Wesprzyj nas!

magazyn lewicy katolickiej

Krakowiak, Oleszczuk: Bez odzyskania kontroli nad internetem nie uratujemy planety

Dzi艣 wiele os贸b nie wierzy w katastrof臋 klimatyczn膮, szczepionki na COVID, a za swoje po艂o偶enie 偶yciowe obwinia wszystkich, tylko nie odpowiedzialne za to korporacje. Nie uda nam si臋 tego zmieni膰, je艣li nie odzyskamy w艂adzy nad internetem.
Krakowiak, Oleszczuk: Bez odzyskania kontroli nad internetem nie uratujemy planety

Z Nadi膮 Oleszczuk i Kacprem Krakowiakiem, aktywistami, kt贸rzy przerwali Szczyt Cyfrowy ONZ w Katowicach, rozmawia Krystian 艁ukasik.

Przerwali艣cie panel na Szczycie Cyfrowym ONZ w Katowicach. Na scen臋 wkroczyli艣cie, trzymaj膮c flagi z napisami: 鈥瀊an surveillance advertising鈥 oraz 鈥瀙latform worker rights are human rights鈥. Co przez to rozumiecie?

Nadia Oleszczuk: Odniesienie si臋 do praw cz艂owieka jest niezwykle istotne, kiedy m贸wimy o prawach pracowniczych czy socjalnych. Prawa pracownicze to prawa cz艂owieka i mamy moralny oraz prawny obowi膮zek ich ochrony. Nikomu nie powinno pozwala膰 si臋 na wykorzystywanie pracownik贸w i pracownic do prowadzenia bardziej rentownego lub wydajnego biznesu. Grup膮 szczeg贸lnie bezbronn膮 oraz pozbawion膮 podstawowych praw pracowniczych s膮 w艂a艣nie pracuj膮cy za po艣rednictwem platform cyfrowych.

Dlaczego?

Nadia Oleszczuk: Pracownicy platformowi, czyli na przyk艂ad kurierzy rozwo偶膮cy jedzenie, uzyskuj膮 nieregularne dochody, pracuj膮 przez wiele godzin, odmawia si臋 im negocjacji zbiorowych, reprezentacji pracowniczej, a tak偶e nie maj膮 dost臋pu do p艂atnego zwolnienia chorobowego ani prawa do urlopu. Platformy internetowe, takie jak Uber, nie chc膮 by膰 klasyfikowane jako pracodawcy i tym samym podlega膰 zwyczajowym obowi膮zkom pracodawc贸w. Wykorzystuj膮 do tego luki w prawie.

Kacper Krakowiak: Oba has艂a dotycz膮 warto艣ci absolutnie podstawowych 鈥 demokracji i praw cz艂owieka. M贸wi膮c konkretniej: 鈥瀊an surveillance advertising鈥, to has艂o mi臋dzynarodowego protestu, kt贸ry dotyczy reklam profilowanych, czyli takich, kt贸re s膮 wy艣wietlane na podstawie naszych danych. To element systemowego inwigilowania u偶ytkowniczek i u偶ytkownik贸w internetu przez najwi臋ksze korporacje cyfrowe. Stworzone na podstawie gromadzonych danych profile pozwalaj膮 korporacjom podsy艂a膰 nam idealnie dopasowane reklamy, a platformom socialmediowym idealnie dopasowane tre艣ci.

Co w tym z艂ego?

Kacper Krakowiak: Ich celem nie jest spe艂nienie naszych potrzeb, a utrzymanie ci膮g艂ego skupienia na prezentowanych tre艣ciach. W ten spos贸b tworzy si臋 samonap臋dzaj膮ce ko艂o, kt贸re sprawia, 偶e z ka偶dym kolejnym klikni臋ciem firmy maj膮 coraz pe艂niejszy profil naszej osoby. Wiedz膮 dok艂adnie jakie mamy pogl膮dy polityczne, jak膮 stosujemy diet臋, jaki jest nasz stan cywilny i klasa spo艂eczna, na kogo g艂osujemy, z kim si臋 przyja藕nimy i co jest dla nas w 偶yciu wa偶ne.

Do czego wykorzystuj膮 nasze profile?

Kacper Krakowiak: Do prezentowania nam coraz to bardziej anga偶uj膮cych tre艣ci i fake news贸w, kt贸re wp艂ywaj膮 na nasze wybory polityczne i konsumpcyjne. W efekcie ro艣nie poparcie dla ruch贸w antynaukowych, antyszczepionkowych i skrajnie prawicowych, a ludzie o r贸偶nych zapatrywaniach na 艣wiat odnosz膮 si臋 do siebie z wrogo艣ci膮, a nie zrozumieniem.

Natomiast inwigilacja w internecie to nie jedyne zagro偶enie dla demokracji, jakie widz臋. Kolejnym problemem jest masowe 艂amanie praw pracowniczych, w tym pracownik贸w platformowych, o czym wspomnia艂a Nadia. Walka pracodawc贸w z uzwi膮zkowianiem r贸偶nych grup zawodowych, zwalnianie chronionych pracownik贸w zwi膮zkowych i wyg贸rowane wymagania potrzebne do za艂o偶enia reprezentatywnej organizacji zwi膮zkowej skutkuj膮 niskim poziomem solidarno艣ci spo艂ecznej w zak艂adzie pracy. W mojej ocenie odwr贸cenie tej sytuacji i upodmiotowienie grup zawodowych jest podstaw膮 na drodze do zbudowania w Polsce spo艂ecze艅stwa obywatelskiego 鈥 艣wietn膮 robot臋 na tym polu wykonuje Inicjatywa Pracownicza. Je艣li nie zbudujemy poczucia solidarno艣ci, nie b臋dziemy w stanie przeciwstawi膰 si臋 w艂adzy wielkich korporacji, a co za tym idzie 鈥 post臋puj膮cej katastrofie klimatycznej.

Walka o przestrze艅 cyfrow膮 powinna by膰 tak samo wa偶na, jak przeciwdzia艂anie zmianom klimatycznym?

Nadia Oleszczuk: Walka o przestrze艅 cyfrow膮 to walka o nasz膮 wolno艣膰, poczucie bezpiecze艅stwa oraz demokracj臋. Co nam pozostanie z walki przeciwko zmianom klimatycznym, je艣li nie mo偶emy czu膰 si臋 bezpiecznie w przestrzeni cyfrowej, kt贸ra jest coraz bardziej istotn膮 cz臋艣ci膮 naszego 偶ycia, a nasza praca nie jest odpowiednio p艂atna oraz chroniona?

Kacper Krakowiak: Je艣li nie wygramy walki o internet, to nie uda si臋 nam wygra膰 walki z rosn膮cymi nier贸wno艣ciami i kryzysem klimatycznym. Jak ju偶 m贸wi艂em wcze艣niej, korporacje GAFAM [Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft, dop. K艁] maj膮 dzi艣 najwi臋kszy wp艂yw na nasze polityczne decyzje i zapatrywania. Naszym obowi膮zkiem jako spo艂ecze艅stwa jest odbicie z ich r膮k 艣rodk贸w masowej komunikacji i wprowadzenie skutecznych mechanizm贸w walki z fake newsami. Dzi臋ki temu b臋dziemy mogli w mniej konfrontacyjny, a bardziej zdrowy i racjonalny spos贸b dyskutowa膰 mi臋dzy sob膮 o koniecznych zmianach. Dzi艣 wiele os贸b nie wierzy w katastrof臋 klimatyczn膮, szczepionki na COVID, a za swoje po艂o偶enie 偶yciowe obwinia wszystkich, tylko nie odpowiedzialne za to korporacje. Przeciwstawienie si臋 neoliberalnym, antynaukowym i skrajnie prawicowym postawom jest warunkiem koniecznym przetrwania ludzko艣ci. Internet najlepszym do tego narz臋dziem.

W trakcie Szczytu du偶o m贸wiono o potrzebie regulacji, chwalono nadchodz膮cy Kodeks rynk贸w cyfrowych i Kodeks us艂ug cyfrowych. Big Tech jest zar贸wno pod ostrza艂em medialnym, jak i regulacyjnym. Te dzia艂ania s膮 niewystarczaj膮ce?聽

Kacper Krakowiak: Wygl膮da na to, 偶e politycy krzycz膮 w tym momencie do pustej sali. Pa艅stwa przegrywaj膮 z korporacjami na ka偶dym polu. Powo艂am si臋 tu na przyk艂ad Cambridge Analytica. Zgodnie z moj膮 najlepsz膮 wiedz膮 nikt kluczowy dla systemu ustawiania wybor贸w nie zosta艂 skazany, a osoby zaanga偶owane w prowadzenie Cambridge Analytica oraz firmy wsp贸艂pracuj膮cej 鈥 SCL Group 鈥 wci膮偶 dzia艂aj膮 w tym samym biznesie, tylko pod innymi szyldami, ustawiaj膮c wyniki wybor贸w na ca艂ym 艣wiecie. Ciesz臋 si臋, 偶e problem przewagi korporacji nad si艂ami pa艅stwowymi zosta艂 wreszcie zauwa偶ony, nie jestem jednak pewny tego, czy pa艅stwa b臋d膮 w stanie z nimi skutecznie walczy膰.

Poniewa偶?

Kacper Krakowiak: Na pewno b臋dzie to znacz膮co utrudnione, je艣li postulaty podnoszone przez pa艅stwa nie zyskaj膮 poparcia w spo艂ecze艅stwie. To bardzo wa偶ne, aby ujarzmienie bezkarno艣ci korporacji sta艂o si臋 kluczowym tematem kolejnej kampanii wyborczej 鈥 polityk贸w do skutecznego dzia艂ania zmusza tylko strach przed brakiem reelekcji. Obecnie najwi臋ksze firmy cyfrowe nie p艂ac膮 podatk贸w na ca艂ym 艣wiecie, skutecznie unikaj膮c obci膮偶e艅 fiskalnych. Pierwszym krokiem do realnego obj臋cia ich si艂膮 pa艅stwowych i mi臋dzynarodowych organ贸w sprawiedliwo艣ci b臋dzie zmuszenie ich do dzielenia si臋 zyskami. Kiedy to si臋 wydarzy, by膰 mo偶e uwierz臋 w nadchodz膮c膮 zmian臋 鈥 puste regulacje i formalno艣ci s膮 dla mnie absolutnie niewystarczaj膮ce. Czekamy na czyny, nie s艂owa!

Skoro nie w mi臋dzynarodowych instytucjach, to gdzie powinni艣my szuka膰 rozwi膮za艅?

Kacper Krakowiak: Jedyn膮 drog膮, jak膮 widz臋, jest oddolna i masowa organizacja, pewna rewolucja spo艂eczna. Nasz 艣wiat ju偶 dzi艣 偶yje na kredyt, jakim jest katastrofa klimatyczna. Pozosta艂o tylko pytanie 鈥 jak mocno si臋 zad艂u偶ymy? Ju偶 dzi艣 wiemy, 偶e pewnych jej skutk贸w nie unikniemy. Je艣li jednak potrzeb臋 radykalnej zmiany systemu b臋dzie wyra偶a艂a wi臋kszo艣膰 spo艂ecze艅stwa, wtedy przestrasz膮 si臋 tak偶e politycy. Celem oddolnego organizowania si臋 jest moim zdaniem w艂a艣nie nie tyle przekonanie ich co do s艂uszno艣ci naszych postulat贸w, ale pokazanie, 偶e je艣li nasze 偶膮dania nie zostan膮 wys艂uchane, to sko艅czy si臋 ich kariera. W艂adza deprawuje i z natury rzeczy rozleniwia, dlatego oficjele musz膮 nieustannie czu膰 oddech na swoich plecach. Niech nie tylko uchwalaj膮 paragrafy, ale te偶 wdra偶aj膮 je w 偶ycie. W sytuacji 艂amania prawa przez Facebooka na terenie Unii Europejskiej nale偶y zakaza膰 dzia艂alno艣ci nie tylko tej platformy, ale te偶 wszystkich zwi膮zanych z ni膮 firm. Je艣li b臋dzie 艂ama艂 je Amazon 鈥 post膮pi膰 dok艂adnie tak samo. Dzisiejszy 艣wiat jest skrajnie niedemokratyczny, a szary obywatel czy obywatelka nie maj膮 偶adnego wp艂ywu na decyzje polityk贸w. To sprawia, 偶e zamiast odpowiada膰 przed nami, politycy odpowiadaj膮 przed wielkimi firmami. To si臋 musi zmieni膰! Naszym wsp贸lnym obowi膮zkiem i odpowiedzialno艣ci膮 jest wi臋c masowe organizowanie si臋 i agitacja na rzecz konkretnych, najwa偶niejszych postulat贸w.

Wasza interwencja by艂a utrzymana w duchu pokojowego aktu niepos艂usze艅stwa obywatelskiego. Du偶o organizacji dzia艂a teraz w ten spos贸b, chocia偶by Extinction Rebellion. Historia jednak uczy, 偶e wa偶ne cele polityczne, jak prawa kobiet czy os贸b nieheteronormatywnych, osi膮gano wybijaj膮c szyby i pal膮c opony. Pokojowe protesty mog膮 by膰 r贸wnie skuteczne?

Nadia Oleszczuk: Pomimo tego, 偶e nasza akcja zosta艂a utrzymana w pokojowym duchu, chcia艂abym zaznaczy膰, 偶e wi膮za艂a si臋 tak偶e z potencjalnym zagro偶eniem. Wyst臋puje r贸偶nica pomi臋dzy dzia艂aniami Extinction Rebellion, kt贸re maj膮 miejsce w otwartej przestrzeni miejskiej, a zatrzymaniem panelu na zamkni臋tym, mi臋dzynarodowym wydarzeniu pe艂nym funkcjonariuszy Bezpiecze艅stwa Narod贸w Zjednoczonych, wyposa偶onych w bro艅 paln膮 oraz paralizatory. W 2015 roku podczas IGF w Brazylii aktywi艣ci tak偶e zaprotestowali, ale ochrona ONZ pomimo pokojowej formy protestu by艂a bardzo konfrontacyjna. Nie wiedzieli艣my, czy mo偶emy czu膰 si臋 bezpiecznie. G艂os m艂odych ludzi w obronie praw pracownik贸w platformowych czy przeciwko nadu偶ywaniu prywatno艣ci u偶ytkownik贸w oraz nielegalnemu zbieraniu danych przez internetowych gigant贸w powinien wybrzmie膰, dlatego nasza akcja by艂a potrzebna i jak wida膰 skuteczna. Nie mo偶emy jednak wyklucza膰, i偶 w przysz艂o艣ci nie trzeba b臋dzie si臋gn膮膰 do bardziej bojowych dzia艂a艅.

Kacper Krakowiak: Spos贸b przeprowadzenia ka偶dej akcji nale偶y dostosowa膰 do jej celu i okoliczno艣ci. Wczoraj protestowali艣my na Szczycie Cyfrowym ONZ i naszym celem by艂o skuteczne dotarcie z przekazem do reprezentacji organizacji mi臋dzynarodowych, wielkich korporacji i grup w europarlamencie. Dzi臋ki pokojowemu nastawieniu dostali艣my mikrofon od prowadz膮cego panel, a wszyscy uczestnicy przerwanej dyskusji ochoczo przyj臋li nasze ulotki z 偶膮daniami. Gdyby艣my chcieli podj膮膰 akcj臋, kt贸rej celem by艂oby niedopuszczenie do przeg艂osowania czego艣 obrzydliwego, na przyk艂ad kary 艣mierci w polskim parlamencie, metody by艂yby inne. Co do zasady protest, kt贸ry narusza nie tylko normy spo艂eczne, ale i prawne, jest bardziej skuteczny. Popieram zatem rolnik贸w wyrzucaj膮cych jab艂ka w centrum Warszawy, popieram blokowanie ulic podczas akcji klimatycznych, popieram wstrzymywanie pracy w zak艂adach, w kt贸rych panuj膮 z艂e warunki, popieram utrudnianie dzia艂a艅 Policji czy Stra偶y Granicznej, kiedy jej funkcjonariusze 艂ami膮 prawo. Polska nie jest krajem praworz膮dnym, w艂adza potwierdza to na ka偶dym kroku 鈥 czy to r臋kami policjant贸w na komisariatach i demonstracjach, czy to instaluj膮c nam w telefonach Pegasusa [oprogramowanie 艣ledz膮ce dop. K艁]. Je艣li skrajna prawica organizuje boj贸wki, a rz膮d posiada w艂asne w postaci s艂u偶b, to dlaczego obywatelki i obywatele mieliby post臋powa膰 w pe艂ni zgodnie z prawem? Dlatego musimy si臋 organizowa膰, szkoli膰, edukowa膰 i przede wszystkim poznawa膰. Im nas b臋dzie wi臋cej, tym b臋dziemy bezpieczniejsi i skuteczniejsi.

Przejd藕my do rozwi膮za艅, wspomnieli艣cie o problemie uzwi膮zkowienia 鈥50 lat temu, pracownicy fabryki spotykali si臋 na sto艂贸wce, gdzie mogli wsp贸lnie om贸wi膰 swoje problemy i zdecydowa膰, jak podj膮膰 walk臋 o lepsze warunki zatrudnienia. Dzisiejsi kurierzy nie mog膮 na swojej aplikacji nawet wys艂a膰 wiadomo艣ci do siebie nawzajem. Jak to zmieni膰?

Nadia Oleszczuk: To prawda, 偶e zwia台zki zawodowe staraja台 sie台 organizowac虂 pracowniko虂w w ich s虂rodowisku pracy. W przypadku pracy platformowej stanowi to duz虈e wyzwanie, gdyz虈 s虂rodowisko platformowe cechuje sie台 brakiem fizycznego miejsca pracy i elastycznym czasem pracy. Co wie台cej, pracownicy platformowi s膮 cze台sto uznawani przez platformy za niezalez虈nych wykonawco虂w (a nie osoby zatrudnione), a stosunek 艂a台cza台cy je z platformami nierzadko ma charakter relacji mie台dzy przedsie台biorstwami. Ci pracownicy nie s膮 jednak, jak chcia艂yby platformy, niezale偶nymi przedsi臋biorcami. Dw贸ch r贸wnych partner贸w biznesowych mo偶e ze sob膮 negocjowa膰, a pracownicy je偶d偶膮cy na przyk艂ad jako kurierzy czy taks贸wkarze nie mog膮 negocjowa膰 stawek, bo te s膮 narzucone przez nale偶膮c膮 do platformy aplikacj臋. Obecne relacje pomie台dzy pracownikami a platformami przypominaja台 do pewnego stopnia stosunki obowia台zuja台ce w pan虂stwach w XIX wieku, zanim wywalczono prawa pracownicze i socjalne. To wszystko sprawia, z虈e nie jest jasne, w jaki sposo虂b zwia台zki zawodowe mia艂yby organizowac虂 pracowniko虂w platform.

Czy gdziekolwiek si臋 to uda艂o?

Nadia Oleszczuk: Francja, Niemcy czy W艂ochy podj臋艂y dzia艂ania maj膮ce na celu organizowanie pracownik贸w platformowych w zwi膮zki zawodowe. W przypadku kilku platform oferuja台cych dostawy z虈ywnos虂ci pro虂bowano utworzy膰 rady zak艂adowe. Najwie台kszym sukcesem zakon虂czy艂y sie台 dzia艂ania podje台te w Deliveroo w Kolonii w 2017 roku, poprzedzone kampania台 medialna台 na temat warunko虂w pracy dostawco虂w, znana台 pod nazwa台 鈥濪owoz虈a台c do granic鈥. Uda艂o si臋 zainteresowa膰 tym tematem media oraz federalnego ministra pracy. Zwi膮zki zawodowe musz膮 otworzy膰 si臋 na nowe strategie.

Na przyk艂ad?

Nadia Oleszczuk: Kana艂em docierania do pracowniko虂w platformowych sa台 media spo艂ecznos虂ciowe czy fora tematyczne. Dzia艂aczki i dzia艂acze zwi膮zkowi powinni te偶 pr贸bowa膰 dotrze膰 do pracownik贸w platformowych na ulicach, gdzie realizowane s膮 zlecenia. Konfederacja Pracy M艂odych rozdawa艂a pracownikom platformowym ulotki, zache台caja台ce do wste台powania do zwia台zko虂w.

A kwestia targetowanych reklam? Robili艣my w Polskim Instytucie Ekonomicznym badania (zostan膮 opublikowane na pocz膮tku 2022 r.), w kt贸rych wysz艂o, 偶e ludziom generalnie podobaj膮 si臋 targetowane reklamy, a losowe nie. Je艣li zrezygnujemy z targetowanych reklam, to jak powinni艣my finansowa膰 bezp艂atne dla u偶ytkownik贸w us艂ugi cyfrowe?

Kacper Krakowiak: Nie wszystko co si臋 nam podoba, jest dla nas dobre. Czy jedzenie kanapki drwala w McDonald鈥檚 jest zdrowe? Nie, a i tak ludzie j膮 masowo kupuj膮. Czy regularna jazda samochodem po centrum miasta jest dobra? Odpowied藕 brzmi tak samo, jak poprzednio. Nale偶y przekona膰 ludzi do tego, 偶e targetowane reklamy nie s膮 dla nich dobre. Obecnie wiedza o systemie reklam targetowanych jest nierozpowszechniona. Z przyjemno艣ci膮 ujrza艂bym reklamy konwencjonalne. Kiedy wchodz臋 na stron臋 o ro艣linkach doniczkowych, wola艂bym by膰 bombardowany reklamami doniczek i sklep贸w z dobrej jako艣ci ziemi膮, a nie zamyka膰 si臋 w przestrzeni tych samych firm i zainteresowa艅. Poza tym korporacje wykupuj膮 reklamy targetowane i je艣li wiedz膮, 偶e lubi臋 ciuchy sportowe, to b臋d膮 mi si臋 wy艣wietla膰 reklam臋 nowych dres贸w tak d艂ugo, a偶 je kupi臋. Nie chc臋, 偶eby telefon ci膮gle mi przypomina艂, 偶e lubi臋 nosi膰 dresy, bo mam ich w szafie 4 pary i mi to w zupe艂no艣ci wystarczy. Chc臋 swobodnie eksplorowa膰 internet i m贸c dotrze膰 do jego zakamark贸w, a nie ci膮gle wraca膰 w te same miejsca. Wiem, 偶e nie jestem jedyny i gdyby przedstawi膰 prawd臋 o reklamach targetowanych, to wynik badania by艂by pewnie inny. Ludzie lubi膮 rzeczy, kt贸re s膮 dla nich szkodliwe, na przyk艂ad alkohol, hazard czy Instagram. Dost臋p do takich d贸br powinien by膰 mo偶liwy, ale regulowany.

Tylko jak wymusi膰 na firmach przestrzeganie regulacji, 偶eby nie sko艅czy艂o si臋 jak z RODO, kt贸rego wiele moloch贸w zwyczajnie nie respektuje?

Kacper Krakowiak: Wspomnia艂em o tym wcze艣niej 鈥 Ci, kt贸rzy 艂ami膮 prawo, maj膮 mie膰 odci臋ty dost臋p do dzia艂alno艣ci na terenie UE. Chcesz 艂ama膰 prawo 鈥 powodzenia, ale nie b臋dziesz tego robi艂 w Unii. Nie chcesz p艂aci膰 na jej terenie wysokich podatk贸w 鈥 w porz膮dku, zrobimy sobie tu w艂asnego Facebooka. Nikt tak naprawd臋 nie potrzebuje Marka Zuckerberga i Jeffa Bezosa, oni natomiast potrzebuj膮 nas. Zmiana wymaga jednak odwa偶nych polityk贸w i odwa偶nych polityczek, kt贸rzy nie b臋d膮 uwik艂ani w trwaj膮ce od lat uk艂ady finansowe, kt贸rzy b臋d膮 pochodzi膰 z ruch贸w spo艂ecznych i partii z nimi wsp贸艂pracuj膮cych, a nie partii biznesowo-politycznych. Wierz臋, 偶e przej臋cie w艂adzy w Europie przez takie osoby mo偶e poskutkowa膰 podobn膮 zmian膮 na innych kontynentach. W efekcie korporacje podporz膮dkuj膮 si臋 w ko艅cu pa艅stwom i zaczn膮 dzia艂a膰 na r贸wnych zasadach z mniejszymi podmiotami gospodarczymi, zaczn膮 p艂aci膰 podatki i podlega膰 pod nasze wymiary sprawiedliwo艣ci. Tak jak politycy najbardziej boj膮 si臋 braku reelekcji, tak wielcy biznesmeni boj膮 si臋, 偶e strac膮 doch贸d. Mi osobi艣cie istnienie ludzi w miar臋 zamo偶nych nie przeszkadza, ale miliarder贸w ju偶 tak. Je艣li wszystko p贸jdzie sprawnie, to za 20 lat korporacje zostan膮 uspo艂ecznione i przej臋te przez pracownik贸w, a ich byli w艂a艣ciciele znajd膮 si臋 za kratkami. To jeden z cel贸w dzia艂alno艣ci mojej i moich znajomych.

Nadia Oleszczuk: Najwi臋kszym problemem jest brak jasnos虂ci, co do statusu prawnego pracowniko虂w platformowych. Platformy to pracodawcy, poniewa偶 kupuj膮 od pracownik贸w ich umiej臋tno艣ci oraz czas w zamian za wynagrodzenie oraz kontrol臋 nad prac膮, a pracownicy platformowi nie s膮 niezale偶nymi przedsi臋biorcami, tylko pracownikami. Je艣li ten fakt stanie si臋 na poziomie prawnym niepodwa偶alny, platformy b臋d膮 podlegac虂 zwyczajowym obowia台zkom pracodawco虂w.

Czy s膮 jakie艣 inne postulaty, o kt贸re walczycie?

Nadia Oleszczuk: Konfederacja Pracy M艂odych, czyli organizacja, w kt贸rej dzia艂amy, walczy tak偶e o godne oraz stabilne warunki zatrudnienia dla m艂odych ludzi, minimaln膮 stawk臋 godzinow膮 dla sta偶yst贸w, wzmocnienie pozycji m艂odych kobiet na rynku pracy czy docenienie pracy opieku艅czej wykonywanej przede wszystkim przez kobiety. W naszym ostatnim raporcie 鈥濵艂odzi na rynku pracy w czasach pandemii鈥 przedstawili艣my 12 postulat贸w na rzecz os贸b m艂odych, kt贸re mia艂yby pom贸c im w odnalezieniu si臋 na silnie sprekaryzowanym, polskim rynku pracy.

Czy chcecie co艣 doda膰 od siebie?

Nadia Oleszczuk: 艁膮czmy si臋 ponad podzia艂ami, organizujmy w zwi膮zki zawodowe, 偶eby walczy膰 o lepsz膮 przysz艂o艣膰. Walka o prawa pracownicze nadal trwa. Potrzebujemy wi臋cej takich skutecznych akcji. Fakt, 偶e m艂odzi ludzie praktycznie nie anga偶uj膮 si臋 w zwi膮zki zawodowe, to jedno z najwa偶niejszych wyzwa艅 dla organizacji pracowniczych. Jak wynika z danych CBOS za rok 2019, przeci臋tny zwi膮zkowiec ma 47 lat.

Kacper Krakowiak: Chcia艂bym zaapelowa膰 do ka偶dej osoby, kt贸ra czyta to zdanie, aby zaanga偶owa艂a si臋 w jaki艣 spo艂eczny, oddolny ruch. I 偶e warto dzia艂a膰 wsp贸lnie, a nie si臋 dzieli膰. Je艣li mi臋dzy dwiema organizacjami nie ma bariery nie do przej艣cia, powinny wsp贸艂pracowa膰 tam, gdzie mog膮. To wszystko zaczyna si臋 ju偶 na poziomie towarzyskim 鈥 w wi臋kszo艣ci osoby, z kt贸rymi intensywnie wsp贸艂pracuj臋, to moi znajomi, nie 艂膮cz膮 nas wi臋zi formalne. W efekcie w poniedzia艂kowym prote艣cie wzi臋艂y udzia艂 osoby z dw贸ch partii politycznych (Nowa Lewica i Polska Partia Socjalistyczna), zwi膮zku zawodowego (Konfederacja Pracy M艂odych), anarchi艣ci, wolno艣ciowi socjali艣ci i cz艂onkini ruchu feministycznego. By艂o te偶 kilka os贸b zupe艂nie niezrzeszonych o przer贸偶nych pogl膮dach lewicowych. Nie chodzi mi tu wi臋c o nic nieznacz膮cy 鈥瀌ialog鈥 Szymona Ho艂owni, ani o wsp贸艂prac臋 z polskimi nacjonalistami, a o szukanie w miar臋 mo偶liwo艣ci wsp贸lnych cel贸w i ich realizacj臋. Nasza akcja jest tego dobrym przyk艂adem.

Potrzebujemy Twojego wsparcia
Jeste艣my magazynem i 艣rodowiskiem lewicy katolickiej. Piszemy o wykluczeniu, sprawiedliwo艣ci spo艂ecznej, biedzie, o wsp贸艂czesnych zjawiskach w kulturze, polityce i spo艂ecze艅stwie. Potrzebujemy stabilnego finansowania 鈥 mo偶esz nam w tym pom贸c!
Ko艣ci贸艂 i lewica si臋 wykluczaj膮?
Nie 鈥 w Kontakcie 艂膮czymy lewicow膮 wra偶liwo艣膰 z katolick膮 nauk膮 spo艂eczn膮.

I u偶ywamy plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej: Polityka prywatno艣ci. zamknij