fbpx Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

My i oni?

Miasto jest pojmowane przez B臋c Zmian臋 jako nieustanny ruch koncepcji i 艣cieranie si臋 r贸偶nych grup interes贸w.

Nie do ko艅ca jasna to偶samo艣膰 jest atutem Fundacji 鈥 nie dzia艂a w strukturze hermetycznego 艣wiata sztuki, ani nie jest przedstawicielk膮 ruch贸w miejskich. Tym samym mo偶e sobie pozwoli膰 na opis problem贸w za pomoc膮 kod贸w sztuk wizualnych, jednocze艣nie tworz膮c 鈥瀟unel鈥 mi臋dzy artystami a innymi grupami spo艂ecznymi.

Synchronizacja. Projekty dla miast przysz艂o艣ci to wieloletni projekt Fundacji B臋c Zmiana, kt贸ry skupia si臋 na wizjach architektury, urbanistyki i spo艂ecznych konsekwencji projektowania wsp贸艂czesnych miast i tego, jak mog艂yby wygl膮da膰 w kolejnych latach. W tym roku w Centrum Alzheimera Bogna 艢wi膮tkowska zastanawia si臋 nad projektowaniem dla wsp贸lnoty.

 

Fundacja B臋c Zmiana zajmuj膮ca si臋 przede wszystkim kultur膮 miejsk膮 kolejny raz przygl膮da si臋 wsp贸艂czesnemu miastu. W warszawskim Centrum Alzheimera 鈥 spektakularnym budynku na dolnym Mokotowie 鈥 podejmuje temat wsp贸lnoty i przestrzeni wsp贸lnych. Nie jest to nowe terytorium B臋c Zmiany. Ju偶 wcze艣niej zajmowa艂a si臋 sanatoryjnym wymiarem miast, sztuk膮 w przestrzeni publicznej (pierwsza realizacja w Warszawie po 1989 roku, czyli R贸偶owe Jelonki na Powi艣lu, wyprodukowa艂a w艂a艣nie ekipa Bogny 艢wi膮tkowskiej), architektur膮 XXI wieku skupionej wok贸艂 protest贸w spo艂ecznych i arabskiej wiosny, czy w ko艅cu pomys艂om na zagospodarowanie Wis艂y. Miasto jest pojmowane przez B臋c Zmian臋 jako nieustanny ruch koncepcji i 艣cieranie si臋 r贸偶nych grup interes贸w. 鈥濼ytu艂 wystawy My i oni odnosi si臋 do 艣cieraj膮cych si臋 w przestrzeni miasta grup: u偶ytkownik贸w i projektant贸w, obywateli i polityk贸w, os贸b 鈥瀞prawnych鈥 i 鈥瀗iepe艂nosprawnych鈥, zdrowych i chorych, lokator贸w czynsz贸wek i czy艣cicieli kamienic, pracuj膮cych i bezrobotnych, mieszka艅c贸w s膮siaduj膮cych ze sob膮 gierkowskich blok贸w z wielkiej p艂yty i strze偶onych osiedli鈥.

 

Wystawy Synchronizacji odbywaj膮 si臋 w miejscach nie wystawienniczych: drewnianym domku fi艅skim, klubokawiarni czy Bibliotece Narodowej. Ta przewrotno艣膰 pozycjonuje Fundacj臋 na styku organizacji zawodowo zajmuj膮cej si臋 sztukami wizualnymi a miejskimi aktywistami eksploruj膮cymi kolejne tematy i przestrzenie Warszawy. Nie do ko艅ca jasna to偶samo艣膰 jest atutem Fundacji 鈥 nie dzia艂a w strukturze hermetycznego 艣wiata sztuki, ani nie jest przedstawicielk膮 ruch贸w miejskich. Tym samym mo偶e sobie pozwoli膰 na opis problem贸w za pomoc膮 kod贸w sztuk wizualnych, jednocze艣nie tworz膮c 鈥瀟unel鈥 mi臋dzy artystami a innymi grupami spo艂ecznymi.

 

Wchodz膮c do budynku Centrum Alzheimera nie zachowuje si臋 jak kolonizator. Dzia艂a na zasadach go艣cia, zgadzaj膮c si臋 na panuj膮ce zasady. My i oni nie jest wi臋c inwazyjna, dzia艂a jakby obok, jako dodatek do codziennego rytmu 偶ycia budynku, w kt贸rym sw贸j czas sp臋dzaj膮 chorzy ludzie. Przez to wystawa wydaje si臋 ba艂aganiarska, z艂o偶ona z przypadkowych, na szybko zebranych element贸w, kt贸ry z pozoru nie tworz膮 satysfakcjonuj膮cej ca艂o艣ci.

 

Witaj膮cy ka偶dego przy wej艣ciu ochroniarz na pytanie, gdzie jest wystawa, odpowiada: na drugim pi臋trze, winda jest obok. Nie s艂uchajcie go! Lepiej wej艣膰 po schodach i natkn膮膰 si臋 na prac臋 Kongresu rysownik贸w. To projekt realizowany od kilku lat przez Paw艂a Althamera 鈥 bior膮 w nim udzia艂 na tych samych zasadach zar贸wno arty艣ci, jak i osoby niezajmuj膮ce si臋 zawodowo sztuk膮. Przez kilka godzin lub dni wsp贸lnie maluj膮. Tym razem Althamer zaprosi艂 pacjent贸w Centrum Alzheimera. Kolorowy, intensywny obraz nie zapowiada niestety tego, co dzieje si臋 dwa pi臋tra wy偶ej. To jedyny gest radyklanej partycypacji obecny na wystawie.

 

Dalej ju偶 bez fajerwerk贸w. Grupa artyst贸w od lat bior膮ca udzia艂 w projektach B臋c Zmiany. Konrad Pusto艂a pokazuj膮cy dwa wielkoformatowe zdj臋cia kibuc贸w. Agnieszka Szreder tworzy nowe flagi wsp贸lnoty europejskiej. Micha艂 Gayer powiesi艂 rysunki z kopenhaskiej dzielnicy Christiana 鈥 zaj臋ta w 1971 roku przez hipiss贸w i sk艂oters贸w. Miko艂aj Grospierre wybra艂 si臋 w podr贸偶 do Estonii i Izraela, 偶eby sfotografowa膰 popadaj膮ce w ruin臋 domy kultury. Miko艂aj D艂ugosz telefonem kom贸rkowym nagra艂 podr贸偶 po chi艅skiej prowincji Sinciang. Franciszek Buchner prezentuje zdj臋cia z Alei Sport贸w Miejskich na warszawskim Bemowie. WWAA powiesi艂 projekt S艂u偶ewskiego Domu Kultury, a Fundacja 鈥濶a miejscu鈥 Archipelag z Woli.

 

Dwa projekty wzbudzaj膮 moje zainteresowanie w spos贸b szczeg贸lny. Termomodernizm Benona Malowa艅ca to prowokacyjna praca wymierzona w kolorowe fasady polskich budynk贸w, zwi膮zane z ich termomodernizacj膮. Artysta zadaje pytanie: jak wygl膮da艂yby Zamek Kr贸lewski i inne wa偶ne budynki publiczne po typowej, polskiej termomodernizacji? Prezentuje grafiki, kt贸re w doskona艂y spos贸b to wizualizuj膮. Malowaniec jest blisko Katarzyny Przezwa艅skiej i jej Makiety sejmu, w kt贸rej artystka zaproponowa艂y u偶ycie nowych kolor贸w w polskim parlamencie. Termomodernizm podejmuje istotny dla wsp贸lnoty temat wygl膮du ikon architektury. I niejako m艣ci si臋 na w艂adzy, ka偶膮c jej podejmowa膰 decyzje w brzydkich budynkach.

 

Projekt W艂odzimierza Sobonia i WWAA namawia warszawiak贸w do budowania鈥 dom贸w na gara偶ach. Nierealny pomys艂 wbija szpilk臋 w ba艅k臋 spekulacyjn膮 rynku nieruchomo艣ci. Je偶eli mo偶liwe by艂oby budowanie tanich mieszka艅 na gara偶ach, to ceny innych dom贸w zosta艂yby radyklanie obni偶one. I co wtedy?

 

聽Przestrzenie wsp贸lne opisane przez Fundacj臋 B臋c Zmiana nie wychodz膮 poza te opisane i przyswojone. S膮 to przede wszystkim: budynki u偶yteczno艣ci publicznej, niewspomniane przeze mnie, a obecne na wystawie ko艣cio艂y, domy kultury, dziedzictwo modernizmu i nowe miejsca do sp臋dzania wolnego czasu. Przecinaj膮 to dyskusje o tworzeniu mikro-wsp贸lnot, to偶samo艣ci wyra偶anych w architekturze, ekonomicznych i spo艂ecznych skutkach braku przestrzeni publicznych. Brakuje opisu komercyjnych miejsc publicznych takich jak supermarkety, galerie handlowe i bazary. Gdzie si臋 podzia艂y muzea, jako instytucje mog膮ce pe艂ni膰 rol臋 wielofunkcyjnego centrum? A klatki schodowe, kluby seniora, boiska, szko艂y?

 

Kuratorce towarzyszy zasada Waltera Benjamina, by post臋powa膰 radykalnie, nigdy za艣 konsekwentnie. Brzmi kusz膮co, ale jak wtedy wygl膮da艂yby miasta?

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Od ponad 15 lat tworzymy jedyny w Polsce magazyn lewicy katolickiej i budujemy 艣rodowisko zaanga偶owane w walk臋 z podzia艂ami religijnymi, politycznymi i ideologicznymi. Robimy to tylko dzi臋ki Waszemu wsparciu!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij