Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Nie chodzi o wasze obra偶one uczucia. List otwarty do katolik贸w z nawy g艂贸wnej

Nie ma 偶adnej symetrii pomi臋dzy wi臋kszo艣ciow膮 grup膮 wyznaniow膮 i pot臋偶n膮 instytucj膮 religijn膮, kt贸re na dodatek korzystaj膮 ze szczeg贸lnej ochrony w艂adz pa艅stwowych, a dyskryminowan膮 mniejszo艣ci膮 seksualn膮.
Nie chodzi o wasze obra偶one uczucia. List otwarty do katolik贸w z nawy g艂贸wnej
ilustr.: Weronika Rero艅

Kiedy w nocy z 28 na 29 lipca t臋czowa flaga zawis艂a na聽figurze Jezusa przy聽Krakowskim Przedmie艣ciu, g艂osy sprzeciwu da艂y si臋 s艂ysze膰 nie tylko z prawej nawy polskiego Ko艣cio艂a. Wielu rozs膮dnych i聽wra偶liwych katolik贸w, kt贸rzy zajmuj膮 miejsca w nawie g艂贸wnej, a niekiedy nawet z sympati膮 zerkaj膮 w lewo, pot臋pi艂o happening za brak rozs膮dku i聽wra偶liwo艣ci. O聽braku rozs膮dku 艣wiadczy膰 mia艂o wed艂ug nich to, 偶e akcja, pod kt贸r膮 podpisa艂y si臋 kolektywy Stop Bzdurom, Gang Samzam臋t i Poetka, by艂a zbyt obrazoburcza i聽zbyt prowokacyjna, by mog艂a przys艂u偶y膰 si臋 interesom os贸b LGBT+. Brak wra偶liwo艣ci mia艂 si臋 natomiast wyra偶a膰 w uwik艂aniu najwa偶niejszego dla chrze艣cijan symbolu w聽polityczny sp贸r z coraz bardziej radykalizuj膮c膮 si臋 prawic膮. 鈥濿idzimy wasz膮 krzywd臋 i rozumiemy wasz gniew, ale naprawd臋 nie t臋dy droga鈥 鈥 zdawali si臋 m贸wi膰 rozs膮dni i wra偶liwi katolicy.

To w艂a艣nie do nich, to w艂a艣nie do was adresuj臋 ten list. Bo nie widzicie i nie rozumiecie.

Naprawd臋 nie o was chodzi. Nie chodzi o wasz rozs膮dek ani o wasz膮 wra偶liwo艣膰. Nie chodzi o聽wa偶ne dla was symbole. Chodzi o to, 偶e dominuj膮ca instytucja religijna, od聽kt贸rej lubimy si臋 dystansowa膰, ale do kt贸rej przecie偶 nale偶ymy, uczestniczy w bezwzgl臋dnej wojnie kulturowej przeciwko coraz bardziej zaszczutej i coraz bardziej zdesperowanej mniejszo艣ci. Uczestniczy w niej rami臋 w rami臋 z聽fundamentalistami religijnymi zwi膮zanymi z Ordo Iuris oraz z聽opresyjnym aparatem pa艅stwa, kt贸rym r臋cznie steruj膮 politycy rz膮dz膮cej prawicy.

Katoliccy biskupi i dziennikarze, kt贸rzy nie protestuj膮, kiedy na stra偶y ich uczu膰 religijnych staj膮 policjant i prokurator, a cz臋sto wr臋cz g艂o艣no domagaj膮 si臋 takiej interwencji, lubi膮 portretowa膰 si臋 jako ofiary 鈥瀙rzemocy symbolicznej鈥 (wi臋cej na ten temat pisa艂em tutaj). Przemalowanie aureoli Matki Boskiej na t臋czowo lub powieszenie t臋czowej flagi na figurze Jezusa staj膮 si臋 w tej opowie艣ci aktami przemocy bardziej brutalnymi i bardziej karygodnymi od聽mno偶膮cych si臋 przypadk贸w agresji, kt贸re cz臋sto bywaj膮 motywowane wyznawan膮 religi膮, a聽kt贸rych ofiar膮 padaj膮 osoby LGBT+. W ten spos贸b mi艂o艣膰 bli藕niego, kt贸rego biblijn膮 figur膮 jest 鈥瀘bcy鈥 (ksnos), ust臋puje mi艂o艣ci figur i obraz贸w, a tak naprawd臋 mi艂o艣ci w艂asnej polskich katolik贸w.

Rozs膮dni i wra偶liwi bracia i siostry, kiedy m贸wicie: 鈥灺玁ie禄 dla przemocy wymierzonej w osoby LGBT+, ale tak偶e 芦nie禄 dla przemocy wymierzonej w katolik贸w鈥, tworzycie fa艂szyw膮 symetri臋. Nie ma 偶adnej symetrii pomi臋dzy wi臋kszo艣ciow膮 grup膮 wyznaniow膮 i pot臋偶n膮 instytucj膮 religijn膮, kt贸re na dodatek korzystaj膮 ze szczeg贸lnej ochrony w艂adz pa艅stwowych, a dyskryminowan膮 mniejszo艣ci膮 seksualn膮. Nie ma 偶adnej symetrii pomi臋dzy pojedynczymi happeningami wykorzystuj膮cymi lub nawet parodiuj膮cymi symbole religijne a powtarzaj膮cymi si臋 aktami fizycznej i psychicznej przemocy, o kt贸rych nie spos贸b nie s艂ysze膰, je艣li tylko z uporem nie zatyka si臋 sobie uszu.

Ko艣ci贸艂 jest na wojnie, kt贸r膮 r贸wnie偶 w waszym imieniu wypowiedzieli osobom LGBT+ liderzy polsko-katolickiej opinii: politycy, dziennikarze i duchowni. Stopniowo normalizuj膮 oni narracj臋 spod znaku 鈥瀟臋czowej zarazy鈥, kt贸ra nie ma 偶adnych podstaw w Ewangelii, a kt贸ra toruje drog臋 w膮tpliwym aktom prawnym w聽rodzaju 鈥瀞tref wolnych od ideologii LGBT鈥, i stopniowo przesuwaj膮 艣rodek ci臋偶ko艣ci polskiego Ko艣cio艂a w kierunku jego prawej nawy. Jeszcze wi臋cej jest takich, kt贸rzy przyzwalaj膮 na to swoj膮 bierno艣ci膮, a rachunek za bierno艣膰 nasz膮 i wasz膮 p艂ac膮 osoby LGBT+, w tym tak偶e katolicy i katoliczki, kt贸rzy musz膮 ukrywa膰 si臋 w Ko艣ciele przed innymi, a nierzadko r贸wnie偶 przed samymi sob膮.

Tu zach臋cam do zrobienia prostej kalkulacji. Mamy w Polsce stu kilkudziesi臋ciu biskup贸w katolickich. Ilu spo艣r贸d nich wyrazi艂o 艣wi臋te oburzenie w zwi膮zku z聽happeningami w rodzaju T臋czowej Matki Boskiej lub聽Jezusa z T臋czow膮 Flag膮? A ilu uj臋艂o si臋 za聽osobami do艣wiadczaj膮cymi przemocy ze聽wzgl臋du na swoj膮 orientacj臋 seksualn膮 lub聽to偶samo艣膰 p艂ciow膮?

Kazimierz Nycz 鈥 podobno jeden z bardziej rozs膮dnych i wra偶liwych biskup贸w, o kt贸rym rozs膮dni i wra偶liwi warszawscy katolicy wci膮偶 mawiaj膮 per 鈥瀗asz kardyna艂鈥 鈥 w ci膮gu kilku godzin wyda艂 o艣wiadczenie w sprawie 鈥瀙rofanacji figury 芦Sursum Corda禄鈥. Pisa艂 w nim o wywo艂anym przez happening 鈥瀊贸lu ludzi wierz膮cych鈥, cho膰 jak dot膮d ani razu nie zwr贸ci艂 publicznie uwagi na zwi膮zany z dyskryminacj膮 b贸l os贸b LGBT+. Apelowa艂 o zaprzestanie 鈥瀙rzekraczania granic w debacie publicznej鈥, cho膰 nie kojarzymy go raczej z wyst臋powaniem w obronie tych granic, gdy naruszaj膮 je jego wsp贸艂bracia w biskupstwie. Kiedy cztery lata temu u st贸p tej samej figury Jezusa dzia艂acze skrajnej prawicy wywiesili transparent z obra藕liwym has艂em 鈥瀦akaz peda艂owania鈥, ksi膮dz kardyna艂 nie wyda艂 o艣wiadczenia: ani po kilku godzinach, ani nigdy. Nie wyda go tak偶e po tym, co naprzeciwko tej samej figury wydarzy艂o si臋 wczoraj, kiedy policjanci u偶yli brutalnej przemocy wobec os贸b protestuj膮cych przeciwko systemowej dyskryminacji stosowanej przez organy pa艅stwa, mimo 偶e bezsensowna przemoc obra偶a Jezusa znacznie bardziej ni偶 t臋czowa flaga (o ile t臋czowa flaga, kt贸ra jest symbolem inkluzywnym, w og贸le mo偶e Go obra偶a膰). Powiedzmy to sobie wprost: my, katolicy i katoliczki stoj膮cy w lewej nawie polskiego Ko艣cio艂a, nie mamy 鈥瀞wojego biskupa鈥. Jak wielu macie ich wy, kt贸rzy stoicie w nawie g艂贸wnej? Na kogo si臋 ogl膮dacie w oczekiwaniu na to, 偶e Ko艣ci贸艂 przestanie przyzwala膰 na motywowan膮 religijnie przemoc?

Chrze艣cija艅stwo, kt贸re dostarcza usprawiedliwienia dla przemocy, staje si臋 swoj膮 w艂asn膮 karykatur膮. Wiara, kt贸rej sprawdzianem jest ostatecznie nasza postawa wobec g艂odnych, spragnionych, nagich, chorych, przybysz贸w i wi臋藕ni贸w (a nie wobec 艣wi臋tych figur i obraz贸w), domaga si臋 solidarno艣ci ze s艂abymi i wykluczonymi, kimkolwiek by nie byli. Kto widzi skrzywdzonego Jezusa w oflagowanej figurze 鈥濻ursum Corda鈥 albo w samym sobie smuc膮cym si臋 na jej widok, ale nie widzi go w ubranym na t臋czowo dzieciaku, kt贸rego funkcjonariusze policji bij膮 po drugiej stronie ulicy, ten nie rozumie znaczenia s艂贸w: 鈥濿szystko, co uczynili艣cie jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnie艣cie uczynili鈥 (Mt 25,40).

Potrafi臋 sobie wyobrazi膰, 偶e nie podoba wam si臋 widok figury Jezusa wykorzystanej w ramach politycznego happeningu. Nie zosta艂a ona jednak wykorzystana jako symbol wa偶ny dla rozs膮dnych i wra偶liwych katolik贸w, lecz jako logotyp pot臋偶nej i wp艂ywowej instytucji legitymizuj膮cej przemoc wobec pewnej mniejszo艣ci. (Inna sprawa, 偶e uwzgl臋dnienie tej figury w happeningu polegaj膮cym na wieszaniu t臋czowych flag na pomnikach definiuj膮cych polsk膮 to偶samo艣膰 mo偶na traktowa膰 r贸wnie偶 jako afirmacj臋 katolickiego komponentu tej to偶samo艣ci). Sytuacja, w kt贸rej katolicy i katoliczki, cho膰by byli rozs膮dni i wra偶liwi, t艂umacz膮 przedstawicielom i przedstawicielkom mniejszo艣ci, po jakie 艣rodki mog膮, a po jakie nie mog膮 si臋ga膰 w obronie w艂asnej, 偶eby nie urazi膰 dominuj膮cej wi臋kszo艣ci, nie 艣wiadczy ani o rozs膮dku, ani o wra偶liwo艣ci.

Naprawd臋 nie o was, nie o nas tutaj chodzi.

Tekst napisany w imieniu redakcji magazynu 鈥濳ontakt鈥.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij