Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

"Madryt 1987"

Film hiszpa┼äskiego re┼╝ysera, Davida Trueby, ÔÇ×Madryt 1987ÔÇŁ to idealny przyk┼éad na to, jak mo┼╝na robi─ç kino jednocze┼Ťnie kameralne, sympatyczne i ca┼ékiem m─ůdre.

Film hiszpa┼äskiego re┼╝ysera, Davida Trueby, ÔÇ×Madryt 1987ÔÇŁ to idealny przyk┼éad na to, jak mo┼╝na robi─ç kino jednocze┼Ťnie kameralne, sympatyczne i ca┼ékiem m─ůdre.

 

Miguel (Jose Sacristan), bardzo do┼Ťwiadczony dziennikarz, i Angela (Maria Valverde), m┼éoda dziewczyna maj─ůca ambicje pisarskie, spotykaj─ů si─Ö w pewnej kawiarni. A poniewa┼╝ Miguel wyra┼║nie ma ochot─Ö na seks, udaj─ů si─Ö wsp├│lnie do mieszkania jego przyjaciela, w kt├│rym wskutek nieszcz─Ö┼Ťliwego zdarzenia i sporej dozy przypadku, oboje nadzy, zatrzaskuj─ů si─Ö w ┼éazience. Czekaj─ůc na ratunek, coraz wi─Öcej ze sob─ů rozmawiaj─ů.

 

Chocia┼╝ zdecydowana wi─Ökszo┼Ť─ç akcji (mimo ┼╝e nie najlepsze to s┼éowo) dzieje si─Ö w tak niewielkim pomieszczeniu, jest to film zaskakuj─ůco ┼╝ywy. G┼é├│wnym tego powodem s─ů bardzo dobre, niekiedy troch─Ö allenowskie, dialogi, w kt├│rych mo┼╝na znale┼║─ç i delikatne nuty humoru, i ironi─Ö, a cz─Östo te┼╝ bardzo trafne i b┼éyskotliwe spostrze┼╝enia (jak na przyk┼éad na temat podziwiania autorytet├│w czy literatury). Wydaje mi si─Ö tylko, ┼╝e odrobin─Ö za du┼╝o gadaj─ů o seksie, ale jest to wada niewielka.

 

W rozmowach, kt├│re prowadz─ů Angela i Miguel, wida─ç oczywi┼Ťcie r├│┼╝nic─Ö pokole┼ä. Miguel doskonale pami─Öta czasy genera┼éa Franco, ÔÇ×prze┼╝y┼é ju┼╝ swojeÔÇŁ, zd─ů┼╝y┼é przemy┼Ťle─ç wiele spraw i teraz z ochot─ů dzieli si─Ö swoimi spostrze┼╝eniami. Elokwentny intelektualista, ale te┼╝ cyniczny i, wydaje si─Ö, nieco sfrustrowany, stanowi przeciwie┼ästwo (a przynajmniej tak si─Ö pocz─ůtkowo wydaje) Angeli. Ta m┼éoda dziewczyna wci─ů┼╝ ma idea┼éy, wierzy na przyk┼éad, ┼╝e pisaniem mo┼╝na zmieni─ç ┼Ťwiat (z kolei dla niego najwa┼╝niejsze jest honorarium), wpierw wydaje si─Ö by─ç naiwna, by potem pokaza─ç swoj─ů, nazwijmy to, m─ůdrzejsz─ů stron─Ö. Mimo ┼╝e tak r├│┼╝ni, znajduj─ů ni─ç porozumienia, wyra┼║nie zaczynaj─ů czu─ç si─Ö dobrze w swoim towarzystwie i wiadomo, ┼╝e wsp├│lna przygoda nie zostanie zapomniana.

 

Na nic zdaliby si─Ö tak dobrze skonstruowani i ciekawi bohaterowie, gdyby nie aktorzy, kt├│rzy si─Ö w nich wcielili. A zrobili to naprawd─Ö dobrze i przekonuj─ůco, nie wspominaj─ůc o tym, ┼╝e odwa┼╝nie ÔÇô w ko┼äcu paradowanie niemal przez ca┼éy czas nago po ekranie jest czynno┼Ťci─ů dosy─ç wymagaj─ůc─ů. Dzi─Öki Sacristanowi i Valverde postacie da si─Ö lubi─ç, a w tego typu dziele jest to szalenie istotna kwestia.

 

Je┼Ťli chodzi o inne aspekty filmu, to o muzyce nic nie mo┼╝na powiedzie─ç, gdy┼╝ jej po prostu nie ma (jak m├│wi Miguel ÔÇô ÔÇ×Nie znosz─Ö muzyki w filmie, m├│wi widzowi co ma czu─ç w danym momencieÔÇŁ). Operatorsko i monta┼╝owo za┼Ť rzecz jest zrobiona bardzo porz─ůdnie.

 

ÔÇ×Madryt 1987ÔÇŁ jest jednak filmem do┼Ť─ç specyficznym. Je┼Ťli kto┼Ť nie lubi, jak si─Ö zbyt du┼╝o rozmawia na ekranie, z pewno┼Ťci─ů b─Ödzie zawiedziony. Mnie to wci─ůgn─Ö┼éo, ale warto si─Ö chwil─Ö zastanowi─ç, czy to jest to, co chc─ů Pa┼ästwo obejrze─ç.

 

Przeczytaj inne teksty Autora.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś