Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Niekonsekwencja

Dziwna to rzecz, ┼╝e przewodnicz─ůcy KEP ÔÇ×nie mog─ůc milcze─çÔÇŁ w sprawie aborcji i wspieraj─ůc konkretne projekty ustaw j─ů reguluj─ůcych (a w zasadzie: jej zakazuj─ůcych), w przypadku kary ┼Ťmierci ÔÇ×nie chce wchodzi─ç na forum polityczneÔÇŁ, podkre┼Ťlaj─ůc, ┼╝e dla niego wa┼╝na jest moralno┼Ť─ç.


W polskim Ko┼Ťciele nie zwyk┼éo si─Ö aprobowa─ç podejmowania przez chrze┼Ťcijanina ÔÇô czy to ┼Ťwieckiego, czy duchownego ÔÇô dyskusji z Magisterium. Pr├│by takie skutkuj─ů zazwyczaj oskar┼╝eniami o stawianie si─Ö poza wsp├│lnot─ů wiernych, o niestosowne pouczanie wspieraj─ůcego si─Ö na Tradycji Urz─Ödu Nauczycielskiego, w skrajnym przypadku ÔÇô o maskowanie pytaniami w┼éasnych niegodziwych intencji (dodajmy, ┼╝e chodzi najpewniej o intencje natury seksualnej). Wystarczy przypomnie─ç sobie gromy, kt├│re spada┼éy i wci─ů┼╝ spadaj─ů na g┼éowy krytyk├│w ko┼Ťcielnego nauczania dotycz─ůcego antykoncepcji, sformu┼éowanego przez Paw┼éa VI w encyklice┬áHumanae vitae┬ái podtrzymanego przez Jana Paw┼éa II w┬áEvangelium vitae.
Okazuje si─Ö jednak, ┼╝e o ile nie wypada polskiemu chrze┼Ťcijaninowi krytykowa─ç 13 punktu┬áEvangelium vitae, w kt├│rym rozprawia si─Ö papie┼╝ z antykoncepcj─ů, o tyle wolno mu swobodnie interpretowa─ç punkt 56, dotycz─ůcy moralnego zakresu stosowania kary ┼Ťmierci. Taki przynajmniej sygna┼é nada┼é dzi┼Ť w TVN24 przewodnicz─ůcy Konferencji Episkopatu Polski, arcybiskup J├│zef Michalik. Powiedzia┼é on: ÔÇ×W Katechizmie Ko┼Ťcio┼éa Katolickiego jest powiedziane, ┼╝e je┼Ťli przest─Öpca jest wielokrotny i nie ma innej mo┼╝liwo┼Ťci, ┼╝eby ochroni─ç inne ┼╝ycie, bo ci─ůgle mu zagra┼╝a i pa┼ästwo jest s┼éabe czy sytuacja jest tego rodzaju, ┼╝e inaczej si─Ö nie da, to ÔÇô w bardzo wyj─ůtkowych sytuacjach ÔÇô nie by┼éoby przekroczeniem prawa Bo┼╝ego podj─Öcie decyzji o pozbawieniu ┼╝ycia takiego cz┼éowiekaÔÇŁ. To prawda, ┼╝e Katechizm co┼Ť takiego w┼éa┼Ťnie g┼éosi, wyra┼║nie jednak zastrzegaj─ůc (za┬áEvangelium vitae), i┼╝ ÔÇ×dzisiaj, bior─ůc pod uwag─Ö mo┼╝liwo┼Ťci, jakimi dysponuje pa┼ästwo, aby skutecznie ukara─ç zbrodni─Ö i unieszkodliwi─ç tego, kto j─ů pope┼éni┼é, nie odbieraj─ůc mu ostatecznie mo┼╝liwo┼Ťci skruchy, przypadki absolutnej konieczno┼Ťci usuni─Öcia winowajcy s─ů bardzo rzadkie, a by─ç mo┼╝e ju┼╝ nie zdarzaj─ů si─Ö wcaleÔÇŁ (2267).
Skoro Polska nie jest republik─ů bananow─ů, skoro jej sytuacja wewn─Ötrzna jest stabilna, to z punktu widzenia nauczania Ko┼Ťcio┼éa nie ma ┼╝adnego powodu, by przywraca─ç w naszym kraju kar─Ö ┼Ťmierci. Kara ta nie jest niezb─Ödna do zapewnienia bezpiecze┼ästwa ludziom, do dyspozycji mamy ca┼éy arsena┼é innych ┼Ťrodk├│w prewencyjnych. Dlaczego wi─Öc nie us┼éyszeli┼Ťmy tego wprost od arcybiskupa Michalika, wed┼éug kt├│rego nasza mowa powinna by─ç ÔÇ×tak, tak; nie, nieÔÇŁ? Dlaczego zas┼éaniaj─ůc si─Ö og├│lnym has┼éem ┼Ťwi─Öto┼Ťci ┼╝ycia (osobliwie interpretowanym przez zwolennik├│w przywr├│cenia kary ┼Ťmierci), wyg┼éosi┼é on pogl─ůd znakomicie s┼éu┼╝─ůcy za po┼╝ywk─Ö populistycznym politykom, kt├│rzy naiwnie wierz─ů w magiczne rezultaty zaostrzania prawa karnego? Arcybiskup musia┼é wszak zdawa─ç sobie spraw─Ö z tego, ┼╝e jego wypowied┼║ zostanie powi─ůzana z ich postulatami.
Ostatnio wiele si─Ö m├│wi┼éo w naszym Ko┼Ťciele o sianiu zam─Ötu. Wszak za to w┼éa┼Ťnie ukarany zosta┼é ksi─ůdz Adam Boniecki. Nie za nadu┼╝ycia doktrynalne, lecz za wyg┼éaszanie, w┼éa┼Ťnie w TVN zreszt─ů, twierdze┼ä, kt├│re przy obecnej sytuacji spo┼éeczno-politycznej nie s┼éu┼╝─ů jakoby misji Ko┼Ťcio┼éa i dezorientuj─ů jego wiernych. Jak na tym tle oceni─ç wypowied┼║ jednego z najwa┼╝niejszych pasterzy naszej wsp├│lnoty, kt├│ry nie skorzysta┼é z okazji, by da─ç czytelny sygna┼é licznym polskim katolikom, kt├│rzy bez mrugni─Öcia okiem popr─ů teraz starania pos┼é├│w PiS? Kt├│┼╝ przekona tych ludzi, ┼╝e restrykcje, jakimi Jan Pawe┼é II ob┼éo┼╝y┼é moralnie dopuszczalne stosowanie kary ┼Ťmierci, wykluczaj─ů popieranie przez chrze┼Ťcijanina przywr├│cenie tej kary w Polsce?
Dziwna to rzecz, ┼╝e przewodnicz─ůcy KEP ÔÇ×nie mog─ůc milcze─çÔÇŁ w sprawie aborcji i wspieraj─ůc konkretne projekty ustaw j─ů reguluj─ůcych (a w zasadzie: jej zakazuj─ůcych), w przypadku kary ┼Ťmierci ÔÇ×nie chce wchodzi─ç na forum polityczneÔÇŁ, podkre┼Ťlaj─ůc, ┼╝e dla niego wa┼╝na jest moralno┼Ť─ç. Je┼Ťli tak, to dlaczego w przypadku aborcji ÔÇ×zdania polityk├│wÔÇŁ tworz─ůcych prawo s─ů jednak wa┼╝niejsze, w ka┼╝dym za┼Ť razie do┼Ť─ç wa┼╝ne, by warto by┼éo na nie wp┼éywa─ç? W jednym i w drugim przypadku chodzi o t─Ö sam─ů norm─Ö, zgodnie z kt├│r─ů nie wolno nam pozbawi─ç ┼╝ycia drugiego cz┼éowieka w sytuacji innej ni┼╝ obrona konieczna. Je┼Ťli ju┼╝ Ko┼Ťci├│┼é postanowi┼é wp┼éywa─ç na ustawodawstwo, to niech b─Ödzie w tym konsekwentny. Dzi┼Ť, za po┼Ťrednictwem nad wyraz oszcz─Ödnego w s┼éowach arcybiskupa Michalika, da┼é bowiem przyzwolenie na podw├│jne standardy. Nie wprost, ale da┼é ÔÇô umywaj─ůc r─Öce i odmawiaj─ůc jasnego okre┼Ťlenia si─Ö w sporze o kar─Ö ┼Ťmierci. I w ten spos├│b zasia┼é zam─Öt (prawdziwy), bo Nergal w publicznej telewizji nikogo przynajmniej nie zabije.
 
Dyskusja pod tekstem dost─Öpna:
http://kontakt-kik.blogspot.com/2011/11/niekonsekwencja.html

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś