Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Nowy przewodnik po Pary┼╝u


 
ÔÇ×Mapa i terytoriumÔÇŁ daje prawdziw─ů przyjemno┼Ť─ç czytania: trzyma tempo, zaskakuje konstrukcj─ů, porywa opisami. Opr├│cz satysfakcji, dostarcza tak┼╝e gorzkiej wizji ┼Ťwiata i relacji mi─Ödzyludzkich. ┼üatwo mo┼╝na z┼éapa─ç si─Ö na lep b┼éyskotliwej narracji i ironicznego poczucia humoru, ┼╝eby po chwili zorientowa─ç si─Ö, ┼╝e Houellebeque opowiada w┼éa┼Ťciwie o permanentnym kryzysie osobowo┼Ťci i najgorszych chorobach naszego czasu ÔÇô znu┼╝eniu, apatii, i braku jakiejkolwiek motywacji. Motto powie┼Ťci brzmi: ┼Üwiat jest mn─ů znu┼╝ony, podobnie jak ja nim.
To ksi─ů┼╝ka o ludziach, kt├│rzy mieli wszystko, osi─ůgn─Öli cele, kt├│re by┼éy spe┼énieniem ich wyobra┼╝onego szcz─Ö┼Ťcia ÔÇô a na koniec nie poczuli nic. G┼é├│wni bohaterowie to ludzie awansu: Olga, Rosjanka, kt├│ra odnios┼éa spektakularny sukces w korporacji Michelin, Franz ÔÇô w┼éa┼Ťciciel galerii, kt├│ry osi─ůgn─ůwszy wysoki status maj─ůtkowy, wbrew swoim oczekiwaniom, nie m├│g┼é odnale┼║─ç si─Ö w swoim nowym, wygodnym ┼╝yciu, oraz Jed, kt├│ry z nieudacznika sta┼é si─Ö kasowym artyst─ů w wyniku irracjonalnego przyp┼éywu inwencji tw├│rczej.
 
Jed Martin jest cz┼éowiekiem samotnym, kt├│remu nie zale┼╝y nawet na pieni─ůdzach. W┼éa┼Ťciwie na niczym mu nie zale┼╝y. Jak m├│wi: ÔÇ×nico┼Ť─ç rodzi nico┼Ť─çÔÇŁ. Jed czeka na nowe bod┼║ce, kt├│re pozwol─ů mu stworzy─ç kolejny cykl prac. Czeka ÔÇô nie szuka ÔÇô czeka na natchnienie, kt├│re nieraz w ┼╝yciu spad┼éo na niego i przynios┼éo mu fortun─Ö razem z chwilowym poczuciem szcz─Ö┼Ťcia. Jego postawa jest obrzydliwie bierna. Sprawia, ┼╝e Jed, nawet jako artysta jest konsumentem, a nie tw├│rc─ů rzeczywisto┼Ťci. Czeka na natchnienie jak na sprofilowan─ů us┼éug─Ö, kt├│ra go odnajdzie. Tak samo jak czeka na hydraulika, kt├│ry go odnajdzie i naprawi grzejnik.
Powie┼Ť─ç autora ÔÇ×Cz─ůstek elementarnychÔÇŁ to przegl─ůd mistrzowskich opis├│w nieistniej─ůcych dzie┼é sztuki, ┼éagodna, ale wymowna satyra na j─Özyk krytyk├│w i komentator├│w prasowych. Apogeum autor osi─ůga wk┼éadaj─ůc w usta Jeda interpretacje pokazanych mu przez komisarza policji fotografii ÔÇô artysta rozwija swoje skojarzenie z malarstwem ekspresjonistycznym spod znaku Jacksona Pollocka po to, ┼╝eby si─Ö wkr├│tce dowiedzie─ç, ┼╝e czerwone smugi i grudy s─ů cz─Ö┼Ťci─ů dokumentacji morderstwaÔÇŽ
 
Houellebeque z r├│wn─ů uwag─ů, co dzie┼éa sztuki, opisuje sa┼éatki i mro┼╝onki wystawione w dziale garma┼╝eryjnym supermarketu. Wielokrotnie j─Özyk powie┼Ťci splata si─Ö z j─Özykiem
oferty marketingowej. Autor nazywa przedmioty w taki spos├│b, w jaki s─ů nam one przedstawiane na rynku: podaje mark─Ö, par─Ö zalet i dok┼éadn─ů ich specyfikacj─Ö, np. dane techniczne obiektywu lub parametry silnika samochodu. W partiach ksi─ů┼╝ki, w kt├│rych opisuje Pary┼╝ lub kolejne regiony Francji, po kt├│rych podr├│┼╝uj─ů bohaterowie, stosuje ┼╝argon przewodnika turystycznego. Zamiast opisu posi┼éku, kt├│ry zafundowali sobie bohaterowie, czytamy ofert─Ö, kt├│r─ů proponuje przydro┼╝ny motel, zamiast opisu miasta ÔÇô informacje zawarte na turystycznych tablicach informacyjnych. Charakterystyka niekt├│rych miast ogranicza si─Ö z kolei do opisu centrum handlowego b─ůd┼║ hali lotniskowej. Houellebeque ┼╝ongluje r├│┼╝nymi stylami opisu rzeczywisto┼Ťci. Okazuje si─Ö ┼Ťmieszna, pretensjonalna i schematyczna, kiedy przyjrzymy si─Ö jej przez pryzmat j─Özyka, kt├│rego u┼╝ywamy do jej opisu.
 
Wyobra┼╝am sobie ÔÇ×Map─Ö i terytoriumÔÇŁ po┼éo┼╝on─ů na p├│┼éce obok Lonely Planet. Potraktowanie HouellebequeÔÇÖa jako literackiego przewodnika po Pary┼╝u by┼éoby jednym z lepszych, wymownych komplement├│w pod jej adresem. (Z pewno┼Ťci─ů niejeden b─Ödzie szuka┼é na cmentarzu Montparnasse nagrobka bohatera powie┼Ťci, nosz─ůcego z reszt─ů imi─Ö autora). B─Ödzie do kolejna us┼éuga, kt├│r─ů autor dostarczy┼é czytelnikowi – konsumentowi.
Nie chcia┼éabym, ┼╝eby ┼Ťwiat powie┼Ťci HouellebequeÔÇÖa by┼é naszym ┼Ťwiatem, a jedyn─ů postaw─ů – bierno┼Ť─ç, kt├│r─ů okazuj─ů jej bohaterowie. Propozycja odnalezienia sensu ┼╝ycia w szczerych wi─Öziach mi─Ödzyludzkich i mi┼éo┼Ťci jest dla autora raczej m┼éodzie┼äczym idealizmem. Jedyn─ů woln─ů osob─ů, kt├│rej uda┼éo si─Ö uciec z konsumenckiego ┼Ťwiata ÔÇ×MapyÔÇŁ, jest matka Jeda. Pope┼énia samob├│jstwo zanim powie┼Ť─ç si─Ö zacznie.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś