Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Kontakt 35/2017: Czyje s─ů dzieci?

ÔÇ×Wiara w pe┼én─ů autonomi─Ö w┼éadzy rodzicielskiej jest zwyk┼é─ů utopi─ůÔÇŁ ÔÇô pisze Szymon R─Öbowski w tek┼Ťcie otwieraj─ůcym ten numer ÔÇ×KontaktuÔÇŁ. Ma racj─Ö.

Cho─çby┼Ťmy nie wiadomo jak zaklinali rzeczywisto┼Ť─ç, musimy pogodzi─ç si─Ö z tym, ┼╝e nasze dzieci wychowywane s─ů r├│wnie┼╝ przez innych i poza uwitym przez nas gniazdkiem ÔÇô u naszych znajomych i rodziny, w szkole, na podw├│rku, w ko┼Ťciele, internecie. Wp┼éyw na nie ma nie tylko atmosfera rodzinnego domu, ale r├│wnie┼╝ spos├│b, w jaki funkcjonuj─ů inne, otaczaj─ůce rodzin─Ö ┼Ťrodowiska i instytucje ÔÇô od tych najmniejszych, s─ůsiedzkich, przez te nieco wi─Öksze ÔÇô jak szko┼éa ÔÇô po te najszersze: pa┼ästwo i Ko┼Ťci├│┼é.

Bana┼é? Oczywi┼Ťcie. Ale ju┼╝ znalezienie konkretnej odpowiedzi na tytu┼éowe pytanie, ÔÇ×Czyje s─ů dzieci?ÔÇŁ, banalne wcale nie jest. Zw┼éaszcza w konkretnych, niekiedy mocno kontrowersyjnych ┼Ťwiatopogl─ůdowo sprawach. Zw┼éaszcza gdy na scenie pojawiaj─ů si─Ö trudne do pogodzenia przekonania o roli rodziny, pa┼ästwa, szko┼éy czy wsp├│lnoty religijnej w procesie kszta┼étowania i rozwoju dziecka.

Warto przygl─ůda─ç si─Ö zar├│wno poszczeg├│lnym pogl─ůdom na ten temat, jak i instytucjom odpowiedzialnym za opiek─Ö nad dzie─çmi. Dlatego nie zastanawiamy si─Ö nad relacjami mi─Ödzy rodzicami a ich potomkami tak, jakby dzia┼éy si─Ö w spo┼éecznej pr├│┼╝ni. Pytamy r├│wnie┼╝ o model wychowawczy szko┼éy ÔÇô ukryty w ca┼éym systemie edukacji, jak i w sposobie funkcjonowania konkretnej plac├│wki. Nie unikamy refleksji nad potrzeb─ů wprowadzenia do szk├│┼é edukacji seksualnej. Zastanawiamy si─Ö nad rol─ů przestrzeni wsp├│lnej i przebywania w niej rodzic├│w z dzie─çmi dla procesu wychowawczego. Zadajemy pytania o wpisany w kultur─Ö model wychowania religijnego. Wreszcie: postulujemy wpisanie wychowania i edukacji ÔÇô dokonuj─ůcej si─Ö r├│wnie┼╝ w ┼╝yciu doros┼éych ÔÇô w procesy emancypacyjne, s┼éu┼╝─ůce rzeczywistemu wyzwoleniu uci┼Ťnionych. Bo w wychowaniu nie chodzi ostatecznie tylko i wy┼é─ůcznie o konkretne dziecko. Jego dobro powinno oczywi┼Ťcie by─ç dla nas najwa┼╝niejsze. Nie zadbamy o nie jednak nale┼╝ycie, je┼Ťli nie b─Ödziemy si─Ö r├│wnie┼╝ zastanawia─ç nad kszta┼étem wsp├│lnoty, w kt├│rej ┼╝yje i w kt├│rej przyjdzie mu ┼╝y─ç, gdy doro┼Ťnie. ┼üatwiej by┼éoby mu, gdyby ┼╝y┼éo we wsp├│lnocie, w kt├│rej ludzie bior─ů za siebie nawzajem rzeczywist─ů odpowiedzialno┼Ť─ç. A je┼Ťli tak, to musz─ů j─ů bra─ç r├│wnie┼╝ za wychowanie dzieci ÔÇô i musi to czyni─ç wi─Öcej os├│b ni┼╝ tylko rodzice i najbli┼╝sza rodzina. Bo skoro, odwracaj─ůc logik─Ö tabliczek i regulamin├│w, ÔÇ×za szkody wyrz─ůdzone przez rodzic├│w odpowiadaj─ů dzieciÔÇŁ, to wychowanie staje si─Ö misj─ů, kt├│rej podj─ů─ç powinna si─Ö ┼Ťwiadoma swoich obowi─ůzk├│w i wsp├│┼ézale┼╝no┼Ťci wsp├│lnota, wspieraj─ůca rodzin─Ö w jej trudzie.

Wybrane artykuły z numeru

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś