Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Lars von Trier. Nimfomanka cz. II

W ÔÇ×NimfomanceÔÇŁ von Trier m├│wi, ┼╝e zachodnie spo┼éecze┼ästwo jest pe┼éne hipokryzji i tch├│rzostwa. Gdy tylko boi si─Ö jakiego┼Ť s┼éowa, zostaje ono zakazane pod pozorem politycznej poprawno┼Ťci.


Z powrotem do „Nimfomanki” Larsa von Triera nie ma ┼╝adnego problemu. Film zaczynamy od kolejnego uj─Öcia sceny ko┼äcz─ůcej cz─Ö┼Ť─ç pierwsz─ů. Jednocze┼Ťnie jednak zmienia si─Ö bardzo du┼╝o. Po pierwsze, Joe starzeje si─Ö, wi─Öc m┼éodziutk─ů Stacy Martin zast─Öpuje Charlotte Gainsbourg. Po drugie, zupe┼énie zmienia si─Ö tonacja filmu. W pierwszej cz─Ö┼Ťci by┼éo wiele scen groteskowych oraz komediowych, nastr├│j (poza fragmentem, kiedy umar┼é ojciec Joe) by┼é te┼╝ znacznie lu┼║niejszy. Teraz jednak kierujemy si─Ö ku coraz wi─Ökszej powadze i dramatyzmowi. Oczywi┼Ťcie zdarzaj─ů si─Ö wci─ů┼╝ momenty bardzo zabawne ÔÇô jak scena z dwoma Afroamerykaninami, z kt├│rymi Joe chcia┼éa uprawia─ç seks, ale im dalej, tym ┼Ťmiech coraz bardziej grz─Ö┼║nie w gardle. Zmiana ta, chocia┼╝ stopniowana, sprawia jednak, ┼╝e widz czuje si─Ö do┼Ť─ç dziwnie i nieswojo. Odbi├│r spowodowany jest w g┼é├│wnej mierze przez podzia┼é filmu na dwie cz─Ö┼Ťci ÔÇô nie mam w─ůtpliwo┼Ťci, ┼╝e ogl─ůdane jednym ci─ůgiem, zostan─ů przyswojone znacznie ┼éatwiej.
Von Trier prowadzi nas przez kolejne opowie┼Ťci Joe, dodaj─ůc jednak troch─Ö nowych rzeczy. Dowiemy si─Ö chocia┼╝by wi─Öcej o samym Seligmanie, zrozumiemy dlaczego jest najlepsz─ů osob─ů do wys┼éuchania historii, jej najlepszym s─Ödzi─ů. S─ů tu r├│wnie┼╝ nawi─ůzania ÔÇô na przyk┼éad do wcze┼Ťniejszego filmu Du┼äczyka, ÔÇ×AntychrystÔÇŁ, oraz do tego, co przytrafi┼éo mu si─Ö w Cannes. Gdy podczas konferencji prasowej pozwoli┼é sobie na ┼╝art zwi─ůzany z Hitlerem, zosta┼é wyrzucony z festiwalu. W ÔÇ×NimfomanceÔÇŁ von Trier komentuje to, m├│wi─ůc, i┼╝ zachodnie spo┼éecze┼ästwo jest pe┼éne hipokryzji i tch├│rzostwa. Gdy tylko boi si─Ö jakiego┼Ť s┼éowa, zostaje ono zakazane pod pozorem politycznej poprawno┼Ťci. Generalnie w filmie kontynuujemy pr├│b─Ö zrozumienia Joe, dzi─Öki czemu mamy okazj─Ö jeszcze wi─Öcej zastanawia─ç si─Ö nad sytuacj─ů kobiet, o tym jak s─ů traktowane, jak si─Ö o nich my┼Ťli. Ci─Ö┼╝ej jest jej jednak wsp├│┼éczu─ç, a przynajmniej mi coraz mniej podoba┼éo si─Ö to, co robi┼éa. S─ů tu te┼╝ momenty do┼Ť─ç nieprzyjemne, bo brutalne, nakr─Öcone naturalistycznie. Przemoc jednak jest te┼╝ psychiczna, czego przyk┼éadem jedna z ostatnich scen, z kt├│rej dowiadujemy si─Ö, kto pobi┼é Joe.
Wszystko to prowadzi do fina┼éu, w kt├│rym Seligman wyg┼éasza przemow─Ö podsumowuj─ůc─ů wprost wszystko, o czym chcia┼é powiedzie─ç von Trier. W pierwszej chwili by┼éem mocno zawiedziony, zdawa┼éo mi si─Ö, ┼╝e re┼╝yser traktuje widza jak idiot─Ö, kt├│remu trzeba wyt┼éumaczy─ç, o co chodzi┼éo. Na szcz─Ö┼Ťcie zaraz p├│┼║niej zosta┼éo to rozbrojone ironi─ů Joe. Nie spos├│b napisa─ç wi─Öcej, bez zdradzania zako┼äczenia. Do┼Ť─ç powiedzie─ç, ┼╝e to, co dzieje si─Ö tu┼╝ przed napisami jest szalenie kontrowersyjne ÔÇô wielu osobom taki obr├│t spraw si─Ö bardzo nie spodoba. A i ja im d┼éu┼╝ej o tym my┼Ťl─Ö, tym bardziej przekonuj─Ö si─Ö do tego, ┼╝e zako┼äczenie jest z┼ée, bo zbyt przewidywalne, zbyt banalne i zbyt oczywiste.
W jaki┼Ť spos├│b druga cz─Ö┼Ť─ç ÔÇ×NimfomankiÔÇŁ jest rozczarowuj─ůca. Mo┼╝e wynika to z tego, ┼╝e spodziewa┼éem si─Ö czego┼Ť troch─Ö innego? Mo┼╝e mia┼éem zbyt wyg├│rowane oczekiwania po pierwszym, znakomitym epizodzie? Mo┼╝e von Trier po prostu nie poradzi┼é sobie z ca┼é─ů histori─ů? A mo┼╝e wynika to z tego, ┼╝e ÔÇ×Nimfomank─ÖÔÇŁ ogl─ůda si─Ö w dw├│ch cz─Ö┼Ťciach? Tak czy siak, trzeba b─Ödzie obejrze─ç trwaj─ůc─ů pi─Ö─ç i p├│┼é godziny wersj─Ö re┼╝ysersk─ů. Mo┼╝e wtedy b─Ödzie wiadomo, czy von Trier nakr─Öci┼é film wielki, czy zmarnowa┼é potencja┼é, kt├│ry mia┼é w r─Ökach.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie - w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej Polityka prywatno┼Ťci zamknij ├Ś