Internetowy magazyn katolewicy spo┼éecznej. Piszemy o ┼Ťwiecie, czerpi─ůc inspiracje z nauki spo┼éecznej Ko┼Ťcio┼éa

Lars von Trier. Nimfomanka

Seligman wypowiada najwa┼╝niejsz─ů kwesti─Ö filmu - ÔÇ×Czy mog─Ö ju┼╝ ci wsp├│┼éczu─ç?ÔÇŁ. Jego zachowanie, pe┼éen dziwactw spos├│b bycia s─ů nie tylko sympatyczne, ale te┼╝ godne podziwu.


Je┼Ťli nic si─Ö nie zmieni, 2014 ma szans─Ö by─ç najlepszym rokiem filmowym od bardzo dawna. Nie min─Ö┼éa jeszcze po┼éowa stycznia, a ju┼╝ mo┼╝emy cieszy─ç si─Ö dwiema genialnymi premierami. Najpierw ÔÇ×Wilk z Wall StreetÔÇŁ Martina Scorsese, a teraz ÔÇ×Nimfomanka, cz.1ÔÇŁ Larsa von Triera udowadniaj─ů, ┼╝e starszy mistrzowie s─ů w znakomitej formie.
 
Joe (Charlotte Gainsbourg) pewnego, niezbyt pi─Öknego dnia, pobita i krwawi─ůca, zostaje znaleziona na ulicy przez Seligmana (Stellan Skarsg├ąrd). Zabiera on bezbronn─ů kobiet─Ö do domu, a gdy ta dochodzi do siebie, opowiada mu histori─Ö swojego ┼╝ycia ÔÇô pe┼én─ů seksu, eksperyment├│w, nihilizmu. I nieszcz─Ö┼Ťcia.
 
Je┼Ťli kto┼Ť ┼Ťledzi┼é kampani─Ö reklamuj─ůc─ů ÔÇ×Nimfomank─ÖÔÇŁ (a ci─Ö┼╝ko by┼éo jej nie zauwa┼╝y─ç), ┼éatwo m├│g┼é doj┼Ť─ç do wniosku, ┼╝e oto obcowa─ç b─Ödzie z czym┼Ť, co z braku lepszego okre┼Ťlenia nazwa─ç by mo┼╝na ÔÇ×artystyczn─ů pornografi─ů”. Nic bardziej mylnego. Z tych dw├│ch s┼é├│w, tylko jedno pasuje do filmu von Triera i jest to zdecydowanie przymiotnik ÔÇ×artystycznyÔÇŁ. Nie znaczy to oczywi┼Ťcie, ┼╝e nie czekaj─ů na nas r├│┼╝nego typu, w r├│┼╝nych miejscach i pozycjach stosunki seksualne. Ale tak naprawd─Ö stanowi─ů one drugi, ma┼éo znacz─ůcy plan. Najwa┼╝niejsza jest tu bowiem Joe i jej podej┼Ťcie, do ┼╝ycia, ludzi oraz samej siebie. Uparcie podkre┼Ťlaj─ůca, ┼╝e jest z┼é─ů osob─ů snuje opowie┼Ť─ç o kolejnych etapach swojego ┼╝ycia. Jest to narracja pierwszoosobowa, wi─Öc w zasadzie nie mo┼╝na mie─ç pewno┼Ťci, czy pokazane wydarzenia rzeczywi┼Ťcie tak wygl─ůda┼éy. Mo┼╝e to przez to, ┼╝e Joe jest przekonana o swej nikczemno┼Ťci celowo pokazuje si─Ö w jak najgorszym ┼Ťwietle? A mo┼╝e my┼Ťli tak dlatego, ┼╝e tak jej ka┼╝e kultura i obyczaj, w kt├│rym ┼╝yjemy? W ka┼╝dym razie ci─Ö┼╝ko nie by─ç zafascynowanym jej histori─ů, ci─Ö┼╝ko te┼╝ jest pot─Öpia─ç bohaterk─Ö, a wr─Öcz warto stara─ç si─Ö j─ů zrozumie─ç, wsp├│┼éczu─ç jej i, na sw├│j spos├│b chyba mo┼╝na j─ů nawet polubi─ç.
 
Podobnie jest z Seligmanem. To cz┼éowiek uczony, zwi─ůzany z tak zwan─ů kultur─ů wy┼╝sz─ů. Stara si─Ö szuka─ç analogii do opisywanych przez Joe stosunk├│w, czy szerzej relacji mi─Ödzyludzkich ÔÇô w literaturze, muzyce klasycznej, a nawet w ┼éowieniu ryb. Na wszystko stara si─Ö patrze─ç z r├│┼╝nych perspektyw, udowadniaj─ůc, ┼╝e nie ma jednego sposobu na zrozumienie ludzkiego zachowania, nie ma ┼╝adnych norm, kt├│re jednoznacznie mo┼╝na by przypisa─ç do ka┼╝dego przypadku. To w ko┼äcu on wypowiada jedn─ů z wa┼╝niejszych kwestii filmu ÔÇô ÔÇ×Czy mog─Ö ju┼╝ ci wsp├│┼éczu─ç?ÔÇŁ. Jego zachowanie, pe┼éen dziwactw spos├│b bycia s─ů nie tylko sympatyczne, ale te┼╝ godne podziwu.
 

Wszystko to jest perfekcyjnie zrobione ÔÇô ÔÇ×NimfomankaÔÇŁ imponuje realizatorsk─ů wirtuozeri─ů. Poczynaj─ůc od ┼Ťwietnego tempa, kt├│re ani przez chwil─Ö nie pozwala si─Ö nudzi─ç, przez przemy┼Ťlane zdj─Öcia, skupiaj─ůce si─Ö przede wszystkim na twarzach i goszcz─ůcych na┼ä emocjach bohater├│w, po fantastyczne wykorzystanie muzyki ÔÇô czy to klasycznej, czy tej granej przez zesp├│┼é Rammstein. Von Trier panuje w swoim dziele nad ka┼╝dym aspektem, idealnie ┼é─ůczy ze sob─ů dramat i komedi─Ö. Bo ÔÇ×NimfomankaÔÇŁ jest bardzo zabawna, tyle, ┼╝e to humor groteskowy, absurdalny, podszyty cz─Östo tragedi─ů w┼éa┼Ťnie. Co r├│wnie wa┼╝ne film jest genialnie zagrany. Chocia┼╝ nie nale┼╝─Ö do fan├│w Charlotte Gainsbourg tutaj chyl─Ö przed ni─ů czo┼éa, bo jest wspania┼éa. Tak┼╝e Stellan Skarsg├ąrd nie zawodzi, a na drugim planie bryluj─ů Shia LaBeouf, Christian Slater i Uma Thurman. Prawdziw─ů rewelacj─ů jest jednak Stacy Martin. Jako m┼éoda Joe jest to zjawiskowa, to tajemnicza, skromna albo pewna siebie. Martin pokazuje tyle emocji, do tego w tak subtelny, minimalistyczny wr─Öcz spos├│b, ┼╝e ma si─Ö wra┼╝enie, i┼╝ jest bardzo do┼Ťwiadczon─ů aktork─ů. Tymczasem to jej debiut!
 
Dwie rzeczy wydaj─ů mi si─Ö jeszcze szalenie istotne, je┼Ťli chodzi o „Nimfomank─Ö”. Pierwsza to wspomniana wcze┼Ťniej kampania reklamowa, po kt├│rej wi─Ökszo┼Ť─ç ludzi wyrobi┼éo sobie je┼Ťli nie opini─Ö, to jakie┼Ť oczekiwania wzgl─Ödem filmu i tego, jak b─Ödzie wygl─ůda─ç. W pewnym momencie Seligman m├│wi ÔÇô ÔÇ×Nie, nie wierz─Ö w to, co m├│wisz. To zbyt nieprawdopodobne.ÔÇŁ, bo k┼é├│ci si─Ö to z jego wyobra┼╝eniem i ┼Ťwiatopogl─ůdem, a Joe odpowiada ÔÇô ÔÇ×Czy nie b─Ödzie lepiej, je┼Ťli mi uwierzysz? Nie wyniesiesz wtedy wi─Öcej z tej opowie┼Ťci?ÔÇŁ. No w┼éa┼Ťnie ÔÇô polecam wszystkim wybra─ç si─Ö do kina, od┼éo┼╝y─ç na bok dotychczasowe my┼Ťli o filmie von Triera i da─ç si─Ö porwa─ç historii Joe. Ja tymczasem ju┼╝ nie mog─Ö doczeka─ç si─Ö drugiej cz─Ö┼Ťci.
 
 

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Wybieram sam/a
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś