Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

(Nie)obcy brat. ÔÇ×BaranyÔÇť Grimura Hakonarsona

ÔÇ×BaranyÔÇŁ wykraczaj─ů poza pozbawion─ů taniego efekciarstwa i okraszon─ů humorem warstw─Ö fabularn─ů. Opowiadaj─ů o empatii i wysi┼éku, jakiego wymaga otwarcie si─Ö na drugiego cz┼éowieka. Zw┼éaszcza takiego, z kt├│rym przez lata nie mia┼éo si─Ö kontaktu, z wyj─ůtkiem wzajemnej wrogo┼Ťci.

 
 

fot. Materiiały prasowe

fot. Materia┼éy prasowe


W dolinie na dalekiej p├│┼énocy, gdzie cz─Ö┼Ťciej s┼éycha─ç gwizd wiatru ni┼╝ ludzk─ů mow─Ö, mieszka┼äcy niewielkiej osady hoduj─ů rzadk─ů odmian─Ö islandzkich owiec. Co roku odbywa si─Ö tam konkurs na najdorodniejszego barana. Okazuje si─Ö, ┼╝e dwa najwspanialsze okazy wyhodowali bracia Gummi (Sigurdur Sigurj├│nsson) i Kiddi (Theodor J├║l├şusson), kt├│rzy ÔÇô sami uparci jak barany ÔÇô nie odzywaj─ů si─Ö do siebie od lat, mimo ┼╝e s─ů s─ůsiadami. Zwyci─Özca mo┼╝e by─ç jednak tylko jeden. Pokonany os┼éadza wi─Öc sobie gorycz pora┼╝ki donosem. Na nieszcz─Ö┼Ťcie ÔÇô prawdziwym. Baran jego brata choruje na trz─Ösawk─Ö. S┼éu┼╝by weterynaryjne zarz─ůdzaj─ů, ┼╝e trzeba wybi─ç ca┼é─ů populacj─Ö owiec z doliny, by zapobiec epidemii. A to ostatnie ┼╝ywe egzemplarze tego gatunku. Ich hodowla jest dla ka┼╝dego z braci ┼║r├│d┼éem satysfakcji i sensem ┼╝ycia.
Film Grimura H├íkonarsona w subtelny spos├│b pokazuje problemy bytowe, mentalne i egzystencjalne mieszka┼äc├│w osady dotkni─Ötej ma┼é─ů apokalips─ů, kt├│ra niemal wszystkich pozbawi┼éa nie tylko ┼║r├│d┼éa zarobku, lecz tak┼╝e zaj─Öcia. I to na co najmniej dwa lata. Z tej przyczyny jedni si─Ö wyprowadz─ů i b─Öd─ů szuka─ç innego pomys┼éu na ┼╝ycie, drudzy popadn─ů w alkoholizm, a pozostali b─Öd─ů si─Ö niezno┼Ťnie nudzi─ç, niczym permanentnie bezczynni kuracjusze sanatorium w Soko┼éowsku sfilmowani w latach 70. przez Krzysztofa Kie┼Ťlowskiego w filmie ÔÇ×Prze┼ŤwietlenieÔÇŁ. Problemy spo┼éeczne s─ů jednak jedynie t┼éem opowie┼Ťci o skomplikowanej relacji dw├│ch m─Ö┼╝czyzn w podesz┼éym wieku, kt├│rzy nie wyobra┼╝aj─ů sobie ┼╝ycia poza hodowl─ů owiec ÔÇô zw┼éaszcza tych wyj─ůtkowych, islandzkich. Owiec, z kt├│rymi s─ů tak mocno zro┼Ťni─Öci, ┼╝e ich wygini─Öcie mog┼éoby oznacza─ç wygini─Öcie samych hodowc├│w, kt├│rzy do tego dopu┼Ťcili. Rewersem tragedii ca┼éej osady jest wi─Öc szansa na pojednanie skonfliktowanych braci. Bo kto jak nie oni ÔÇô najzagorzalsi i najbardziej oddani hodowcy ÔÇô ma spr├│bowa─ç zapobiec wybiciu rzadkiego gatunku?
ÔÇ×BaranyÔÇŁ wykraczaj─ů jednak poza pozbawion─ů taniego efekciarstwa i okraszon─ů humorem warstw─Ö fabularn─ů. Poziom wy┼╝ej opowiadaj─ů o empatii i wysi┼éku, jakiego wymaga otwarcie si─Ö na drugiego cz┼éowieka. Zw┼éaszcza takiego, z kt├│rym przez lata nie mia┼éo si─Ö kontaktu, z wyj─ůtkiem wzajemnej wrogo┼Ťci. To studium rozumienia Tego Innego, o kt├│rym pisa┼é Ryszard Kapu┼Ťci┼äski. Bo wbrew pozorom Inny nie musi by─ç przybyszem z dalekiego ┼Ťwiata ÔÇô mo┼╝e by─ç s─ůsiadem, a nawet krewnym. ┼╗eby go ÔÇ×oswoi─çÔÇŁ, nale┼╝y wykona─ç krok w jego stron─Ö ÔÇô spr├│bowa─ç go pozna─ç, zrozumie─ç jego motywacje i zaakceptowa─ç odmienno┼Ť─ç, kt├│ra nie musi zagra┼╝a─ç, a mo┼╝e wzbogaca─ç.
Islandzki kandydat do Oscara oraz zwyci─Özca sekcji Un Certain Regard festiwalu w Cannes sk┼éania do tego wysi┼éku tak┼╝e widz├│w, a nie tylko bohater├│w kameralnej historii rozgrywaj─ůcej si─Ö gdzie┼Ť na ko┼äcu ┼Ťwiata i jakby poza czasem. Statyczne kadrowanie rozleg┼éych krajobraz├│w pozwala zanurzy─ç si─Ö w atmosferycznie i emocjonalnie ch┼éodnym ┼Ťwiecie filmu, a d┼éugie, nieposzatkowane niepotrzebnymi ci─Öciami uj─Öcia znakomicie oddaj─ů narastaj─ůce mi─Ödzy bra─çmi napi─Öcie. Tym silniej wybrzmiewaj─ůce, ┼╝e zagrane bardzo oszcz─Ödnie ÔÇô bez zb─Ödnych s┼é├│w czy nachalnego, ciasnego kadrowania postaci, nadmiernie eksponuj─ůcego mimik─Ö i gestykulacj─Ö. To wysmakowane, subtelne kino dla widza wra┼╝liwego i wnikliwego. Nie podaje wszystkiego na tacy. Wr─Öcz przeciwnie ÔÇô wymaga zaanga┼╝owania i doszukiwania si─Ö sens├│w. Cierpliwej, uwa┼╝nej i aktywnej obserwacji, kt├│ra przynosi satysfakcj─Ö.
ÔÇ×BaranyÔÇŁ wpisuj─ů si─Ö w jedn─ů z obecnie najciekawszych tendencji ┼Ťwiatowego kina ÔÇô tendencj─Ö do ucieczki od ┼Ťwiata zalewaj─ůcego nas ze wszystkich stron nowymi bod┼║cami. ┼Üwiata pe┼énego po┼Ťpiechu oraz presji szybkiego efektu i ┼éatwej satysfakcji. Kino staje si─Ö azylem, w kt├│rym na czas seansu mo┼╝na zwolni─ç. Po wygaszeniu ┼Ťwiate┼é odci─ů─ç si─Ö od p─Ödz─ůcej rzeczywisto┼Ťci i skupi─ç uwag─Ö na sztuce, kt├│ra wykracza poza tani─ů publicystyk─Ö czy powierzchown─ů obserwacj─Ö wydarze┼ä. Kino uczy dzisiaj my┼Ťlenia i cierpliwo┼Ťci, kt├│rych cz─Östo brakuje w szybkiej, zmechanizowanej codzienno┼Ťci. A w ÔÇ×BaranachÔÇŁ ta forma s┼éu┼╝y opowiadaniu o poszukiwaniu akceptacji i oparcia w drugim cz┼éowieku ÔÇô czyli o jednym z najwa┼╝niejszych temat├│w dzisiejszego wyalienowanego ┼Ťwiata, w kt├│rym brakuje empatii i czasu na trosk─Ö o Innego.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś