magazyn lewicy katolickiej

Mi┼éo┼Ť─ç i zmartwychwstanie dnia naszego powszedniego (3)

Zmartwychwsta┼éy Jezus stale zmartwychwstaje w naszych dziejach, po┼Ťrodku smutku niesprawiedliwych ┼Ťmierci. To dzi─Öki naszym ┼╝yciom On pozostaje ┼╝ywy, niczym ┼╝ywotny sok, kt├│ry pojawia si─Ö niespodziewanie, odnaleziony zagubiony syn lub powracaj─ůca po surowej zimie ziele┼ä.
Mi┼éo┼Ť─ç i zmartwychwstanie dnia naszego powszedniego (3)
ilustr.: Anna Grzelewska

Od redakcji:

Siostra profesor Ivone Gebara jest brazylijsk─ů zakonnic─ů, filozofk─ů i teolo┼╝k─ů ekofeministyczn─ů. Z┬áwielk─ů rado┼Ťci─ů publikujemy napisane przez ni─ů specjalnie dla ÔÇ×KontaktuÔÇŁ rozwa┼╝ania na Wielki Tydzie┼ä. Zach─Öcamy do lektury ÔÇô b─Ödziemy je publikowa─ç kolejno w poniedzia┼éek, wtorek i┬á┼Ťrod─Ö. B─Öd─ů one dost─Öpne r├│wnie┼╝ w wersji audio ÔÇô czyta Wanda Kaczor.

 

 

Z┼éo┼╝ono┼Ť─ç ┼╝ycia zaprasza nas do refleksji nad zmartwychwstaniami ÔÇô w┼éa┼Ťnie w liczbie mnogiej i┬áw zaktualizowanym kontek┼Ťcie. My┼Ťlenie o zmartwychwstaniu w liczbie mnogiej jest pr├│b─ů wyj┼Ťcia poza tradycyjne i nieco magiczne schematy, kt├│re utwierdza┼éy nas w my┼Ťleniu przede wszystkim o ┼╝yciu p├│┼║niejszym, o tym, co ma nast─ůpi─ç po biologicznej ┼Ťmierci. My┼Ťleli┼Ťmy o nim, zak┼éadaj─ůc, ┼╝e b─Ödziemy mogli ┼╝y─ç teraz i p├│┼║niej w naszych cielesnych cia┼éach przemienionych moc─ů Boga. Tak jakby nasza osobista indywidualno┼Ť─ç by┼éa tak wa┼╝na i warto┼Ťciowa, ┼╝e mia┼éaby jako wyj─ůtkowa to┼╝samo┼Ť─ç przekroczy─ç historyczne granice.

***

Ta wizja, owszem, do jakiego┼Ť punktu bywa┼éa pocieszaj─ůca i uzasadnia┼éa niesprawiedliwo┼Ťci historii ludzko┼Ťci. Dopuszcza┼éa bowiem cierpienie i bezprawie na ziemi w imi─Ö obietnic i┬ánagrody pocieszenia, kt├│r─ů mia┼éo ofiarowa─ç przysz┼ée wieczne szcz─Ö┼Ťcie. Ten religijny schemat ÔÇô legitymizuj─ůcy spo┼éeczne okrucie┼ästwa, r├│┼╝ne formy niewolnictwa, kolonializm i rasizm zbudowane w chrze┼Ťcija┼äskim ┼Ťwiecie ÔÇô jest ju┼╝ nie do obronienia. Mi┼éo┼Ť─ç do ziemi, mi┼éo┼Ť─ç do stworzenia staj─ů si─Ö nieuniknionym wyzwaniem. Dlatego otw├│rzmy nasz─ů wiar─Ö w┬ázmartwychwstanie i wlejmy j─ů w ograniczenia. Ograniczenia naszych historii osobistych, ale te┼╝ historii kolektywnej ÔÇô uczy┼ämy to mimo ┼Ťwiadomo┼Ťci, ┼╝e nasze zachowania i postawy balansuj─ů pomi─Ödzy egoizmem a gotowo┼Ťci─ů dawania swojego ┼╝ycia.

Zmartwychwstanie nie jest czym┼Ť na potem, na ÔÇ×po ┼ŤmierciÔÇŁ, albowiem nie znamy tego, co b─Ödzie potem. To ÔÇ×potem naszego ┼╝yciaÔÇŁ nie jest w zasi─Ögu naszej ┼╝yciowej wiedzy.

Zmartwychwstanie jest przede wszystkim fundamentalnie zwi─ůzane z wydarzeniami odradzaj─ůcymi si─Ö we wn─Ötrzu ┼╝ycia tu, na ziemi. Po ┼Ťmierci Jezusa, wed┼éug Ewangelii ┼Ťwi─Ötego Jana, uczniowie z Emaus zostaj─ů zaproszeni przez id─ůcego z Jerozolimy nieznajomego w─Ödrowca do ponownego spotkania uczni├│w i uczennic, do podj─Öcia ┼╝ycia na nowo po smutnej utracie przyjaciela. Jezus zach─Öca ich niejako do kontynuowania Jego dzia┼éalno┼Ťci na rzecz ubogich i do ┼╝ycia codzienno┼Ťci─ů. ┼╗ycie toczy si─Ö pomimo cierpienia, rodz─ů si─Ö nowe mo┼╝liwo┼Ťci, a┬ápojawiaj─ůce si─Ö sytuacje prowokuj─ů do szukania nowych rozwi─ůza┼ä i odpowiedzi na obecne czasy.

***

W momencie, w kt├│rym przenosimy nasz─ů wiar─Ö w zmartwychwstanie w aktualny kontekst naszej historii, zaczynamy prze┼╝ywa─ç i dostrzega─ç nowe jego wymiary: zmartwychwstania ekologiczne, estetyczne i etyczne. Zmartwychwstania, kt├│re poruszaj─ů nie tylko ludzkie istnienia, ale wszystkie systemy i sposoby ┼╝ycia. Wszystko si─Ö rodzi, ewoluuje, umiera i odradza si─Ö na r├│┼╝ne sposoby w trwaj─ůcej ewolucji naszej planety. Wychodzimy z antropocentryzmu i┬áotwieramy si─Ö na biocentryzm.

Zmartwychwstanie ekologiczne dzieje si─Ö przy zmartwychwstaniu plantacji i przesiewaniu ziaren, przy zmartwychwstaniu rzeki, gdy j─ů oczyszczamy albo troszczymy si─Ö o ni─ů, przy zmartwychwstaniu puszczy, gdy utrzymujemy jej integralno┼Ť─ç i szanujemy stworzenia, kt├│re w┬ániej mieszkaj─ů. Zmartwychwstanie lasu jest cz─Ö┼Ťci─ů zmartwychwstania ludzkiego.

Zmartwychwstanie estetyczne to mo┼╝liwo┼Ť─ç przyjmowania i kontemplowania pi─Ökna ┼Ťwiata, kt├│re odnawia si─Ö w nas i wok├│┼é nas r├│┼╝nymi drogami. W przyrodzie dzieje si─Ö nieustanne zmartwychwstanie poprzez ewolucj─Ö wybuchaj─ůcego pi─Ökna w stworzeniach.

Zmartwychwstanie etyczne ujawnia si─Ö z kolei w naszej umiej─Ötno┼Ťci odbudowywania relacji, zawi─ůzywania na nowo utraconych wi─Özi, ratowania ┼╝ywot├│w ludzi i narod├│w zagro┼╝onych znikni─Öciem albo zniszczeniem poprzez r├│┼╝nego typu wojny, w umiej─Ötno┼Ťci pot─Öpiania niesprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznych i permanentnych kradzie┼╝y. Ta pr├│ba rozumienia zmartwychwstania w obecnym kontek┼Ťcie dziej├│w otwiera drzwi ogranicze┼ä naszej historii tak w┬áwymiarze osobistym, jak i w wymiarze kolektywnym oraz zaprasza do nieustannego dialogowania z si┼éami, kt├│re ┼╝yj─ů w nas. Daje witaln─ů moc naszej wierze i nadaje ┼╝yciu sens.

***

Kiedy stwierdzamy, ┼╝e ÔÇ×zmartwychwstajemy w ChrystusieÔÇŁ, chcemy w ten spos├│b na nowo potwierdzi─ç nasze zobowi─ůzanie do dalszego kierowania w┼éasnym ┼╝yciem po┼Ťr├│d polifonii i┬ápolichromii manifestuj─ůcych si─Ö w pr├│bach budowania wsp├│lnego dobra. I chcemy czyni─ç to pomimo do┼Ťwiadczenia wielu niesprawiedliwych ┼Ťmierci i nieszcz─Ö┼Ť─ç wok├│┼é. Rzecz nie w tym, by zmartwychwstawa─ç w jakim┼Ť wyobra┼╝onym perfekcyjnym ideale, lecz by zmartwychwstawa─ç w┼éa┼Ťnie w aktualnej z┼éo┼╝ono┼Ťci ┼╝ycia. Potrzebny jest podmuch w tym g─ůszczu przygn─Öbie┼ä; oddech w tym niedoskona┼éym realizowaniu naszych nadziei; tchnienie w tym tymczasowym powrocie kogo┼Ť, kogo kochamy, a kto mieszka daleko. Zmartwychwstanie jest ewoluuj─ůcym i┬ániewyczerpanym procesem.

Najwi─Öksza zmian─ů w tej nowej i innej perspektywie zmartwychwstania jest to, ┼╝e nasza wiara przestaje b┼é─ůka─ç si─Ö bez celu w naszej obecnej historii: nasze ┼╝yciowe powo┼éanie staje si─Ö zobowi─ůzaniem wobec planety, wobec tego kawa┼éka ziemi, na kt├│rym ┼╝yjemy, wobec ludzi naszych czas├│w i przysz┼éych pokole┼ä. Nasza wiara w takie zmartwychwstanie nabiera wymiaru historycznego, poniewa┼╝ mo┼╝emy j─ů prze┼╝ywa─ç w pe┼éni, w naszych cia┼éach, w ÔÇ×tu i terazÔÇŁ naszych dziej├│w. To nie jest mglista przysz┼éo┼Ť─ç, wyimaginowane jutro, ale szansa na dbanie o┬ásolidn─ů gleb─Ö, w kt├│rej zasiane ziarno b─Ödzie mog┼éo wyda─ç owoc.

Dlatego mo┼╝na stwierdzi─ç, ┼╝e zmartwychwsta┼éy Jezus, albo lepiej: nie tylko On, ale i Jego moralny projekt ┼╝yciowy, s─ů obecni i stale zmartwychwstaj─ů w naszych dziejach, po┼Ťrodku smutku niesprawiedliwych ┼Ťmierci. To dzi─Öki naszym ┼╝yciom On pozostaje ┼╝ywy i┬ázmartwychwsta┼éy, niczym ┼╝ywotny sok, kt├│ry pojawia si─Ö niespodziewanie, czy odradzaj─ůcy si─Ö z popio┼é├│w Feniks, odnaleziony zagubiony syn lub powracaj─ůca po surowej zimie ziele┼ä.

***

Wnosi─ç zmartwychwstanie Jezusa w dwuznaczno┼Ť─ç i z┼éo┼╝ono┼Ť─ç historii ludzko┼Ťci to wierzy─ç w zale┼╝no┼Ť─ç naszych ┼╝y─ç: ┼╝ycie jednego zale┼╝y w pewnej mierze od ┼╝ycia drugiego. To wierzy─ç, ┼╝e ┼╝ycie planety zale┼╝y cz─Ö┼Ťciowo od nas i ┼╝e jeste┼Ťmy odpowiedzialni nie tylko za tych nam bliskich i podobnych, ale za trwa┼é─ů ci─ůg┼éo┼Ť─ç tego ma┼éego niebieskiego globu, kt├│rego jeste┼Ťmy integralnymi elementami. Otworzy─ç si─Ö na tak pojmowane zmartwychwstanie to otworzy─ç si─Ö na nowe rozumienie zar├│wno siebie samych, jak i ca┼éego ┼Ťwiata.

┼╗yjemy, umieraj─ůc i zmartwychwstaj─ůc ka┼╝dego dnia, i w tym ruchu trwajmy, wyra┼╝aj─ůc nasz─ů mi┼éo┼Ť─ç na r├│┼╝ne sposoby.

Tłumaczyła Julia Kern.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś