Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Nudne "Porwanie"

Jedn─ů z wielkich i, niestety, nielicznych zalet jest temat ÔÇô dobry, ciekawy i praktycznie nieobecny w kinie, tym bardziej wi─Öc wart poruszenia. Jest to historia za┼éogi du┼äskiego statku porwanego przez somalijskich pirat├│w, kt├│rzy rzecz jasna ┼╝─ůdaj─ů wielkiego okupu.

Film du┼äskiego re┼╝ysera, Tobiasa Lindholma, pt. ÔÇ×PorwanieÔÇŁ zdoby┼é sporo nominacji do nagr├│d Du┼äskiej Akademii Filmowej. Mimo to podejrzewam, ┼╝e obraz ten nie wzbudzi wi─Ökszego zainteresowania widz├│w.

 

Jedn─ů z wielkich i, niestety, nielicznych zalet jest temat ÔÇô dobry, ciekawy i praktycznie nieobecny w kinie, tym bardziej wi─Öc wart poruszenia. Jest to historia za┼éogi du┼äskiego statku porwanego przez somalijskich pirat├│w, kt├│rzy rzecz jasna ┼╝─ůdaj─ů wielkiego okupu (rozmowy zaczynaj─ů od 15 milion├│w dolar├│w). Z drugiej strony mamy prezesa firmy, do kt├│rej nale┼╝y ┼éajba, osobi┼Ťcie negocjuj─ůcego warunki zwolnienia zak┼éadnik├│w.

 

To, co jest moim g┼é├│wnym zarzutem wobec ÔÇ×PorwaniaÔÇŁ, to mimo interesuj─ůcego tematu bij─ůca z ekranu nuda ÔÇô film trwa p├│┼étorej godziny, a na zegarek zdarzy┼éo mi si─Ö patrze─ç z dziesi─Ö─ç razy. Wynika to z tego, ┼╝e obraz nie ma w sobie ┼╝adnego napi─Öcia, widz nie ma wi─Öc poczucia realnego zagro┼╝enia. W zasadzie wszyscy bohaterowie s─ů papierowi, jednowymiarowi, nic o nich nie wiemy. O ile jeszcze w przypadku porywaczy da┼éoby si─Ö to wybaczy─ç, o tyle je┼Ťli jedyn─ů rzecz─ů, kt├│r─ů mo┼╝na powiedzie─ç o g┼é├│wnej postaci w┼Ťr├│d zak┼éadnik├│w, kucharzu Mikkelu, jest to, ┼╝e chce wr├│ci─ç do domu, gdzie czeka na niego ┼╝ona z c├│rk─ů, to mamy do czynienia ze sporym problemem. W tego typu filmach konieczna jest identyfikacja odbiorcy z bohaterami, kt├│rym powinno si─Ö wsp├│┼éczu─ç i trzyma─ç kciuki, by nic im si─Ö nie sta┼éo. Tymczasem film Lindholma tego nie dostarcza, nie ma w zasadzie mo┼╝liwo┼Ťci, by zaanga┼╝owa─ç si─Ö emocjonalnie w to, co widzimy na ekranie.

 

I niestety nie zmienia tego ca┼ékiem niez┼éa gra Johana Philipa Asbaeka (Mikkel) oraz Sorena Mallinga (Peter, prezes firmy), kt├│rych wysi┼éki spe┼ézaj─ů na niczym. Tak samo jest zreszt─ů z dwiema scenami, kt├│re s─ů ewidentn─ů pr├│b─ů wstrz─ů┼Ťni─Öcia widzem, przy czym jedna wynika z tak g┼éupiego (cho─ç w jaki┼Ť spos├│b zrozumia┼éego) czynu Mikkela, ┼╝e przez chwil─Ö mia┼éem wra┼╝enie, i┼╝ by┼éa to ostatnia, desperacka pr├│ba, by wywo┼éa─ç w odbiorcy jak─ů┼Ť reakcj─Ö.

 

Od biedy da┼éoby si─Ö tu doszuka─ç pewnej opowie┼Ťci o starej jak ┼Ťwiat opozycji mi─Ödzy cywilizacj─ů i technologi─ů a barbarzy┼ästwem i natur─ů. Wida─ç to, co oczywiste, nie tylko na przyk┼éadzie ubioru ludzi przebywaj─ůcych w korporacji i na statku, ale te┼╝ w kolorach, w jakich fotografowane s─ů te dwa ┼Ťwiaty. Tylko po co to wszystko, skoro w zasadzie nic z tego nie wynika, a do tego cz┼éowiek ma ochot─Ö zapyta─ç re┼╝ysera, czemu do diab┼éa wszystko pokazuje w spos├│b tak nudny? Czemu nie pokaza┼é wi─Öcej moment├│w jakich┼Ť pr├│b nawi─ůzania relacji mi─Ödzy zak┼éadnikami i ich porywaczami? Czemu rodziny uwi─Özionych marynarzy s─ů kompletnie zmarginalizowane i ich jedyn─ů rol─ů jest dwukrotne pokazanie ┼éez?

 

Oczywi┼Ťcie, dociera do mnie mo┼╝liwo┼Ť─ç, ┼╝e tak to wszystko mo┼╝e w rzeczywisto┼Ťci wygl─ůda─ç. ┼╗e negocjacje s─ů bardzo d┼éugie i ┼╝mudne, a ┼╝ycie na porwanym statku w zasadzie toczy si─Ö dalej w oczekiwaniu na ratunek. Wszystko to rozumiem. Niekoniecznie jednak nadaje si─Ö to na film fabularny, kt├│ry przecie┼╝ rz─ůdzi si─Ö swoimi prawami. Mo┼╝e wi─Öc lepszym pomys┼éem by┼éo zrobi─ç dokument?

 
Przeczytaj inne teksty Autora.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś