Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Na stra┼╝y stworzenia

Franciszkowe braterstwo uniwersalne, to znaczy otwarto┼Ť─ç na ┼Ťwiat pozaludzki i gotowo┼Ť─ç do dialogu z ca┼éym stworzeniem, jest te┼╝ nowym sposobem patrzenia na drugiego cz┼éowieka: rodz─ůc─ů solidarno┼Ť─ç identyfikacj─ů z ubogimi.

ilustr.: Maria Dek

Franciszkowe braterstwo uniwersalne, to znaczy otwarto┼Ť─ç na ┼Ťwiat pozaludzki i gotowo┼Ť─ç do dialogu z ca┼éym stworzeniem, jest te┼╝ nowym sposobem patrzenia na drugiego cz┼éowieka: rodz─ůc─ů solidarno┼Ť─ç identyfikacj─ů z ubogimi.
Przedstawiamy fragment eseju otwieraj─ůcego najnowszy numer kwartalnika. ÔÇ×KontaktÔÇŁ numer 26. nosi tytu┼é ÔÇ×Zielone poj─ÖcieÔÇŁ i jest po┼Ťwi─Öcony problemom ekologii. Mog─ů go Pa┼ästwo kupi─ç mi─Ödzy innymi w prenumeracie.
 
Co te┼╝ Ko┼Ťci├│┼é mo┼╝e mie─ç do powiedzenia na tematy ekologiczne? Cz─Östo s┼éysz─Ö to pytanie. Ilekro─ç pr├│buj─Ö na nie odpowiedzie─ç w swoich wyk┼éadach i prelekcjach, pojawia si─Ö du┼╝e napi─Öcie pomi─Ödzy pi─Öknymi wizjami snutymi przez katolickich lider├│w a zupe┼énym brakiem recepcji tych wizji w praktyce duszpasterskiej. Nie wiem, czy istnieje dziedzina nauczania Ko┼Ťcio┼éa, w kt├│rej rozziew pomi─Ödzy teori─ů a praktyk─ů by┼éby wi─ÖkszyÔÇŽ W niniejszym tek┼Ťcie pragn─Ö stre┼Ťci─ç ow─ů teori─Ö, zastanowi─ç si─Ö nad przyczynami wspomnianego rozziewu i zaproponowa─ç kilka rozwi─ůza┼ä.
 
(…)
 
Wo┼éanie o ┼Ťwie┼╝e powietrze
 
W ci─ůgu ostatnich pi─Ö─çdziesi─Öciu dosz┼éo do przyspieszonego rozwoju nauczania Ko┼Ťcio┼éa w zakresie ekologii. Pierwsze teksty na ten temat pojawi┼éy si─Ö zaraz po ujawnieniu ┼Ťwiatowego kryzysu ekologicznego (przyjmuje si─Ö, ┼╝e sta┼éo si─Ö to wraz z opublikowaniem w 1969 roku tak zwanego Raportu U Tanta). Gdy zatem trzy lata p├│┼║niej zwo┼éano og├│lno┼Ťwiatow─ů konferencj─Ö ekologiczn─ů w Sztokholmie, papie┼╝ Pawe┼é VI przes┼éa┼é na r─Öce sekretarza generalnego ONZ dokument zatytu┼éowany ÔÇ×Stanowisko Stolicy Apostolskiej w sprawie ochrony ┼Ťrodowiska naturalnego cz┼éowiekaÔÇŁ. W formie raportu przedstawi┼é papie┼╝ wszechstronn─ů analiz─Ö sytuacji ekologicznej, w szczeg├│lno┼Ťci analiz─Ö przyczyn zaistnienia kryzysu w relacjach pomi─Ödzy cz┼éowiekiem a przyrod─ů. Pisa┼é o zagro┼╝eniach zwi─ůzanych z post─Öpem technicznym, wy┼Ťcigiem zbroje┼ä i migracj─ů ludno┼Ťci wiejskiej do miast. Przyj─Öt─ů przez Sob├│r Watyka┼äski II zasad─Ö g┼éosz─ůc─ů, ┼╝e ÔÇ×zasoby naturalne s─ů wsp├│ln─ů w┼éasno┼Ťci─ů ca┼éej ludzko┼ŤciÔÇŁ, uzna┼é Pawe┼é VI za ÔÇ×kamie┼ä w─Ögielny naturalnego porz─ůdku ekologicznegoÔÇŁ.
 
Ta obszerna prezentacja wynik├│w bada┼ä Ko┼Ťcio┼éa nad zagro┼╝eniami dla ┼Ťrodowiska cz┼éowieka otwiera d┼éug─ů list─Ö tekst├│w, przem├│wie┼ä i materia┼é├│w duszpasterskich dotycz─ůcych tego zagadnienia. Szczeg├│lnie dono┼Ťnie rozbrzmiewa g┼éos dw├│ch papie┼╝y: Jana Paw┼éa II i Benedykta XVI.
 
Znanym lejtmotywem nauczania Jana Paw┼éa II by┼éo g┼éoszenie cywilizacji mi┼éo┼Ťci, opartej na prymacie osoby nad rzecz─ů, etyki nad technik─ů, opcji ÔÇ×bardziej by─çÔÇŁ nad opcj─ů ÔÇ×wi─Öcej mie─çÔÇŁ. Pochodz─ůcy z Polski papie┼╝ nawo┼éywa┼é do nowej solidarno┼Ťci, kt├│ra obejmuje zar├│wno relacje wewn─ůtrz spo┼éeczno┼Ťci ludzkiej, trosk─Ö o przysz┼ée pokolenia, jak i stosunek do ┼Ťrodowiska naturalnego. Jan Pawe┼é II obna┼╝a┼é moralny wymiar dotykaj─ůcych ┼Ťwiat kryzys├│w, w tym r├│wnie┼╝ kryzysu ekologicznego. Wsp├│lnie z patriarch─ů Bart┼éomiejem podpisa┼é historyczn─ů deklaracj─Ö ÔÇ×O obowi─ůzku szanowania ┼Ťwiata stworzonegoÔÇŁ, og┼éosi┼é ┼Ťwi─Ötego Franciszka z Asy┼╝u patronem ekolog├│w, a podr├│┼╝uj─ůc po ┼Ťwiecie, wielokrotnie z czci─ů ca┼éowa┼é Matk─Ö Ziemi─Ö. Do Polak├│w w Zamo┼Ťciu wo┼éa┼é z zaanga┼╝owaniem: ÔÇ×Pi─Ökno tej ziemi sk┼éania mnie do wo┼éania o jej zachowanie dla przysz┼éych pokole┼ä. Je┼Ťli kochacie t─Ö ojczyst─ů ziemi─Ö, niech to wo┼éanie nie pozostanie bez odpowiedzi!ÔÇŁ. Ekologiczn─ů my┼Ťl Jana Paw┼éa II mo┼╝na stre┼Ťci─ç w koncepcji ecologia humana, na gruncie kt├│rej troska o ochron─Ö ┼Ťrodowiska naturalnego ┼é─ůczy si─Ö z trosk─ů o ochron─Ö przestrzeni spo┼éecznej, kulturowej i duchowej, trosk─ů o ochron─Ö ┼Ťrodowiska warto┼Ťci stanowi─ůcych przestrze┼ä autentycznego ludzkiego rozwoju.
 
Benedykt XVI uwa┼╝a┼é ruch ekologiczny za ÔÇ×wo┼éanie o ┼Ťwie┼╝e powietrzeÔÇŁ i pyta┼é o ÔÇ×wsp├│┼éczesne arki NoegoÔÇŁ, to znaczy rodzaj oaz, do kt├│rych cz┼éowiek m├│g┼éby uciec, w kt├│rych ÔÇ×w kontra┼Ťcie do ca┼éego zniszczenia wok├│┼é nas znowu staje si─Ö widoczne pi─Ökno ┼Ťwiata i pi─Ökno ┼╝yciaÔÇŁ. Pochodz─ůcy z Niemiec papie┼╝ nie ba┼é si─Ö m├│wi─ç o tematach trudnych: wykorzystywaniu zasob├│w energetycznych planety, niepokoj─ůcych zmianach klimatycznych, zanieczyszczeniu rzek i warstw wodono┼Ťnych, zanikaniu r├│┼╝norodno┼Ťci biologicznej, deforestacji. G┼éosi┼é potrzeb─Ö ÔÇ×solidarno┼Ťci mi─Ödzypokoleniowej i wewn─ůtrzpokoleniowejÔÇŁ. Wo┼éa┼é: ÔÇ×Je┼Ťli chcesz krzewi─ç pok├│j, strze┼╝ dzie┼éa stworzenia!ÔÇŁ. Tre┼Ť─ç pami─Ötnego or─Ödzia z 1 stycznia 2010 roku sk┼éoni┼éa znawc├│w Ko┼Ťcio┼éa do okrzykni─Öcia Benedykta XVI ÔÇ×najbardziej zielonym papie┼╝em w historiiÔÇŁ. Pozosta┼éo po nim r├│wnie┼╝ 2400 ogniw fotowoltaicznych zamontowanych na dachu auli Paw┼éa VI, zapewniaj─ůcych czysty i tani pr─ůd dla Watykanu.
 
Dzi┼Ť jednak ┼╝yjemy w epoce papie┼╝a Franciszka, kt├│ry ju┼╝ w homilii wyg┼éoszonej w trakcie mszy inauguruj─ůcej pontyfikat zamie┼Ťci┼é d┼éu┼╝szy passus ekologiczny. Po jej wys┼éuchaniu by┼éem oszo┼éomiony. Czy┼╝by spe┼énia┼éy si─Ö marzenia ekolog├│w chrze┼Ťcija┼äskich o silnym zaanga┼╝owaniu Ko┼Ťcio┼éa w ochron─Ö ┼Ťrodowiska? Papie┼╝ wielokrotnie m├│wi┼é o ÔÇ×powo┼éaniu do strze┼╝enia stworzeniaÔÇŁ, kt├│re ma wymiar og├│lnoludzki, oraz o chrze┼Ťcija┼äskim ÔÇ×powo┼éaniu do strze┼╝enia z mi┼éo┼Ťci─ů tego, czym B├│g nas obdarzy┼éÔÇŁ. To powo┼éanie obejmuje r├│wnie┼╝ ekologi─Ö cz┼éowieka, kt├│rej baz─ů jest ekologia duchowa: troska o to, aby nienawi┼Ť─ç, zazdro┼Ť─ç i pycha nie zanieczyszcza┼éy naszego ┼╝ycia. Inauguracja pontyfikatu przynios┼éa nam papieski program troski o ca┼ée stworzenie: o ┼Ťrodowisko, o bli┼║nich, w tym zw┼éaszcza najubo┼╝szych, i o nas samych.
 
(…)

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś