Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Kult ┼éatwo┼Ťci

Bo┼╝kiem dzisiejszego cz┼éowieka sta┼éa si─Ö ┼éatwo┼Ť─ç. Jest takie powiedzenie, ┼╝e Amerykanie gotowi s─ů zapracowa─ç si─Ö ÔÇ×na ┼Ťmier─çÔÇŁ, aby tylko troch─Ö u┼éatwi─ç sobie ┼╝ycie. Ten kult, imperatyw ┼éatwo┼Ťci w niewidoczny i podst─Öpny spos├│b przenika nasz─ů kultur─Ö. W rezultacie przewraca ca┼éy nasz system warto┼Ťci, zmienia spos├│b sp─Ödzania czasu, zmienia nasz stosunek do innych ludzi, a w ko┼äcu nas unieszcz─Ö┼Ťliwia. ÔÇ×┼üatwo┼Ť─çÔÇŁ bowiem nie jest warto┼Ťci─ů, ale jedynie w┼éa┼Ťciwo┼Ťci─ů, przypad┼éo┼Ťci─ů wykonywanych przez nas czynno┼Ťci.

Bo┼╝kiem dzisiejszego cz┼éowieka sta┼éa si─Ö ┼éatwo┼Ť─ç. Jest takie powiedzenie, ┼╝e Amerykanie gotowi s─ů zapracowa─ç si─Ö ÔÇ×na ┼Ťmier─çÔÇŁ, aby tylko troch─Ö u┼éatwi─ç sobie ┼╝ycie. Ten kult, imperatyw ┼éatwo┼Ťci w niewidoczny i podst─Öpny spos├│b przenika nasz─ů kultur─Ö. W rezultacie przewraca ca┼éy nasz system warto┼Ťci, zmienia spos├│b sp─Ödzania czasu, zmienia nasz stosunek do innych ludzi, a w ko┼äcu nas unieszcz─Ö┼Ťliwia. ÔÇ×┼üatwo┼Ť─çÔÇŁ bowiem nie jest warto┼Ťci─ů, ale jedynie w┼éa┼Ťciwo┼Ťci─ů, przypad┼éo┼Ťci─ů wykonywanych przez nas czynno┼Ťci. To, ┼╝e co┼Ť nie sprawia nam trudno┼Ťci, nie zmienia warto┼Ťci naszego czynu. Na og├│┼é jednak to, co osi─ůgamy z ┼éatwo┼Ťci─ů, jest b┼éahe, pozbawione waloru, banalne.
W przesz┼éo┼Ťci ludzie lepiej to rozumieli i czuli, ┼╝e warto si─Ö trudzi─ç, by osi─ůgn─ů─ç cel. W dzisiejszych czasach ┼Ťwiat uwa┼╝a wysi┼éek, trud, ┼╝mudne pokonywanie oporu za dow├│d zacofania, za prze┼╝ytek niegodny wsp├│┼éczesnego cz┼éowieka. ┼╗yjemy w czasach powierzchownych, ┼éatwych kontakt├│w, bar├│w szybkiej obs┼éugi, w czasach jednorazowych talerzy i jednorazowych znajomo┼Ťci, jedzenia w puszkach, zup w proszku, kawy instant, sztucznych tkanin, seriali, reprodukcji i komiks├│w. Wszystko sta┼éo si─Ö powtarzalne. Zapewne tendencja ta zacz─Ö┼éa si─Ö ju┼╝ nasila─ç wraz z wprowadzeniem ta┼Ťmowej produkcji, mechanizacji, kt├│ra wypar┼éa rzemios┼éo, zdehumanizowa┼éa ludzk─ů prac─Ö a jej produkt pozbawi┼éa cech indywidualnych.
A przecie┼╝ to, co naprawd─Ö warto┼Ťciowe, nigdy nie przychodzi bez wysi┼éku. Przeciwnie ÔÇô to, co naprawd─Ö cenne i pi─Ökne, wymaga wyrzecze┼ä, zdobywamy to z trudem a nawet za cen─Ö cierpienia. Dzieje si─Ö tak zapewne dlatego, ┼╝e rzeczy cenne i pi─Ökne s─ů z definicji wyj─ůtkowe, nadzwyczajne, niepowtarzalne. Dlatego musimy ich szuka─ç odrzucaj─ůc to, co bezwarto┼Ťciowe, ┼éatwe, tuzinkowe. Ale te rzeczy ┼éatwe, tanie, przyjemne osaczaj─ů nas, otaczaj─ů nas, s─ů wszechobecne i bliskie w┼éa┼Ťnie przez swoj─ů banalno┼Ť─ç, powtarzalno┼Ť─ç.
Wszechobecno┼Ťci ┼éatwizny towarzyszy te┼╝ z┼éudzenie, ┼╝e to, co jest tak ┼éatwo dost─Öpne, jest r├│wnie┼╝ ma┼éo wa┼╝ne, nie podlega os─ůdowi moralnemu, ┼╝e jest moralnie oboj─Ötn─ů igraszk─ů. Dlatego rzeczy ┼éatwe mami─ů nas cz─Östo przez swoj─ů pozorn─ů nieszkodliwo┼Ť─ç. By─ç mo┼╝e b┼éaho┼Ť─ç tych b┼éyskotek pozwala nam nie dostrzega─ç, zak┼éamywa─ç z┼éo, kt├│re w sobie nosz─ů. W pewnym sensie ┼éatwiej jest dostrzec z┼éo wielkie, z┼éo oczywiste a trudniej dostrzec to ma┼ée, przewrotne z┼éo czaj─ůce si─Ö w ma┼éych kompromisach, ma┼éych nieuczciwo┼Ťciach, ma┼éych k┼éamstwach. To w┼éa┼Ťnie powoduje, ┼╝e tak trudno jest odrzuci─ç te pozorne niewinne przyzwyczajenia, przyjemno┼Ťci, kt├│re zawracaj─ů nas z drogi, kt├│re zabijaj─ů nasz czas. Tak trudno jest zrezygnowa─ç z wygody, z r├│┼╝nych ÔÇ×skarb├│wÔÇŁ, kt├│re gromadzimy a kt├│re niepostrze┼╝enie staj─ů si─Ö naszymi w┼éa┼Ťcicielami.
Jezus przestrzega┼é, ┼╝e bogaczowi trudno jest przej┼Ť─ç przez bram─Ö niebiesk─ů a my stajemy si─Ö bogaczami przywi─ůzuj─ůc si─Ö do tego, co zdobyli┼Ťmy, stajemy si─Ö bogaczami lokuj─ůc nasze pragnienia w dobrach tego ┼Ťwiata, nawet wtedy, gdy pragniemy pozornie niewiele. Gdy┼╝ bogacz to ten, kto jest niewolnikiem d├│br, kt├│re – jak s─ůdzi – posiada. Bogacz z definicji pragnie posiada─ç rzeczy, i to rzeczy, kt├│re s─ů obiektem po┼╝─ůdania dla innych. Je┼╝eli pragnienie takie – pragnienie posiadania, pragnienie u┼╝ywania, pragnienie przyjemno┼Ťci – je┼Ťli ono w┼éa┼Ťnie stanie si─Ö motorem naszego ┼╝ycia, je┼╝eli zaw┼éadnie ono nasz─ů wol─ů, to wkr├│tce staniemy si─Ö niewolnikami tego pragnienia, przemieni ono nasze serce, za─çmi nasze oczy, zwi─ů┼╝e nasze d┼éonie. To pragnienie, znajduj─ůce potwierdzenie w tym, co nam proponuj─ů media, reklama, kultura „masowa”, jest dla nas fa┼észywym zwierciad┼éem, w kt├│rym odbija si─Ö ┼Ťwiat, to pragnienie staje si─Ö fa┼észyw─ů wag─ů, na kt├│rej wa┼╝ymy nasze uczynki, triumfy i niepowodzenia. Je┼Ťli przyjmiemy za rzeczy godne po┼╝─ůdania to, co nam dyktuje ┼Ťwiat, to by─ç mo┼╝e b─Ödziemy odnosili sukcesy, lecz nasze dzia┼éania nie przybli┼╝─ů nas do tego, co jest prawdziwym celem ┼╝ycia cz┼éowieka, do tego, co jest naszym powo┼éaniem, nie przybli┼╝─ů nas do ┼╝ycia w Bogu.
Dlatego ┼éatwo┼Ť─ç, atrybut wielu rzeczy i dzia┼éa┼ä, powinna by─ç dla nas pewnego rodzaju ostrzegawczym sygna┼éem, czerwonym ┼Ťwiat┼éem zach─Öcaj─ůcym do zastanowienia si─Ö, do refleksji, do pytania o prawdziw─ů warto┼Ť─ç tego, co przychodzi z tak─ů ÔÇ×┼éatwo┼Ťci─ůÔÇŁ. Cz─Östo rezygnacja z b┼éyskotek, kt├│re poch┼éaniaj─ů tyle naszej energii, pozwala dostrzec to, co naprawd─Ö jest warte zachodu, daje szans─Ö by odnale┼║─ç rado┼Ť─ç w trudzie

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste┼Ťmy magazynem i ┼Ťrodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo┼Ťci spo┼éecznej, biedzie, o wsp├│┼éczesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo┼éecze┼ästwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania ÔÇô mo┼╝esz nam w tym pom├│c!
Ko┼Ťci├│┼é i lewica si─Ö wykluczaj─ů?
Nie ÔÇô w Kontakcie ┼é─ůczymy lewicow─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç z katolick─ů nauk─ů spo┼éeczn─ů.

I u┼╝ywamy plik├│w cookies. Dowiedz si─Ö wi─Öcej: Polityka prywatno┼Ťci. zamknij ├Ś