Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Migranci? Tak, ale tylko za spo艂eczn膮 zgod膮

Je艣li chcemy powstrzyma膰 antyimigranck膮 radykalizacj臋, to musimy wykaza膰 empati臋 nie tylko wobec uchod藕c贸w, ale te偶 wobec tych, kt贸rzy z r贸偶nych powod贸w si臋 z nami nie zgadzaj膮. Zaproszenie do partnerskiej rozmowy to pierwszy krok, kt贸ry musz膮 wykona膰 艣rodowiska proimigracyjne.

49459812_2205548589695773_623506986545184768_n
Integracja nie taka 艂atwa
Narracja, w kt贸rej brak poparcia Polak贸w dla otwarcia granic przed migracj膮 jest efektem zarz膮dzania strachem przez PiS, a brak integracji przybysz贸w wynika jedynie z niech臋ci po naszej stronie, jest opowie艣ci膮 nie tylko p艂ytk膮, ale mocno naci膮gan膮. Artyku艂 Hanny Frejlak i Paw艂a Cywi艅skiego dobrze wpisuje si臋 w strategi臋 wielu 艣rodowisk proimigracyjnych, kt贸re przestawiaj膮 bia艂o-czarn膮 histori臋 o dobrych migrantach i z艂ych Polakach, kt贸rzy nie chc膮 przyj膮膰 migrant贸w ze wzgl臋du na w艂asne l臋ki i prawicowe uprzedzenia. Niestety, zamiast rozmowy, autorzy 鈥濳ontaktu鈥 proponuj膮 terapi臋, kt贸ra ma pom贸c w wyzwoleniu si臋 z bezzasadnych fobii, kt贸re zatruwaj膮 umys艂y i serca. Strategia ta jest nie tylko nieuprawniona, ale co wa偶niejsze 鈥 nieskuteczna.
W wielu krajach Europy wyst臋puj膮 realne problemy z integracj膮 migrant贸w. Autorzy tekstu wskazali na statystyki wzrostu agresji wobec migrant贸w, ale w ich tek艣cie niestety nie znajdziemy statystyk wskazuj膮cych miejsca, gdzie to w艂a艣nie migracja przyczyni艂a si臋 do wzrostu liczby przest臋pstw. Zjawisko to potwierdza cho膰by raport przeprowadzony na zlecenie niemieckiego ministerstwa ds. rodziny, senior贸w, kobiet i聽m艂odzie偶y ze stycznia 2018 roku: 鈥濷 rozwoju przemocy w Niemczech鈥 (Zur Entwicklung der Gewalt in Deutschland), w kt贸rym zauwa偶ono znacz膮cy wzrost przest臋pstw w Dolnej Saksonii po 2015 roku.
Po drugie, istnieje problem niskiego wska藕nika pracuj膮cych w艣r贸d migrant贸w. Cho膰 nie wynika to z lenistwa, a najcz臋艣ciej z braku odpowiednich kwalifikacji i znajomo艣ci j臋zyka, to efekt jest podobny. W Niemczech jedynie co czwarty uchod藕ca, kt贸ry przyby艂 po 2015 roku, ma prac臋.
Po trzecie, udokumentowane s膮 powi膮zania z terrorystami niekt贸rych 艣rodowisk migracyjnych i udzia艂 os贸b etnicznie pochodz膮cych z pa艅stw Bliskiego Wschodu, ale ju偶 urodzonych i maj膮cych obywatelstwo pa艅stw Europy Zachodniej, w wojnie syryjskiej po stronie Pa艅stwa Islamskiego. Z samych Niemiec wyjecha艂o na wojn臋 prawie 1000 os贸b.
Problem migracji to cz臋sto nie tylko problem przest臋pczo艣ci, terroryzmu i obci膮偶enia systemu spo艂ecznego, lecz tak偶e, a mo偶e przede wszystkim, s艂abej integracji. Ludzie przyje偶d偶aj膮cy do kraj贸w o cz臋sto zupe艂nie obcej kulturze maj膮 problem w odnalezieniu si臋 w nowym kontek艣cie spo艂ecznym. Poczucie obco艣ci cz臋sto prowadzi do alienacji i frustracji, a te 鈥 jako forma buntu wobec obowi膮zuj膮cych regu艂 gry 鈥 sk艂aniaj膮 wielu do odrzucenia integracji. Gdyby integracja przebiega艂a bezproblemowo, to nie by艂oby l臋ku po stronie obywateli pa艅stw, kt贸re s膮 g艂贸wnymi celami migracji. Patrz膮c na wzrost popularno艣ci partii antyimigranckich na Zachodzie mo偶na oczywi艣cie s膮dzi膰, 偶e miliony Europejczyk贸w zosta艂y obezw艂adnione przez politycznych hosztapler贸w, kt贸rzy 偶eruj膮 na ludzkim strachu. Wobec faktu, 偶e m贸wimy o osobach maj膮cych styczno艣膰 z migrantami na co dzie艅, warto si臋 jednak zastanowi膰, czy nie maj膮 one cho膰 troch臋 racji.
Czy przyjmowa膰? Nie mamy wyj艣cia
Powy偶sze argumenty nie s膮 w 偶aden spos贸b dowodem na to, 偶eby zatrzyma膰 jak膮kolwiek migracj臋. Przywo艂anie ich by艂o rozszerzeniem perspektywy, kt贸r膮 nale偶y bra膰 pod uwag臋, a 聽kt贸rej zabrak艂o autorom tekstu wyj艣ciowego tej edycji 鈥濻pi臋cia鈥.
Mo偶na si臋 nie zgadza膰 z tez膮 o migracji jako sposobie na wzbogacenie kulturowe, ale nie mo偶na zaprzeczy膰 tezie o katastrofie demograficznej, 聽przed kt贸r膮 ratunkiem mo偶e by膰 tylko migracja. Polska notuje bardzo niski poziom dzietno艣ci i tego procesu nie zmieni艂 ani program 500+, ani nie zmieni jakikolwiek inny. Zasadnicze bariery dzietno艣ci nie tkwi膮 bowiem w ekonomii, ale w kulturze. W zwi膮zku z tym dzisiejsza polityka powinna si臋 skoncentrowa膰 na tym, jak radzi膰 sobie z sytuacj膮 brakuj膮cych r膮k do pracy. Przez wi臋kszo艣膰 Polak贸w ten problem jest jeszcze nie dostrzegany, poniewa偶 do niskich wska藕nik贸w bezrobocia nie zd膮偶yli艣my si臋 jeszcze przyzwyczai膰. Spo艂eczna 艣wiadomo艣膰 wci膮偶 jest na etapie najwi臋kszej traumy III RP, czyli problemu bezrobocia.
Kogo przyjmowa膰?
Maj膮c na uwadze realnie istniej膮ce obawy, polityka migracyjna, a nast臋pnie integracyjna, musi i艣膰 na kompromisy ze spo艂ecznymi nastrojami. Fundamentalnym za艂o偶eniem polskiej polityki migracyjnej musi by膰 brak akceptacji dla szerokiego otwierania 聽drzwi dla migrant贸w pochodz膮cych z Bliskiego Wschodu czy Afryki P贸艂nocnej. Badania wskazuj膮 na bardzo siln膮 niech臋膰 do sprowadzania do Polski os贸b pochodz膮cych z innego kr臋gu cywilizacyjnego, a szczeg贸lnie muzu艂man贸w. Je艣li chcemy uzyska膰 w Polsce zgod臋 na migracj臋, to nale偶y bra膰 pod uwag臋 te kierunki, kt贸re s膮 spo艂ecznie akceptowalne.
Dlatego priorytetowym kierunkiem otwarcia Polski na migrant贸w jest Ukraina 鈥 ze wzgl臋du na blisko艣膰 kulturow膮, pozytywne do艣wiadczenie oraz rozbudowane sieci migracyjne. Ju偶 dzi艣 Polska jest domem dla prawie miliona ukrai艅skich migrant贸w, co powoduje, 偶e w ubieg艂ym roku byli艣my 艣wiatowym liderem pracy kr贸tkoterminowej!
Czas 艂atwego sukcesu jednak si臋 ko艅czy, poniewa偶 na Ukrainie wyczerpuje si臋 zas贸b migracyjny, kt贸ry mo偶na by艂o 艂atwo uruchomi膰. Z tego powodu b臋dziemy musieli w艂o偶y膰 wi臋cej wysi艂ku, aby sprowadzi膰 kolejnych ch臋tnych. W tej sytuacji priorytetem powinno by膰 stworzenie warunk贸w do pobytu d艂ugoterminowego, kt贸re wi膮za艂oby si臋 z przeniesieniem do Polski centrum 偶ycia migruj膮cych dzi艣 co kilka miesi臋cy Ukrai艅c贸w. To, jak s艂usznie podkre艣lili autorzy 鈥濳ontaktu鈥, wymaga mi臋dzy innymi聽przepis贸w u艂atwiaj膮cych sprowadzenie rodzin, wys艂anie dzieci do szk贸艂 czy nauk臋 j臋zyka.
R贸wnolegle powinni艣my zintensyfikowa膰 dzia艂ania na rzecz zaproszenia migrant贸w tak偶e z innych kraj贸w Partnerstwa Wschodniego (Bia艂oru艣, Gruzja, Armenia, Azerbejd偶an, Mo艂dawia). Dobrym, ale niewystarczaj膮cym, krokiem jest mo偶liwo艣膰 pracy obywateli tych pa艅stw w Polsce na podstawie 艂atwych do uzyskania pozwole艅 na prac臋 kr贸tkoterminow膮.
W dalszej kolejno艣ci mo偶na si臋 otworzy膰 na pracownik贸w z pa艅stw Azji Po艂udniowo-Wschodniej 鈥 a wi臋c pa艅stw, kt贸re mimo znacz膮cej odleg艂o艣ci geograficznej ciesz膮 si臋 wysok膮 kultur膮 pracy po艂膮czon膮 ze zdolno艣ciami do asymilacji.
Co z uchod藕cami?
Niezale偶nie od tego, 偶e zobowi膮zanie moralne wobec uchod藕c贸w powinno by膰 silniejsze ni偶 wobec migrant贸w, to Polacy w wi臋kszo艣ci nie wyra偶aj膮 zgody na przyj臋cie uchod藕c贸w, kt贸rzy dzi艣 znajduj膮 si臋 w przepe艂nionych obozach g艂贸wnie we W艂oszech i Grecji. Dobrze wiedz膮 o tym politycy i dlatego 偶adna partia w polskim parlamencie nie g艂osowa艂a za przyj臋ciem sta艂ego mechanizmu relokacji uchod藕c贸w, kt贸ry proponowa艂a UE. Czy zatem sytuacja jest bez wyj艣cia?
Niekoniecznie. Zach臋cam do przeprowadzenia projektu pilota偶owego, kt贸ry polega艂by na wys艂aniu do oboz贸w dla uchod藕c贸w grupy polskich nauczycieli, kt贸rzy uczyliby na miejscu j臋zyka polskiego oraz polskiej kultury osoby czekaj膮ce na weryfikacj臋. Gdy uchod藕cy naucz膮 si臋 j臋zyka w stopniu wystarczaj膮cym do podj臋cia pracy powinni by膰 relokowani do Polski i kontaktowani z polskimi przedsi臋biorcami. Mechanizm ten powinien zak艂ada膰 monitoring 艣ci膮gni臋tych uchod藕c贸w pod k膮tem nie tylko podj臋cia pracy, ale tak偶e stopnia integracji, aby przedstawi膰 opinii publicznej rzeteln膮 analiz臋 efekt贸w programu.
Uchod藕cy w ramach takiego projektu powinni by膰 kierowani przede wszystkim do r贸偶nych miast w r贸偶nych regionach Polski, aby nie tworzy膰 etnicznych gett. Warto tak偶e przy ich relokacji wzi膮膰 pod uwag臋 miasta, kt贸re borykaj膮 si臋 z najwi臋kszymi problemami wyludnienia, zagra偶aj膮cymi ich dalszemu funkcjonowaniu. W ten spos贸b 艣ci膮gni臋cie uchod藕c贸w zyska dodatkowy argument.
Tak skonstruowany mechanizm powinien mie膰 szans臋 zyska膰 akceptacj臋 spo艂eczn膮, poniewa偶 b臋dzie minimalizowa艂 ryzyko problem贸w, kt贸re s膮 藕r贸d艂em obaw 鈥 czyli g艂贸wnie strachu przed 艣ci膮ganiem os贸b, kt贸re nie b臋d膮 pracowa膰 i integrowa膰 si臋. Stopniowe rozszerzenie projektu powinno da膰 czas na przygotowanie naszych instytucji do obs艂ugi pojawiaj膮cych si臋 os贸b.
Empatia nie tylko wobec uchod藕c贸w
Zdobycie poparcia spo艂ecznego dla takich pomys艂贸w jak powy偶szy b臋dzie uzale偶nione nie tylko od detali i tego, jak zostan膮 opakowane. By膰 mo偶e jeszcze wa偶niejsze b臋dzie to, w jaki spos贸b odbywa膰 si臋 b臋dzie debata. Je艣li proimigranckie 艣rodowiska, nawet kieruj膮c si臋 szlachetnymi pobudkami, b臋d膮 konsekwentnie uznawa膰 realny spo艂eczny l臋k za nieuprawniony 鈥 bo wynikaj膮cy z niewiedzy, braku wykszta艂cenia, ksenofobii 鈥 to b臋dzie to prosta droga do utrzymania status quo, a wi臋c ostrej polaryzacji debaty publicznej.

***
鈥濻pi臋cie鈥 to projekt wsp贸艂pracy mi臋dzyredakcyjnej pi臋ciu 艣rodowisk, kt贸re dzieli bardzo wiele, ale 艂膮czy gotowo艣膰 do podj臋cia niecodziennej rozmowy. Jagiello艅ski24, Kontakt, Krytyka Polityczna, Kultura Liberalna i聽Nowa Konfederacja co kilka tygodni wybiera nowy temat do dyskusji a聽pi臋膰 powsta艂ych w聽jej ramach tekst贸w publikujemy naraz na wszystkich pi臋ciu portalach.

Inicjatywa wspierana jest przez Fundusz Obywatelski zarz膮dzany przez Fundacj臋 dla Polski.

fundusz

***

Jak sprosta膰 legendarnej polskiej go艣cinno艣ci?

Zastrzeli膰 pos艂a艅ca, czyli polityka migracyjna PiS

Polityka migracyjna musi by膰 wszechstronna

Przesta艅my udawa膰, 偶e pytanie o migrant贸w zaczyna si臋 od 鈥瀋zy鈥

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij