Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Nasza katolicka schizofrenia

Kilka dni temu 艣rodowiska prawicowe, podaj膮ce si臋 za katolickie, 艣wi臋towa艂y podpisanie przez ponad dwa tysi膮ce lekarzy deklaracji wiary, w kt贸rej zobligowali si臋 dzia艂a膰 zgodnie ze swoim sumieniem i Prawem Bo偶ym.


Sumienie przed prawem pa艅stwowym
 
To zadziwiaj膮ce, jak na przestrzeni zaledwie kilku dni te same 艣rodowiska prezentuj膮 skrajnie r贸偶ne pogl膮dy dotycz膮ce rozdzia艂u 艣wieckiego porz膮dku od nadprzyrodzonego. Jeszcze kilka dni temu 艣rodowiska prawicowe, podaj膮ce si臋 za katolickie, 艣wi臋towa艂y podpisanie przez ponad dwa tysi膮ce lekarzy deklaracji wiary, w kt贸rej zobligowali si臋 dzia艂a膰 zgodnie ze swoim sumieniem i Prawem Bo偶ym. Pomijaj膮c ju偶 teologiczne zastrze偶enia co do niekt贸rych fragment贸w, jak i idei takiej deklaracji w og贸le, warto zaznaczy膰, 偶e takie inicjatywy maj膮 jednak z perspektywy eklezjalnej pedagogiczn膮 warto艣膰, cho膰by poprzez jednoznaczne wskazanie na pewne priorytety. I 偶ywi臋 te偶 nadziej臋, 偶e lekarze, podpisuj膮cy si臋 pod takimi listami b臋d膮 w stanie dotrzyma膰 swych obietnic, nawet je艣li b臋dzie kosztowa膰 to ich utrat臋 pracy, honorari贸w, czy pewnych korzy艣ci zwi膮zanych z pe艂nieniem s艂u偶by pa艅stwowej.
 
Bo nie oszukujmy si臋 鈥 ka偶dego dnia, zw艂aszcza pracuj膮c w s艂u偶bie publicznej, mamy dylematy czy s艂u偶y膰 Bogu czy Lewiatanowi. Czasem idziemy z Lewiatanem na kompromis, staraj膮c si臋 utrzyma膰 status quo i zapewni膰 tymczasowy porz膮dek pomi臋dzy swoimi obywatelami. Niekiedy Lewiatan podejmuje decyzje po 鈥瀗aszej鈥 my艣li (np. penalizuj膮c aborcj臋, eutanazj臋, zwi膮zki homoseksualne itp.). W takich sytuacjach 偶yjemy z艂udzeniem, 偶e Lewiatan dzia艂a po my艣li Boga, podczas gdy w rzeczywisto艣ci wszelkie jego dzia艂ania s膮 skierowane na legitymizacj臋 w艂adzy 鈥 kt贸ra zawsze zwi膮zana jest z przemoc膮 i wyzyskiem.
 
John Milbank, jeden z g艂贸wnych przedstawicieli chrze艣cija艅skiego ruchu radykalnej ortodoksji przestrzega przed naiwnym 鈥瀙rzeb贸stwianiem鈥 takiego pa艅stwa, kt贸re proponuje nam konstanty艅skie rozwi膮zania, poprzez odwo艂anie do autonomicznego prawa naturalnego. Jest to typowy zabieg Lewiatana, polegaj膮cy na z艂udnym pomieszaniu tego co religijne z tym co 艣wieckie i pa艅stwowe, w celu skolonizowania przestrzeni religijnej przez my艣lenie sekularne. W rzeczywisto艣ci dochodzi do momentu, kiedy pa艅stwo mo偶e w ko艅cu zainstalowa膰 swoj膮 w艂asn膮 soteriologi臋 (zapewniaj膮c 鈥瀙ok贸j鈥 jako status quo w wojnie wszystkich przeciwko wszystkim) zamiast soteriologii chrze艣cija艅skiej.
 
Naucz si臋 rozdziela膰 porz膮dek eschatologiczny, Boski od ziemskiego prawa i porz膮dku!
 
Prawda jest taka, 偶e Ko艣ci贸艂 Bo偶y musi si臋 miesza膰 do polityki. Tylko, 偶e przeciwie艅stwie do nowoczesnych rozwi膮za艅, kt贸re cz臋sto proponuje prawica w postaci odnowienia projektu konstanty艅skiego, Ko艣ci贸艂 jest sam w sobie polityczny, czy jak pisze James K. A. Smith: 鈥濸olityka [Ko艣cio艂a] jest eklezjologi膮鈥. Graham Ward w swojej ksi膮偶ce Cities of God pokazuje, 偶e chrze艣cija艅skie polis jest radykalnie inne i przeciwstawne wszelkim innym polis. Dlaczego? Jest to jedyne prawdziwe, archetypiczne polis. Jest zbudowane przez Logos i podtrzymywane przez Ducha 艢wi臋tego, jest dynamiczne, nie ma granic, a urzeczywistnia si臋 w postaci Nowego Jeruzalem. Wszelkie inne polis s膮 jego parodiami 鈥 i na parodiach ko艅cz膮 si臋 te偶 wszystkie pr贸by prawodawczego ustanowienia Bo偶ego Prawa na ziemi. Dlatego, 偶e spe艂nieniem tego polis jest uczestnictwo w mi艂o艣ci Tr贸jcy 艢wi臋tej 鈥 ekscesu mi艂o艣ci, mi艂o艣ci darmowej i samo-daj膮cej si臋. Wsp贸lnota eklezjalna, kt贸ra nie mo偶e stworzy膰 temporalnej, nienaruszalnej struktury, z natury swej jest krytyczna i kontrkulturowa w stosunku do 艣wieckiego porz膮dku (kt贸ry nie jest neutralny a budowany na bazie niechrze艣cija艅skiej, heterodoksyjnej teologii). Ko艣ci贸艂 ma cia艂o polityczne, bo to my, dos艂ownie i rzeczywi艣cie, jeste艣my cia艂em Ko艣cio艂a. Dzia艂amy jako jedno cia艂o i jeden Ko艣ci贸艂. Jak mamy oddziela膰 sprawy Ko艣cio艂a, kt贸re dotycz膮 naszego 偶ycia wewn臋trznego, ale nie s膮 indywidualne (gdy偶 wszyscy partycypujemy w 偶yciu Ko艣cio艂a i stanowimy jego jedno cia艂o), od 偶ycia politycznego, w kt贸re jeste艣my na co dzie艅 rzuceni?
 
Prawda jest taka, 偶e nauczyli艣my si臋 selektywnie oddziela膰 to, co ma przynale偶e膰 do Prawa Bo偶ego, a co do prawa naturalnego, pa艅stwowego, czy narodowego. I tak sprawy aborcji, eutanazji, zwi膮zk贸w partnerskich, obyczajowo艣ci, krytyki konkretnych ideologii (komunistycznej, czy tzw. 鈥瀒deologii gender鈥) podchodz膮 pod jurysdykcj臋 legalistycznie pojmowanego 鈥濨o偶ego Prawa鈥. Z kolei gdy chodzi o krytyk臋 nadu偶y膰 systemu kapitalistycznego, indywidualizmu, pazerno艣ci, kary 艣mierci, dzia艂a艅 wojennych, to s艂yszy si臋 鈥濧le Ko艣cio艂a w to nie mieszaj!鈥. Gdy mamy do czynienia wydarzeniami nacechowanymi niezwykle emocjonalnie, tymi kt贸re naruszaj膮 honor naszej ojczyzny (tej w kt贸rej mieszkamy tymczasowo, a nie do kt贸rej jeste艣my przeznaczeni) zapominamy o tym, 偶e dw贸m Panom nie mo偶na s艂u偶y膰. Gdy pojawia si臋 sprawa honoru pa艅stwa, ojczyzny, narodu, nagle okazuje si臋, 偶e Ko艣ci贸艂 nie mo偶e si臋 wtr膮ca膰 w te sprawy, a my艣lenie teologiczne staje jest niewskazane, wr臋cz wzbronione. Musimy zrezygnowa膰 z soteriologii chrze艣cija艅skiej na rzecz soteriologii 艣wieckiej, gdzie nie ma mi艂osierdzia, a zdrada stanu i narodu nie mo偶e nigdy zosta膰 wybaczona. Teologia, w kt贸rej przykazanie o mi艂owaniu wroga zast膮pione jest przez 鈥瀘ko za oko鈥.
 
I tu przechodzimy do najbardziej bulwersuj膮cej wszystkich sprawy ostatnich dni. W ostatni膮 niedziel臋 umar艂 Wojciech Jaruzelski, pojednuj膮c si臋 na 艂o偶u 艣mierci z Bogiem i przyjmuj膮c 艣wi臋te sakramenty. Co wi臋cej, postanowiono urz膮dzi膰 pa艅stwowy pogrzeb, podczas kt贸rego okazano mu szacunek 鈥 pomimo zbrodni kt贸rych dokona艂 osobi艣cie, lub za kt贸re odpowiada艂 jako g艂owa pa艅stwa. G艂osy, kt贸re si臋 odezwa艂y w zwi膮zku z tym (w pewnym sensie stoj膮ce w kontrze do deklaracji lekarzy) pokazuj膮 jak bardzo schizofreniczni s膮 polscy katolicy. Gdzie ten radykalizm chrze艣cija艅ski i ortodoksja w momencie, gdy zb艂膮kany syn Bo偶y powraca do niego skruszony i prosi o wybaczenie? Jest to najwi臋kszy pow贸d do rado艣ci, jaki mo偶e mie膰 chrze艣cijanin. Decyzja gen. Jaruzelskiego o nawr贸ceniu nie jest decyzj膮 indywidualn膮 i wewn臋trzn膮, czym艣 tylko pomi臋dzy nim a Bogiem. Jest to sprawa ca艂ego Ko艣cio艂a. W momencie swojego nawr贸cenia, gdy przyj膮艂 cia艂o Chrystusa, sta艂 si臋 on jednym cia艂em z nami wszystkimi. Krzyczenie, 偶e z perspektywy politycznej to skandaliczna decyzja chowa膰 go z honorami, dla katolik贸w jest absurdalne. Z perspektywy prawdziwie politycznej (gdy m贸wimy o prawdziwym polis 鈥 chrze艣cija艅skim) 鈥 eklezjologicznej, jeste艣my zobowi膮zani 艣wi臋towa膰 jego w艂膮czenie do Ko艣cio艂a, to 偶e mo偶emy wsp贸lnie chwali膰 jedynego Boga, kt贸ry jest mi艂o艣ci膮 i chce, by wszystkie Jego dzieci wr贸ci艂y do Niego.
 
Nie wiem, jaka przypadnie rola Jaruzelskiemu w narracji pa艅stwa polskiego. 艢wieckie polis rz膮dzi si臋 swoimi prawami i swoj膮 mitologi膮. Wiem tylko, 偶e w prawdziwym polis, gdzie buduj膮c膮 go narracj膮 jest Bo偶e Objawienie, jest to cz艂owiek, kt贸ry pomimo tego, 偶e bardzo zb艂膮dzi艂 i odszed艂 od Boga, w ko艅cu powr贸ci艂 do Ojca. Bo 鈥瀢i臋ksza b臋dzie rado艣膰 z jednego grzesznika, kt贸ry si臋 nawraca, ni偶 z dziewi臋膰dziesi臋ciu dziewi臋ciu sprawiedliwych, kt贸rzy nie potrzebuj膮 nawr贸cenia.鈥 (艁k 15,7).

Je艣li nie chc膮 Pa艅stwo przegapi膰 kolejnych wyda艅 naszego tygodnika, zach臋camy do zapisania si臋 do naszego newslettera.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij