Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Mem nasz powszedni

Coraz cz─Ö┼Ťciej, tak┼╝e na lewicy, s┼éycha─ç postulaty odci─Öcia si─Ö od kultury Internetu ÔÇô zdaniem krytyk├│w toksycznej i bezwarto┼Ťciowej. Jest to jednak jej fa┼észywy, niepe┼ény obraz. Lepsze zrozumienie internetowych kod├│w kulturowych jest konieczne dla zrozumienia pos┼éuguj─ůcych si─Ö nimi ludzi i dostrze┼╝enia powa┼╝nych mo┼╝liwo┼Ťci, jakie daj─ů ÔÇ×┼Ťmieszne obrazkiÔÇŁ.

inna memetyka
Opublikowany niedawno na ┼éamach ÔÇ×Nowego ObywatelaÔÇŁ manifest Micha┼éa Maleszki i Mateusza Trzeciaka g┼éosi konieczno┼Ť─ç odrzucenia przez lewic─Ö ÔÇ×pozycji negatywno-ironicznejÔÇŁ, odej┼Ťcia od krytyki lekcewa┼╝─ůcej wszelk─ů powag─Ö i zaniedbuj─ůcej konstruktywne zaanga┼╝owanie. Proces ten najlepiej ilustruje, zdaniem autor├│w, ÔÇ×zaanga┼╝owanie widocznej cz─Ö┼Ťci lewicy w internetow─ů kultur─Ö dank memesÔÇŁ. To w┼éa┼Ťnie ta cz─Ö┼Ť─ç manifestu┬áspotka┼éa si─Ö z najwi─Öksz─ů polemik─ů. Autorzy na przyk┼éadzie internetowych subkultur, na przyk┼éad spo┼éeczno┼Ťci 4chana, pokaza─ç chc─ů toksyczno┼Ť─ç sieciowego folkloru i slangu oraz pewnych form przekazu, kt├│re wi─ů┼╝─ů ze spo┼éeczn─ů pogard─ů, hejtem czy te┼╝ rozwojem technokracji.
Warto jednak rozgraniczy─ç dwa zjawiska. O ile postawa sarkastyczna, ironiczna i antagonistyczna faktycznie stanowi─ç mo┼╝e zagro┼╝enie dla kondycji (czy cho─çby wizerunku) spo┼éecznej lewicy, o tyle krytyka zaanga┼╝owania w internetowe formy komunikacji wydaje si─Ö chybiona. Nie stanowi ona sedna tekstu Maleszki i Trzeciaka, chcia┼ébym jednak wyrazi─ç par─Ö uwag na jego marginesie. Polityczne znaczenie wytwarzanych przez sie─ç kod├│w kulturowych jest dzi┼Ť bowiem ÔÇô w ┼Ťwietle do┼Ťwiadcze┼ä kampanii Sandersa i Trumpa czy powstania ruchu alt-right ÔÇô spraw─ů niezwykle wa┼╝n─ů. Odci─Öcie si─Ö od skomplikowanego, cz─Östo kontrowersyjnego ┼Ťwiata mem├│w i sieciowego folkloru wydawa─ç si─Ö mo┼╝e rozs─ůdnym, eleganckim czy te┼╝ etycznie s┼éusznym posuni─Öciem. Tak naprawd─Ö jednak oznacza ono zamkni─Öcie si─Ö na codzienno┼Ť─ç tysi─Öcy os├│b, ich rzeczywisto┼Ť─ç ÔÇô┬ácyfrow─ů, lecz nie mniej przez to realn─ů. A na to spo┼éeczna lewica nie mo┼╝e sobie pozwoli─ç.
Mem jaki jest, ka┼╝dy widzi
Zar├│wno potoczna, jak i naukowa definicja mem├│w pozostaj─ů przedmiotem spor├│w. Poj─Öciowy chaos powi─Ökszaj─ů te┼╝ publicy┼Ťci tworz─ůcy definicje pod obran─ů akurat tez─Ö. Na potrzeby tego tekstu proponuj─Ö ograniczenie licznych znacze┼ä s┼éowa mem do dw├│ch, powsta┼éych na bazie koncepcji Michele Knobel i Colina Lanksheara ÔÇô wczesnych badaczy internetowych mem├│w (zaproponowane przez nich poj─Öcia to high fidelity static memes┬ái remixed memes). Znaczenie pierwsze zbli┼╝one jest do definicji z internetowego s┼éownika j─Özyka polskiego PWN: ÔÇ×Chwytliwa porcja informacji, zwykle w formie kr├│tkiego filmu, obrazka lub zdj─Öcia, na kt├│rym umieszczono jaki┼Ť tekst, rozpowszechniana w InternecieÔÇŁ. Memy takie okre┼Ťli─ç mo┼╝emy mianem mem├│w-no┼Ťnik├│w. Du┼╝a cz─Ö┼Ť─ç z nich jest statyczna, niepodatna na remiksowanie, przetwarzanie, rekontekstualizacj─Ö, rozprzestrzeniana przewa┼╝nie w niezmienionej formie. O sile tego prostego rozumienia wyrazu ÔÇ×memÔÇŁ ┼Ťwiadczy─ç mo┼╝e to, ┼╝e cz─Östo zast─Öpuje on bardziej adekwatne nazwy gatunkowe r├│┼╝nych form tw├│rczo┼Ťci. Grafiki Marty Frej, image macros autorstwa Nowoczesnego Maoizmu i obrazki z ÔÇ×charakterystyczn─ů ramk─ůÔÇŁ partii .Nowoczesna teoretycznie ┼é─ůczy bardzo niewiele. Mimo to wszystkie nazywane s─ů memami. Wi─Ökszo┼Ť─ç z nich, kr─ů┼╝─ůc po sieci, nie zmienia wcale swojej formy, ich obieg nie r├│┼╝ni si─Ö od obiegu zdigitalizowanego malarstwa czy muzyki, rozprzestrzenianych w jak najbardziej zbli┼╝onej do orygina┼éu formie.
Drugie rozumienie s┼éowa mem idzie tropem oryginalnego poj─Öcia stworzonego przez Richarda Dawkinsa w ksi─ů┼╝ce ÔÇ×Samolubny genÔÇŁ i dotyczy nie pojedynczych utwor├│w, lecz idei rozprzestrzenianej drog─ů remiksowania, transformowania czy adaptacji (tu dodatkowo: idei wyra┼╝onej w┬áformie cyfrowej). Przyk┼éadami iteracji tak rozumianych mem├│w s─ů zar├│wno ca┼ée grafiki, filmy, piosenki oraz ich fragmenty, jak i szablony, uk┼éady element├│w, warstwa formalna utwor├│w. Istotne jest to, ┼╝e s─ů one poddawane przekszta┼éceniom, ┼╝e sta┼éy si─Ö przedmiotem remiks├│w, parodii, przer├│bek. Memy-idee s─ů no┼Ťnikami szerzej identyfikowalnej my┼Ťli czy elementu ikonograficznego, kt├│ry jednocze┼Ťnie funkcjonuje w oderwaniu od konkretnego utworu. Relacj─Ö mi─Ödzy powy┼╝szymi znaczeniami pokaza─ç mo┼╝na na przyk┼éadzie obrazk├│w publikowanych na fanpejd┼╝u partii Razem. Wi─Ökszo┼Ť─ç z nich to memy-no┼Ťniki ÔÇô a tak naprawd─Ö image macros czy infografiki. Niekt├│re grafiki czy nawet ich elementy ÔÇô jak has┼éo ÔÇ×Podobno niemo┼╝liweÔÇŁ lub barwa karminu alizarynowego ÔÇô sta┼éy si─Ö, dzi─Öki aktywno┼Ťci internaut├│w, memami-ideami.
O┬áwarto┼Ťci, etyk─Ö i┬áskuteczno┼Ť─ç ┼Ťmiesznych obrazk├│w
Powr├│─çmy do analizy zarzut├│w, jakie czyni─ů memom ÔÇô a konkretnie zjawisku dank memes ÔÇô Maleszka i Trzeciak. Dla nich poj─Öcie to oznacza kategori─Ö ÔÇ×wci─ů┼╝ bardziej hermetycznych i┬áautotelicznych grafik, intencjonalnie brzydkich, pozbawionych sensu i┬áwarto┼Ťci dla wszystkich, kt├│rzy┬ánie s─ů na┬ábie┼╝─ůco z┬áforami w┬árodzaju 4chan i┬áinnych internetowych ┼ŤmietniskÔÇŁ. Taka definicja nie oddaje r├│┼╝norodno┼Ťci zjawiska. Dank memes, memy samo┼Ťwiadome, intertekstualne, nasycone znaczeniami, by┼éy w czasie zesz┼éorocznej kampanii prezydenckiej w USA specjalno┼Ťci─ů wyborc├│w Berniego Sandersa, wykorzystuj─ůcych ich j─Özyk w celu dotarcia do digital natives, pokolenia internetowych tubylc├│w. Do kategorii dank memes przynale┼╝─ů r├│wnie┼╝ tak zwane memy pe┼énowarto┼Ťciowe (wholesome memes) ÔÇô tworzy je istniej─ůcy od paru miesi─Öcy ruch, kt├│ry chce rozsiewa─ç po sieci pozytywne warto┼Ťci, optymizm i urocze zwierz─Öta. Wreszcie nie dalej jak par─Ö miesi─Öcy temu memowa popularno┼Ť─ç piosenki ÔÇ×We are number oneÔÇŁ┬ápomog┼éa jej g┼é├│wnemu wykonawcy Stefanowi Karlowi w zebraniu funduszy na walk─Ö z nowotworem. To tyle, je┼Ťli chodzi o brak sensu, warto┼Ťci oraz ┼Ťmietniskowe pochodzenie wszystkich (post)ironicznych mem├│w.
Nie do obronienia jest jednak tak┼╝e przeciwnie skrajne podej┼Ťcie ÔÇô memowa apologetyka. Ogromne ilo┼Ťci brzydkich, g┼éupich, brutalnych czy wulgarnych utwor├│w, kt├│re nie tylko zalegaj─ů w odm─Ötach sieci, lecz tak┼╝e utrzymuj─ů si─Ö na jej powierzchni, stanowi─ç mog┼éyby dla Maleszki i Trzeciaka skuteczn─ů amunicj─Ö w wojnie na przyk┼éady. Pojemno┼Ť─ç poj─Öcia ÔÇ×memÔÇŁ czyni je ┼éatwym celem atak├│w. Selektywny dob├│r przyk┼éad├│w to jednak prosta droga do zakwalifikowania mem├│w jako broni i znaku rozpoznawczego ┼Ťrodowisk skrajnych, na przyk┼éad alt-rightu, czy te┼╝ za┼éamywania r─ůk nad upadkiem kultury i triumfem g┼éupoty, brzydoty, prostactwa. Szersza perspektywa daje o wiele mniej ponury obraz internetowego folkloru.
Od memocji do memancypacji
Krytyka statycznych mem├│w-no┼Ťnik├│w, pojedynczych, niezmieniaj─ůcych si─Ö w czasie cyrkulacji po sieci utwor├│w, pozostaje form─ů krytyki artystycznej. Odr─Öbn─ů kwesti─ů jest krytyka mem├│w jako no┼Ťnik├│w idei, metody komunikacji i przekazu kulturowego stanowi─ůca dalsz─ů cz─Ö┼Ť─ç manifestu Maleszki i Trzeciaka. Po raz kolejny jednak zaproponowana przez nich charakterystyka ┼Ťrodowisk tworz─ůcych memy i schemat├│w ich tworzenia, przetwarzania i rozprzestrzeniania jest zbyt og├│lna. Na przyk┼éad skupienie na portalu 4chan i przedstawianie go jako g┼é├│wnego ┼║r├│d┼éa sieciowej tw├│rczo┼Ťci to krzywdz─ůca stereotypizacja, topografia sieci jest bowiem niezwykle z┼éo┼╝ona. Wielo┼Ť─ç nadawc├│w przekazu pozostaje cech─ů charakterystyczn─ů nowych medi├│w, nawet pomimo proces├│w skupiania si─Ö aktywno┼Ťci w Internecie w portalach spo┼éeczno┼Ťciowych. Zreszt─ů w ich obr─Öbie tak┼╝e istniej─ů grupy (cz─Östo ukryte, ekskluzywne) o kontrkulturowym charakterze, skupiaj─ůce prosument├│w i niezale┼╝nych tw├│rc├│w. Cho─ç tezy HenryÔÇÖego Jenkinsa o emancypacyjnej sile Internetu i narodzinach ÔÇ×fotoszopowej demokracjiÔÇŁ zosta┼éy zweryfikowane nawet przez samego autora, to nietrudno znale┼║─ç przyk┼éady wykorzystania nowych medi├│w przez marginalizowane grupy w walce o uznanie. Dobrym przyk┼éadem jest tak zwany ÔÇ×czarny twitterÔÇŁ ÔÇô nieformalna sie─ç m┼éodych czarnosk├│rych aktywist├│w, artyst├│w, komediant├│w czy po prostu zwyk┼éych u┼╝ytkownik├│w. Wielokrotnie pokazywa┼éa ona swoj─ů si┼é─Ö, jednocz─ůc si─Ö wok├│┼é r├│┼╝nych wydarze┼ä, nag┼éa┼Ťniaj─ůc problemy czarnosk├│rej spo┼éeczno┼Ťci, konfrontuj─ůc bia┼é─ů wi─Ökszo┼Ť─ç z charakterystycznym dla swojej zbiorowo┼Ťci punktem widzenia. Dla tej grupy memy stanowi─ů bardzo istotne narz─Ödzie nadawania komunikat├│w, s┼éu┼╝─ů wyra┼╝aniu emocji czy opisywaniu codzienno┼Ťci w spos├│b pozwalaj─ůcy na dotarcie do szerokiego kr─Ögu odbiorc├│w i zaanga┼╝owanie ich w dyskusj─Ö.
Popularno┼Ť─ç i moc oddzia┼éywania mem├│w nie zale┼╝─ů jednak wy┼é─ůcznie od miejsca ich powstania. Owszem, pewne portale, spo┼éeczno┼Ťci, ┼Ťrodowiska cechuj─ů si─Ö wi─Öksz─ů kreatywno┼Ťci─ů, rozumieniem trend├│w czy innymi kapita┼éami, kt├│re u┼éatwiaj─ů promowanie tw├│rczo┼Ťci. Jednak si┼éa mem├│w le┼╝y w ich cechach konstytutywnych, takich jak ┼éatwo┼Ť─ç opanowania, niski pr├│g wej┼Ťcia, zdolno┼Ť─ç do adaptacji, dost─Öpno┼Ť─ç, ┼éatwo┼Ť─ç przenoszenia. Dzi─Öki nim memy, za spraw─ů nieskoordynowanej pracy licznych internaut├│w, s─ů w stanie szybko kolonizowa─ç ro┼╝ne cz─Ö┼Ťci Internetu, zdobywa─ç i utrzymywa─ç masow─ů uwag─Ö przez d┼éu┼╝szy czas. M├│wienie o memach jako o tw├│rczo┼Ťci ÔÇ×generowanej na platformach typu 4chanÔÇŁ jest wi─Öc nie tylko b┼é─Ödnym przedstawieniem proces├│w ich powstawania, ale tak┼╝e stwierdzeniem krzywdz─ůcym dla licznych ┼Ťrodowisk, kt├│re buduj─ů swoj─ů to┼╝samo┼Ť─ç mi─Ödzy innymi za pomoc─ů j─Özyka dank memes.
Kiedy wejdziesz mi─Ödzy internaut├│w
Cytuj─ůc klasyka, granice j─Özyka oznaczaj─ů granice ┼Ťwiata. Memowa afazja lewicy by┼éaby wi─Öc odgrodzeniem si─Ö murem od du┼╝ej cz─Ö┼Ťci spo┼éecze┼ästwa, przede wszystkim od ludzi m┼éodych. Zamkni─Öcie si─Ö na sieciowe kody kulturowe to zamkni─Öcie si─Ö na osoby, dla kt├│rych stanowi─ů one istotn─ů metod─Ö komunikacji. Ocena tego zjawiska jest tu kwesti─ů drugorz─Ödn─ů. Mo┼╝na utyskiwa─ç na to, jak przem├│wienia Zbigniewa Stonogi, youtuberzy czy czanmowa kszta┼étuj─ů s┼éownik, a w konsekwencji tak┼╝e schematy my┼Ťlenia przeci─Ötnego polskiego nastolatka czy studenta. Nie ma w─ůtpliwo┼Ťci, ┼╝e spora cz─Ö┼Ť─ç przyswajanych przez nich poj─Ö─ç i obraz├│w nasycona jest seksizmem, pogard─ů czy nawet nienawi┼Ťci─ů. Walka z nimi jest jednak niemo┼╝liwa bez umiej─Ötno┼Ťci dekodowania j─Özyka sieci, znajomo┼Ťci historii mem├│w, subkultur, wydarze┼ä, kt├│re kszta┼étuj─ů kultur─Ö Internetu. Brak tych kompetencji w┼Ťr├│d liberalnych elit i medi├│w by┼é i wci─ů┼╝ jest jedn─ů z przyczyn rosn─ůcej popularno┼Ťci ruch├│w zbiorczo nazywanych alt-rightem. Rubie┼╝e sieci, teren dzia┼éania ÔÇ×tego hackera 4chanaÔÇŁ, traktowano pob┼éa┼╝liwie, z mieszank─ů pogardy, strachu i obrzydzenia. Nikt nie chcia┼é si─Ö tam zapuszcza─ç, gdy┼╝ ÔÇ×tu s─ů lwyÔÇŁ ÔÇô czy te┼╝ raczej trolle. A┼╝ nadeszli stamt─ůd ÔÇ×najnowsi barbarzy┼äcyÔÇŁ.
By─ç mo┼╝e to w┼éa┼Ťnie konieczno┼Ť─ç zachowania czujno┼Ťci, wej┼Ťcia mi─Ödzy ludzi, nawet tych kryj─ůcych si─Ö za maskami Guya Fawkesa, stanowi najistotniejszy argument za memow─ů edukacj─ů. Jest ona warunkiem skutecznego nadawania w┼éasnych tre┼Ťci, wykorzystywania bie┼╝─ůcych trend├│w i kana┼é├│w komunikacji w celu prezentowania w┼éasnych pogl─ůd├│w, warto┼Ťci, opowiadania o swojej to┼╝samo┼Ťci i tak dalej. Nie jest to jednak ┼éatwe zadanie. Forsowanie mem├│w, ich odg├│rne powo┼éywanie do ┼╝ycia, jest aktywno┼Ťci─ů pi─Ötnowan─ů. Popularno┼Ť─ç zdobywaj─ů te, kt├│re zachowuj─ů przynajmniej pozory organiczno┼Ťci, nie maj─ů jasnego celu i pochodzenia. Dlatego mi─Ödzy innymi w ikonosferze alt-rightu i ┼Ťrodowisku zwolennik├│w Berniego Sandersa przewija┼éy si─Ö te same, klasyczne motywy, ukazywane jednak w zupe┼énie innych kontekstach. Jedni i drudzy tworzyli nowe iteracje ┼╝aby Pepe, Wojaka czy film├│w w estetyce MLG. To w┼éa┼Ťnie trafne odwo┼éania do wsp├│lnego dziedzictwa kulturowego Internetu s─ů naj┼éatwiejszym sposobem zdobycia uwagi w sieci.
Inna memetyka jest mo┼╝liwa
Zaproponowany przez Piotra Siud─Ö i Tomasza ┼╗aglewskiego w odniesieniu do prosumpcji postulat poszukiwa┼ä ÔÇ×trzeciej drogiÔÇŁ odnie┼Ť─ç mo┼╝na tak┼╝e do badania mem├│w. Prowadzi─ç ma ona mi─Ödzy dwoma skrajnymi podej┼Ťciami: apokaliptycznym a emancypuj─ůcym. Dzi┼Ť oba uwik┼éane s─ů w logik─Ö p├│┼║nego kapitalizmu.
Krytycy takich poj─Ö─ç jak ÔÇ×sharing economyÔÇŁ czy ÔÇ×crowdsourcingÔÇŁ przekonuj─ů, ┼╝e s─ů to po prostu┬áeufemizmy okre┼Ťlaj─ůce sytuacj─Ö, w kt├│rej posiadacze kapita┼éu zapewniaj─ů sobie dost─Öp do darmowej si┼éy roboczej. Oderwane od autor├│w memy zostaj─ů pr─Ödzej czy p├│┼║niej utowarowione, cho─çby w postaci galerii w portalach informacyjnych, zarabiaj─ůcych na wy┼Ťwietleniach i reklamach. Prowadz─ůc memowe fanpejd┼╝e, konta na twitterze czy te┼╝ jako odbiorcy karmi─ůc takowe lajkami, serduszkami i szeruj─ůc ich zawarto┼Ť─ç znajomym, nie pracujemy na w┼éasny zysk. Jako prosumenci wyalienowani jeste┼Ťmy zar├│wno od ┼Ťrodk├│w produkcji, jak i w┼éasnej tw├│rczo┼Ťci, a w spo┼éeczno┼Ťciach stawiaj─ůcych na anonimowo┼Ť─ç, rywalizacj─Ö, indywidualizm ÔÇô tak┼╝e┬áod siebie nawzajem. Co gorsza na naszej aktywno┼Ťci, b─Öd─ůcej wyrazem zainteresowa┼ä czy emocji, ┼╝eruj─ů algorytmy. Zostawiaj─ůc wirtualne ┼Ťlady, dok┼éadamy kolejne elementy do uk┼éadanki, kt├│ra ukaza─ç ma portalom nas samych ÔÇô nasze zwyczaje, problemy, pasje, frustracje. Kultura mem├│w, jako element szerszego zjawiska prosumpcji, jest w tej apokaliptycznej wizji narz─Ödziem wyzysku ÔÇ×mas lajkuj─ůcychÔÇŁ, sk┼éonieniu go do oddania w┼éasnego czasu, informacji o sobie oraz uwagi. Zwolennicy koncepcji ekonomii uwagi to t─Ö ostatni─ů uwa┼╝aj─ů za szczeg├│lnie cenn─ů. Zgodnie z t─ů teori─ů spo┼éecze┼ästwo informacyjne doprowadzi┼éo do przesytu tre┼Ťci, swoistej inflacji informacji, przez co przesta┼éa ona by─ç najcenniejsz─ů walut─ů. Jej miejsce zaj─Ö┼éa uwaga, stale rozproszona przez medialny chaos i b─Öd─ůca w niedoborze. To o ni─ů toczy si─Ö dzi┼Ť walka, a broni─ů w niej s─ů mi─Ödzy innymi interesuj─ůce, proste, rozpoznawalne i ┼╝yciowe memy.
Skrajn─ů alternatyw─ů dla tak sceptycznego podej┼Ťcia bywa mniej lub bardziej celowe niedostrzeganie problem├│w ÔÇô z prywatno┼Ťci─ů, umacnianiem struktur w┼éadzy, prawem w┼éasno┼Ťci ÔÇô ze wzgl─Ödu na wiar─Ö w zalety prosumpcji. Tymczasem nawet przy ┼Ťwiadomo┼Ťci zagro┼╝e┼ä ko┼äcowy rachunek mo┼╝e by─ç dodatni. P┼éacona portalom spo┼éeczno┼Ťciowym i medialnym korporacjom cena za uznanie, uzyskanie przestrzeni do wyra┼╝ania w┼éasnego zdania i zdobycie narz─Ödzi docierania do licznych odbiorc├│w dla marginalizowanych grup, pozbawionych pozasieciowych alternatyw, nie jest a┼╝ tak wyg├│rowana. Skomercjalizowane cz─Ö┼Ťci Internetu charakteryzuj─ů si─Ö ponadto wi─Ökszym bezpiecze┼ästwem, istnieniem mechanizm├│w eliminuj─ůcych niechciane tre┼Ťci, reguluj─ůcych komunikacj─Ö (cho─ç sceptycy dodadz─ů, ┼╝e jest to dodatkowa w┼éadza dla w┼éa┼Ťcicieli danych platform czy portali, kt├│rej ┼éatwo mog─ů nadu┼╝ywa─ç). Wreszcie prosumpcja mem├│w bywa najwygodniejszym sposobem zdobywania wiedzy, b─Öd─ůcej remedium na informacyjny smog. Zbieranie cho─çby i┬ástrz─Öp├│w informacji przy okazji przegl─ůdania, remiksowania czy udost─Öpniania mem├│w jest dla sieciowych tubylc├│w naturalne, przyjemne, wygodne i┬áwydajne. Odwracanie si─Ö plecami od takich praktyk, wy┼Ťmiewanie ich intelektualnej p┼éycizny, odbieranie ÔÇ×┼Ťmiesznym obrazkomÔÇŁ jakiejkolwiek warto┼Ťci to droga donik─ůd. Z┬ákolei tolerancja, zrozumienie i┬áwykorzystanie nowych form spo┼éecznej i┬ápolitycznej komunikacji pozwalaj─ů uwolni─ç potencja┼é drzemi─ůcy w┬ázaanga┼╝owanych w┬áobrazkow─ů kultur─Ö internautach.
Budowanie kapita┼éu politycznego wy┼é─ůcznie na kulturze Internetu czy te┼╝ oparcie sieciowej bytno┼Ťci jedynie na ┼éasce i nie┼éasce portali spo┼éeczno┼Ťciowych by┼éoby nierozs─ůdne. Nierozs─ůdne jest jednak r├│wnie┼╝ odcinanie si─Ö od nich, czy ÔÇô┬áco gorsza ÔÇô┬ápogarda dla wirtualnej rzeczywisto┼Ťci. Trzecia droga musi wi─Öc zdawa─ç sobie spraw─Ö z uwik┼éania w struktury w┼éadzy i kapita┼éu wi─Ökszo┼Ťci aktywno┼Ťci w sieci ÔÇô┬ániezale┼╝nie od tego, czy maj─ů one cel emancypuj─ůcy, akademicki, czy rozrywkowy ÔÇô┬áale jednocze┼Ťnie si─Ö go nie obawia─ç. Umiej─Ötne wykorzystywanie wy┼╝┼éobionych przez memy kana┼é├│w komunikacji, znajomo┼Ť─ç j─Özyka Internetu, ┼Ťwiadomo┼Ť─ç szans i zagro┼╝e┼ä prosumpcji to klucze do skutecznej aktywno┼Ťci w Internecie. Inna memetyka jest mo┼╝liwa.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś