Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Mistrzyni wnikliwej precyzji

Susan Sontag musia艂a odczuwa膰 totalnie: ca艂膮 sob膮, od st贸p do g艂贸w. My艣li SOntag zalewaj膮 czytelnika istnym potokiem wiedzy, wra偶e艅 i wnikliwych obserwacji.

Je艣li my艣l to forma odczuwania to po przeczytaniu tego tekstu mo偶na zaryzykowa膰 stwierdzenie, 偶e Susan Sontag musia艂a odczuwa膰 totalnie: ca艂膮 sob膮, od st贸p do g艂贸w. My艣li, kt贸re Sontag wyra偶a w wywiadzie z Jonathanem Cottem, zalewaj膮 czytelnika istnym potokiem wiedzy, wra偶e艅 i wnikliwych obserwacji. Nie ma jednak w tym potoku ani my艣li zb臋dnych, ani pogl膮d贸w nieprzemy艣lanych.
 
W przedmowie do wywiadu Jonathan Cott cytuje fragment wpisu Sontag z drugiego tomu jej dziennik贸w. Fragment traktuje o niemo偶no艣ci bycia biern膮, o tym, 偶e trzeba my艣le膰, ci膮gle wprawia膰 m贸zg w ruch, by m贸c 偶y膰 w pe艂ni. My艣lenie w stylu Sontag jest jak oddychanie, zupe艂nie niezb臋dne do istnienia. Jest to poniek膮d kolejna z jej swoistych metafor bytu, zaraz po g艂odzie wiedzy, kt贸rym jest przenikni臋ty wspomniany drugi tom dziennika. Jednocze艣nie we wst臋pie Cott przytacza wypowied藕 eseistki o tym, 偶e forma wywiadu jest form膮 tw贸rczego 膰wiczenia poniewa偶 dialog pomaga zrozumie膰 w艂asne my艣li i dookre艣li膰 czy te偶 ukszta艂towa膰 pogl膮dy.
 
Zach臋cony t膮 wypowiedz膮 Jonathan Cott postanawia przeprowadzi膰 wywiad z legendarn膮 Sontag. Wywiad trudny, bo wyzwaniem jest przeprowadzenie wywiadu z kim艣, kogo si臋 podziwia, tak, aby by艂o ciekawie r贸wnie偶 dla tych co nie znaj膮 b膮d藕 nie podziwiaj膮. Uzbrojony w trzy ksi膮偶ki, kt贸re traktuje jako punkt wyj艣cia (O fotografii, Choroba jako metaforaI, etcetera) Jonathan Cott wyrusza w 1978 roku na spotkanie z Susan Sontag. Pierwszym owocem tej rozmowy by艂 tekst dla Rolling Stone z 1979 roku. Drugim za艣, pe艂niejszym 鈥 ksi膮偶ka My艣l to forma odczuwania, zapis ca艂o艣ci rozmowy, kt贸ra odbywa艂a si臋 w Pary偶u i 鈥 po kilkumiesi臋cznej przerwie 鈥 w Nowym Jorku.
 
W odpowiedziach Susan Sontag zachwyca precyzja i klarowno艣膰 zdania a tak偶e przenikliwo艣膰 s膮d贸w przy jednoczesnym zupe艂nym braku totalnych i ostatecznych werdykt贸w. To, co Sontag m贸wi o kulturze, o chorobie czy o muzyce jest nawet po wielu latach aktualne dzi臋ki wielkiej empatii dla opisywanych zjawisk, tak widocznej w ka偶dej frazie, oraz trosce o to, by unika膰 tworzenia niepodwa偶alnych, spi偶owych tez. Przejawia si臋 to zar贸wno w doborze s艂贸w jak i uwagach, 偶e przecie偶 wszystko mo偶e si臋 zmieni膰 dos艂ownie za chwil臋: za spraw膮 czyjej艣 historii, nowej ksi膮偶ki czy us艂yszanej piosenki.
 
Wielo艣膰 i wielo-wymiarowo艣膰 zainteresowa艅 autorki Przeciw interpretacji przyprawia o zawr贸t g艂owy. A jednak jej skromne stwierdzenie, 偶e wielu rzeczy przecie偶 nie wie, nie wydaje si臋 wcale by膰 kokieteri膮, a raczej szczerym wyznaniem osoby wiecznie poszukuj膮cej.
 
Co jest fascynuj膮ce w tym wywiadzie to to, 偶e jest pi臋knym komentarzem. Swoistym wst臋pem do Sontag. Nie opowiada o jej 偶yciu jako takim, ale o jej my艣leniu 鈥 zar贸wno samym procesie, jak i jego owocach. Tu nie ma zbyt wielu osobistych wycieczek, prywatno艣膰 jest przytaczana tylko jako anegdota, jako t艂o do rozwa偶a艅, jako element eksperymentu przeprowadzonego na sobie. To nie jest tak osobisty tekst jak jej dzienniki. To nie jest obraz duszy, to legenda jak膮 mo偶na by za艂膮czy膰 do mapy umys艂u.
 
Ten wywiad jest niczym wyk艂ad. Albo mo偶e: jest tym, czym powinien by膰 wyk艂ad 鈥 fascynuj膮ca wycieczk膮 w g艂膮b czyjego艣 umys艂u.
 
Susan Sontag, Jonathan Cott.My艣l to forma odczuwania. Karakter. 2014. 160 stron.
 

 
Je艣li nie chc膮 Pa艅stwo przegapi膰 kolejnych wyda艅 naszego tygodnika, zach臋camy do zapisania si臋 do naszego newslettera.
 

 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie - w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej Polityka prywatno艣ci zamknij