Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Najgorsze filmy 艣wiata

Czym te amatorskie produkcje, niebroni膮ce si臋 niczym od strony technicznej, b臋d膮ce za to nieudan膮 kalk膮 znanych przeboj贸w kinowych, przyci膮gaj膮 widz贸w? W dobie efekt贸w specjalnych, film贸w realizatorsko 艣wietnych, produkcje sprzed sze艣膰dziesi臋ciu lat zaskakuj膮 nas swoj膮 egzotyk膮, a tandet膮 rozbawiaj膮 do 艂ez.

W latach 50. Hollywood stara艂o si臋 zwalczy膰 telewizj臋. Kina wabi艂y widz贸w podw贸jnymi seansami filmowymi. Projekcja pierwsza przedstawia艂a zwykle filmy 鈥瀦 wy偶szej p贸艂ki鈥, natomiast druga znacznie gorsze materia艂y 鈥 te produkcje nazwano 鈥瀔inem klasy B鈥. Obecnie, jak to mo偶na zaobserwowa膰 na comiesi臋cznych wtorkowych pokazach w kinie Muran贸w, nie potrzeba ju偶 鈥瀢abika鈥 w postaci film贸w klasy A. Publiczno艣膰 t艂oczy si臋, przepycha przed wej艣ciem do sali kinowej, by za wszelk膮 cen臋 zdoby膰 miejsce siedz膮ce, odstawszy uprzednio w d艂ugiej kolejce po bilety. A wszystko po to, by m贸c podziwia膰 na ekranie zmutowane zwierz臋ta, wilko艂aki w gumowych maskach oraz inne filmowe pere艂ki kiczu z lat 50. i 60.
 
Czym te amatorskie produkcje, niebroni膮ce si臋 niczym od strony technicznej, b臋d膮ce za to nieudan膮 kalk膮 znanych przeboj贸w kinowych, przyci膮gaj膮 widz贸w? W dobie efekt贸w specjalnych, film贸w realizatorsko 艣wietnych, produkcje sprzed sze艣膰dziesi臋ciu lat zaskakuj膮 nas swoj膮 egzotyk膮, a tandet膮 rozbawiaj膮 do 艂ez. Pocz膮wszy ju偶 od samych tytu艂贸w, obok kt贸rych trudno jest przej艣膰 oboj臋tnie, takich jak 鈥濻zybciej koteczku! Zabij! Zabij!鈥 (1965), 鈥濩z艂owiek, kt贸ry si臋 niewiarygodnie zmniejszy艂鈥 (1957) lub 鈥濧tak kobiety olbrzyma鈥 (1958). Opr贸cz absurdalnych tytu艂贸w, do przyznania miana 鈥瀗ajgorszego filmu 艣wiata鈥 przyczynia si臋 te偶 ca艂kowicie amatorski monta偶, banalna fabu艂a, fatalna gra aktorska i prymitywne efekty specjalne cz臋sto kr臋cone na strychu. Jednak filmom tym, przy ca艂ym ich dyletanctwie, nie mo偶na odm贸wi膰 swego rodzaju wyj膮tkowo艣ci.
 
Film 鈥濪octor of Doom鈥 z 1963 roku, dzie艂o meksyka艅skiego re偶ysera Ren茅 Cardona (鈥濴as luchadoras contra el m茅dico asesino鈥), jest przyk艂adem kuriozalnego amatorstwa. To opowie艣膰 o kobietach zapa艣niczkach 鈥 luchadorkach. Chocia偶 nieustannie walcz膮 na ringu, ich makija偶 pozostaje nienaganny i ani razu nie psuje im si臋 fryzura. Musz膮 rozwik艂a膰 zagadk臋, kim jest szalony Doktor, kt贸ry porywa ludzi, przeszczepia ich m贸zgi, chc膮c w ten spos贸b opanowa膰 艣wiat. Cho膰 ten skrywa si臋 pod mask膮, ju偶 po 10 minutach filmu dla widz贸w przestaje by膰 tajemnic膮, kim jest 贸w szaleniec. Akcja toczy si臋 niewiarygodnie wolno, nawet, gdy trzeba ucieka膰 z p艂on膮cego laboratorium. Uj臋cia trwaj膮ce po kilka minut, w kt贸rych wida膰 tylko stopy rozm贸wc贸w, nie nale偶膮 do rzadko艣ci.
 
鈥濼rudno mi m贸wi膰 o tym filmie, bo jestem troch臋 za偶enowany tym, co zobaczymy dzi艣 na ekranie. Co gorsza, re偶yserka te偶 by艂a za偶enowana鈥 鈥 takie s艂owa mo偶na by艂o us艂ysze膰 na prelekcji filmu 鈥濶agie na Ksi臋偶ycu鈥 (1961). Doris Wishman ze wstydu wobec reakcji ludzi i w obawie przed krytyk膮 za zbyt szowinistyczny film, nakr臋ci艂a film pod m臋skim pseudonimem Raymond Phelan. Ta produkcja to po艂膮czenie soft porno z science fiction. Opowiada histori臋 dw贸ch ameryka艅skich naukowc贸w, kt贸rzy marz膮 o wyprawie na Ksi臋偶yc. Wylatuj膮 rakiet膮 ze 艣rodka lasu, l膮duj膮 na planecie, kt贸ra w wygl膮dzie niczym nie r贸偶ni si臋 od Ziemi. Spotykaj膮 tam ras臋 nagich kobiet, kt贸re 鈥 jak to mieszkanki innej planety 鈥 nie m贸wi膮, lecz porozumiewaj膮 si臋 dzi臋ki czu艂kom zrobionym z drucik贸w przyczepionych do plastikowych opasek. Brak komunikacji oczywi艣cie nie przeszkadza, by m艂odszy uczestnik wyprawy zakocha艂 si臋 w kr贸lowej plemienia. Niestety cenzura zakazuje im poca艂owa膰 si臋 w finalnej scenie, dlatego ko艅czy si臋 jedynie u艣ciskiem.
 
Filmy zwykle pokazywane na przegl膮dzie w kinie Muran贸w to takie, kt贸rym nie uda艂o si臋 wybi膰, nie zrobi艂y kariery. Natomiast paradoksalnie film 鈥濨y艂em nastoletnim wilko艂akiem鈥 okaza艂 si臋 wielkim sukcesem. To produkcja z lat 50. z nurtu Teen movies, kt贸ry wtedy cieszy艂 si臋 ogromn膮 popularno艣ci膮. Na tej fali powsta艂a potem seria film贸w takich jak 鈥濨y艂em nastoletnim zombie鈥 czy 鈥濨y艂em nastoletnim Frankensteinem鈥. Oczywi艣cie porusza艂y one nies艂ychanie wa偶ne problemy m艂odego pokolenia. W filmie re偶yserii Gene Fowler g艂贸wny bohater, Tony, ma problem 鈥 nie umie przystosowa膰 si臋 do 偶ycia w spo艂ecze艅stwie. Jedynym logicznym wyj艣ciem z tej sytuacji jest oddanie si臋 w r臋ce doktora i zostanie wilko艂akiem. Film nie tylko opowiada o rozterkach m艂odzie偶y, ale pokazuje te偶 czasy buntu nastolatk贸w w sk贸rzanych kurtkach s艂uchaj膮cych zakazanego rock&rolla.
 
Kino klasy B prze偶ywa obecnie sw贸j renesans, a fascynacja nim nie ga艣nie. Ma miejsce w podr臋cznikach do historii kinematografii i na wyk艂adach filmoznawczych. St膮d pomys艂 na popularyzowanie film贸w s艂abszej jako艣ci z czas贸w, kiedy ich d艂ugo艣膰 rzadko przekracza艂a 70 minut ze wzgl臋du na bardzo ma艂y bud偶et, kt贸ry starano si臋 jeszcze bardziej uszczupli膰 w ka偶dy mo偶liwy spos贸b. Pomys艂odawca przegl膮du najgorszych film贸w 艣wiata, Jacek Rokosz, wyk艂adowca w 艁贸dzkiej Szkole Filmowej, jest wielkim fanem tego kina, po艣wi臋ci艂 mu ca艂y sw贸j doktorat. Jego doskona艂e prelekcje wprowadzaj膮 w klimat, roz艣mieszaj膮 widowni臋, a tak偶e dostarczaj膮 wielu interesuj膮cych informacji. Mo偶na si臋 na przyk艂ad dowiedzie膰, 偶e w 鈥濼arantuli鈥 鈥 filmie o gigantycznym paj膮ku, kt贸ry uciek艂 z laboratorium i sieje spustoszenie, debiutuje na du偶ym ekranie sam Clint Eastwood.
 
Naturalnie, 艂atwo mo偶na skrytykowa膰 pomys艂 na pokazywanie szerokiej publiczno艣ci film贸w niemaj膮cych g艂臋bszego sensu, b臋d膮cych szczytem kiczu. Jednak widzowie, przychodz膮c na seanse, nie oczekuj膮 ambitnego kina. Nie doszukuj膮 si臋 ukrytych podtekst贸w, lecz id膮 zapozna膰 si臋 z mniej znan膮 cz臋艣ci膮 historii kinematografii. A przy okazji 艣wietnie si臋 przy tym bawi膮. Reakcje publiczno艣ci s膮 bardzo wyra藕ne, 偶ywio艂owe. Ludzie czerpi膮 osobliw膮 przyjemno艣膰 z ogl膮dania na ekranie aktor贸w przebranych w gumowe kostiumy i udaj膮cych zmutowane potwory. Klaszcz膮 podczas trwania filmu, wybuchaj膮 艣miechem, g艂o艣no kibicuj膮 superbohaterom. Nie s膮 to zachowania spotykane obecnie na projekcjach film贸w artystycznych. Atmosfer臋 panuj膮c膮 na seansach mo偶naby trafnie por贸wna膰 do tej z czas贸w projekcji braci Lumi猫re. Ludzie wrzeszczeli, cieszyli si臋 lub nawet ze zgrozy wybiegali z kina. Przegl膮d 鈥濶ajgorsze filmy 艣wiata鈥 pozwala widzom na sali na kr贸tkie przeniesienie si臋 w czasy dawnego kina, ale poza tym daje nowe spojrzenie na dzieje filmu, a co za tym idzie, tak偶e ca艂ej popkultury.
 
DKF w kinie Muran贸w ,,Najgorsze filmy 艣wiata鈥
Zapraszam na pokaz kwietniowy 鈥 ,,Atak krab贸w morderc贸w鈥:
 

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij