Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Kontakt 43/2020: Samotno┼Ť─ç nauczycielek

Polskie szko┼éy do┼Ťwiadczy┼éy w ostatnich latach co najmniej trzech trz─Ösie┼ä ziemi. Po raz kolejny zadanie utrzymania ci─ůg┼éo┼Ťci w systemie edukacji spocz─Ö┼éo na barkach nauczycielek. Ile jeszcze zdo┼éaj─ů na nich ud┼║wign─ů─ç?

Polskie szko┼éy do┼Ťwiadczy┼éy w ostatnich latach co najmniej trzech trz─Ösie┼ä ziemi. Najpierw tak zwana reforma edukacji, przeprowadzana szybko i bez konsultacji, doprowadzi┼éa do rozbicia szkolnych spo┼éeczno┼Ťci. Odpowiedzi─ů na ten kryzys mia┼é by─ç strajk nauczycieli w 2019 roku. Jednak brak woli rozmowy ze strony rz─ůdz─ůcych i propagandowa kampania w publicznych mediach przyczyni┼éy si─Ö┬áraczej do dalszego kryzysu publicznej edukacji i obni┼╝enia presti┼╝u zawodu nauczyciela. Kolejne trz─Ösienie ziemi przysz┼éo znienacka: pandemia z dnia na dzie┼ä wymusi┼éa zupe┼én─ů zmian─Ö metod pracy i spowodowa┼éa nowe trudno┼Ťci wychowawcze i psychologiczne. Zabrak┼éo przy tym jednak wsparcia merytorycznego i technicznego. Po raz kolejny zadanie utrzymania ci─ůg┼éo┼Ťci w systemie edukacji spocz─Ö┼éo na barkach nauczycielek. Ile jeszcze zdo┼éaj─ů na nich ud┼║wign─ů─ç?

ÔÇ×Nie b─Ödzie republiki bez publicznej edukacjiÔÇŁ ÔÇô m├│wi┼é profesor Tomasz Szkudlarek w wywiadzie z 35. numeru Magazynu Kontakt zatytu┼éowanego ÔÇ×Czyje s─ů dzieciÔÇŁ. W numerze 43. staramy si─Ö t─Ö my┼Ťl pog┼é─Öbi─ç i zastanowi─ç si─Ö nad tym, co zrobi─ç, aby publiczna edukacja mog┼éa skutecznie spe┼énia─ç swoje spo┼éeczne funkcje, i jaka jest w tym procesie rola nauczycieli i nauczycielek. ┼Üledzimy wi─Öc strukturalne i kulturowe uwarunkowania, kt├│re wp┼éywaj─ů na presti┼╝ tego zawodu i warunki pracy w polskiej szkole. Zastanawiamy si─Ö nad ograniczeniami, ale te┼╝ szansami, jakie publiczna szko┼éa stwarza dla budowania bardziej r├│wno┼Ťciowego i wra┼╝liwego spo┼éecze┼ästwa.

Polska edukacja ma p┼ée─ç. W szko┼éach ÔÇô jak pokazuje w swoim tek┼Ťcie Justyna Drath, nauczycielka i dzia┼éaczka spo┼éeczna ÔÇô pracuj─ů w wi─Ökszo┼Ťci kobiety. To one najcz─Ö┼Ťciej bior─ů na siebie ci─Ö┼╝ar codziennej pracy opieku┼äczej, ale rzadko zajmuj─ů eksponowane stanowiska i wypowiadaj─ů si─Ö na temat systemowych polityk. Cho─ç dyskurs ekspercki na temat szko┼éy tworz─ů m─Ö┼╝czy┼║ni, o jej codzienno┼Ťci i trwaniu decyduj─ů kobiety. Poprzez tytu┼é tego numeru ÔÇô ÔÇ×Samotno┼Ť─ç nauczycielekÔÇŁ ÔÇô chcemy zwr├│ci─ç uwag─Ö czytelnik├│w i czytelniczek na up┼éciowione hierarchie polskiego systemu szkolnictwa i wi─ů┼╝─ůce si─Ö z nimi wyzwania.

ÔÇ×Ka┼╝dy i ka┼╝da z nas siedzi w swojej latarni i wysy┼éa┬ásygna┼éy, licz─ůc na to, ┼╝e kto┼Ť odbierze nasze SOS, ale te sygna┼éy w─Ödruj─ů gdzie┼Ť pomi─Ödzy┬áfaleÔÇŁ ÔÇô tak nastroje w┼Ťr├│d nauczycieli portretuje Magdalena Swat-Pawlicka, dyrektorka ds. programowych w Szkole Edukacji. Nauczyciele jako samotni latarnicy ÔÇô to metafora smutna, ale cz─Östo prawdziwa. Budowanie ucz─ůcych si─Ö spo┼éeczno┼Ťci i lepsza edukacja dla wszystkich nie uda si─Ö bez nauczycielek. One za┼Ť potrzebuj─ů odpowiednich narz─Ödzi, lepszych warunk├│w pracy oraz instytucjonalnych mechanizm├│w zapewniaj─ůcych spo┼éeczny presti┼╝ tego zawodu. Bez tego ┼╝adna reforma polskiej szko┼éy nie przyniesie najwa┼╝niejszych zmian.

Wybrane artykuły z numeru

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś