Internetowy magazyn katolewicy spo艂ecznej. Piszemy o 艣wiecie, czerpi膮c inspiracje z nauki spo艂ecznej Ko艣cio艂a

Manifest dzia艂u "Poza Europ膮"

Dzi艣 na 艣wiecie 偶yje siedem miliard贸w mieszka艅c贸w. P贸艂tora miliarda ludzi oraz pi臋膰 i p贸艂 miliard贸w tubylc贸w. Rozr贸偶nienie jest proste. Pierwsi to My, drudzy to Oni. Cho膰 w zasadzie woko艂o jeste艣my wy艂膮cznie My. Trudno dok艂adnie powiedzie膰 gdzie s膮 Oni. Gdzie艣 na pewno. Gdzie艣 poza Europ膮. Ale gdzie dok艂adnie 鈥 nie wiemy. A ta nasza niewiedza Ich dotycz膮ca jest wyj膮tkowo nam wygodna. Kto艣 wie, gdzie le偶y Kiribati lub Gujana? A po co mia艂by wiedzie膰.
 
My – najbogatsze spo艂ecze艅stwa 艣wiata, 艣wietnie wyedukowane pokolenia, 艣wiadome swoich licznych praw i pot臋偶nych mo偶liwo艣ci jednostki 鈥 z dum膮 okre艣lamy nasz 艣wiat 艢wiatem Pierwszym, bogat膮 P贸艂noc膮. I z tej perspektywy obserwujemy siebie i innych. A je偶eli co艣 jest obce naszej rzeczywisto艣ci m贸wimy, 偶e jest nienormalne. 呕e jest Trzecim 艢wiatem lub Peryferium. Zatem, brak pitnej wody to nienormalno艣膰. Powszechny analfabetyzm 鈥 nienormalno艣膰. Egzystencja za dwa dolary dziennie 鈥 nienormalno艣膰. Nie wspominaj膮c ju偶 o r贸偶nych rozwi膮zaniach prawnych, rytua艂ach religijnych, systemach warto艣ci. Norma to My. Wpatrzeni w siebie, nie zdajemy sobie sprawy, 偶e nasza norma dotyczy malutkiej grupy mieszka艅c贸w tej planety, a nienormalno艣膰 na tym 艣wiecie si臋ga osiemdziesi臋ciu procent. Tu ideologiczny projekt trzecio艣wiatyzmu przychodzi nam z pomoc膮 鈥 sumienia nie obci膮偶a, oka nie smuci, odpowiedzialno艣ci nie wzywa.
 
Czy umiemy bez tej dumy spojrze膰 w lustro? Czy umiemy wykrzycze膰, 偶e jeste艣my wyzyskiwaczami? To jest niezb臋dne. Tak, i ja jestem wyzyskiwaczem. Po艣rednio czerpi臋 profity z historycznego, ale i tera藕niejszego wyzysku Ich. I nieprawd膮 jest, 偶e lepiej o tym nie wiedzie膰. Wiedza jest moim obowi膮zkiem, moim minimum, moim zaczynkiem zmian. Inaczej nadal b臋d臋 to偶samo艣ciowym kalek膮, przygwo偶d偶onym ciasnot膮 pierwszo艣wiatowych horyzont贸w. Przygwo偶d偶onym syt膮 perspektyw膮 mojej elitarnej normalno艣ci. Europejczykiem nazywaj膮cym gorszy status i r贸偶norodno艣膰 nienormalno艣ci膮, czasem 艂adniej: egzotyk膮. Czas na zmiany. Je偶eli nie spr贸bujemy g艂臋biej pozna膰 Ich, to nie uda nam si臋 odpowiedzialnie zdefiniowa膰 Nas. Jeste艣my niepe艂ni. Nie ma 鈥瀓a鈥 bez 鈥瀘n鈥. Nie ma Europy bez Poza Europy. Oto rola tego dzia艂u 鈥濳ontaktu鈥.
 
W Poza Europ膮 tubylec jest cz艂owiekiem. W Poza Europ膮 za tego cz艂owieka jeste艣my po chrze艣cija艅sku odpowiedzialni. W Poza Europ膮 nie u偶ywamy wzgl臋dem innych retoryki europejskiego humanistycznego uniwersalizmu. Cho膰 w Poza Europ膮 nadal jeste艣my Europejczykami. W Poza Europ膮 wyrzekamy si臋 europocentrycznej perspektywy. W Poza Europ膮 upodmiotowiamy tych, kt贸rych Europejczycy poza Europ膮 uprzedmiotowiali. W Poza Europ膮 nie poszukujemy jedynej s艂usznej prawdy. W Poza Europ膮 pragniemy pokazywa膰 g艂臋bie r贸偶norodno艣ci. W Poza Europ膮 nie mamy ambicji t艂umaczenia 艣wiata. W Poza Europ膮 stawiamy zar贸wno na empati臋, jaki i na dialog. W Poza Europ膮 nie boimy si臋 krytykowa膰. W Poza Europ膮 ws艂uchujemy si臋 w innych. W Poza Europ膮 nie zadowalamy si臋 prostymi odpowiedziami. W Poza Europ膮 obna偶amy wszelkie objawy europocentryzmu, imperializmu, orientalizmu i kolonializmu. W Poza Europ膮 jeste艣my 艣wiadomi naszego pozaeuropejskiego dziedzictwa. W Poza Europ膮 jeste艣my zaledwie go艣膰mi. Poza Europ膮 to miejsce kontaktu.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Wybieram sam/a
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij