Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Najpierw rzeczy pierwsze

Znaczna cz臋艣膰 czasu i wysi艂k贸w ludzi pracuj膮cych w przemy艣le reklamowym marnowana jest na takie b艂ahostki, kt贸re w niewielkim stopniu (je艣li w og贸le) przyczyniaj膮 si臋 do zwi臋kszenia dobrobytu naszego kraju.

Poni偶ej publikujemy tekst manifestu 鈥濶ajpierw rzeczy pierwsze” (First Things First), kt贸ry ukaza艂 si臋 w 1964. Z okazji 50 rocznicy jego publikacji w Barze Studio odb臋dzie si臋 mi臋dzynarodowa konferencja po艣wi臋cona aktualno艣ci tekstu Kena Gerlanda.
 
My, ni偶ej podpisani, jeste艣my projektantami grafikami, fotografami i studentami, wychowanymi w 艣wiecie, w kt贸rym metody i narz臋dzia reklamy uporczywie przedstawiane s膮 nam jako najbardziej intratny, efektywny i po偶膮dany spos贸b wykorzystania naszych talent贸w. Jeste艣my bombardowani przez publikacje promuj膮ce to przekonanie, wychwalaj膮ce prac臋 tych, kt贸rzy oddali swoje umiej臋tno艣ci i wyobra藕ni臋, by sprzedawa膰 rzeczy, takie jak: jedzenie dla kot贸w, leki na problemy 偶o艂膮dkowe, detergenty, 艣rodki na porost w艂os贸w, wielokolorow膮 past臋 do z臋b贸w, krem przed goleniem, krem po goleniu, diety odchudzaj膮ce, diety na przybranie wagi, dezodoranty, napoje gazowane, papierosy, kapy, kanapy, kanapki.
 
Znaczna cz臋艣膰 czasu i wysi艂k贸w ludzi pracuj膮cych w przemy艣le reklamowym marnowana jest na takie b艂ahostki, kt贸re w niewielkim stopniu (je艣li w og贸le) przyczyniaj膮 si臋 do zwi臋kszenia dobrobytu naszego kraju.
 
Wraz z powi臋kszaj膮c膮 si臋 liczb膮 odbiorc贸w osi膮gn臋li艣my punkt nasycenia, w kt贸rym wysokie wyniki sprzeda偶y konsumenckiej to jedynie kolejne nieciekawe s艂upki na wykresie. S膮dzimy, 偶e nasze umiej臋tno艣ci i do艣wiadczenie warto spo偶ytkowa膰 w zupe艂nie inny spos贸b. Na oznakowanie ulic i budynk贸w, ksi膮偶ki i periodyki, katalogi, instrukcje obs艂ugi, fotografi臋 przemys艂ow膮, pomoce naukowe, filmy, programy telewizyjne z wy偶szej p贸艂ki, naukowe i przemys艂owe publikacje oraz wszystkie inne media, poprzez kt贸re promujemy nasz handel, nasz膮 edukacj臋, nasz膮 kultur臋 i szersz膮 wiedz臋 o 艣wiecie.
 
Nie jeste艣my rzecznikami zniesienia agresywnej reklamy konsumenckiej: nie jest to wykonalne. Nie chcemy te偶 pozbawia膰 偶ycia frajdy. Postulujemy, by odwr贸ci膰 nasze priorytety na rzecz bardziej u偶ytecznych i trwa艂ych form komunikacji. Mamy nadziej臋, 偶e sprzedawcy sztuczek reklamowych, handlarze presti偶u i niewidoczni doradcy zm臋cz膮 nasze spo艂ecze艅stwo i 偶e popyt na nasze umiej臋tno艣ci b臋dzie przede wszystkim dotyczy艂 spraw wartych zachodu. Maj膮c to na uwadze, chcemy dzieli膰 si臋 naszymi do艣wiadczeniami i opiniami, udost臋pni膰 je kolegom, studentom i wszystkim zainteresowanym.
 
Edward Wright, Geoffrey White, William Slack, Caroline Rawlence, Ian McLaren, Sam Lambert, Ivor Kamlish, Gerald Jones, Bernard Higton, Brian Grimbly, John Garner, Ken Garland, Anthony Froshaug, Robin Fior, Germano Facetti, Ivan Dodd, Harriet Crowder, Anthony Clift, Gerry Cinamon, Robert Chapman, Ray Carpenter, Ken Briggs
 
T艂um. Karolina Szymaniak i Adam Puchejda
 
Manifest Fest. 22 i 23 listopada, Bar Studio. Szczeg贸艂y www.manifestfest.pl.
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie - w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej Polityka prywatno艣ci zamknij