magazyn lewicy katolickiej

Nie tak ÔÇ×Wspania┼éaÔÇŁ, jak j─ů maluj─ů

Ca┼éo┼Ť─ç jest do b├│lu schematyczna i przewidywalna, nie ma tu miejsca na ┼╝adne niespodzianki, wszystko to zosta┼éo pokazane w kinie ju┼╝ wielokrotnie. Z powodu takiego nagromadzenia w─ůtk├│w film jest te┼╝ wyra┼║nie za d┼éugi, przez co po pewnym czasie zaczyna zwyczajnie nu┼╝y─ç.

 

Nie wiem, co kieruje filmowcami, kt├│rzy zamiast skupi─ç si─Ö na tym, by dopracowa─ç jeden temat, koniecznie chc─ů w swoich dzie┼éach zmie┼Ťci─ç jak najwi─Öcej w─ůtk├│w, przez co zwykle po prostu przedobrzaj─ů. Dobrym przyk┼éadem tego typu pora┼╝ki jest francuska komedia ÔÇ×Wspania┼éaÔÇŁ.

 

Rose Pamphyle (Deborah Francois) przyje┼╝d┼╝a do Lisieux, by tam znale┼║─ç prac─Ö jako sekretarka. I chocia┼╝ ewidentnie nie nadaje si─Ö na to stanowisko, dzi─Öki umiej─Ötno┼Ťci bardzo szybkiego pisania na maszynie zostaje zatrudniona przez Louisa Echarda (Romain Duris), kt├│ry postanawia wykorzysta─ç jej talent w zbli┼╝aj─ůcych si─Ö zawodach szybkiego pisania.

 

Gdyby rzecz ca┼éa skoncentrowa┼éa si─Ö na przedstawieniu treningu, przygotowa┼ä, k┼é├│tniach mi─Ödzy bohaterami o wyra┼║nie r├│┼╝nych charakterach, co zosta┼éoby uzupe┼énione seri─ů dobrych ┼╝art├│w, wzruszenia i uroku, mieliby┼Ťmy ca┼ékiem sympatyczn─ů komedi─Ö romantyczn─ů. Problem polega na tym, ┼╝e debiutuj─ůcy re┼╝yser, Regis Roinsard, dodatkowo chcia┼é zmie┼Ťci─ç w tym problem emancypacji kobiet (rzecz dzieje si─Ö pod koniec lat 60. ubieg┼éego wieku), doda┼é te┼╝ w─ůtek niespe┼énionej mi┼éo┼Ťci Louisa, kt├│r─ů czuje do ┼╝ony swojego najlepszego przyjaciela, a jakby tego by┼éo ma┼éo, gdzie┼Ť tu jeszcze pobrzmiewaj─ů r├│┼╝nice mi─Ödzy USA i Francj─ů (ÔÇ×USA ma serce do biznesu, Francja do mi┼éo┼ŤciÔÇŁ).

 

To wszystko sprawia, ┼╝e ÔÇ×Wspania┼éaÔÇŁ jest o wszystkim i o niczym. Wyra┼║nie brakuje kontroli nad poszczeg├│lnymi historiami. Emancypacja kobiet, przedstawiona jako mo┼╝liwo┼Ť─ç zostania sekretark─ů, wygrania kolejnych konkurs├│w, a tym samym zdobycia s┼éawy (co w filmie wi─ů┼╝e si─Ö troch─Ö z byciem cyrkow─ů ma┼épk─ů) oraz znalezienie m─Ö┼╝a, wygl─ůda do┼Ť─ç kuriozalnie. W─ůtek Louisa i Marie Taylor, kt├│r─ů wci─ů┼╝ kocha, jest niepotrzebny, bo nic z niego nie wynika, wprowadzenie za┼Ť tej postaci wygl─ůda troch─Ö jak pr├│ba wykorzystania popularno┼Ťci Berenice Bejo, znanej z ÔÇ×ArtystyÔÇŁ.

 

Do tego ca┼éo┼Ť─ç jest do b├│lu schematyczna i przewidywalna, nie ma tu miejsca na ┼╝adne niespodzianki, wszystko to zosta┼éo pokazane w kinie ju┼╝ wielokrotnie. Z powodu takiego nagromadzenia w─ůtk├│w film jest te┼╝ wyra┼║nie za d┼éugi, przez co po pewnym czasie zaczyna zwyczajnie nu┼╝y─ç, tym bardziej, ┼╝e Rose nie wystarczy wygrana w lokalnym konkursie, musi jeszcze wzi─ů─ç udzia┼é w zmaganiach krajowych i mi─Ödzynarodowych. Jak dla mnie jest to przynajmniej o jeden turniej za du┼╝o.

 

Plusy? S─ů, oczywi┼Ťcie. Po pierwsze, muzyka, bardzo ┼éadna, pasuj─ůca do wydarze┼ä na ekranie. Po drugie, ┼Ťwietnie zmontowane sceny turniejowe, dzi─Öki czemu da si─Ö bez b├│lu ogl─ůda─ç te, nie ukrywajmy, niezbyt ciekawe zmagania. Po trzecie, przyzwoita gra aktorska, bez rewelacji, ale i bez zawodu. Cho─ç najbardziej sympatyczn─ů postaci─ů jest przyjaciel g┼é├│wnego bohatera Bob Taylor (Shaun Benson).

 

Zdecydowanie wol─Ö pisa─ç o filmach udanych, kt├│re nie wywo┼éuj─ů u mnie zm─Öczenia. Niestety, w tym wypadku tak nie by┼éo, wi─Öc po ÔÇ×Wspania┼é─ůÔÇŁ polecam si─Ögn─ů─ç tylko w wypadku, kiedy nie by┼éoby nic lepszego do obejrzenia.


Przeczytaj inne teksty Autora.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś