobi─ç. I nawet je┼Ťli wielu z nas w ten spos├│b jeszcze nie my┼Ťli, trzeba mie─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç, ┼╝e powszechnie przyjmowany w debacie publicznej j─Özyk w silnym stopniu kszta┼étuje nasz─ů ┼Ťwiadomo┼Ť─ç.

Analiza tego j─Özyka, kt├│rego u┼╝ywamy publicznie i prywatnie do opisu sprawc├│w czyn├│w pedofilskich, prowadzi nas do banalnej, cho─ç wa┼╝nej konstatacji: nasza postawa wobec tych ludzi jest g┼é─Öboko nieewangeliczna. Trudno dostrzec w niej na┼Ťladowanie Chrystusa, kt├│ry rozmawia┼é i jada┼é z grzesznikami, kt├│ry pod swoje skrzyd┼éa przyj─ů┼é Mari─Ö Magdalen─Ö, a na Krzy┼╝u wybaczy┼é i obieca┼é zbawienie wisz─ůcemu obok ┼éotrowi. Jezus umar┼é za grzechy wszystkich, r├│wnie┼╝ sprawc├│w przemocy seksualnej wobec dzieci. W tej postawie trudno r├│wnie┼╝ dostrzec pami─Ö─ç o nauczaniu Ko┼Ťcio┼éa, kt├│ry napomina, aby s─ůdzi─ç czyny, a nie sprawc├│w, i aby czyny, a nie ich sprawc├│w, pot─Öpia─ç. M├│wi─ůc najpro┼Ťciej ÔÇô nie jest to postawa mi┼éo┼Ťci do Drugiego.

To jak si─Ö odnosimy do sprawc├│w przemocy seksualnej wobec dzieci ma r├│wnie┼╝ inne, wa┼╝ne i dalekosi─Ö┼╝ne konsekwencje. W ┼Ťwietle medycznych definicji pedofilia to nie tyle przemoc seksualna wobec dzieci, ile sk┼éonno┼Ť─ç, pewna preferencja ukierunkowuj─ůca pop─Öd seksualny na dzieci. Oznacza to, ┼╝e w spo┼éecze┼ästwie istnieje pewna grupa ludzi, kt├│rej liczebno┼Ť─ç jest trudna do oszacowania, odczuwaj─ůcych silny pop─Öd ukierunkowany na dzieci. U cz─Ö┼Ťci z tych ludzi pop─Öd wcale niekoniecznie przeradza si─Ö w stosowanie wobec nich przemocy seksualnej.

Grupa ludzi, kt├│rzy dopu┼Ťcili si─Ö takiej przemocy, r├│wnie┼╝ nie jest jednorodna. Cz─Ö┼Ť─ç z nich to osoby nie dostrzegaj─ůce w swoim post─Öpowaniu niczego nagannego, poniewa┼╝, w ich przekonaniu, nie sprzeniewierzaj─ů si─Ö woli dziecka, tylko to we w┼éa┼Ťciwy sobie spos├│b okazuj─ů m┼éodemu cz┼éowiekowi czu┼éo┼Ť─ç. Inni odczuwaj─ů silne poczucie winy, chcieliby przesta─ç krzywdzi─ç dzieci, jednak nie potrafi─ů zapanowa─ç nad w┼éasn─ů seksualno┼Ťci─ů.

W tej ostatniej grupie wiele os├│b stara si─Ö minimalizowa─ç koszty swojej niepohamowanej seksualno┼Ťci, nieodpowiednie i karalne zachowanie ograniczaj─ůc do ogl─ůdania dzieci─Öcej pornografii (czym w oczywisty spos├│b przyczyniaj─ů si─Ö po┼Ťrednio do wielkiej krzywdy dzieci, kt├│re zostaj─ů bohaterami pornograficznych materia┼é├│w). Prawie ca┼é─ů t─Ö niejednorodn─ů grup─Ö paja silny lek przed ostracyzmem i bardzo niskie kompetencje spo┼éeczne. Przewa┼╝nie s─ů to ludzie nieszcz─Ö┼Ťliwi, cierpi─ůcy, niemog─ůcy pogodzi─ç si─Ö ze swoimi s┼éabo┼Ťciami. Mo┼╝na i nale┼╝y podawa─ç ich terapii.

Leczenie pedofilii nie jest nastawione na zmian─Ö kierunku po┼╝─ůdliwo┼Ťci seksualnej (co cz─Östo okazuje si─Ö niemo┼╝liwe), lecz na zdobycie umiej─Ötno┼Ťci kontroli nad ni─ů, poznanie innych form wy┼éadowania napi─Öcia seksualnego oraz nauk─Ö empatii i umiej─Ötno┼Ťci spo┼éecznych, pozwalaj─ůcych zrozumie─ç punkt widzenia ofiary i ogrom krzywdy jej wyrz─ůdzonej.

W Polsce, niestety, leczenie pedofilii ogranicza si─Ö w┼éa┼Ťciwie do terapii os├│b skazanych, prowadzonej pod przymusem s─ůdowym lub w nadziei skazanego na kr├│tszy wyrok. Osobom, kt├│re nie zosta┼éy skazane (w┼Ťr├│d nich jest wiele takich, kt├│re po prostu nie zosta┼éy z┼éapane, ale r├│wnie┼╝ wiele innych, kt├│rym p├│ki co udaje si─Ö skutecznie powstrzymywa─ç sw├│j pop─Öd seksualny), pa┼ästwo nie oferuje w┼éa┼Ťciwie ┼╝adnej formy opieki psychologicznej i seksuologicznej. W ca┼éej Polsce jest tylko jedna grupa terapeutyczna przeznaczona dla takich os├│b.

Trudno zreszt─ů dziwi─ç si─Ö, ┼╝e spo┼éecze┼ästwo i w┼éadza nie chc─ů przeznacza─ç pieni─Ödzy podatnik├│w na pomoc komu┼Ť, kogo uwa┼╝aj─ů za wampira, skoro dla ÔÇ×prawdziwych ludziÔÇŁ brakuje np. miejsc w przedszkolach. Trudno dziwi─ç si─Ö te┼╝ osobom odczuwaj─ůcym pop─Öd seksualny w stosunku do dzieci, ┼╝e nie nie chcia┼éyby p├│j┼Ť─ç na terapi─Ö i przyzna─ç si─Ö przed sob─ů i innymi, ┼╝e nie s─ů lud┼║mi, lecz ÔÇ×kreaturamiÔÇŁ.

Skoro pedofile ,zdaniem premiera polskiego rz─ůdu, nie s─ů lud┼║mi, trudno si─Ö wreszcie dziwi─ç, ┼╝e traktowani s─ů w spos├│b adekwatny┬áÔÇô czyli nieludzki. Gdy sprawca przemocy seksualnej trafi do wi─Özienia, ma przed sob─ů tylko dwie mo┼╝liwe perspektywy: albo, je┼Ťli b─Ödzie mia┼é szcz─Ö┼Ťcie, przez lata skazania b─Ödzie skutecznie izolowany i sp─Ödzi je w zupe┼énej, desocjalizuj─ůcej samotno┼Ťci, albo trafi do celi z innymi wi─Ö┼║niami, kt├│rzy, pro publico bono, wymierz─ů mu kar─Ö, na kt├│r─ů ÔÇô zdaniem du┼╝ej cz─Ö┼Ťci spo┼éecze┼ästwa ÔÇô naprawd─Ö zas┼éuguje: ┼Ťmier─ç lub przynajmniej brutalne i upokarzaj─ůce traktowanie przez ca┼éy okres trwania wyroku.

Nie jest moim zamiarem usprawiedliwianie czyn├│w pedofilskich, kt├│re zawsze, jako wymierzone w najs┼éabszych, s─ů potwornymi zbrodniami. Osoby, kt├│re dokonuj─ů takich czyn├│w, nale┼╝y skutecznie ┼Ťciga─ç, m─ůdrze kara─ç i, cz─Östo, bezwzgl─Ödnie izolowa─ç. Nale┼╝y przede wszystkim chroni─ç potencjalne ofiary, a tym, kt├│rym ju┼╝ sta┼éa si─Ö krzywda, zapewni─ç niezb─Ödne wsparcie. Dlatego potrzebna jest wywa┼╝ona, merytoryczna i pozbawiona zbiorowych nami─Ötno┼Ťci debata nad sposobem, w jaki wymienione wy┼╝ej postulaty nale┼╝y realizowa─ç.

Je┼Ťli jednak odwa┼╝y─ç si─Ö na za┼éo┼╝enie, ┼╝e pedofil r├│wnie┼╝ jest cz┼éowiekiem, konsekwentnie powinni┼Ťmy zmusi─ç si─Ö do wysi┼éku polegaj─ůcego na lepszym zrozumieniu zjawiska pedofilii, pewnych drzemi─ůcych w cz┼éowieku sk┼éonno┼Ťci i uwarunkowa┼ä oraz r├│┼╝nych sposob├│w przeciwdzia┼éania im, a nie ogranicza─ç si─Ö do stosowanej za kar─Ö przemocy opartej na pragnieniu spo┼éecznej zemsty ÔÇô przemocy faktycznej (jak d┼éugoletnie wi─Özienie czy postulaty przywr├│cenia kary ┼Ťmierci) i symbolicznej (jak odbieranie pedofilom prawa do bycia uznanym za cz┼éowieka). Dehumanizowanie pedofila jest p├│j┼Ťciem na skr├│ty i ucieczk─ů od nie┼éatwej i bolesnej w─Ödr├│wki w ciemne zakamarki ludzkiej natury.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś