Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Nauka o zabawach

Zawini┼éa ludzka g┼éupota, brak dobrego smaku i wyczucia bardzo wra┼╝liwych granic. O prawnych skutkach tej zabawy dowiemy si─Ö ju┼╝ nied┼éugo, o tych wa┼╝niejszych by─ç mo┼╝e nigdy, cho─ç nie mam w─ůtpliwo┼Ťci, ┼╝e ca┼éa sprawa mog┼éa pozostawi─ç trwa┼éy ┼Ťlad w psychice niekt├│rych uczni├│w.

ilustr.: Tomek Kaczor


 

Kretynizm, g┼éupota, przekroczenie granic, czyli ÔÇ×Niesmaczne zabawy ksi─ÖdzaÔÇŁ. Od kilku dni internet huczy, wroc┼éawskie Kuratorium O┼Ťwiaty wszczyna dochodzenie, a dyrektor szko┼éy milczy. Nie zamilkli animatorzy wymy┼Ťlaj─ůcy zabaw─Ö, uczniowie szko┼éy oraz ich rodzice.

 

Hołd kociaków

Animatorzy w li┼Ťcie protestacyjnym opublikowanym na stronie szko┼éy broni─ů pomys┼éu, bo to, co wed┼éug nich si─Ö wydarzy┼éo, to ÔÇ×dotkni─Öcie ustami pianki do golenia, kt├│rej gruba warstwa znajdowa┼éa si─Ö na kolanach Ksi─Ödza Dyrektora, a nie, jak poda┼éa telewizja [TVL Odra], zlizanie z kolana ksi─Ödza bitej ┼Ťmietany. A przystanek nie by┼é inicjatyw─ů dyrektoraÔÇŁ. Mia┼é to by─ç akt ho┼édu kociak├│w, po kt├│rym ksi─ůdz Dyrektor pasowa┼é ich na uczni├│w. Najbardziej martwi, ┼╝e zabaw─Ö wymy┼Ťlali wszyscy opiekunowie, a jednak nikt nie pomy┼Ťla┼é, ┼╝e jest w niej co┼Ť niestosownego.
Uczniowie t┼éumacz─ů dziennikarce TVN24, ┼╝e to ÔÇ×tylko taki rytua┼é dla pierwszych klas i ┼╝e taka jest ju┼╝ szkolna tradycjaÔÇŁ, a jedna z uczennic dorzuca, ┼╝e ÔÇ×pani chyba nigdy na koloniach nie by┼éaÔÇŁ. Cz─Ö┼Ť─ç uczni├│w do┼é─ůczy┼éa r├│wnie┼╝ do listu protestacyjnego animator├│w.

Rodzice r├│wnie┼╝ broni─ů tej formy integracji pierwszak├│w. W swoim li┼Ťcie zarzucaj─ů dziennikarzom stacji TVL Odra brak rzetelno┼Ťci i staranno┼Ťci przy weryfikacji pokazanego materia┼éu oraz z┼é─ů wol─Ö i negatywne nastawienie, kt├│re pozwala autorom, ÔÇ×nie znaj─ůc kontekstu i okoliczno┼Ťci, w jakich zosta┼éo zrobione zdj─Öcie, sztucznie nadmuchiwa─ç sensacj─Ö, nie bacz─ůc na to, ┼╝e niszczy to dobre imi─Ö osobyÔÇŁ. O co w tym wszystkim chodzi?

 

ÔÇ×Niesmaczne zabawy ksi─ÖdzaÔÇŁ

Co?
Zabawy, a konkretnie otrz─Ösiny (w tej szkole nazywane ÔÇ×koc├│w─ůÔÇŁ), klas pierwszych w Salezja┼äskim Gimnazjum im. ┼Ťw. Dominika Savio w Lubinie. Kiedy zwr├│ci┼éem uwag─Ö na nag┼é├│wek jednego z portali internetowych i wyczyta┼éem, przy jakiej okazji mia┼éa miejsce zaistnia┼éa sytuacja, przypomnia┼éy mi si─Ö otrz─Ösiny, kt├│re nie tak dawno temu (ledwie 3 lata) organizowa┼éem dla m┼éodszych koleg├│w w moim gimnazjum. Zgodnie z dobr─ů tradycj─ů, zabaw─Ö wymy┼Ťlali i przygotowywali uczniowie najstarszych klas, a nauczyciele tylko pomagali i odgrywali swoje role podczas zabawy. Oby┼éo si─Ö bez ┼Ťmietany, pianki do golenia i ho┼éd├│w, a wszyscy ┼Ťwietnie si─Ö bawili.
Jakie?
Niesmaczne, ale pewnie nie chodzi┼éo o piank─Ö do golenia, bo przecie┼╝ autorzy tego tytu┼éu informowali o bitej ┼Ťmietanie. Co wi─Öc autorzy materia┼é├│w z TVL Odra mieli na my┼Ťli? Ogl─ůdaj─ůc zdj─Öcia, zobaczy┼éem m─Ö┼╝czyzn─Ö w kr├│tkich spodniach, trzymaj─ůcego drewniany kij od szczotki, siedz─ůcego z dosy─ç szeroko rozwartymi kolanami, z kt├│rych dzieci, na oko 13-letnie, w pozycji ÔÇ×na czworakaÔÇŁ, zlizuj─ů lub, ┼╝eby unika─ç drastycznych okre┼Ťle┼ä, ÔÇ×dotykaj─ů ustami i j─ÖzykiemÔÇŁ bia┼éej substancji rozprowadzonej na kolanach owego m─Ö┼╝czyzny, jak zauwa┼╝aj─ů animatorzy, do┼Ť─ç grub─ů warstw─ů. Co ciekawe, na zdj─Öciu wida─ç puszk─Ö bitej ┼Ťmietany… C├│┼╝, nigdy si─Ö tak nie bawi┼éem. Bardzo bliski kontakt fizyczny w nietypowych okoliczno┼Ťciach, ogromna r├│┼╝nica wieku, a tak┼╝e istotna r├│┼╝nica w przyj─Ötych pozycjach powoduj─ů raczej niesmak, kt├│ry pozostaje jeszcze d┼éugo po zamkni─Öciu okna przegl─ůdarki.

Czyje?

Dzie─çmi s─ů uczniowie Salezja┼äskiego Gimnazjum w Lubinie, m─Ö┼╝czyzn─ů ÔÇô dyrektor owego gimnazjum – ksi─ůdz Marcin Kozyra. Jak dowiadujemy si─Ö ze strony internetowej szko┼éy, ksi─ůdz Marcin jest dyrektorem od 2004 roku, a wcze┼Ťniej przez 5 lat pracowa┼é w ┼Ürodzie ┼Ül─ůskiej jako duszpasterz dzieci i m┼éodzie┼╝y, ma wi─Öc wieloletnie do┼Ťwiadczenie wychowawcze. ÔÇ×Ulubionymi zaj─Öciami ks. Dyrektora s─ů w─Ödr├│wki po g├│rach, gra w siatk├│wk─Ö, czytanie ksi─ů┼╝ek, s┼éuchanie muzyki, rozmowy na ┼╝yciowe tematyÔÇŁ. Tych ostatnich zdaje si─Ö jednak ostatnio unika─ç. Poniewa┼╝ ksi─ůdz Dyrektor nie odpowiedzia┼é na moja pro┼Ťb─Ö o komentarz do sprawy, a o┼Ťwiadczenie grona pedagogicznego szko┼éy skupia si─Ö na braku profesjonalizmu medi├│w trudno jest go przedstawi─ç w jakikolwiek inny spos├│b. Nie pos─ůdza┼ébym ksi─Ödza o zmuszanie nieletnich do tak zwanych ÔÇ×innych czynno┼Ťci seksualnychÔÇŁ, raczej o brak zdrowego rozs─ůdku i w┼éa┼Ťciwej oceny sytuacji. Zreszt─ů nie tylko ksi─Ödza, ale wszystkich animator├│w i nauczycieli, kt├│rzy w tym uczestniczyli. Cho─ç uwa┼╝am, ┼╝e to ksi─ůdz, jako dyrektor, powinien nie wyrazi─ç zgody na tego typu zadanie.

 

ÔÇ×W przedszkolu naszym nie jest ┼║le…ÔÇŁ

Na swojej stronie szko┼éa zamieszcza r├│wnie┼╝ informacj─Ö o swojej misji. Jest ni─ů m.in. ÔÇ×tworzenie ┼Ťrodowiska, kt├│rego specyfik─ů jest klimat rodzinny: zaufanie, otwarto┼Ť─ç, rado┼Ť─ç, dialog, szacunek, dyscyplinaÔÇŁ. Nie brakuje tej ostatniej, wszyscy stoj─ů murem za ksi─Ödzem i zdaj─ů si─Ö krzycze─ç za Jackiem Kaczmarskim: ÔÇ×Po ca┼éych dniach bawimy si─Ö w coraz to inny trudÔÇŁ. Zabrak┼éo za to szacunku do drugiego cz┼éowieka i w┼éa┼Ťnie tego zdaje si─Ö szkolna spo┼éeczno┼Ť─ç nie rozumie─ç. Zwraca na to uwag─Ö ksi─ůdz Kazimierz Sowa, dyrektor Religia.tv, w komentarzu udzielonym portalowi Gazeta.pl: ÔÇ×G┼éupota i kretynizm po┼é─ůczony z brakiem szacunku do wychowank├│w. […] Szko┼éa katolicka powinna wyra┼║nie okre┼Ťla─ç i powinna da─ç bardzo jasny komunikat, ┼╝e nie wszystko, co generalnie gdzie┼Ť funkcjonuje, jest fajne i spokoÔÇŁ. Poszed┼ébym nawet krok dalej i stwierdzi┼é, ┼╝e s┼éowa te dotycz─ů ka┼╝dej szko┼éy, nie tylko katolicka.
Kuba ┼Üpiewak, za┼éo┼╝yciel i szef fundacji Kidprotect.pl, kt├│ra zajmuje si─Ö m.in. walk─ů z pedofili─ů i przemoc─ů wobec dzieci, a tak┼╝e bezpiecze┼ästwem w internecie, na swoim blogu na stronie TokFM.pl, zaczyna wypowied┼║ na temat ca┼éej sprawy od wstawienia wy┼╝ej wspomnianych list├│w protestacyjnych, wystosowanych przez spo┼éeczno┼Ť─ç szkoln─ů. Jak t┼éumaczy, robi to ÔÇ×tak na wszelki wypadek. Gdyby kto┼Ť w szkole jednak wpad┼é na to, ┼╝e to, co si─Ö dzia─ç tam zaczyna, jest po prostu obrzydliwe i postanowi┼é te listy ukry─çÔÇŁ. I zaraz potem szlag go trafia. Dlaczego? Po pierwsze ze wzgl─Ödu na okre┼Ťlanie przez grono pedagogiczne otrz─Ösin ÔÇ×koceniemÔÇŁ i traktowanie go jak zwyczajnego rytua┼éu. Wydawa┼éoby si─Ö, ┼╝e s─ů to synonimy, jednak okre┼Ťlenia te maj─ů nieco inne pochodzenie. Owa ÔÇ×symbolicznaÔÇŁ r├│┼╝nica polega na tym, ┼╝e ÔÇô jak przypomina ┼Üpiewak ÔÇô rytua┼é ÔÇ×koceniaÔÇŁ wywodzi si─Ö z tzw. fali z czas├│w armii poborowej, a zjawisko to by┼éo uwa┼╝ane za powszechn─ů patologi─Ö. Podkre┼Ťla tu, ┼╝e ÔÇ×szko┼éa nie mo┼╝e lansowa─ç wzorc├│w aspo┼éecznych, czyli faliÔÇŁ, i przypomina, ┼╝e za ┼║r├│d┼éo tego terminu uwa┼╝ana jest wi─Özienna grypsera. Nast─Öpnie przechodzi do listu protestacyjnego, pod kt├│rym podpisani s─ů uczniowie. W pe┼éni podzielam jego pogl─ůd, ┼╝e ÔÇ×robienie sobie tarczy z dzieci jest moralnie odra┼╝aj─ůceÔÇŁ. Animatorzy nie powinni byli wmanewrowywa─ç dzieci w protesty dotycz─ůce oceny ich w┼éasnej dzia┼éalno┼Ťci. Na koniec wystawia ksi─Ödzu Dyrektorowi bardzo surow─ů ocen─Ö, pisz─ůc, i┼╝ ÔÇ×o ile na pocz─ůtku mo┼╝na by┼éo mie─ç w─ůtpliwo┼Ťci, to teraz wida─ç niestety, ┼╝e ksi─ůdz pasuje do pracy z m┼éodzie┼╝─ů i kierowania szko┼é─ů tak, jak pi─Ö┼Ť─ç do nosa. Niby si─Ö da je po┼é─ůczy─ç. Tylko na og├│┼é z tego nosa leci potem krewÔÇŁ.
W ramach odwo┼éywania si─Ö do autorytet├│w chcia┼ébym wspomnie─ç jeszcze o patronie szko┼éy, ┼Ťwi─Ötym Dominiku Savio. Wychowanek ┼Ťw. Jana Bosko, w wieku 14 lat za┼éo┼╝y┼é z kilkoma przyjaci├│┼émi Towarzystwo Niepokalanej, kt├│re skupia┼éo ch┼éopc├│w zaanga┼╝owanych w apostolat dobrego przyk┼éadu. Niestety, cho─ç dzieci s─ů w niemal tym samym wieku, co patron ich szko┼éy, nie maj─ů z kogo czerpa─ç dobrych wzorc├│w. Brak w┼éa┼Ťciwego autorytetu zawsze b─Ödzie stanowi┼é o s┼éabo┼Ťci dowolnej plac├│wki wychowawczej. Skoro rodzic├│w (a przynajmniej ich cz─Ö┼Ťci) sprawa nie bulwersuje, a grono pedagogiczne wyst─Öpuje w roli prekursora tego typu dzia┼éa┼ä, sk─ůd dziecko ma wiedzie─ç, ┼╝e takie zachowanie nie jest powszechnie akceptowane przez spo┼éecze┼ästwo. Gdyby czerpa┼éo przyk┼éad z patrona szko┼éy, by─ç mo┼╝e co┼Ť by je tkn─Ö┼éo, ale skoro wszystkie patrz─ů bezkrytycznie na ca┼é─ů spraw─Ö, to mo┼╝na wnioskowa─ç, ┼╝e jedyne, co im w szkole powiedziano na temat patrona, to prawdopodobnie to, ┼╝e ÔÇ× Dominik by┼é znany jako osoba gorliwie praktykuj─ůca i nie zaniedbuj─ůca okazji do modlitwy. Otrzyma┼é dar kontemplacji, ekstazy i inne nadprzyrodzone daryÔÇŁ. By─ç mo┼╝e jeszcze daty urodzenia i wczesnej ┼Ťmierci.
 
Głos ekspertów

Seksuolog Jolanta Zmarzlik z fundacji ÔÇ×Dzieci NiczyjeÔÇŁ wypowiadaj─ůc si─Ö dla TVN24, wskazuje m.in. na wiek dzieci: kontakt 13-letnich dziewczynek z m─Öskim cia┼éem ogranicza si─Ö do ojca, kt├│ry jest dla nich naturalnym wsparciem, i do kt├│rego ÔÇ×mog─ů si─Ö przytuli─çÔÇŁ, wyra┼║nie wskazuj─ůc, ┼╝e tego typu zabawa nie powinna by─ç ich pierwszym do┼Ťwiadczeniem. Wiek odgrywa tutaj ogromn─ů rol─Ö, w ko┼äcu jest to okres dojrzewania, w kt├│rym cielesno┼Ť─ç zaczyna by─ç przez m┼éodzie┼╝ odkrywana i zaczyna zyskiwa─ç na znaczeniu. Wed┼éug seksuolog, takie zabawy z udzia┼éem doros┼éych dla dzieci wcale nie s─ů niewinne. Przekonuje, ┼╝e ÔÇ×wiek gimnazjalny jest wiekiem szczeg├│lnej pobudliwo┼Ťci seksualnej ÔÇô wszystko im [dzieciom] si─Ö z seksem kojarzyÔÇŁ.

W tym samym materiale, dr Aleksandra Piotrowska, z Wydzia┼éu Pedagogicznego UW, opatruje pokazane jej zdj─Öcia kr├│tkim komentarzem: ÔÇ×r─Öce za┼éama─çÔÇŁ.

 

ÔÇ×┼╣le, gdzie umys┼é jest mia┼ékiÔÇŁ

Zawini┼éy lokalne media! Zgodnie z narracj─ů szkolnej spo┼éeczno┼Ťci, to w┼éa┼Ťnie one winne s─ů rozdmuchaniu sprawy. Gdyby nie one, pewnie nie zawraca┼ébym sobie teraz tym g┼éowy, a nawet nie us┼éysza┼é o Salezja┼äskim Gimnazjum w Lubinie, do kt├│rego, jak twierdzi jeden z jego absolwent├│w, chodz─ů dzieci wa┼╝nych w mie┼Ťcie ludzi. W rozmowie z redakcj─ů portalu Lubin.pl, wysuwa nieco odmienn─ů od powy┼╝szej teori─Ö: ÔÇ×To zgromadzenie zawsze mia┼éo w naszym mie┼Ťcie rzesz─Ö oddanych zwolennik├│w. Nic wi─Öc dziwnego, ┼╝e teraz ÔÇô zreszt─ů nie po raz pierwszy ÔÇô wszystko chc─ů zamie┼Ť─ç pod dywanÔÇŁ.

Zawini┼éa ludzka g┼éupota, brak dobrego smaku i wyczucia bardzo wra┼╝liwych granic. O prawnych skutkach tej zabawy dowiemy si─Ö ju┼╝ nied┼éugo, o tych wa┼╝niejszych by─ç mo┼╝e nigdy, cho─ç nie mam w─ůtpliwo┼Ťci, ┼╝e ca┼éa sprawa mog┼éa pozostawi─ç trwa┼éy ┼Ťlad w psychice niekt├│rych uczni├│w.

 

***

Czy po tej sprawie zm─ůdrzejemy? Niestety nie. ┼╗eby taka historia si─Ö nie powt├│rzy┼éa, nie wystarczy kara. Potrzebna nam jest g┼é─Öboka reforma edukacji. Reforma, kt├│ra obejmie nie tylko program nauczania i wiek, w kt├│rym dzieci p├│jd─ů do szko┼éy. Musi ona obj─ů─ç tak┼╝e, a mo┼╝e przede wszystkim polskich nauczycieli. Szkolenie, ci─ůg┼ée podnoszenie kwalifikacji oraz ich weryfikacja powinny sta─ç si─Ö standardem i og├│lnym wymogiem, poniewa┼╝ dobry wynik ucznia nie zale┼╝y tylko od jego w┼éasnej pracy, ale r├│wnie┼╝ od pracy nauczyciela, poczucia bezpiecze┼ästwa i warunk├│w, w jakich ta wsp├│lna praca powinna si─Ö odbywa─ç. Wsp├│lna praca dla dobra ucznia, kt├│ry p├│┼║niej staje si─Ö filarem spo┼éecze┼ästwa. To ogromne wyzwanie stoj─ůce przed wci─ů┼╝ skostnia┼é─ů i zat─Öch┼é─ů polsk─ů o┼Ťwiat─ů. Potraktujmy wi─Öc ten smutny przyk┼éad jako wezwanie do reformy, przy okazji kt├│rej pochylimy si─Ö nad dobrem ucznia, a wtedy dobry wynik przyjdzie sam. Niech rozgorza┼éa dyskusja nad wybrykiem, kt├│ry wymkn─ů┼é si─Ö spod kontroli, przekszta┼éci si─Ö w merytoryczn─ů dyskusj─Ö nad o┼Ťwiat─ů, kt├│rej od dawna potrzeba nam jak powietrza.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś