Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Odkrywanie tajemnicy

Wiara, kt├│rej nie towarzyszy zw─ůtpienie, mo┼╝e ┼éatwo popa┼Ť─ç w fundamentalizm i fanatyzm albo pozosta─ç na etapie ÔÇ×p┼éytkiej religijno┼ŤciÔÇŁ. Natomiast w─ůtpienie, kt├│rego nie sta─ç na zakwestionowanie swoich w┼éasnych w─ůtpliwo┼Ťci, ┼éatwo prowadzi do cynizmu i zgorzknienia.
Odkrywanie tajemnicy
materiały prasowe

Powiedzenie, ┼╝e ksi─ů┼╝ka ÔÇ×B├│g zagubiony. Wiara w obj─Öciach niewiaryÔÇŁ jest ÔÇ×lektur─ů obowi─ůzkow─ůÔÇŁ tr─ůci bana┼éem, jednak dawno nie trafi┼éam na pozycj─Ö, kt├│ra by┼éaby tak trafn─ů i wielop┼éaszczyznow─ů analiz─ů obecnej duchowo┼Ťci. Autorzy, wykorzystuj─ůc swoje wszechstronne wykszta┼écenie oraz do┼Ťwiadczenie spotka┼ä z lud┼║mi o r├│┼╝nych pogl─ůdach, zarysowuj─ů przed Czytelnikiem obraz kondycji duchowej wsp├│┼éczesnego cz┼éowieka nie tylko z perspektywy czysto teologicznej, ale r├│wnie┼╝ psychologicznej, socjologicznej oraz filozoficznej.

Lejtmotywem prowadzonych w ksi─ů┼╝ce rozwa┼╝a┼ä jest ch─Ö─ç prze┼éamania dychotomii, wedle kt├│rej ludzie, w kwestii podej┼Ťcia do religii, dziel─ů si─Ö na wierz─ůcych i niewierz─ůcych. Hal├şk, powo┼éuj─ůc si─Ö na badania z zakresu socjologii religii, zauwa┼╝a, ┼╝e wsp├│┼écze┼Ťnie ta granica przebiega raczej pomi─Ödzy lud┼║mi ÔÇ×poszukuj─ůcymi a zadomowionymiÔÇŁ. M├│wi─ůc inaczej, pomi─Ödzy lud┼║mi w drodze, a tymi, kt├│rzy niezmiennie trwaj─ů przy raz przyj─Ötych pewnikach (przy czym przedstawicieli obu tych grup mo┼╝na znale┼║─ç zar├│wno w┼Ťr├│d wierz─ůcych, jak i tych, kt├│rzy nie przyznaj─ů si─Ö do wiary religijnej). Z t─ů diagnoz─ů wsp├│┼égra zawarte w innym miejscu spostrze┼╝enie, ┼╝e wielu ludzi, kt├│rzy okre┼Ťlaj─ů si─Ö jako atei┼Ťci, jest w istocie apateistami: osobami zupe┼énie niezainteresowanymi kwestiami religijnymi, wcale niemy┼Ťl─ůcymi o Bogu, a wi─Öc r├│wnie┼╝ niekwestionuj─ůcymi, w sensie ┼Ťcis┼éym, Jego istnienia. Apateizm jest kolejn─ů faz─ů, nast─Öpuj─ůc─ů po materialistycznym ateizmie. Jednak w reakcji na kategoryczne stwierdzenie ÔÇ×B├│g umar┼éÔÇŁ, kt├│re dzisiaj za Nietzschem (kt├│ry dla Hal├şka paradoksalnie jest bli┼╝szy archetypowi proroka ni┼╝ cz┼éowieka kategorycznie odrzucaj─ůcego Boga) powtarza wielu ateist├│w, autorzy trafnie zauwa┼╝aj─ů, ┼╝e nale┼╝a┼éoby doprecyzowa─ç, kt├│ry B├│g umar┼é, poniewa┼╝ wielokrotnie sformu┼éowanie to dotyczy jedynie pewnych ludzkich wyobra┼╝e┼ä o tym, kim On jest. Niew─ůtpliwym niebezpiecze┼ästwem kryj─ůcym si─Ö za tryumfalnym og┼éoszeniem ┼Ťmierci Boga jest fakt, ┼╝e miejsce po Nim nigdy nie pozostaje puste ÔÇô mo┼╝e zosta─ç zaj─Öte przez dowoln─ů rzecz czy ideologi─Ö, r├│wnie┼╝ tak─ů promuj─ůc─ů nienawi┼Ť─ç czy przemoc.

W swoich rozwa┼╝aniach autorzy stawiaj─ů pozornie proste, ale w gruncie rzeczy fundamentalne pytanie o to, czym jest wiara i co to rzeczywi┼Ťcie znaczy wierzy─ç. Cz─Östo w┼éa┼Ťnie od tego, jakiej odpowiedzi udzielimy na to pytanie, zale┼╝y wyb├│r okre┼Ťlonej postawy wzgl─Ödem kwestii religijnych. Proponowana przez autor├│w interpretacja, kt├│ra prawdopodobnie nie spodoba si─Ö ÔÇ×stra┼╝nikom ortodoksjiÔÇŁ, zak┼éada postrzeganie wiary nie jako deklaracji przynale┼╝no┼Ťci do danego wyznania, nawet nie jako decyzji o przyj─Öciu okre┼Ťlonego obrazu Boga, ale jako specyficznej ÔÇ×orientacji egzystencjalnejÔÇŁ, zak┼éadaj─ůcej postaw─Ö otwarcia na tajemnic─Ö. W┼éa┼Ťnie w tej postawie otwarto┼Ťci Hal├şk i Gr├╝n upatruj─ů szansy na powstanie p┼éaszczyzny dialogu mi─Ödzy ÔÇ×wierz─ůcymiÔÇŁ a ÔÇ×niewierz─ůcymiÔÇŁ. B─Öd─ůc bowiem otwartym na do┼Ťwiadczenie transcendencji, dost─Öpne ka┼╝demu cz┼éowiekowi, zar├│wno wierz─ůcy, jak i ateista mo┼╝e mie─ç udzia┼é w rzeczywisto┼Ťci, kt├│ra go przekracza i jest uniwersalna. A wtedy, nawet pomimo tego, ┼╝e pierwszy z nich b─Ödzie to do┼Ťwiadczenie nazywa┼é ÔÇ×BogiemÔÇŁ, a drugi nie b─Ödzie nazywa┼é go wcale, powstanie przestrze┼ä, w kt├│rej b─Öd─ů mogli prowadzi─ç dialog i wzajemnie si─Ö inspirowa─ç. Hal├şk zwraca uwag─Ö na fakt, ┼╝e wiara i niewiara s─ů jak dwie strony medalu ÔÇô dwie r├│wnoprawne odpowiedzi na paradoks jednoczesnej blisko┼Ťci i oddalenia Boga. Wiara, kt├│rej nie towarzyszy zw─ůtpienie i jego krytyczne pytania, mo┼╝e ┼éatwo popa┼Ť─ç w fundamentalizm i fanatyzm albo pozosta─ç na etapie ÔÇ×p┼éytkiej religijno┼ŤciÔÇŁ. Natomiast w─ůtpienie, kt├│rego nie sta─ç na zakwestionowanie swoich w┼éasnych w─ůtpliwo┼Ťci, ┼éatwo prowadzi do cynizmu i zgorzknienia. Wiara i niewiara to zatem dwie rzeczywisto┼Ťci, kt├│rych harmonijne wsp├│┼éistnienie w cz┼éowieku jest gwarancj─ů zachowania postawy otwarto┼Ťci.

ÔÇ×B├│g zagubiony. Wiara w obj─Öciach niewiaryÔÇŁ jest jednocze┼Ťnie swego rodzaju ÔÇ×podr─Öcznikiem dialoguÔÇŁ, kt├│ry mog─ů prowadzi─ç ludzie otwarci na ÔÇ×inno┼Ť─çÔÇŁ ÔÇô┬ázar├│wno wierz─ůcy, jak i niewierz─ůcy, oraz samym dialogiem ÔÇô w ko┼äcu ksi─ů┼╝ka ma dw├│ch autor├│w. I chocia┼╝ obaj reprezentuj─ů raczej grup─Ö ludzi ÔÇ×wierz─ůcychÔÇŁ, to ze wzgl─Ödu na swoje liczne do┼Ťwiadczenia spotka┼ä z niewierz─ůcymi i poszukuj─ůcymi umiej─Ötnie przedstawiaj─ů pytania tych drugich, kt├│re jednak cz─Östo s─ů r├│wnie┼╝ ich w─ůtpliwo┼Ťciami. Bo prawdziwe chrze┼Ťcija┼ästwo zawiera w sobie zar├│wno pe┼éne b├│lu i zw─ůtpienia wykrzyczane pytania Wielkiego Pi─ůtku, jak i nios─ůc─ů nadziej─Ö rado┼Ť─ç wielkanocnego poranka.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś