magazyn lewicy katolickiej

Mur dla nielegalnych imigrant贸w, szeroko otwarte drzwi dla zagranicznych pracownik贸w

Autorzy 鈥濳ultury Liberalnej鈥 ostro skrytykowali dzia艂ania pa艅stwa w zakresie radzenia sobie z kryzysem na granicy z Bia艂orusi膮 oraz kreowania polityki imigracyjnej. Obie kwestie zupe艂nie r贸偶ni膮 si臋 charakterem, a ich wsp贸lnym mianownikiem jest zaledwie szeroki problem migracji. Atak hybrydowy bia艂oruskiego re偶imu by艂 kryzysem dora藕nym, na kt贸ry trzeba by艂o zareagowa膰 i osi膮gn膮膰 skutki w kr贸tkim czasie. Tymczasem inicjatywa legislacyjna jest skierowana do regularnych imigrant贸w zarobkowych i ma przynie艣膰 owoce dla polskiej gospodarki w 艣rednim okresie. Z tego powodu nale偶y je analizowa膰 osobno.

UE murem za polskim mundurem

Argumenty Jakuba Bodzionego i Filipa Rudnika wpisuj膮 si臋 w lewicow膮 narracj臋 o nieporadno艣ci, nieskuteczno艣ci i braku humanitarnej odpowiedzi aparatu pa艅stwowego wobec dramatu tysi臋cy ludzi. Jednak w艂adza nie zawsze mo偶e jednocze艣nie zadba膰 o bezpiecze艅stwo granic i utrzymanie standard贸w moralnych. Humanitarne koszty przyj臋tej strategii by艂y znacznie mniejsze w por贸wnaniu do tego, co mog艂oby si臋 sta膰, gdyby艣my otworzyli szerzej granice, zach臋caj膮c kolejnych imigrant贸w do przyjazdu na Bia艂oru艣. Sami autorzy przyznaj膮, 偶e 艁ukaszence nie uda艂o si臋 zdestabilizowa膰 Polski ani Unii Europejskiej. 艢wiadczy to wi臋c o skuteczno艣ci bezwzgl臋dnej polityki polskiego rz膮du, kt贸ry mimo atak贸w lider贸w opinii publicznej na funkcjonariuszy granicznych oraz koszt贸w wizerunkowych (utrwalanie opinii o wrogim wobec imigrant贸w kraju) konsekwentnie sta艂 na obranym kursie twardej obrony granic. Charakter wyzwania i ostateczny efekt podj臋tych dzia艂a艅 艣wiadcz膮, 偶e wspomniane koszty by艂y nie tylko konieczne, lecz tak偶e warte swojej ceny.

Europejskie instytucje stan臋艂y, nomen omen, murem za polskimi w艂adzami. Przewodnicz膮ca KE, Ursula von der Leyen, nazwa艂a konflikt 鈥瀉takiem hybrydowym, a nie kryzysem migracyjnym鈥, podobnie jak przewodnicz膮cy Rady Europejskiej. Charles Michel nie widzia艂 prawnych przeciwwskaza艅 dla finansowania fizycznej infrastruktury (czyli mur贸w granicznych) w pa艅stwach cz艂onkowskich UE. Warszawa mia艂a te偶 wsparcie kraj贸w cz艂onkowskich, w tym Niemiec. Ponadto Polsce uda艂o si臋, nie bez problem贸w, przekona膰 Turcj臋 do zaprzestania dowo偶enia Irakijczyk贸w, Syryjczyk贸w i Jeme艅czyk贸w na Bia艂oru艣 tureckimi liniami lotniczymi, co dowodzi pewnej skuteczno艣ci dzia艂a艅.

Liczba imigrant贸w, kt贸rzy przedostali si臋 do UE przez polsko-bia艂orusk膮 granic臋, jest znacznie ni偶sza ni偶 przez szlaki ba艂ka艅ski i 艣r贸dziemnomorski. Mimo to wzrost nielegalnych pr贸b przekroczenia granicy by艂 na naszym odcinku najwi臋kszy 鈥 odnotowano ich o ponad 1000 procent wi臋cej ni偶 w 2020 roku. Unijna agencja Frontex uzna艂a w艂a艣nie polsko-bia艂orusk膮 granic臋 za najbardziej dotkni臋t膮 nielegaln膮 imigracj膮. Nie dziwi wi臋c, 偶e polskie s艂u偶by graniczne nie by艂y na to wystarczaj膮co przygotowane, podczas gdy W艂ochy czy W臋gry radz膮 sobie przyzwoicie z kilkukrotnie wi臋kszymi liczbami. Warto zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e tylko jedna dziesi膮ta nielegalnych imigrant贸w to kobiety 鈥 szafowanie okre艣leniem 鈥瀝odziny z dzie膰mi鈥 czy relacje reporter贸w z kilkuletnimi dzie膰mi na pierwszym planie w t艂umie m艂odych m臋偶czyzn jest wykorzystywaniem tych najbardziej wra偶liwych istot do cel贸w propagandowych, ku uciesze obu dyktator贸w zza wschodniej granicy.

Legalizm a pragmatyzm

Z praktycznego punktu widzenia trudno jest jednoznacznie oceni膰 zasadno艣膰 pushback贸w. Oczywi艣cie s膮 to dzia艂ania nielegalne, jednak nie s膮 bezprecedensowe. Na tak膮 polityk臋 zdecydowa艂a si臋 te偶 Litwa, gdzie odnotowano ich a偶 7 tysi臋cy. UE przymyka艂a na to oko i stwierdzi艂a, 偶e prowadzenie polityki zgodnej z unijnym prawem azylowym nale偶y do kompetencji w艂adz litewskich, kt贸rym UE w tym zakresie ufa.

Tolerowanie przez UE tej praktyki by艂o zasadne. Konsekwencj膮 legalistycznego rozwi膮zania problemu i przyjmowania wszystkich nielegalnych imigrant贸w 鈥瀓ak leci鈥 by艂oby zach臋cenie 艁ukaszenki do spot臋gowania przerzutu imigrant贸w do Polski. Oczywi艣cie humanitaryzm i umo偶liwienie im sk艂adania wniosk贸w azylowych by艂oby idealnym rozwi膮zaniem i w 鈥瀦wyk艂ych鈥 czasach powinno by膰 praktykowane. Czy jednak po odrzuceniu tych wniosk贸w Polska mia艂aby mo偶liwo艣膰 deportacji wnioskodawc贸w? Istnieje du偶e ryzyko, 偶e zostaliby艣my z tym problemem sami. Pami臋tajmy, 偶e wnioski azylowe mo偶na sk艂ada膰 w polskich plac贸wkach na Bia艂orusi.

Polska dyplomacja pryncypialnie odmawia艂a uznania 艁ukaszenki za legalnego przyw贸dc臋 Bia艂orusi i z tego powodu nie podj臋艂a pr贸b negocjacji z bia艂oruskim dyktatorem. By艂o to dzia艂anie nieskuteczne, gdy偶 to w艂a艣nie rozmowy Francji i Niemiec z 艁ukaszenk膮 pozwoli艂y och艂odzi膰 temperatur臋 konfliktu. Mimo to krytyka Pary偶a i Berlina by艂a s艂uszna. Kraje te nie tylko z艂ama艂y jedno艣膰 g艂osu UE, ale te偶 pomog艂y 艁ukaszence zrealizowa膰 cel migracyjnej presji, czyli da艂y mu mi臋dzynarodowe uznanie i legitymacj臋.

Imigranci lubi膮 Polsk臋 鈥 to fakt, nie opinia

Z pewno艣ci膮 w sferze retorycznej mo偶na rz膮dowi wiele zarzuci膰. Konferencja ministr贸w B艂aszczaka i Kami艅skiego by艂a skandalem maj膮cym wywo艂a膰 obrzydzenie i nienawi艣膰 do imigrant贸w. By艂o to poni偶ej jakichkolwiek standard贸w publicznej dyskusji. Tymczasem rz膮d powinien przede wszystkim przekonywa膰 do swoich dzia艂a艅, wskazuj膮c na ryzyko wpuszczania do kraju niezweryfikowanych cudzoziemc贸w. Zdecydowano si臋 jednak na tak ostry przekaz, chc膮c wykorzysta膰 fakt, 偶e Polacy s膮 raczej niech臋tnie nastawieni do masowej imigracji, a przynajmniej do przymusowej relokacji i multi-kulti.

Nic dziwnego zatem, 偶e wszelkie realne dzia艂ania proimigracyjne s膮 prowadzone w ciszy i z dala od publicznej debaty. W艂adza bowiem poprawnie diagnozuje potrzeby gospodarki i rynku pracy, a tak偶e d艂ugie procedury zatrudniania obcokrajowc贸w. Nowelizacja ustawy o cudzoziemcach wprowadza szereg u艂atwie艅 dla wnioskodawc贸w i ma skr贸ci膰 kolejki do urz臋d贸w imigracyjnych. Zmiany zosta艂y pozytywnie ocenione przez organizacje pracodawc贸w, a skorzystaj膮 na nich r贸wnie偶 urz臋dnicy i imigranci zarobkowi.

Owszem, wiele problem贸w pozostaje nierozwi膮zanych. Nie dysponujemy narz臋dziami integracji, nie oferujemy kurs贸w j臋zyka polskiego, urz臋dy imigracyjne s膮 niedoinwestowane. Najbardziej kuleje pomoc w o艣rodkach uchod藕czych. To ludzie, kt贸rzy s膮 gotowi zatrudni膰 si臋 z dnia na dzie艅, je艣li pa艅stwo wyda im szybkie zezwolenie na prac臋.

Zwr贸膰my jednak uwag臋, 偶e Polska ma najbardziej liberalne prawo w ca艂ej UE dla cudzoziemc贸w podejmuj膮cych po raz pierwszy prac臋 we Wsp贸lnocie, a tak偶e by艂a globalnym liderem kr贸tkoterminowej imigracji zarobkowej. Jednocze艣nie mamy problemy z zatrzymywaniem cudzoziemc贸w na d艂u偶ej 鈥 zamiast osiedla膰 si臋 w Polsce, uczy膰 si臋 j臋zyka i nawi膮zywa膰 d艂ugotrwa艂e znajomo艣ci z Polakami, wielu z nich po kilku latach chce emigrowa膰 dalej na Zach贸d. Wprowadzone zmiany w prawie maj膮 os艂abi膰 ten mechanizm.

Pozycja Polski jako atrakcyjnego dla imigrant贸w kraju mo偶e by膰 zaskakuj膮ca, skoro w mediach przedstawia si臋 nas jako nieprzyjazne migrantom spo艂ecze艅stwo. Cegie艂k臋 do tej opinii do艂o偶y艂 mi臋dzy innymi ubieg艂oroczny kryzys na granicy. Polityka oswajania Polak贸w z imigrantami 鈥瀙o cichu鈥 jest jak najbardziej s艂uszna 鈥 Polacy z roku na rok coraz bardziej pozytywnie oceniaj膮 Ukrai艅c贸w i Bia艂orusin贸w na rynku pracy. W du偶ych firmach w Polsce Azjaci s膮 zatrudniani na wysoko p艂atnych stanowiskach, a widok dowo偶膮cych jedzenie na rowerach Hindus贸w czy Nepalczyk贸w ju偶 nikogo nie dziwi. Imigranci s膮 w艣r贸d nas, mijamy ich na ulicy, s艂yszymy obce j臋zyki w sklepach i kawiarniach. Za kilka lat publiczna debata o potrzebie imigracji stanie si臋 dla Polak贸w tak naturalna, jak rozmowa z s膮siadem w bloku 鈥 obcokrajowcem m贸wi膮cym 艂aman膮 polszczyzn膮.

***

Inicjatyw臋 wspiera Fundusz Obywatelski imienia Henryka Wujca.

fundusz obywatelski

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij